Bordkort eller ikke bordkort?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 13:15

Jeg synes, det er et meget interessant emne det med bordkort - så nu laver jeg altså en tråd, hvor debatten kan fortsætte og så den ikke overtager upassende-tråden helt :)

Slå jer løs!
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf dykkersild » 9. maj 2016, 13:21

Ja tak til bordkort og så gerne sådan at ens partner eller en man kender er med ved bordet. Så har man nogen at tale med selv om det skulle vise sig, at man er den uheldige der er blevet sat ved de sindsyges bord.

Jeg er god til at konversere og kan som oftes tale med høj som lav. Der hvor jeg stejler lidt, er når det sådan lidt forventes, at man så trækker hele bordet med. Det har jeg prøvet et par gange - hold kaje hvor er det dødens pølse, at stille 1000 hv-spørgsmål uden at få respons.

Og så vil jeg citere min svigermor når man taler om det med god pli til festen. Man er altså ikke inviteret i teater - forstået på den måde, at man må kunne forvente af sine gæster, at de også selv deltager i den alm. samtale/konversation.
10
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 13:27

Jeg synes især bordkort er vigtige, hvis der er grupper med, der kender hinanden godt og også enkeltgæster, der ikke kender så mange, måske endda kun værten og en evt. partner.

Med fri placering er folk slemme til at klumpe sig sammen og snakke indforstået, hvor de enkelte gæster kan ende med at føle sig meget uden for. Med bordplaner sikrer man sig, at alle får en mulighed for at kunne føle sig som en del af selskabet.
9
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf godtnavn » 9. maj 2016, 13:28

Jeg hader bordplaner! Måske fordi jeg altid kommer til at sidde ved siden af folk der ikke siger mig en skid.

Jeg er den upassende gæst der en gang har byttet om på to bordkort så jeg sad ved siden af min kæreste fremfor at sidde mellem svigerfar der ikek snakker dansk (og jeg ikke snakker hans sprog) og kærestes bror som jeg intet har tilfælles med og aldrig har formået, trods forsøg, at holde en samtale kørende mere end ½ minut med. Jeg vil hellere mangle pli i andres øjne og bytte om på mit bordkort end jeg vil sidde 2 timer ved et bord uden at have nogen at snakke med.

Jeg kommer ALDRIG til at udsætte andre for bordplaner, jeg tror folk selv er i stand til at sætte sig ved siden af dem de har lyst til :)
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Mani » 9. maj 2016, 13:30

Vi bruger bordkort til store fester og til mere formelle sammenkomster. Det sidste er mest i familie regi - og der gælder det mest om at få sikret dem, der bare ikke kan sidde sammen er splittet :lol:

Til vores fester sørger vi altid for man sidder i samtale afstand med folk man kender, men blander også. Og så går vi efter hvem der har interesser/oplevelser eller lignende tilfælles.
Og så har jeg nægter jeg altså at der er nogen, der skal placeres træls bare fordi 'de kan snakke med alle' - de af mine venner, som har det talent skal også have en fed fest og ikke trækkes med barndomsvennens sure kone :deer;
7
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf godtnavn » 9. maj 2016, 13:30

Når vi en dag skal giftes kommer vi til at have "halv"-bordplan, dvs man bestemmer tildels selv hvor man vil sidde, men vi gør det på en måde så folk bliver tvunget til at blande sig, men hvor de samtidig kan vælge hvem de vil sidde ved siden af, og flere af dem de sidder ved bord med.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Animi » 9. maj 2016, 13:31

Jeg er ikke glad for bordplaner, og det er noget der kan få mig til at blive hjemme fra en fest. Jeg er en genert person, og den der konstruktion med at nu skal man sidde ved et bord i flere timer, med folk du måske, måske ikke kender og så kunne have en samtale, bryder jeg mig ikke om. Jeg synes ofte det bliver for stift, og svært at føre en samtale med folk.
Og det er ikke fordi jeg er menneskesky eller sær - jeg kan godt lide at møde nye mennesker, og har både være til arrangementer hvor jeg ikke kender folk, og til speeddating hvor man skal tale med 15 fremmede mennesker på en aften. Men jeg kan bedst lide det i mindre selskaber, hvor man fx kun sidder 4-5 om et bord og kan snakke sammen alle sammen.
Derfor synes jeg at større fester ofte bliver sjovere, når middagen er overstået og bordene bliver flyttet til mindre rækker. Så kan man gå rundt og tale med forskellige, og hvis man så snakker med nogen man ikke har kemi med, kan man bevæge sig videre til andre. Det kan man ikke under middagen.

Så når jeg engang holder større fester, bliver det forhåbentlig uden bordplaner. Jeg tror på at mine gæster alligevel sagtens kan snakke og hygge sig med nye mennesker, hvis det er det de har lyst til :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Mi55y » 9. maj 2016, 13:32

Jeg er på bordkort-holdet - så længe folk så også gider bruge tiden på at sætte en ordentlig bordplan sammen. De skal ikke være der, bare fordi, eller fordi det var en anledning til at lave noget fint pynt. Der skal tages hensyn til personligheder, særheder, evt. handicaps, ryger/ikke-ryger, børn/ikke-børn etc.

Jeg hader selv at komme til et arrangement uden bordkort hvis:
- Jeg ikke kender nogen/kun kender få gæster overfladisk
- Jeg var på toilet, da der blev budt til bords og må tage til takke med et børne/pensionist/etc.-bord
- Alle ens venner/familiemedlemmer lige præcis kunne være ved et bord - og jeg er til overs
6
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 13:34

Jeg kan i øvrigt godt lide at blive placeret ved bord med min mand, men helst ikke for tæt på ham. Ham kan jeg jo altid snakke med og det kan folk i det hele taget med deres partnere - så jeg synes det med at placere folk i par er dødkedeligt.

I øvrigt giver placering i par jo nogle til overs, som så sættes lidt tilfældigt sammen - det er jo et mindre udvalg man har i bordplansspillet, hvis alle parrene er optaget af hinanden.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Mani » 9. maj 2016, 13:35

Nå ja, til størrer fester, hvor jeg kun kender få eller ingen ville jeg hade, hvis der ikke er bordkort og jeg selv skulle finde en plads.

Og så har jeg altså kommet til at sidde ved siden af nogle virkelig spændende mennesker ved diverse fester - som jeg ellers ikke ville have talt med fordi jeg ville have placeret mig ved dem jeg kendte.
Selvfølgelig kan man være uheldig - men langt de fleste har altså nogle sjove og spændende oplevelser/interesser de kan fortælle om.

Og ja, jeg er introvert - og derfor er jeg glad for en bordplan, som giver mig mulighed for at møde nye mennesker uden jeg selv skal opsøge dem.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Animi » 9. maj 2016, 13:36

Jeg kan også sagtens se problematikken ved hvis man ikke kan være allesammen sammen, og man så er den eneste tilovers i ens gruppe. Det er så også derfor at når jeg en sjælden gang har været til en fest uden bordkort ( :banan: ), har sørget for at dele os op så vi fx er gået 3 og 3 sammen, og derefter har blandet os med nogen vi ikke kendte. Så vi ikke sad 8 kendte sammen ved et bord.

Jeg ville så personligt heller aldrig komme alene til en stor fest, hvor jeg kun kendte værten. Det kan jeg simpelthen ikke byde mig selv, for jeg ville alligevel havde det røvdårligt hele aftenen. Så den problematik kommer jeg aldrig ud for :lol:
Senest rettet af Animi 9. maj 2016, 13:37, rettet i alt 1 gang.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Akehurst2 » 9. maj 2016, 13:36

Mi55y skrev:
Jeg hader selv at komme til et arrangement uden bordkort hvis:
- Jeg ikke kender nogen/kun kender få gæster overfladisk
- Jeg var på toilet, da der blev budt til bords og må tage til takke med et børne/pensionist/etc.-bord
- Alle ens venner/familiemedlemmer lige præcis kunne være ved et bord - og jeg er til overs


Ja - især de to sidste er bare døden ved ikke bordkorts-fester :tie:
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf dykkersild » 9. maj 2016, 13:42

Mi55y skrev:Jeg er på bordkort-holdet - så længe folk så også gider bruge tiden på at sætte en ordentlig bordplan sammen. De skal ikke være der, bare fordi, eller fordi det var en anledning til at lave noget fint pynt. Der skal tages hensyn til personligheder, særheder, evt. handicaps, ryger/ikke-ryger, børn/ikke-børn etc.

Jeg hader selv at komme til et arrangement uden bordkort hvis:
- Jeg ikke kender nogen/kun kender få gæster overfladisk
- Jeg var på toilet, da der blev budt til bords og må tage til takke med et børne/pensionist/etc.-bord
- Alle ens venner/familiemedlemmer lige præcis kunne være ved et bord - og jeg er til overs


Oh yes - jeg har prøvet - til en juleaften med medlemmer fra 5 familier, at komme sidste ind efter at have stået i køkkenet i flere time, at ende ved børnebordet. Heldigvis kom to andre over til mig - og så hentede vi demonstrativt den bedste flaske vin fra det store voksenbord. Der var jeg godt nok friste til at råbe Røvbananer, næste gang er der bordkort!
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Rapfisk » 9. maj 2016, 13:48

Mi55y skrev:Jeg er på bordkort-holdet - så længe folk så også gider bruge tiden på at sætte en ordentlig bordplan sammen. De skal ikke være der, bare fordi, eller fordi det var en anledning til at lave noget fint pynt. Der skal tages hensyn til personligheder, særheder, evt. handicaps, ryger/ikke-ryger, børn/ikke-børn etc.

Jeg hader selv at komme til et arrangement uden bordkort hvis:
- Jeg ikke kender nogen/kun kender få gæster overfladisk
- Jeg var på toilet, da der blev budt til bords og må tage til takke med et børne/pensionist/etc.-bord
- Alle ens venner/familiemedlemmer lige præcis kunne være ved et bord - og jeg er til overs

Lige præcis.

De bedste bordplaner, jeg har oplevet, har været der, hvor folk, der kender hinanden, er blevet sikret plads sammen, og dem, der er kommet alene er blevet sat sammen med nogen i samme aldersgruppe eller med samme interesser eller hvad man nu kan finde på.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46089

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf LadyFox » 9. maj 2016, 13:48

Ja tak til bordkort lavet med omtanke. Nej tak hvis ikke har gjort sig umage.

Jeg bryder mig ikke om fester hvor festen er opdelt i kliker efter hvem der kender hinanden - jeg synes at en god fest er der hvor mennesker mødes, og jeg synes det er alt for nemt at komme til at holde sig til sine egne - det kommer jeg også let til, og så synes jeg det er skønt hvis der er gjort noget for at ryste folk sammen.
Det kan også være svært at være den der ikke kender nogen/så mange, hvis hele selskabet kun holder sig til dem de kender.
0
...

Tilbage til "Fest og bryllup"