Hvornår er det for tidligt at blive gift?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 367
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 3858

Re: Hvornår er det for tidligt at blive gift?

Indlægaf Pjeps » 5. jun 2017, 14:39

Dikus skrev:
Pjeps skrev:Nu bliver man jo ikke UPS-Gift, tilgengæld sker det ofte at man bliver UPS-Gravid, så derfor vil det jo forekomme at folk bliver forældre uden at det er så gennemtænkt.

For min skyld kan folk gifte sig luge så hurtigt som de ønsker, der er alligevel en pæn stor del af dem der bliver skilt alligevel. Og i dag er det jo ingen skam at blive gift både 3 og 4 gange.

Jeg selv skal aldrig giftes, kærlighed bliver ikke anderledes af et stykke papir og en stor fest, jeg kan virkelig ikke se formålet med det.

Det er sjovt. Jeg har svært ved at se fornuften i at blive skilt, selvom det er flere år (og to kærester) siden, min mand og jeg gik fra hinanden. Ægteskabet giver nogle retlige rammer, som det (for os i vores situation) er langt lettere og bedre at spille indenfor.

Nu tror jeg at de færreste ønsker at forblive gift efter et brud, tror at dit ægteskab er lidt uden for normen :P
3
:ninja:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 19990

Indlægaf LadyFox » 5. jun 2017, 14:55

Nu har jeg umildbart ingen planer om hverken bryllup eller børn. Men for mig ville et ægteskab være mere forpligtende end et barn- i hvert fald i forhold til parforholdet. Jeg ville ikke kunne se mig selv blive skilt, ønskede jeg børn ville jeg godt kunne se mig selv som enlig mor, eller endda fået regnbuebarn med et homoseksuelt par eller andre der ikke nødvendigvis får barn med en partner.

Det er svært at lave en skabelon over hvordan livet bør være, der er så mange nuancer og så mange tilfælde hvor folk har gjort alt for at gøre tingene efter bogen hvor det er gået i vasken, og så mange hvor tingene bare er sket og hvor det alligevel er end ganske fint. Selvfølgelig skal man lige tænke tingene igennem en ekstra gang inden man tager et stort valg, men jeg er fuldstændig ligeglade med om og hvornår folk gifter sig, eller om de får børn med en ægtefælde gennem mange år, eller en hel ny kæreste eller med en ven. I langt de fleste tilfælde så går det jo fint, uanset hvilken model der vælges - endda selv hvis udfaldet er at folk ender med at gå hver til sit.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
godtnavn
Kort karma: 411
Likede indlæg: 3424

Indlægaf godtnavn » 6. jun 2017, 08:16

For mig handler det ikke om hvad der er mest forpligtende. Vi har en datter sammen men er ikke gift, jeg har altid sagt jeg vil giftes i 2018 (drømmedato på en lørdag) kæresten har fornyligt sagt at han gerne vil giftes med mig den dag, men han har ikke friet rigtigt, så nu må vi se om vi bliver gift.

Jeg ville elske at have fået alle de børn jeg skulle før mit bryllup, men da vi startede lidt sent på de der børn så når jeg nok ikke det medmindre der er mange år før et bryllup. Synes det er så fint at have børnene med til fejringen af ens kærlighed.
0
MAX
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Indlægaf MAX » 6. jun 2017, 10:11

Jeg går ikke ind for ægteskabet. Det har jeg gjort klart for mine kærester lige fra starten.
Heldigvis har min nuværende kæreste samme holdning.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 670
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 8096

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jun 2017, 10:39

For mig er det langt mere forpligtigende og alvorligt at få børn sammen, det fordrer at man gør alt hvad man kan for at "kunne med hinanden" i al fremtid. Der kan man ikke rigtig vende sig om og lukke alle døre, den anden part vil også altid være ens børns forældre.

Jeg tager såvel ægteskabet som parforholdet meget alvorligt, jeg synes det forpligtiger til at man gør sig umage for at lykkes i fællesskabet.
Men indimellem må man sande at det ikke lader sig gøre, og så er det okay at gå hver til sit.

mht. om det er for tidligt, hvis man selv føler at det er det rigtige, så er det dét, her og nu...
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Puf
Kort karma: 14
Likede indlæg: 220

Indlægaf Puf » 8. jun 2017, 07:29

Min kæreste og jeg har været sammen i snart 7 år og boet sammen i stort set alle årene. Vi har købt et hus sammen og venter vores første barn.

Vi er ikke gift, men det er i højere grad et spørgsmål om, at vi ønsker den "rigtige" fest og gerne vil have alle venner og familie med. Og det koster.

Et barn koster også, men det er alligevel ikke på samme måde, hvor der skal spares 1-150.000 op til en enkelt dag :)
Så ægteskabet venter vi nok med et par år.

Til gengæld har vi skrevet testamente og sikret hinanden så godt som det nu er muligt uden ægteskab.
0
Selma156
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1104

Indlægaf Selma156 » 8. jun 2017, 16:43

Jeg er umiddelbart ikke særlig romantisk anlagt og har aldrig haft den der store prinsessedrøm om at blive gift på et slot. Hvis jeg nu skulle giftes (udelukker det ikke), ville det nærmere være på en eksotisk strand et sted, måske. Eller i hvert fald noget meget uformel havefest.

Jeg har en underholdende bekendt på Facebook, som i februar gik fra sin kæreste gennem fem år. I marts fik han så en ny kæreste, officielt på Facebook og hele baduljen med par-billeder, beskeder på hinandens vægge, overload af hjerter osv. En måned holder deres forhold så. To uger efter finder han en ny kæreste, og nøjagtigt en måned efter ligger der billeder oppe af deres forlovelsesringe. Dét er godt nok tidligt.. Nu ved jeg så ikke hvornår, de skal giftes.

Jeg har ikke sat mig så meget ind i det juridiske omkring det at blive gift og have børn fx, fordi ingen af tingene er aktuelle for mig. Min eks var den eneste, jeg så mig selv få børn med, og vi er ikke sammen længere :)
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 423
Likede indlæg: 6476

Indlægaf Joe » 9. jun 2017, 20:05

Altså som udgangspunkt har jeg kun holdninger til, hvad der er rigtigt for mig, og ikke for andre. I tilfælde, hvor en "case" bliver præsenteret for mig, kan der dog godt snige sig en holdning eller to ind. Det skal ikke være det. Generelt er jeg nogle gange lidt strid i mit hoved omkring nyforelskede mennesker, der skal alting på en gang. Men det er bare fordomsfuldt, og generelt er det et af de områder, hvor der ikke er logik i at have holdninger på alles vegne.

Men som teenager havde jeg også en idé/forhåbning/forventning om, at jeg ville være gift og have født første barn, osv, inden jeg fyldte 25 år. Men altså, life happened. På trods af at jeg har været sammen med samme mand siden jeg var 21.
Lige nu er planen at jeg bliver gift om et års tid, som 28-årig. Efter 7,5 års forhold, 7 år som samlevende, fire fælles lejeboliger, en enkelt fælles dimission fra samme uddannelse, perioder med de vilde rutsjebaner, perioder hvor det er mere sådan radiobilagtigt, og så en masse tid, hvor man bare kører rundt med et af de der toge, der ofte er forlystelselsesparker. Egentlig mest af det sidste.
Men altså, det er jo ikke fordi det nødvendigvis bør være idealet at vente så længe. Jeg havde uden tvivl været lige så glad, hvis vi var blevet gift to år før, så det er ikke fordi jeg vil glorificere det at man virkelig kender hinanden godt. Det var bare sådan det blev.

Da jeg var 18 år drømte jeg til gengæld om at min daværende kæreste friede, jeg plagede ret direkte om det.
Jeg er satme glad for at han ikke bukkede under. Jeg ville jo ikke giftes med ham, jeg ville bare have opfyldt en eller anden prinsessedrøm så hurtigt som muligt. Og jeg var jo ikke ligefrem moden nok til at forstå at det betød mere end en ring på fingeren og en stor kjole.

For det gør det altså for mig, betyder mere. Det betyder også mere end et stykke papir og en titel man kan droppe igen ved brug af nemid. Så altså, jeg går ud fra at "for tidligt" er, når man endnu ikke er helt sikker på, at man håber på og vil gøre meget for, det også holder i det lange løb.
2
Man sku’ nok ha’ været der...
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 423
Likede indlæg: 6476

Indlægaf Joe » 9. jun 2017, 21:14

Okay, jeg har en: Det er for tidligt at blive gift i min verden, når venners reaktion på forlovelsen er "jeg vidste da slet ikke at du har en kæreste? Hvem er h*n?"

Inspireret af tråd i bryllupsgruppe på Facebook.
6
Man sku’ nok ha’ været der...
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2328

Indlægaf englishchannel » 12. jun 2017, 15:00

Jeg har det på samme måde med bryllup og børn - jeg ved ikke om det kan være "for tidligt", men jeg synes at man kan være for ung.

Hvis min fiktive datter kom og ville giftes som 19-årige ville jeg godt nok være imod det - selv hvis de havde været sammen siden de var 12. Det handler for mig om, at bryllup og i særlig grad børn først er noget, der bør komme, når man kender sig selv godt, og det gør man ikke endnu, når man er teenager eller i starten af 20'erne. Jeg ville have det langt strammere med et par 21-årige, der giftede sig efter 6 års parforhold, end et par 50-årige, der giftede sig efter 6 mdr.
2
Akehurst2
Kort karma: 568
Likede indlæg: 11918

Indlægaf Akehurst2 » 12. jun 2017, 15:18

Joe skrev:Okay, jeg har en: Det er for tidligt at blive gift i min verden, når venners reaktion på forlovelsen er "jeg vidste da slet ikke at du har en kæreste? Hvem er h*n?"

Inspireret af tråd i bryllupsgruppe på Facebook.

Som Søren Rasted engang fortalte i Mads & Monopolet om sit eget spontane bryllup i Las Vegas: "Så ringede jeg hjem til min mor og sagde: Jeg er blevet gift! Og så spurgte hun: Med hvem?"

:lol: :lol:
1
TomKah
Kort karma: 56
Likede indlæg: 848

Indlægaf TomKah » 12. jun 2017, 20:33

Jeg tror, jeg havde flere holdninger til det, da jeg var ung, end jeg har i dag. Jeg er ikke engang sikker på at jeg kan huske alle mine holdninger, for ud over traveren om at jeg ikke forstår man har lyst til at få børn, før man har lyst til at blive gift, så er de fleste andre holdninger dampet af med alderen.

Vi flyttede sammen efter 1½ år og gift 1½ år efter det. Til gengæld var vi mega lang tid om at få børn (og det var ikke naturens skyld, det var helt med vilje). Lærte hinanden at kende da jeg var 21, blev gift da jeg var 24 og fik barn da jeg var 29. Vi har nu været gift i 16 år. Har stadig et dejligt parforhold, men hold nu op, så kan jeg nogen gange ikke forstå at jeg er gift med sådan en rigtig voksen mand, sådan en halvgammel fætter med grånende bakkenbarter og sygekassebriller.....
1

Tilbage til "Fest og bryllup"