Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
HerErJeg
Indlæg: 4256
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5067

Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf HerErJeg » 11. mar 2024, 20:03

I mine forældres tid var fætter/kusinefester en kæmpe ting, som blev holdt i gang hele livet.
I min egen generation er det holdt en enkelt gang for nogle årtier siden.
De fleste af mine fætre og kusiner har jeg ikke set i mindst 10 år, og et eller andet sted er jeg lidt træt af, at en lille kontakt er så svær at holde.
Så jeg rumsteter med tanken om at spørge dem jeg kan finde på Facebook, om der kunne være interesse. Men jeg er lidt nervøs for om det kan blive til noget.
Vil man, gider man, interesserer man sig for at høre livshistorien siden sidst?

Hvis det var jer i jeres familie... Ville det være fantastisk at nogen tog initiativ, eller skal det undgås så vidt muligt.
Eller vil I lurepasse og afvente hvem der kommer?
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7110
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13330

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Rapfisk » 11. mar 2024, 20:24

Hvis det var min familie, ville jeg vildt gerne.

På min mors side har jeg to kusiner, der er i live, og der ser jeg den ene rimelig jævnligt, så det ville ikke give så meget mening. Men på min fars side har jeg seks fætre/kusiner, som er virkelig skønne og inspirerende mennesker, som jeg gerne ville have et tættere forhold til.

Når det er sagt, har jeg også en masse venner, jeg ser for sjældent, så hvis fætter-kusinefesten var for besværlig (fx ift. placering), ville jeg nok prioritere noget andet. Men jeg ville blive virkelig glad for initiativet og prøve at deltage.
0
Livslinjen: 70 201 201
Hattie
Indlæg: 430
Tilmeldt: 24. jul 2023, 11:34
Kort karma: 30
Likede indlæg: 502

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Hattie » 11. mar 2024, 20:31

Jeg hører til den yngre del af familien, så jeg er på alder med mine fætre og kusiners børn, som jeg til gengæld ofte ser og er sammen med.

Mine fætre og kusiner ses jævnligt og de holder en fest/sammenkomst hvert år i forbindelse med byfesten i vores bedsteforældres hjemby.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7922

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Sophies-mor » 11. mar 2024, 20:32

Ja. Og skal igen her senere på måneden.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5687
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23048

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf POCKETKITTEN » 11. mar 2024, 20:34

Vi har snakket om det hundredevis af gange, men det bliver aldrig til noget. Har heller ikke set mine fætre og kusiner i 10-15 år.

Det ville være fedt, hvis nogen tog teten og planlagde det.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14956
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25184

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf sigge » 11. mar 2024, 20:37

Vi er kun 5 fætre/kusiner i alt i min familie, alle på min mors side. Vi er nogenlunde jævnaldrende med kun 6 år imellem ældste og yngste. Vi har forsøgt at ses 1 gang om året, men selv om vi er så få, er det bare svært at få kalenderen til at gå op. Men jeg gider rigtigt gerne se dem. 4 af os skal så ses til sommer, hvor vi skal se Ragnarok ved Moesgaard. Min ene fætter fyldte 50 i december og ønskede sig oplevelser sammen med giveren, så min søster, min kusine og jeg købte billetter til forestillingen i gave.

Jeg kan huske, at min mormors familie holdt kæmpe fætter-kusine-fester i en spejderhytte, hvor de så også havde børn og børnebørn med. Men så mange er vi slet ikke i de næste generationer.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Artem » 11. mar 2024, 20:38

Det har været brugt i min fars familie og har været med som barn.
Der har også været holdt noget i nyere tid for min generation, og jeg gider helt ærligt ikke.

Ser ikke mine fættere og kusiner, ud over nogle enkelte når jeg har været med til guldbryllup osv ved deres forældre.
Helt generelt føler jeg bare ikke at jeg har noget til fælles med min familie så langt ude, sammen med at der er rigeligt at rende til af fester osv i min nære familie. Så gider ikke at bruge tid på familie så langt ude.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17034
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 21255

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Misantropen » 11. mar 2024, 20:56

Jeg ville deltage.

Vi har flere gange holdt det i min familie, men da vi er en stor familie, med fætre og kusiner i mange aldersgrupper, har det mere været en familiekomsammen over en weekend. Det er dog ved at være nogle år siden sidst, men har været hyggeligt. Jeg ville dog nok melde fra hvis der kun kom dem der er meget yngre end mig.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5456
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14064

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf RavenClaw » 11. mar 2024, 22:02

Vi havde ikke holdt noget i mange år, da min ene kusine tog teten sidste år og inviterede os alle inkl. partnere og børn til fest i haven. Alle kom, og vi har allerede datoen for dette års samling også.

Det har endda medført, at vi nu også inviterer hinanden forbi til ikke særlige lejligheder. Vi kan rigtig godt lide hinanden, men det var løbet ud i sandet, indtil min kusine gjorde noget ved det.

Vi er 11 i den generation, og de fleste har så partner og børn.
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Selma156
Indlæg: 2363
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6853

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Selma156 » 11. mar 2024, 22:05

Min bror og jeg har kun to kusiner, som bor i udlandet og altid har gjort det. Vi har et par gange været på tur sammen og besøger selvfølgelig af og til hinanden, men vi har aldrig holdt noget officielt. Jeg holder dog meget af mine kusiner og ville ønske jeg så dem oftere.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21990
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2517
Likede indlæg: 59676

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2024, 01:31

Det har jeg aldrig hørt om i min familie, og i min generation ville det næppe heller blive aktuelt med en decideret fest, da vi er fire færre/kusiner på min mors side. På min fars side har jeg 1-2 fætre, som jeg aldrig har mødt, da min far og hans søster før min tid fravalgte at have kontakt til hinanden.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16414
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30548

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf TinaW » 12. mar 2024, 05:32

Inden corona var to af mine kusiner gode til at skiftes til at afholde julefrokost.
Det er desværre ikke rigtigt blevet til noget siden.
Jeg kan rigtigt godt lide mine kusiner og min fætter og deres familier.
Så det er rigtigt ærgerligt, at det er gledet lidt ud.
0
HerErJeg
Indlæg: 4256
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5067

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf HerErJeg » 12. mar 2024, 05:34

På fars side er vi 16 fætre og kusiner. Der er nok et spænd på 28 år fra ældst til yngst.
Men den alder som vores forældre har, så begynder de første begravelser snart at komme.
Så mødes man tilfældigt der, og der gives mange tomme løfter om at mødes. Så hvis der kunne findes en enighed på forhånd, så kunne det være rigtig hyggeligt.

Jeg har også mødt dem der desværre ikke kan finde en ledig dag i kalenderen indenfor nærmeste 1-2 år. Så sig dog at der ikke er interesse, det er helt fint.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 629
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1244

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf LittleLemon » 12. mar 2024, 06:12

Jeg har kun 2 kusiner og 1 fætter. De er børn af min mors bror og vi havde et godt forhold til hinanden og sås tit som børn. Desværre er min mor og min onkel ikke på talefod længere og det betyder at mine kusiner og min fætter har cuttet kontakten til mig og min bror…selv på FB er vi slettet.

Min mand har mange fætre og kusiner som vi ser til både julefrokost, runde fødselsdage og fætter-kusine-fester. Det er hyggeligt og rart at følge lidt med i hinandens liv.

Min papfar ses også med sine fætre og kusiner der nu alle er ml 60 og 80 år gamle. Det har de gjort med et par års mellemrum hele livet. Senest lagde min papfar og mor hus til i efteråret, hvor alle kom og havde en super god dag sammen.

Jeg synes du skal prøve at invitere. Er der evt en af dem du har bare lidt kontakt med eller klikkede særlig godt med i jeres opvækst? Så tag fat i ham/hende og spørg om I skal arrangere noget sammen :)
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7537
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 831
Likede indlæg: 19750

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Animi » 12. mar 2024, 06:21

Jeg tror, jeg har været til én fætter/kusine-fest for 10-12 år siden. Hvis der blev holdt en i dag, ville jeg ikke tage med. Jeg har intet forhold til mine fætre og kusiner, nok især pga den store aldersforskel (de fleste e jævnaldrende med mine forældre)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Fest og bryllup"