Den store bryllupssniksnak-tråd

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 17:59

Det er også absurd så længe de kan snakke, jeg har oplevet at gå ud med et barn der larmede (ikke mit eget) under en tale, lege lidt på legepladsen med barnet og gå ind igen, og samme tale var stadig i gang. Suk! Og var det så fantastiske taler, men sådan er det desværre ikke.

Hvordan sætter man lige på en pæn måde en tidsramme på talerne?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf HappyPaww » 18. okt 2016, 18:18

godtnavn skrev:Det er også absurd så længe de kan snakke, jeg har oplevet at gå ud med et barn der larmede (ikke mit eget) under en tale, lege lidt på legepladsen med barnet og gå ind igen, og samme tale var stadig i gang. Suk! Og var det så fantastiske taler, men sådan er det desværre ikke.

Hvordan sætter man lige på en pæn måde en tidsramme på talerne?

Har oplevet en invitation hvor brudeparret skrev noget a la: "Gæster er velkomne til at komme med taler, indslag mm., men da vi ønsker, at middagen overstås relativt hurtigt, så festen går over i musik og dans, beder vi om, at indslag ikke tager for lang tid, og at de koordineres på forhånd med vores Toastmaster xxx".

Det synes jeg er helt fint :)
1
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 20:55

HappyPaw det er faktisk en god måde at skrive det på, er bare bange for at folk der holder normale taler vil skære deres taler meget ned også, og det vil jeg jo helst ikke have, kan jo godt lide taler, bare ikke de der 10-15 minutters ting..

Samano jeg tænker jeg gerne vil have de er forberedt, altså man kan jo ikke afbryde en midt i en tale hvis vedkommende har brugt tid på at skrive den og ikke var forberedt på ike at have så lang tid til rådighed.
0
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Lys » 18. okt 2016, 21:04

godtnavn skrev:HappyPaw det er faktisk en god måde at skrive det på, er bare bange for at folk der holder normale taler vil skære deres taler meget ned også, og det vil jeg jo helst ikke have, kan jo godt lide taler, bare ikke de der 10-15 minutters ting..

Samano jeg tænker jeg gerne vil have de er forberedt, altså man kan jo ikke afbryde en midt i en tale hvis vedkommende har brugt tid på at skrive den og ikke var forberedt på ike at have så lang tid til rådighed.


Jeg har oplevet toastmastere, der på forhånd har bedt om oplysning om varighed på indlæg og som med hård hånd (på forhånd) har begrænset folk, hvis de bad om for lang tid. Ud fra devisen at brudens far får længere taletid end en fjern kusine.

Under festen har toastmasteren så håndhævet den tildelte tid med en god portion humor i brudeparrets ånd - fx ved brug af gule og røde kort (som en fodbolddommer). Gult kort når det var tid til at runde af og rødt kort, når tiden var udløbet. Det kan gøres på mange måder, men kræver selvfølgelig lidt konduite og glimt i øjet hos toastmaster, men i bund og grund har talerne kendt deres taletid på forhånd. Og når der skal afvikles 15-20 indslag i løbet af en middag, så kan det ikke rigtigt være anderledes, hvis der skal danses inden midnat.
3
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 21:10

Har aldrig været til sådan et klassisk bryllup hvor toastmasteren blev meldt ud før selve dagen, anede jeg slet ikke man gjorde :genert: De bryllupper jeg har været til er toastmasteren blevet introduceret til receptionen og så sagde man til ham på dagen om man skulle holde tale/dele sang ud osv. men er det normalt at toastmasteren allerede før brylluppet introduceres er det jo meget nemmere :)

Jeg regner dog ikke med der bliver 15-20 indslag, måske maks 10 hvis ikke nærmere 5. Min familie er ikke en tale-familie (altså vi taler meget men holder ikke taler) så det bliver nok kun kærestens familie evt et par venner og så selvfølgelig min kæreste. Men selvom keg ikke tror der kommer mange indslag kan jeg ikke overskue alt for lange indslag :)
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 18. okt 2016, 21:31

Jeg har oplevet at brudepar har skrevet på indbydelsen hvem der er toastmaster og hvem der koordinerer gaver fx. Så har toastmasteren heller ikke så travlt til receptionen.
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 18. okt 2016, 21:38

Vi har en gæsteliste med 60-70 på. Tror ikke den bliver længere men den kunne godt blive kortet af med tiden. Min side var slet ikke så svær at få skrevet ned, har ikke perifere venner som ville blive fornærmede over ikke at blive inviteret da jeg er ret sikker på de ikke ville invitere mig.

Min kæreste derimod er en anden sag. 75 % af gæsterne er hans venner oprindeligt. Han kan ikke bestemme sig :D

Jeg har nogle kolleger som jeg gerne vil have med til kirke og reception, jeg er dog i tvivl lm de ville komme da vi bor i Aarhus og brylluppet bliver holdt i Vestjylland.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 18. okt 2016, 21:39

Hvad tænker i om afstand mellem kirke og feststed? Tænker i et max antal km eller afhænger det af så meget?
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 22:21

Samano skrev:Det er i hvert fald normalt :)
Wow 5 indslag?
Jeg tror aldrig jeg været til bryllup med under 10 indslag.
Altså søskende, forældre og parret er jo ofte allerede 6 indslag.


Hvis alle vores søskende skulle holde tale, samt vores forældre, ville vi allerede være på 12, men tror ærlig talt højst min lillesøster gør, ingen af de 3 andre tror jeg gør, og er ikke en gang sikker på min søster. Mine forældre kunne jeg heller ikke forestille mig holdt tale, måske min mor, men er ikke sikker.
I min kærestes familie ville der måske komme 3 (hans mor og ene søster er sikker, og så måske hans ene bror (hvilket jeg dog ikke håber)) men nok kun 2. Og så er der stadig et par åbent til venner uden at komme op på mange indslag.

Men nu kommer jeg ikke fra en traditionel familie, vores fester, store som små, har aldrig være sådan nogle hvor folk sad pænt ved et bord, kun min storesøsters bryllup, og det eneste indslag fra vores side af familien var at jeg havde skrevet en sang, vi har ikke samme mor så kan egentlig godt være hendes mor holdt tale, kan ikke huske det. Kan være de overrasker, men har faktisk aldrig hørt nogen i min familie holde tale :genert: Faktisk er der aldrig nogen der har holdt en tale til mig.
0
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Lys » 19. okt 2016, 04:56

Men uanset antallet af indlæg, så kunne en løsning vel være at melde en toastmaster ud i invitationen og så bede ham eller hende om at drøfte med dem, der vil lave indslag, at de ikke skal være for lange. Det virker nemt så "surt", hvis der er en masse regler i invitationen - især på et punkt, som handler om hvordan jeres gæster må glæde jer.

Til bryllupper er jeg i øvrigt stødt på både taler, personlige festsange og andre former for underholdende indslag, så selv om I ikke har tradition for taler i familien, kan der jo godt være andre typer indslag?
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf HappyPaww » 19. okt 2016, 05:11

Samano skrev:Hvordan ville I have det med at overnatte i telt efter et bryllup? Har indset min far har en Mark(ja sådan er det at være landmandsdatter) meget tæt på det gode fest sted hvor vi kunne lave teltlejr. Jeg tænker også vi kender nogen håndværkere der har en toiletvogn vi måske kunne låne til hvis folk skal tisse i løbet af natten.

Hvis det er om sommeren og der måske gøres lidt ud af det med toiletvogn og morgenmad dagen efter ville det være ok. Og endnu bedre hvis i kan slå lånte/billige telte op på forhånd, så man ikke skal slå det op i festtøj, når man kommer :D Og så gerne med gode luftmadrasser og rigtigt sengetøj så det bliver så komfortabelt som muligt.
Og kunne i låne jer til et par campingvogne er det jo også en god mulighed :)

Og hellere det end at skulle finde hjem sent om natten, og evt undlade alkohol pga man skal køre. Det lægger virkelig en dæmper på festen!



Til det med afstand fra kirke til feststed, synes jeg det er ok, hvis der tages højde for transport. Nogle gæster har måske ikke bil så der er det super hvis der kan koordineres lift, eller man kan leje en bus.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Luffegås » 19. okt 2016, 05:42

Der er jo mulighed for at flere går sammen om en tale/sang :)

Jeg har engang set en invitation, hvor det bare føltes som om de intet ville have. De ville ikke have gavekort, sange, eller noget, og det lagde lidt en dæmper.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2016, 08:12

Lys skrev:Men uanset antallet af indlæg, så kunne en løsning vel være at melde en toastmaster ud i invitationen og så bede ham eller hende om at drøfte med dem, der vil lave indslag, at de ikke skal være for lange. Det virker nemt så "surt", hvis der er en masse regler i invitationen - især på et punkt, som handler om hvordan jeres gæster må glæde jer.

Til bryllupper er jeg i øvrigt stødt på både taler, personlige festsange og andre former for underholdende indslag, så selv om I ikke har tradition for taler i familien, kan der jo godt være andre typer indslag?

Jeg tænkte det samme som dig, at invitationen kan lyde 'sur' med alle mulige regler. Toastmasteren er god at have til at planlægge den slags ting


I forhold til at nogen skrev med at forældrene har en mening osv, så har jeg en veninde som fortalte at hendes mor ikke mente en toastmaster var nødvendig og hun fik hende talt fra det så de ikke valgte nogen. Det fortrød hun så lidt efter brylluppet.

Der blev jeg klar over at jeg i hvert fald skal være standhaftig i forhold til når der kommer gode råd mange steder fra når vi skal til at planlægge :panik:
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2016, 08:28

HappyPaww skrev:
Samano skrev:Hvordan ville I have det med at overnatte i telt efter et bryllup? Har indset min far har en Mark(ja sådan er det at være landmandsdatter) meget tæt på det gode fest sted hvor vi kunne lave teltlejr. Jeg tænker også vi kender nogen håndværkere der har en toiletvogn vi måske kunne låne til hvis folk skal tisse i løbet af natten.

Hvis det er om sommeren og der måske gøres lidt ud af det med toiletvogn og morgenmad dagen efter ville det være ok. Og endnu bedre hvis i kan slå lånte/billige telte op på forhånd, så man ikke skal slå det op i festtøj, når man kommer :D Og så gerne med gode luftmadrasser og rigtigt sengetøj så det bliver så komfortabelt som muligt.
Og kunne i låne jer til et par campingvogne er det jo også en god mulighed :)

Og hellere det end at skulle finde hjem sent om natten, og evt undlade alkohol pga man skal køre. Det lægger virkelig en dæmper på festen!



Til det med afstand fra kirke til feststed, synes jeg det er ok, hvis der tages højde for transport. Nogle gæster har måske ikke bil så der er det super hvis der kan koordineres lift, eller man kan leje en bus.


Det er meget få jeg kan komme i tanke om der ikke har bil, så de få der ikke har kan få et lift af andre. Så dét er jeg ikke nervøs for. Men det er måske noget man også skal have i mente når man planlægger tidspunkt for vielse i forhold til når receptionen starter.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Den store bryllupssniksnak-tråd

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 09:55

Lys skrev:Men uanset antallet af indlæg, så kunne en løsning vel være at melde en toastmaster ud i invitationen og så bede ham eller hende om at drøfte med dem, der vil lave indslag, at de ikke skal være for lange. Det virker nemt så "surt", hvis der er en masse regler i invitationen - især på et punkt, som handler om hvordan jeres gæster må glæde jer.

Til bryllupper er jeg i øvrigt stødt på både taler, personlige festsange og andre former for underholdende indslag, så selv om I ikke har tradition for taler i familien, kan der jo godt være andre typer indslag?


Vi har aldrig holdt fester hvor vi sad stille længe nok til der var indslag :P

Men jo, toastmasteren skal da helt klart meldes ud i invitationen, det har jeg bare aldrig oplevet (har også kun været til 5 bryllupper hvoraf to var meget utraditionelle) derfor anede jeg ikke man kunne det :)
1

Tilbage til "Fest og bryllup"