Bordkort eller ikke bordkort?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf achillaxedprune » 13. maj 2016, 06:36

Jeg er ikke så glad for bordkort, men respekterer festens værter, så sætter mig selvfølgelig der, hvor det er tiltænkt... Jeg har kun prøvet én eneste gang, at være sat ved et bord, hvor vi endte med at have en rigtig god kemi.

Jeg har aldrig selv holdt en fest med bordkort, da jeg netop ikke synes om konceptet. Folk må sætte sig der, hvor de tror, de får den bedste aften. Og jeg vil selvfølgelig som vært sikre, at der ikke er en eller flere, som står alene tilbage... Som vært ved man jo gerne, om der skulle være sådan en eller 2 blandt de indbudte. Og så får de lidt ekstra opmærksomhed når man skal sætte sig til bords... :)
Senest rettet af achillaxedprune 13. maj 2016, 11:16, rettet i alt 1 gang.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Fru Sunshine » 13. maj 2016, 06:43

Det er også fint nok, at man som vært vil sikre, at alle kommer til at sidde ned. Jeg har bare aldrig oplevet andet, end at det er meget grænseoverskridende - og ydmygende - at stå som den, der ingen kender og føle at man trænger sig på, fordi man sætter sig et sted, hvor folk har fundet sammen, fordi det lige er der, de vil hygge sig bedst.
Det har været i bedste fald akavet og i værste fald yderst ubehageligt, når snakken bare er gået uden om en, for de hyggede sig altså bare bedst sammen. Og endnu værre, når værten så er kommet og har lavet den der "Fru Sunshine kan godt sidde her, ikke?" og selv om ingen siger nej, så føles det som om, de tænker det.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Torn » 15. jul 2016, 08:36

Til større sammenkomster (30+) og flere retter foretrækker jeg klart bordkort. Ofte fungerer det rigtig godt, hvis værterne har lagt lidt tanke bag.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Purple Haze » 17. jul 2016, 19:08

Var til at bryllup i går med en rigtig god bordplan, og parret havde givet hver person et spørgsmål, som man kunne bruge til at sætte samtalen i gang, hvis man havde brug for/lyst til det.

Det fungerede ret godt.
Der var spørgsmål om bryllupsplaner, hvornår man sidst havde fløjet i helikopter, hvad man synes om en bestemt film, hvor man havde været på sin sidste rejse, hvilke madopskrifter man foretrak osv.
Alt sammen emner udvalgt så de interessere både den der spurgte og den der bliver spurgt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Sophies-mor » 17. jul 2016, 19:31

Fru Sunshine skrev:Det er også fint nok, at man som vært vil sikre, at alle kommer til at sidde ned. Jeg har bare aldrig oplevet andet, end at det er meget grænseoverskridende - og ydmygende - at stå som den, der ingen kender og føle at man trænger sig på, fordi man sætter sig et sted, hvor folk har fundet sammen, fordi det lige er der, de vil hygge sig bedst.
Det har været i bedste fald akavet og i værste fald yderst ubehageligt, når snakken bare er gået uden om en, for de hyggede sig altså bare bedst sammen. Og endnu værre, når værten så er kommet og har lavet den der "Fru Sunshine kan godt sidde her, ikke?" og selv om ingen siger nej, så føles det som om, de tænker det.

Sådan har jeg det lidt også.
Bordkort generer overhovedet ikke mig.
Faktisk synes jeg, at det er en nem måde, at lære andre at kende på.
Hvis man ikke ved noget om personen, jamen: hvor kender du/ I sølvbrudeparret fra? Nårh, var I også med til havnefesten sidste år-agtigt?
Man kan som regel altid finde noget at tale om, om ikke andet kan man starte med menu, vine og vejret - og så plejer resten at komme af sig selv.
Jeg tror kun, at jeg har været til én fest, som var elendig, og det var min egen konfirmation. Det skulle min sted-farmor liiige fortælle min kusine, at hendes far, ikke var hendes far. Men om jeg forstår, hvorfor min faster var så DUM (og ja, det mener jeg) slet ikke at fortælle det selv. Min kusine var 26!!
Og hendes "far" - han havde været død i ca. 15 år.
:tie:

Men ja, jeg er fan af bordkort.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2016, 20:23

Synes det lyder meget smart i fald der er folk der ingen kender, men må indrømme jeg aldrig har oplevet det, hverken at være gæst til en stor fest hvor jeg kun kendte værten, eller inviterer en til en stor fest der kun kender mig.

Omvendt ville jeg ikke en gang der kunne lide bordplaner, måske en form for "halve" bordplaner, men nej, jeg er virkelig ikke fan af bordplaner. Måske fordi jeg ikke er god til mennesker generelt, så vil gerne have lov til selv at vælge hvem jeg skal snakke med, ellers kan jeg blive decideret utilpas. Har af og til lyst til at blive hjemme fra store fester af frygt for bordplaner :genert:
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Sophies-mor » 17. jul 2016, 20:29

Jeg uddyber lige mit svar - grunden til, at jeg skrev som jeg gjorde er, at jeg ofte oplever - at rigtigt mange fester jeg har været til er med de samme mennesker - og når jeg så igen igen igen, aldrig får talt med x eller y, når der ikke er bordkort, fordi af familiemedlem a, b og c, sætter sig hos os, så er det lidt træls.
Eks. har jeg lige været til fest, hvor jeg blev sat ved et 8 mands bord - jeg kendte ud over min mand, kun de 2. Og det endda perifert. Men, det var så min afdøde onkels ældste bror og hans kone, og snakken gik lynhurtigt fremad fordi, netop at kan du huske dengang...?
Men, til gengæld slap jeg for at side sammen med person a, b og c fra familien, så vi var splittet tilstrækkeligt meget op til, at det rent faktisk blev en sjov og interessant fest.
Jeg kommer ikke til fest for at snakke med familien, som bor lige ved siden af. Groft sagt :genert:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2016, 20:35

Jeg er nok typen der hellere vil snakke med folk jeg kender og opleve festen med dem, end jeg vil snakke 5 timer med tante Odas kusines mand som jeg aldrig ser igen efter den aften.

Jeg har intet imod at møde nye mennesker, men for at det bliver en god oplevelse skal ske på mit ønske om at snakke med lige netop den person og ikke via en bordplan. Men jeg er heller ikke god til sociale ting og bliver jeg presset ud i det fejler det altid, hvor føler jeg mig tryg og vælger det går det godt :)
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Anlewi » 18. jul 2016, 01:36

Når jeg laver bordplan bliver der taget hensyn til alle vores gæster. De stille, usikre, de larmende osv. Alle kommer til at sidde med nogle de kender og nogle vi tænker at de matcher.

Er enig i at det kan være svært med andres bordplader. Jeg bliver ofret fyldet ved et bord fordi jeg er talende, glad og fyldt med spas. Dette gælder dog kun i trygge omgivelser og et bord med mennesker jeg virkelig kun kender perifert, eller slet ikke giver ikke eet rigtige billed af mig, for så bliver jeg genert
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Annione » 19. jul 2016, 16:21

Jeg er for bordplan og bordkort - hvis værterne har lagt en godt gennemtænkt plan.
Jeg har været til at bryllup, hvor alle sad blandet og guddødeme også skulle skifte plads efter forretten. Både før og efter sad jeg sammen med 8 mennesker jeg aldrig havde set før eller havde det mindste til fælles med. Kors for en kamp at holde humøret oppe, når man bare virkelig prøver at hygge sig.
Oven i købet var jeg ikke inviteret til brudens polterarbend, fordi den også var dårligt planlagt. Det er ellers en fed mulighed for at lære kvinderne bede at kende.

Til vores bryllup har vi lagt en grundig bordplan, hvor vi virkelig har tænkt på hver eneste gæst.
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Bordkort eller ikke bordkort?

Indlægaf Shmartiesh » 5. aug 2016, 19:41

Jeg synes det er helt spændende at tænke på hvordan man mon bliver placeret. :genert:


Dog var jeg til min kærestes onkels fødselsdag for en måned siden. 50 gæster i et forsamlingshus. Min kæreste har nogle fætre hvor vi er nogenlunde jævnaldrende. Men vi blev placeret overfor min kærestes forældre, ved siden af hans onkels brødre og div. Som er +50. Og der sad vi så.. Og kiggede overpå det andet bord hvor alle de unge sad. Uden os. Øv...
1

Tilbage til "Fest og bryllup"