Konfirmation - over gevind?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf godtnavn » 12. maj 2016, 18:31

ajnaM skrev:
Og det er så dér, prioriteringen kommer i spil. Hvis man skal skralde for at holde råd til en fest, så skal man holde en mindre fest. Barnet skal nok overleve, og måske endda lære noget fornuftigt, af at man ikke vælger at bruge alle sine penge på én dag.

I øvrigt tænker jeg ikke konfirmation som en forudsigelig udgift - jeg ville faktisk blive overrasket, hvis mine drenge vælger at gå den kristne vej. Men gør de, så får de en fest, vi har råd til på det tidspunkt. Det kan heldigvis sagtens blive en rigtig fin dag alligevel. :)


Men de fleste holder jo en stor fest for barnet uanset om det så er en konfirmation eller bare en fest. Man fejrer jo at barnet er blevet stort og har taget valg i livet, og et fravalg af kristendom fortjener en lige så stor fest (hvis ikke større) som et tilvalg af kristendommen gør. At holde en fest uanset hvad gør også at man slippe for alle dem der bliver konfirmeret for festen og står og lyver i kirken.

Jeg vil næppe sparer op fra barnet er lille, men det er mest fordi der altid står +30.000 på opsparingen, og da vi hverken har hus eller bil kommer der næppe noget og tager alle pengene, så der bliver fint råd til det selvom det ikke har sin seperate opsparing.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Mani » 12. maj 2016, 19:27

Vi kommer formodentlig til at bruge en del på konfirmation. Ikke fordi mine drenge forventer og kræver det - de ville være fint tilfreds med en fest hjemme hvor vi selv stod for det praktiske - men fordi jeg gerne selv vil slappe af og nyde dagen - og vi derfor gør det ude.

Og vi holder i øvrigt fest ofte - for vi kan ikke finde på ret meget bedre at bruge vores penge på en oplevelser & rejser & gode stunder med venner. Jeg er fuldt ud klar over, at det ikke er alles prioritet - og det er sgu fedt vi ikke er ens.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf StripesAddict » 12. maj 2016, 19:33

Vi er pt. ved at arrangere bryllup, og med tanke på hvad det kommer til at koste, selvom det bliver helt casual og vi ikke har udgifter til f.eks. transport, leje af lokaler, musik mv., så synes jeg egentlig ikke at 30.000 inkl. nyt tøj til hele familien og gave til konfirmanden, er mange penge for en konfirmation.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf ajnaM » 12. maj 2016, 19:34

Dikus skrev:
Hold da ip, hvor du lyder fordømmende over, at nogle mennesker gerne vil samle venner og familie og nyde tid sammen med dem. Og hvorfor? Fordi det koster penge??? Her i huset sættes familie over penge. Jeg ville blive skuffet over et barn, der anså familiefester som "at kaste penge efter en dag". Det barn ville i mine øjne have et helt forskruet opfattelse af, hvorfor man inviterer gæster.


Det er ikke min mening at dømme. Det ved jeg selvfølgelig godt, jeg gør, men det er et debatforum, hvor pointen vel er at lufte sine tanker. Jeg ville selvfølgelig aldrig sige sådan til andre, der ikke havde spurgt.

Jeg sætter ikke penge over familie. Jeg går fuldstændig ind for at samle familie og venner og nyde tid med dem. Jeg er nok bare lidt ligeglad med pengene og mener, man kan (eller i det mindste bør kunne) have en fantastisk dag med sin familie, uden at det skal koste 30.000 kroner. Det vil jeg også gerne lære mine børn, at man kan.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf ajnaM » 12. maj 2016, 19:36

Og det er f.eks. sådan noget som nyt tøj til hele familien, jeg tænker er overdrevet. Hvorfor skal hele familien have nyt tøj, fordi en bliver konfirmeret? :genert: Festen bliver vel hverken værre eller bedre af det?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 19:38

ajnaM skrev:Og det er f.eks. sådan noget som nyt tøj til hele familien, jeg tænker er overdrevet. Hvorfor skal hele familien have nyt tøj, fordi en bliver konfirmeret? :genert: Festen bliver vel hverken værre eller bedre af det?


Fordi det er en speciel dag og man gerne vil være ekstra pæn? Har du aldrig prøvet at skulle til en eller anden fest, og så haft lyst til at købe noget nyt pænt tøj til det? :D Sådan har jeg det i hvert fald næsten hver gang jeg skal noget :lol:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf ajnaM » 12. maj 2016, 19:38

DetSorteCirkus skrev:
Venstreorienteret (højere) middelklasse? :lol:
Det lyder fuldstændig som min familie. Det er ikke et spørgsmål om økonomi som sådan. Man kan godt vælge femretters og vinmenu sommetider, men det er ikke et must. Jeg genkender også det med, at kontanter ikke bliver brugt som gaver. Jeg fik 1000 kr. til min konfirmation, og det var fra naboer og lignende, der ikke var med til festen, men gerne lige ville komme med "en lille kuvert".


Ja, jeg tror egentlig, min familie er meget typisk. :P

Og nej, det er netop ikke et spørgsmål om pengene som sådan. Igen er det ikke sådan, at jeg synes, man partout skal gøre en dyd ud af at gøre det billigt. Jeg forstår bare ikke, hvorfor det er fedt, når det er ekstravagant.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf ajnaM » 12. maj 2016, 19:42

Animi skrev:Fordi det er en speciel dag og man gerne vil være ekstra pæn? Har du aldrig prøvet at skulle til en eller anden fest, og så haft lyst til at købe noget nyt pænt tøj til det? :D Sådan har jeg det i hvert fald næsten hver gang jeg skal noget :lol:


Jo, nogle gange. Og nogle gange køber jeg også nyt tøj. :D

Det er forventningen, der ligger i, at man i årevis har sparet op, budgetteret og gået og tænkt, hvordan det skal være. Det er - for mig - enormt formelt og overfladisk. Og så er der nu også stadig forskel på lige at købe en kjole, fordi man skal i byen, og så at købe to sæt tøj og en ny garderobe til hele resten af familien, selvom man måske ikke har råd, fordi "det skal man, når der er konfirmation".
Senest rettet af ajnaM 12. maj 2016, 19:42, rettet i alt 1 gang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Mani » 12. maj 2016, 19:42

ajnaM skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Venstreorienteret (højere) middelklasse? :lol:
Det lyder fuldstændig som min familie. Det er ikke et spørgsmål om økonomi som sådan. Man kan godt vælge femretters og vinmenu sommetider, men det er ikke et must. Jeg genkender også det med, at kontanter ikke bliver brugt som gaver. Jeg fik 1000 kr. til min konfirmation, og det var fra naboer og lignende, der ikke var med til festen, men gerne lige ville komme med "en lille kuvert".


Ja, jeg tror egentlig, min familie er meget typisk. :P

Og nej, det er netop ikke et spørgsmål om pengene som sådan. Igen er det ikke sådan, at jeg synes, man partout skal gøre en dyd ud af at gøre det billigt. Jeg forstår bare ikke, hvorfor det er fedt, når det er ekstravagant.
Men hvem argumenterer for ekstravagant - og at det skulle være federe?
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 19:53

ajnaM skrev:Det er forventningen, der ligger i, at man i årevis har sparet op, budgetteret og gået og tænkt, hvordan det skal være. Det er - for mig - enormt formelt og overfladisk. Og så er der nu også stadig forskel på lige at købe en kjole, fordi man skal i byen, og så at købe to sæt tøj og en ny garderobe til hele resten af familien, selvom man måske ikke har råd, fordi "det skal man, når der er konfirmation".


Det er selvfølgelig dumt at gøre hvis man ikke har råd, men hvis nu man har kan jeg ikke rigtig se forskellen i at købe en ny kjole når man skal i byen, eller til en konfirmation :) Jeg vil faktisk synes at det giver mere mening at købe nyt tøj til en konfirmation, end fordi man bare lige skal en tur i byen - det gør de fleste trods alt ofte :lol2:

Men ja, vi er selvfølgelig forskellige :) Jeg elsker specielle anledninger og fester - og jeg elsker de lidt mere specielle fester, hvor man inviterer hele ens familie og venner til middag og hygge hele aftenen/natten. Det kan man selvfølgelig også gøre uden at det koster det hvide ud af øjnene, og i min familie har vi også tit sammenskudsgilder, som ikke koster mere end en ret og drikkevarer hver.
Men jeg synes trods alt at det er meget rart at konfirmationer, bryllupper, runde fødselsdage osv er lidt mere specielle end bare endnu en familielørdag :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Fest og bryllup"