Beregning af drikkevarer

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Beregning af drikkevarer

Indlægaf Studsgaard » 2. maj 2016, 19:50

Vi skal holde kobberbryllup for ca 30 gæster.

Lidt oplysninger: det bliver en afslappet fest med buffet og forhåbentlig holder festen til langt ud på matten med dans.

Men Vi er meget i tvivl hvor meget drikkevarer vi skal beregne.

Vi regner med der skal være sodavand, vin, øl, mokai (eller lignende) derudover også noget alkohold til drinks og så er jeg blevet tilbudt at låne en slushice maskine.

Hvormeget skal vi have?
Og hvilke alkohold/drinks foretrækker folk?
0
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Seraphina » 2. maj 2016, 21:28

Jeg er ikke en ørn til at beregne mængder, men ifht hvilke drinks folk foretrækker så har jeg et forslag. Hvad med at vælge fx tre drinks, som I godt kan lide og som er forholdvist simple at lave. Man kunne lægge opskriften på bordet og anrette ingredienserne spiseligt og lækkert, så folk selv kan blande.
Sikre hits er fx gin & tonics og mojitos.
Alternativt kunne I blande på forhånd og servere i en kæmpe bowle (eller en pæn glaskrukke med tappehane) og så kunne folk selv skænke op.
0
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Seraphina » 2. maj 2016, 21:32

Mængden afhænger selvfølgelig af hvem der kommer. Skulle jeg beregne til mine vilde venner, da jeg var i start 20'erne, ville jeg regne anderledes end hvis dem jeg inviterede hovedsageligt var ældre familiemedlemmer.
Jeg tror at jeg ville købe rigeligt, og så har man også til bagefter :) Jeg køber altid for meget :D
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Karkluden » 2. maj 2016, 21:59

Jeg fatter heller ikke en skid af mængder, men jeg ville gå efter, at der både var sødt, bittert, friskt, stærkt, mildt, alkoholfrit og med/uden brus.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Tricolette » 3. maj 2016, 07:14

Jeg kan heller ikke hjælpe så meget med mængderne, men kan til gengæld fortælle, at vi til vores bryllup havde rom, gin, vodka og whisky samt diverse tilbehør til forskellige drinks - vi lavede så et drinkskort med opskrifterne, og så kunne gæsterne selv blande efter lyst (feks isbjørn, som fik vodkaen til at forsvinde meget hurtigt - og jeg kan godt huske, hvem der havde blå tunger ;) )

Jeg er ikke sikker, men tror jeg engang har hørt noget med, at man regner med en halv flaske vin pr person - hvor der skal være overvægt af rødvin frem for hvidvin.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Mi55y » 3. maj 2016, 07:43

Til min 30-års fødselsdag var vi omkring 30 mennesker. Festen varede fra kl. 13 til omkring midnat, og der blev serveret smørrebrød, kagebord og frikadeller m/kartoffelsalat til natmad. Gæsterne var et mix af familie og venner.

Jeg indkøbte:
9 rammer øl
6 rammer cider
2 x 3 l bag-in-box rødvin
3 rammer sodavand
2 liter whiskey (irish coffee)
1 flaske gin + 2 x 1,5 l schweppes lemon
1 flaske vodka + 4 liter appelsinjuice
1 flaske rom
2 flasker shots

Der var rigeligt vin, øl og cider og sprutten var passende. Det eneste der røg hurtigt var shots.

Håber det kan hjælpe lidt!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Kanga » 6. maj 2016, 05:37

Jeg ville beregne, hvad der svarer til en flaske vin i snit pr. gæst. Dertil det løse som øl og vand.
I forhold til drinks, hvad med at købe ready-to-drink? Mokaii, Garage, osv? Ved godt det er dyrere, men det er nemmere.

Var til en fest på et tidspunkt, hvor der var hyret en bartender. Bare i nogle timer. Det betød mindre spild, da gæsterne ikke fik lavet en masse usmagelige drinks, som bare blev sat i et hjørne. Værtsparret havde købt ind, så bartenderen skulle bare komme og mikse.

Kanga
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Myresluger » 6. maj 2016, 18:55

Jeg vil nok sige at en flaske vin er minimum pr næse
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Studsgaard » 6. maj 2016, 19:17

Tak for jeres svar.
Jeg regner med folk er nogenlunde fornuftige og selv blander drinks de kan lide. samtidig bliver der sat nogle kander til Eks mojito (som jeg ved feks tricolette og frk sunshine har helt tjek på at blande ;) )
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Studsgaard » 6. maj 2016, 19:37

Kanga skrev:Jeg ville beregne, hvad der svarer til en flaske vin i snit pr. gæst. Dertil det løse som øl og vand.
I forhold til drinks, hvad med at købe ready-to-drink? Mokaii, Garage, osv? Ved godt det er dyrere, men det er nemmere.

Var til en fest på et tidspunkt, hvor der var hyret en bartender. Bare i nogle timer. Det betød mindre spild, da gæsterne ikke fik lavet en masse usmagelige drinks, som bare blev sat i et hjørne. Værtsparret havde købt ind, så bartenderen skulle bare komme og mikse.

Kanga



Vi har ikke råd til en bartender. Selvom det kunne være fedt.
Der kommer også mokai og lignende. Men jeg ved flere, incl mig selv også gerne vil have en rigtig drink.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Studsgaard » 6. maj 2016, 19:38

Mi55y skrev:Til min 30-års fødselsdag var vi omkring 30 mennesker. Festen varede fra kl. 13 til omkring midnat, og der blev serveret smørrebrød, kagebord og frikadeller m/kartoffelsalat til natmad. Gæsterne var et mix af familie og venner.

Jeg indkøbte:
9 rammer øl
6 rammer cider
2 x 3 l bag-in-box rødvin
3 rammer sodavand
2 liter whiskey (irish coffee)
1 flaske gin + 2 x 1,5 l schweppes lemon
1 flaske vodka + 4 liter appelsinjuice
1 flaske rom
2 flasker shots

Der var rigeligt vin, øl og cider og sprutten var passende. Det eneste der røg hurtigt var shots.

Håber det kan hjælpe lidt!


Tak så har jeg lidt at gå ud fra
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Studsgaard » 6. maj 2016, 19:41

Tricolette skrev:Jeg kan heller ikke hjælpe så meget med mængderne, men kan til gengæld fortælle, at vi til vores bryllup havde rom, gin, vodka og whisky samt diverse tilbehør til forskellige drinks - vi lavede så et drinkskort med opskrifterne, og så kunne gæsterne selv blande efter lyst (feks isbjørn, som fik vodkaen til at forsvinde meget hurtigt - og jeg kan godt huske, hvem der havde blå tunger ;) )

Jeg er ikke sikker, men tror jeg engang har hørt noget med, at man regner med en halv flaske vin pr person - hvor der skal være overvægt af rødvin frem for hvidvin.


Jeg kan ikke huske nogle blå tunger :fløjt:

Og vi har regnet med der skal indkøbes rigeligt vodka. Også pga vi skal have slushice
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Studsgaard » 6. maj 2016, 19:41

Seraphina skrev:Mængden afhænger selvfølgelig af hvem der kommer. Skulle jeg beregne til mine vilde venner, da jeg var i start 20'erne, ville jeg regne anderledes end hvis dem jeg inviterede hovedsageligt var ældre familiemedlemmer.
Jeg tror at jeg ville købe rigeligt, og så har man også til bagefter :) Jeg køber altid for meget :D

Jeg vil også hellere have for meget og så have til gemmeren.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Beregning af drikkevarer

Indlægaf Stars » 7. maj 2016, 05:20

Myresluger skrev:Jeg vil nok sige at en flaske vin er minimum pr næse

Det ville jeg også. (Og 1,5 flaske pr næse, hvis man regner med at sidde flere timer over maden)
Hvis alle drikker både hvid og rød, ville jeg tage 1 hvid for hver 3 rød ... I min familie er der mange ikke-rødvins-drikkere, så der er forholdet 1:1.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Fest og bryllup"