Konfirmation - over gevind?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19594

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 18:41

Jeg synes egentlig ikke at det er logisk at man bruger flere penge til en fest, fremfor en anden. Det er jo et valg man tager :) Jeg tror faktisk at mine forældre brugte mere til hver deres 50 års fødselsdag, end de gjorde til deres bryllup.
Nu er det her heller ikke møntet specielt på dig godtnavn, fordi det er en holdning jeg oplever mange steder :) Jeg forstår bare ikke hvorfor mange folk synes det er mærkeligt at man gerne vil holde en stor og fin konfirmation til en del penge, men det er okay at ville holde et kæmpebrag af et luksusbryllup.
Jeg kan sagtens forstå at man gerne vil holde sit ønskebryllup, også selvom det koster mange penge. Men jeg kan så også godt forstå at man gerne vil holde en ønskekonfirmation. På det tidspunkt er det jo den største fest man har - og det er jo ikke sikkert at man bliver gift. Og konfirmeret bliver man trods alt kun én gang :P

(Og igen, det er generelt bare mine tanker om emnet, og ikke møntet på nogen :) )
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2016, 18:49

Jeg synes også man skal holde en ønske-konfirmation, men det tror jeg bare snildt man kan for selv 15.000 kr, jeg har i hvert fald været til flere drømmekonfirmationer (i konfirmandens øjne) som har kostet langt under det gennemsnit der nævnes her i tråden.

Jeg synes det er logisk at nogle fester er vigtigere for ens liv end andre, for dine forældre var deres 50 års fødselsdag så vigtig, for mig vil mit bryllup være det, og for andre vil konfirmationen være det. Man skal jo gøre som man føler for, men jeg synes egentlig det er logisk at nogle fester er større end andre, ville undre mig over at komme til en 2-års fødselsdag der havde kostet 80.000 kr, jeg ville undre mig mindre ved at komme til et bryllup i den prisklasse. Men igen, bare fordi jeg undre mig gør jo ikke at jeg mener det er forkert :)
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19594

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 19:00

Ja, det ville også undrer mig hvis man brugte 80.000kr for en fest til en 2-årig, især fordi det så et forældrenes fest og ikke så meget den 2-årige :P Jeg tænkte mere på fester man sådan selv holder og har indflydelse på :) Og der synes jeg ikke det er logisk hvilken fest der er den største, det et som du selv er inde på, individuelt :)
Og ork ja, man kan sagtens holde en drømmekonfirmation for 15.000kr - men det kan man nu også godt med et bryllup (uden at beregne evt bryllupsrejse ind i budgettet)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2016, 19:58

Animi skrev:Og ork ja, man kan sagtens holde en drømmekonfirmation for 15.000kr - men det kan man nu også godt med et bryllup (uden at beregne evt bryllupsrejse ind i budgettet)


Det kommer nok an på ens familie størrelse, tager vi den allernærmeste familie, dvs vores søskende deres ægtefæller og børn, samt vores forældre og bedsteforældre, altså virkelig skåret ind til benet er vi en 40-50 stykker, så vil vi bare have lidt venner med samt nogle fra resten af vores familie tror jeg ikke alle kan få mad/drikke, vi få tøj og et sted at være for 15.000 kr. Skulle have fundet mig en mand med mindre familie når nu min er så enorm :lol:

Men du har ret, har man et mere normalt antal søskende så kan man sagtens holde et lille og fantastisk bryllup for 15.000 kr :) Jeg ville personligt elske et lille bryllup, men omvendt ville jeg ikke have et bryllup uden min allernærmeste familie.
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19594

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 20:09

godtnavn skrev:
Animi skrev:Og ork ja, man kan sagtens holde en drømmekonfirmation for 15.000kr - men det kan man nu også godt med et bryllup (uden at beregne evt bryllupsrejse ind i budgettet)


Det kommer nok an på ens familie størrelse, tager vi den allernærmeste familie, dvs vores søskende deres ægtefæller og børn, samt vores forældre og bedsteforældre, altså virkelig skåret ind til benet er vi en 40-50 stykker, så vil vi bare have lidt venner med samt nogle fra resten af vores familie tror jeg ikke alle kan få mad/drikke, vi få tøj og et sted at være for 15.000 kr. Skulle have fundet mig en mand med mindre familie når nu min er så enorm :lol:

Men du har ret, har man et mere normalt antal søskende så kan man sagtens holde et lille og fantastisk bryllup for 15.000 kr :) Jeg ville personligt elske et lille bryllup, men omvendt ville jeg ikke have et bryllup uden min allernærmeste familie.


Dét har du selvfølgelig ret i, at det kommer an på ens gæsteliste :D Men igen, sådan er det jo så også med konfirmationer - vi er også en stor familie som vi gerne ville have med til vores konfirmationer, så der løb maden også ret hurtigt op :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Fru Sunshine » 11. maj 2016, 05:38

Hvis alle vores gæster skulle have mad og drikke, kunne det ikke være gjort for 15.000, men jeg gider heller ikke havefest i et telt med tag-selv-bord.
Ikke på vilkår.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Thestral » 11. maj 2016, 06:21

Vi var nærmeste familie og nærmeste venner hvilket vil sige knap 15 mennesker i alt. Vi spiste ude på en restaurant og med drikkevarer løb det op i 6500,-. Kaffe og kage tog vi hjemme i haven med diverse cognac, bailey, breezere, øl, vin og vand til som løb op i små 2500,-. Gaven kostede 3500,- og kjolen 4000,-. Pigen blev kørt hjem i mine forældres Skoda. Dette ligger ca. 4 år tilbage så vidt jeg husker, så en konfirmation kan godt gøres under 20.000 kr i nyere tid.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. maj 2016, 06:36

Jeg synes ikke, at man kan tale logik i forhold til priser på fester, udover at der gennemgående synes at være tre ting i spil - muligt budget, den pågældende anlednings betydning i familie og/eller vennekreds og personlige præferencer.

Jeg har aldrig været til bryllup i min nærmeste familie, og derfor er det da påfaldende, at jeg heller ikke kan forestille mig selv at holde et stort bryllup, selvom købekraften ville være til det. Skulle jeg vælge at "gå imod" det, der er normalt hos os, ville det i høj grad handle om præferencer. Ligesom det sikkert også ville gøre det for et par, der omvendt valgte et lille bryllup, selvom det i deres kreds normalt var en af livets store familiefester.
Jeg tror, at der ofte er rigtig meget "monkey see, monkey do" indeover det med fester, for sådan er det generelt med traditioner. Ikke at man kopierer eller pligtskyldigt holder den fest, man føler, at man "bør" holde, men da markeringer af livets overgange har med riter at gøre, ligger en del af attraktionen i at blive en del af det, der er gået forud, så man kan føle, at nu er man nået "lige så langt". Det er et af de mest gennemgående mønstre i verden, og alligevel bliver det ofte glemt og i stedet tolket som udtryk for "materialisme", "afslappethed", "show off", "den billige løsning", eller hvordan det nu virker på mennesker, der er vant til andre traditioner.

Jeg respekterer, at nogen fx. kan holde et drømmebryllup for 5000 kr, og andre fx. vælger at spare op i flere år for at kunne have 80 gæster med på fin restaurant.
3
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf lulu-p » 11. maj 2016, 07:42

Det er de sædvanlige forårshistorier i medierne. Konfirmationer som økonomisk løber over gevind, og så er der også politikens årlige "Vi tror da ikke på gud..vi bliver kun konfirmeret for gavernes skyld" historie.

De konfirmationer jeg har været til de sidste år har været fine, hyggelige fester. På ingen måde de mini-bryllupsfester som medierne beskriver. De findes da sikkert også. Men jeg synes det bliver medieopblæst..og så fortsætter debatten på de sociale medier og bliver blæst ud af kurs.

Det er også mit indtryk, at de unge mennesker faktisk tænker over hvad konfirmationen er og betyder for dem. Jeg har et barn der skal konfirmeres næste år, og der er altså højt til loftet når hun og hendes veninder sidder på bagsædet af bilen og snakker om Gud, konfirmation og det gode vejr :dåne: . Det er altså nogle ret reflekterede unge mennesker vi sætter i verdenen. At gøre konfirmationen til udelukkende et spørgsmål om gaver og fest eller e,j er egentlig at undervurdere de unge mennesker.
3
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Thestral » 11. maj 2016, 08:15

Angelina skrev:
Thestral skrev:Vi var nærmeste familie og nærmeste venner hvilket vil sige knap 15 mennesker i alt. Vi spiste ude på en restaurant og med drikkevarer løb det op i 6500,-. Kaffe og kage tog vi hjemme i haven med diverse cognac, bailey, breezere, øl, vin og vand til som løb op i små 2500,-. Gaven kostede 3500,- og kjolen 4000,-. Pigen blev kørt hjem i mine forældres Skoda. Dette ligger ca. 4 år tilbage så vidt jeg husker, så en konfirmation kan godt gøres under 20.000 kr i nyere tid.


Selvfølgelig kan den det, den kan også gøres for 5000 kr hvis man har lyst til det - eller billigere endnu.

For vores vedkommende var vi 30 gæster - så skulle vi have haft samme arrangement som jer så var vi jo røget over 25.000 - og da jeg læste artiklen her tidligere på året, så er det præcis det der er tilfældet i dag, at konfirmationerne er blevet større, altså at man inviterer flere gæster. Og det er jo klart at desto flere gæster man bliver, desto mere løber det også op i. Jeres kuvertpris alt inkl. har jo været over 900 kr, hvilket er lidt i den høje ende - men det gør jo ikke så meget når man nu har valgt en lille fest (= få deltagere)
Jeg antager at man hver især gør det der passer en bedst. I kender flere og vil derfor invitere flere. Så må i jo tilpasse jeres budget efter det. Jeg har sparet sammen i 6 år for at have råd til at give hende den fest jeg synes hun havde fortjent og som hun i øvrigt selv havde ønsket. Jeg synes ikke der er noget særligt vildt over det. Ingen helikoptere til afhentning eller designertøj eller bands til festen. Alt var meget lowkey. Stik modsat det artiklen lagde op til. Det var såmænd det eneste jeg ville frem til. At du så får det til noget andet kan jeg ikke forholde mig til.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3992
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5231

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf girl_beat » 11. maj 2016, 08:28

Angelina skrev:En artikel en anden linkede til herinde, viste sig at en gennemsnitskonfirmation løb op i ca 30.000 kr, alt inkl. Det synes jeg ikke er hverken over gevind eller helt vanvittigt.

Jeg må indrømme, at jeg i starten tænkte at 30k for en konfirmationsfest var temmelig vanvittigt. Men bonusdatteren er lige blevet konfirmeret, og lidt hurtig hovedregning inklusiv leje af lokale, frokostarrangement, drikkelse, konfirmationstøj, andendagstøj og 'småting' som invitationer, bordpynt m.m. endte med at løbe op i samme beløb. Og det var ikke på nogen måde overdådigt, som medierne gerne vil gøre det til :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46281

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf LadyFox » 11. maj 2016, 08:33

Min konfirmation kunne nok ikke være holdt for 15.000 kroner - jeg har i hvert fald svært ved at se det for mig. Vi var 60-70 mennesker, og lavede det meste selv, men altså bare mad og drikke til så mange mennesker er jo ikke billigt, og alt, til fester i min familie der skal ikke mange noget - der er øl og vin nok. Derudover er lokaler i København heller ikke helt billige hvis man ikke har de rigtige kontakter. Og så er der jo stadig alt det andet som tøj, pynt, taxakørsel, gave, blå mandag osv.
0
...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. maj 2016, 13:09

Angelina skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes også at 30.000, for slet ikke st tale om 45.000, er vildt mange penge for en konfirmationsfest.


30.000 kr er altid mange penge...


Det kommer nok an på om konfirmanden har to AC-forældre 10-15 år inde i deres karrierer, eller om der kun er en enlig 3F-mor inde i billedet..
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Thestral » 11. maj 2016, 13:47

Angelina skrev:
Thestral skrev:
Angelina skrev:
Thestral skrev:Vi var nærmeste familie og nærmeste venner hvilket vil sige knap 15 mennesker i alt. Vi spiste ude på en restaurant og med drikkevarer løb det op i 6500,-. Kaffe og kage tog vi hjemme i haven med diverse cognac, bailey, breezere, øl, vin og vand til som løb op i små 2500,-. Gaven kostede 3500,- og kjolen 4000,-. Pigen blev kørt hjem i mine forældres Skoda. Dette ligger ca. 4 år tilbage så vidt jeg husker, så en konfirmation kan godt gøres under 20.000 kr i nyere tid.


Selvfølgelig kan den det, den kan også gøres for 5000 kr hvis man har lyst til det - eller billigere endnu.

For vores vedkommende var vi 30 gæster - så skulle vi have haft samme arrangement som jer så var vi jo røget over 25.000 - og da jeg læste artiklen her tidligere på året, så er det præcis det der er tilfældet i dag, at konfirmationerne er blevet større, altså at man inviterer flere gæster. Og det er jo klart at desto flere gæster man bliver, desto mere løber det også op i. Jeres kuvertpris alt inkl. har jo været over 900 kr, hvilket er lidt i den høje ende - men det gør jo ikke så meget når man nu har valgt en lille fest (= få deltagere)


Jeg antager at man hver især gør det der passer en bedst. I kender flere og vil derfor invitere flere. Så må i jo tilpasse jeres budget efter det. Jeg har sparet sammen i 6 år for at have råd til at give hende den fest jeg synes hun havde fortjent og som hun i øvrigt selv havde ønsket. Jeg synes ikke der er noget særligt vildt over det. Ingen helikoptere til afhentning eller designertøj eller bands til festen. Alt var meget lowkey. Stik modsat det artiklen lagde op til. Det var såmænd det eneste jeg ville frem til. At du så får det til noget andet kan jeg ikke forholde mig til.


Det er jo også netop det jeg siger - at vi alle sammen gør det der passer ind i vores omstændigheder og ønsker. Og det jeg mente var at jeres fest, ligesom vores fest, var ret meget nede på jorden, kuvertprisen ca den samme når alt kom til alt. Den store forskel var antallet af gæster.

Vi havde heller ikke noget på programmet der var overdådigt. Stille og roligt, præcis som sønnike ønskede det.

I sidste ende tror jeg at din datter og min søns fest er et ret realistisk bud på hvordan de fleste konfirmationsfester forløber og hvad de løber op i. Og jeg synes ikke det er vanvittige beløb, men sådan ret standard for de fleste højtidelige fester herhjemme.
Nårh så var der noget jeg misforstod. Undskyld :blush: Troede du mente det var overdådigt :rulle:

Jeg synes så alt taget i betragtning, det at det blev holdt ude, at det var ret billigt :genert:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Tux » 11. maj 2016, 14:35

Jeg synes ikke man kan dømme om noget er et crazy niveau generelt, ud fra de evindelige historier i medier og på Facebook om hentning i helikopter og den slags...

De konfirmationer jeg har været til, har været på et fint og ikke overdrevet niveau (uden at jeg kender prisen).
0

Tilbage til "Fest og bryllup"