Juletråden 2017

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 134
Likede indlæg: 2021

Re: Juletråden 2017

Indlægaf twinkle » 26. dec 2017, 21:27

Daine skrev:
twinkle skrev:Jeg ved godt at jeg tager sorgerne ret meget på forskud, men bær over med mig :lol: - jeg vil bare gerne melde rammerne ud i god tid, så der ikke er nogen (læs: svigermor) der bliver fornærmede.

Til næste jul vil junior ca. være 11 mdr. (alt efter hvornår han melder sin ankomst). Min mand og jeg har allerede aftalt, at vi fremadrettet holder jul hjemme, og inviterer hhv. hans familie og min familie (forældre + søskende). Min svigerfamilie giver voldsomt mange gaver, og jeg ved at det kommer til at gå helt over gevind, når der skal købes gaver til første barnebarn.

Er der nogen der har/har haft succes med, at sætte en grænse for gaver fra andre? Fx to stk pr. familie. Vi har allerede arvet en masse legetøj, så han er nok i hvert fald dækket ind de første 1,5 til 2 år :genert:

Jeg har ikke personlig erfaring, men har flere i min omgangskreds der har sat grænser for gaver til børnene, som oftest 1-3 gaver fra bedsteforældre. Det har fungeret, men de har også været benhårde. Et enkelt par måtte meddele et sæt bedsteforældre, at kunne de ikke respektere det, fik de ikke lov til at komme til juleaften. Hårdt ja, men der var det også grelt med gaver!
Nogle (der hvor bedsteforældre er økonomisk velstående), har bedt om 1-2 gaver og så kunne de oprette en opsparingskonto til barnebarnet, hvor de så kunne sætte penge ind - hvis de havde lyst. Det har også fungeret.

Det er også det jeg tænker.. altså, det med at sætte noget ind på en børneopsparing i stedet. Min mand synes ikke man kan tillade sig at bede om penge til en børneopsparing, men jeg synes det er mere smart på lang sigt. Hellere det, end et værelse der er ved at flyde over med legetøj, som ungen alligevel ikke gider lege med :gruble:
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1988
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20468

Indlægaf Daine » 26. dec 2017, 21:31

twinkle skrev:
Daine skrev:
twinkle skrev:Jeg ved godt at jeg tager sorgerne ret meget på forskud, men bær over med mig :lol: - jeg vil bare gerne melde rammerne ud i god tid, så der ikke er nogen (læs: svigermor) der bliver fornærmede.

Til næste jul vil junior ca. være 11 mdr. (alt efter hvornår han melder sin ankomst). Min mand og jeg har allerede aftalt, at vi fremadrettet holder jul hjemme, og inviterer hhv. hans familie og min familie (forældre + søskende). Min svigerfamilie giver voldsomt mange gaver, og jeg ved at det kommer til at gå helt over gevind, når der skal købes gaver til første barnebarn.

Er der nogen der har/har haft succes med, at sætte en grænse for gaver fra andre? Fx to stk pr. familie. Vi har allerede arvet en masse legetøj, så han er nok i hvert fald dækket ind de første 1,5 til 2 år :genert:

Jeg har ikke personlig erfaring, men har flere i min omgangskreds der har sat grænser for gaver til børnene, som oftest 1-3 gaver fra bedsteforældre. Det har fungeret, men de har også været benhårde. Et enkelt par måtte meddele et sæt bedsteforældre, at kunne de ikke respektere det, fik de ikke lov til at komme til juleaften. Hårdt ja, men der var det også grelt med gaver!
Nogle (der hvor bedsteforældre er økonomisk velstående), har bedt om 1-2 gaver og så kunne de oprette en opsparingskonto til barnebarnet, hvor de så kunne sætte penge ind - hvis de havde lyst. Det har også fungeret.

Det er også det jeg tænker.. altså, det med at sætte noget ind på en børneopsparing i stedet. Min mand synes ikke man kan tillade sig at bede om penge til en børneopsparing, men jeg synes det er mere smart på lang sigt. Hellere det, end et værelse der er ved at flyde over med legetøj, som ungen alligevel ikke gider lege med :gruble:

Præcis. Og det handler jo på ingen måde om at “kræve” penge ind til barnet, men om at give barnet (deres barnebarn) den bedste start på voksenlivet. Og det gør de immervæk bedst med en opsparing frem for legetøj, som barnet jo har så rigeligt af. Det handler om indgangsvinkler :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 434
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 6456

Indlægaf Studsgaard » 26. dec 2017, 21:47

Daine skrev:
twinkle skrev:
Daine skrev:

Præcis. Og det handler jo på ingen måde om at “kræve” penge ind til barnet, men om at give barnet (deres barnebarn) den bedste start på voksenlivet. Og det gør de immervæk bedst med en opsparing frem for legetøj, som barnet jo har så rigeligt af. Det handler om indgangsvinkler :D

Hvis i ikke får sat begrænsninger på, eller der alligevel kommer mange gaver, så ville jeg give nogen af gaverne i løbet af dagen, så bliver en smule af spændingen udløst og barnet bliver ikke helt så overvældet om aftenen. Eller som vi også har gjort, gemt nogen af gaverne til dagen efter.
3
Ficus
Kort karma: 185
Likede indlæg: 2779

Indlægaf Ficus » 26. dec 2017, 22:20

Twinkle, jeg har ikke sat direkte begrænsninger på, fordi jeg tror jeg godt kunne komme til at fremstå lidt rappenskraldeagtig, hvis jeg prøvede.

Men jeg har siden vi holdt navngivning for 3 måneder siden (hvor jeg i øvrigt havde godt held med at sætte en masse bøger øverst på ønskelisten og knyttet en kommentar med om at listen var til inspiration og at han ønskede sig alle mulige bøger), kommet med meget taktiske bemærkninger om at vores dreng har hvad han har brug for, har så meget legetøj til de næste legestadier, ikke bruger xxxxxxx osv., plus nogle om larmelegetøj, som jeg virkelig ikke kan overskue eller holde ud.

Det har resulteret i nogle rigtig fine julegaver! Mine forældre har blandt andet givet gavekort til køb af vintertøj og -støvler til næste år, når han er 1,5 og bedre kan bruge det og mine svigerforældre har givet penge, som jeg tror de tænkte der skulle købes aktier for. Derudover havde jeg ønsket mig noget tøj, bøger og dele til højstol, som han fik. Faktisk fik han kun to legedimser, et puslespil/lær at tælle spil og en forfærdelig plastik musikbold, som larmer mega meget, men han er helt vild med den, så holder ud lidt endnu.
1
LaMariposa
Kort karma: 394
Likede indlæg: 6428

Indlægaf LaMariposa » 26. dec 2017, 22:33

Ficus skrev:Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til vores Kokken og Jomfruen-jul.... Eller jo det gør jeg, men det bliver langt.

Til at starte med, var jeg blevet spurgt om der var nogle ting der hørte til min jul. Det er første gang vi holder jul med min kærestes familie. Jeg havde svaret at jeg bare gerne ville se Disneys Juleshow og så svarede min svigerinde noget ala "helt fint, det plejer vi også at se". Så vi kører turen ned til dem, halvanden time og ringer på kl 15:50, døren bliver ikke åbnet og vi går så ind, fordi vi kan se at de er hjemme. Svigerinde var i joggingtøj og ved at folde nogle servietter og siger "kommer i nu? mor og far kommer først 17". Nå men jeg sætter mig og ser showet, alene, fordi min kæreste måtte hjælpe med at sætte spisebordet op. Da Pinocchio gik i gang, så skiftede deres 2,5-årige over på netflix og satte Gurli Gris på. Svigerinde prøvede at sige noget, men han begyndte at skrige og så fik vi af vide at det jo kun var jul 1 gang om året og at de prøvede "at holde ham ikke-hysterisk bare i dag".........

Maden var jo blevet købt fra Kokken og Jomfruen, fordi svigerfar nærmest bor i svigerindes bagdel og hun skulle jo endelig ikke have nogen former for besvær. Der var så kommet 700 gram kartofler til 8 voksne og et barn, og det skulle der komme både brune og hvide ud af, svoger var rundt ved nogle naboer og høre om de tilfældigvis havde købt for mange og om vi kunne købe en pose. Stegen var faktisk udmærket, sværene var kun gode på 4-5 skiver. Anden var meget, meget tør og smagte ikke rigtig af noget som helst, det gjorde de brune kartofler heller ikke. Rødkålen var hvinende sød, sovsen var okay, men den havde små terninger af æble? i. Jeg havde i det mindste selv taget en pose franske kartofler med. Ligesom at jeg halvt om halvt havde insisteret på at lave risalamanden, den var god :-D

Mens maden blev varmet, gav vi vores lille søn mad og svigermor gik ud i køkkenet for at finde et glas, så han kunne få noget vand. Svigerinde gik helt agurk og smed sin mor ud af køkkenet, hvor hun i øvrigt ikke selv lavede noget, hun laver ikke mad. Eller varmer det. Hendes mand var ved at skære kødet ud. Men det blev bare råbt sådan helt ”kan du ikke se han står og skærer kødet lige der” ikke engang foran skabet med glas. Og henne ved bordet blander svigerfar sig, selvfølgelig, og byder ind med, ”giver XX ret, kunne du dog ikke se at der ikke var plads i køkkenet, hva?”. Blev helt forarget, min svigermor er vitterligt det sødeste menneske. Så meget stress over den mad, som blev købt, for ikke at stresse søsteren, der alligevel ikke skulle lave/varme det :rulle:
Men noget andet omkring maden som jeg virkelig ikke brød mig om, er at alle undtagen min kæreste var gået i gang med maden, før min svoger, som havde ”lavet” den satte sig. Der var både blevet skålet og sagt ”uhmmm det smager godt det her”, min svigerfar tog 2. gang, før svogeren havde fået hældt vin i sit glas :stoned: Jeg fatter det stadig ikke. Min kæreste synes også det var virkelig mærkeligt.

Hele aftenen bar derudover ret meget præg af være i den 2,5-årige nevøs magt. Der blev ikke kigget særlig pænt på mig, da jeg ikke kunne skjule mit skuffede ansigtsudtryk over at han var lusket ind mens vi spiste og havde flået papiret - vitterligt flået i småstykker - af min gave til min kæreste, som jeg glædede mig SÅ meget til at give.

Selvfølgelig stak det helt og aldeles af da vi så endelig kom til sang og julegave tid. Vi sang første vers af juletræet med sin pynt, hvor han var nederen hele vejen igennem og så gav vi op og satte os ned for at åbne pakker. Det var så ud fra konceptet at han hentede pakkerne og skulle give dem til modtageren. Rigtig god ide, bortset fra at han flåede papir, bånd og kort før nogen nåede at fange ham. Og det var med alle pakkerne. Jeg ved ikke hvad nogen har fået, udover de pakker jeg selv har givet. Det synes jeg ikke der er meget ved.

Da vi kom ud i bilen, nærmest sukkede vi i kor og min kæreste sagde "i det mindste så har jeg dig og Baby"

Jeg glæder mig overhovedet ikke til næste år igen, når det show skal gentages. Så har de en på 4,5 og en på 2,5, forestiller mig ikke at det er bedre på nogen måde.

:8: :ad!:

Det lyder rædselsfuldt :genert: Kan godt forstå, at du ikke glæder sig til næste jul med svigerfamilien, hvis det skal være som det, du har beskrevet her.
0
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"
LaMariposa
Kort karma: 394
Likede indlæg: 6428

Indlægaf LaMariposa » 26. dec 2017, 23:21

Jeg puster ud efter fire dage med nonstop familietamtam, omkring 800 km bag rattet og enorme mængder mad. Alt sammen rigtig hyggeligt, men det er virkelig også rart at komme hjem og få lidt ro til ørerne og noget kærestetid.
0
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 134
Likede indlæg: 2021

Indlægaf twinkle » 27. dec 2017, 05:22

Ficus skrev:Twinkle, jeg har ikke sat direkte begrænsninger på, fordi jeg tror jeg godt kunne komme til at fremstå lidt rappenskraldeagtig, hvis jeg prøvede.

Men jeg har siden vi holdt navngivning for 3 måneder siden (hvor jeg i øvrigt havde godt held med at sætte en masse bøger øverst på ønskelisten og knyttet en kommentar med om at listen var til inspiration og at han ønskede sig alle mulige bøger), kommet med meget taktiske bemærkninger om at vores dreng har hvad han har brug for, har så meget legetøj til de næste legestadier, ikke bruger xxxxxxx osv., plus nogle om larmelegetøj, som jeg virkelig ikke kan overskue eller holde ud.

Det har resulteret i nogle rigtig fine julegaver! Mine forældre har blandt andet givet gavekort til køb af vintertøj og -støvler til næste år, når han er 1,5 og bedre kan bruge det og mine svigerforældre har givet penge, som jeg tror de tænkte der skulle købes aktier for. Derudover havde jeg ønsket mig noget tøj, bøger og dele til højstol, som han fik. Faktisk fik han kun to legedimser, et puslespil/lær at tælle spil og en forfærdelig plastik musikbold, som larmer mega meget, men han er helt vild med den, så holder ud lidt endnu.

Jeg fik allerede legetøj til ham den her jul, som først er fra +12 mdr. Han er ikke en gang født endnu, for satan :lol: :gisp:
Men ja, jeg tror også noget af det vi kommer til at ønske os på hans vegne er praktiske ting.
0
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 130
Likede indlæg: 2387

Indlægaf Charly » 27. dec 2017, 10:35

Jeg har krise. Jeg har været meget plaget af allergi den sidste uge og det bliver værre og værre - nu begynder min astma også at drille. Og det er desværre nok gran, jeg ikke kan tåle så mit fine juletræ må ud :whine:
Senest rettet af Charly 27. dec 2017, 13:34, rettet i alt 1 gang.
0
Muddi
Kort karma: 241
Likede indlæg: 1279

Indlægaf Muddi » 27. dec 2017, 13:26

Jeg har også krise. Men min er fordi jeg har en hjerneskade, der gør, at jeg bliver hurtig træt, og har brug for alenetid ind imellem for at kunne fungere, og det harmonerer bare ikke med fire dage for fuld udblæsning på familie/sosial fronten. Det har resulteret i, at jeg er hamrende træt idag, og bliver ved med at være sløj fordi - har jeg en teori om - jeg har brugt mig selv alt for meget hele december, faktisk.

Oven i dét, synes jeg også det er meget svært, pludselig at komme hjem til mig selv og være alene igen. Og det gør, at jeg bliver ked af set og trist. Og det bliver bare endnu mere forstærket af, at jeg er så træt
0
Brugeravatar
Studsgaard

Indlægaf Studsgaard » 27. dec 2017, 14:25

Så har vi fået spiller pakkespil. Bare os fem her hjemme - det blev lidt børn mod voksne :lol: så der var total krig om de samme tre pakker. Det var rigtig hyggeligt og faktisk en rethyggelig afslutning på at julehalløjet.
3
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1333

Indlægaf Sevii » 27. dec 2017, 17:40

Jeg holder stædigt fast til mit juletræ. Min kæreste sagde, at han ligeså godt kunne smide juletræet ud til storskrald i dag. NEJ TAK! Vi holder den LIGE til nytår. :gammel:

På trods af at vi snart har været sammen i ti år, så troede jeg altså han kendte mig bedre.

Håber I alle havde en dejlig jul, forresten!
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 534
Likede indlæg: 11704

Indlægaf Flora » 27. dec 2017, 18:01

Min lokale Dagligbrugsen havde sat alt deres juleslik ned til 3 kr pr. pakke såeh... :genert:

Juleslik.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 426
Likede indlæg: 5315

Indlægaf Skralde » 27. dec 2017, 18:25

Nu er alt vores julepynt blevet pakket sammen og lagt ud i skuret. Det er dejligt og trist på én og samme tid.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1988
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20468

Indlægaf Daine » 27. dec 2017, 18:30

Jeg skal så småt til at pille mit ned også, det må blive et projekt til de kommende dage. Selvom juletræet får lov til at blive stående, så bliver det alligevel lidt tomt.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Studsgaard

Indlægaf Studsgaard » 27. dec 2017, 18:32

Vi har pillet julepynten ned i dag.

Jeghar nu kun nogle enkelte (jule)træer tilbage, og nogen lys. Men det er mere vinter pynt end jule pynt, så de får lov til at være fremme lidt endnu.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"