Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf thomassneum » 28. sep 2016, 09:44

Dette forum blev vel ikke oprettet udelukkende grundet overmoderation på dindebat?
Jeg kom til, netop grundet den manglende moderation.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 09:53

thomassneum skrev:Dette forum blev vel ikke oprettet udelukkende grundet overmoderation på dindebat?
Jeg kom til, netop grundet den manglende moderation.

Jeps. Men overmoderation klæder ingen. Bare fordi der ingen moderation var på DinDebat, behøver mods. herinde vel ikke kompensere for det med tilbagevirkende kraft?


Men det lader ikke til de sådan er til at få en dialog med.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 09:54

Dikus skrev:Jeg antager alle er indforstået med, vi ikke tager en til omgang af "indlæg læses i en kontekst"?

Ikke om jeg fatter, det nu også skal være et problem, at en moderator, der har bevæget sig på grænsen, er blevet behandlet som alle andre, der gør det.

Nogle gange forbløffer debatten mig altså.

Det er hun da ikke? Hendes indlæg er blevet omformuleret. AF blev bortvist. Stop nu det der. Det forbløffer mig, at I modererer på den måde.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf LaScrooge » 28. sep 2016, 09:54

Dikus skrev:
LaScrooge skrev:
Dikus skrev:Men det er jo helt normalt, at man får muligheden for at rette indlæg, der bliver misforstået?

Mangler det en note om, det er sket?


Okay, for at forstå det rigtigt: hvis jeg skriver noget og andre reagerer og jeg derefter føler at jeg er blevet misforstået, så kan jeg henvende mig og bede om at få rettet mit indlæg til noget nyt jeg har forfattet og den rettelse vil så være at finde overalt mit oprindelige indlæg er citeret?

Er det korrekt forstået?


Det har fungeret sådan siden opstarten, ja. Er der blevet citeret for meget er der dog tilfælde, hvor vi har besluttet, det er for meget arbejde og derfor blot har ændret citaternes tekst til "Oprindeligt indlæg redigeret" eller lignende.

Det anvendes typisk i forbindelse med henstillinger, hvor debattører tænker sig om og vælger at omformulere.

I bedes fortsat huske, at moderatorer skriver med blåt. Når der skrives med sort fra en, der er moderator, så er der tale om et helt almindeligt debatindlæg.


Hvorfor ikke bare stå ved at man har skrevet noget man fortryder og skrive et nyt indlæg hvor man giver udtryk for dét?

"Jeg synes jeg var for hård da jeg skrev, at mænd skulle klappe i når emnet er menstruation." - og så efterfølgende skrive hvad man heller ville have formidlet. At ændre alle indlæg efterfølgende gør diskussionen svær at følge med i og det er uretfærdigt overfor dem der har deltaget, fordi præmissen for deres deltagelse pludselig har ændret sig. De har reageret på 'klappe i', ikke 'tie stille ' (selvom det er et dårligt eksempel, eftersom forskellen på de to udtryk er meget lille), men det tages der ikke hensyn til. Det synes jeg er respektløst overfor de deltagende debattører.
8
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. sep 2016, 09:54

Code71 skrev:Det dufter i hvert fald mistænkeligt meget af at mods holder hånden over hinanden, når en "normal" debattør får advarsel/bortvisning for en vending som en mod så bare får rettet og helst på en sneaky måde i håb om at det ikke opfattes af andre debattører

Jeg håber bare ikke at det her site bliver for indspist og for kammeratligt mods'ne imellem. Det vil givetvis skræmme en del væk


Som Patrick skrev til mig i juni, da jeg luftede bekymring over moderationen her på stedet:

p1.JPG


Et par uger senere fik jeg en måneds karantæne med henvisning til et indlæg, jeg havde skrevet, men som en moderator senere havde været inde og redigere i, (efter jeg havde skrevet det, men før de henviste til det som begrundelse), og udskiftet ord med "X"'er, så man ikke kunne se, hvad jeg havde skrevet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 09:56

Dikus skrev:Der læses da med og besvares konkrete spørgsmål, der ikke har været besvaret til de samme personer ind til flere gange?

Gør der?
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf LaScrooge » 28. sep 2016, 09:56

thomassneum skrev:Dette forum blev vel ikke oprettet udelukkende grundet overmoderation på dindebat?
Jeg kom til, netop grundet den manglende moderation.


Jeg vil snarere kalde det forkert moderation.
Senest rettet af LaScrooge 28. sep 2016, 09:59, rettet i alt 1 gang.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. sep 2016, 09:57

Dikus skrev:Jeg antager alle er indforstået med, vi ikke tager en til omgang af "indlæg læses i en kontekst"?

Ikke om jeg fatter, det nu også skal være et problem, at en moderator, der har bevæget sig på grænsen, er blevet behandlet som alle andre, der gør det.


Har Fru Sunshine da fået karantæne? Får hun stadig lov at være moderator?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 09:57

LaScrooge skrev:

Hvorfor ikke bare stå ved at man har skrevet noget man fortryder og skrive et nyt indlæg hvor man giver udtryk for dét?

"Jeg synes jeg var for hård da jeg skrev, at mænd skulle klappe i når emnet er menstruation." - og så efterfølgende skrive hvad man heller ville have formidlet. At ændre alle indlæg efterfølgende gør diskussionen svær at følge med i og det er uretfærdigt overfor dem der har deltaget, fordi præmissen for deres deltagelse pludselig har ændret sig. De har reageret på 'klappe i', ikke 'tie stille ' (selvom det er et dårligt eksempel, eftersom forskellen på de to udtryk er meget lille), men det tages der ikke hensyn til. Det synes jeg er respektløst overfor de deltagende debattører.

LIge præcis.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Code71 » 28. sep 2016, 09:58

Dikus skrev:Jeg antager alle er indforstået med, vi ikke tager en til omgang af "indlæg læses i en kontekst"?

Ikke om jeg fatter, det nu også skal være et problem, at en moderator, der har bevæget sig på grænsen, er blevet behandlet som alle andre, der gør det.

Nogle gange forbløffer debatten mig altså.


Undskyld, men hvordan kan du tro at folk køber den der, når i bortviser en "normal" debattør, for udelukkende at reagerer når det er en moderator FORDI andre opfattede at det var blevet forsøgt ændret af bagvejen?

Det holder da helt ærligt ikke en meter

Enten er alle lige, eller også gør i ikke nogen hemmelighed ud af at moderatorer har længere snor end andre. Det ville man da i det mindste kunne respektere jer for. Sådan en udmelding. Ikke være enig. For det bliver jeg aldrig. Men respektere jer for at i er ærlige i jeres udmeldinger
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 10:00

Dikus skrev:
Ado skrev:
Dikus skrev:Der læses da med og besvares konkrete spørgsmål, der ikke har været besvaret til de samme personer ind til flere gange?

Gør der?


Ja. Hvis der er et nyt spørgsmål, der er overset, så må du gerne stille det igen.

Jeg tager den gerne én gang mere:


AF besvarer et indlæg med "klap i" - hun bliver bortvist.
Sun skriver et indlæg uden at citere, men hvor selv en blind mand i koma kan se, hvem modtageren er. I retter og omformulerer hendes indlæg og pludselig er hendes indlæg ikke i farezonen.


Er det okay? Jeg synes det lugter af at I passer på hinanden i moderatorgruppen, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf thomassneum » 28. sep 2016, 10:02

Ado skrev:Jeps. Men overmoderation klæder ingen. Bare fordi der ingen moderation var på DinDebat, behøver mods. herinde vel ikke kompensere for det med tilbagevirkende kraft?


Men det lader ikke til de sådan er til at få en dialog med.


Det er naturligvis ærgerligt, hvis man ikke mener at man bliver hørt.

Jeg oplever ikke problemet med overmoderation, men jeg noterer mig at mange af de kedelige tendenser fra dindebat K&S forumment, er ved at finde indpas herover, hvilket for mig er utrolig ærgerligt. Jeg søgte netop en strammere linje for hvad der kan forventes af en debattør på dette forum.
Det er ikke just en let omgang for en moderator, hvis denne forsøger at gøre alle glade, så sætter du dig imellem to stole, og ingen bliver tilfredsse.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. sep 2016, 10:02

Dikus skrev:
Ado skrev:
Dikus skrev:Der læses da med og besvares konkrete spørgsmål, der ikke har været besvaret til de samme personer ind til flere gange?

Gør der?


Ja. Hvis der er et nyt spørgsmål, der er overset, så må du gerne stille det igen.


I mangler at besvare spørgsmål fra mindst Ado, LaScrooge og mig selv.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Code71 » 28. sep 2016, 10:33

Dikus skrev:
Code71 skrev:
Dikus skrev:Jeg antager alle er indforstået med, vi ikke tager en til omgang af "indlæg læses i en kontekst"?

Ikke om jeg fatter, det nu også skal være et problem, at en moderator, der har bevæget sig på grænsen, er blevet behandlet som alle andre, der gør det.

Nogle gange forbløffer debatten mig altså.


Undskyld, men hvordan kan du tro at folk køber den der, når i bortviser en "normal" debattør, for udelukkende at reagerer når det er en moderator FORDI andre opfattede at det var blevet forsøgt ændret af bagvejen?

Det holder da helt ærligt ikke en meter


Enten er alle lige, eller også gør i ikke nogen hemmelighed ud af at moderatorer har længere snor end andre. Det ville man da i det mindste kunne respektere jer for. Sådan en udmelding. Ikke være enig. For det bliver jeg aldrig. Men respektere jer for at i er ærlige i jeres udmeldinger


Det er ikke min opfattelse af en eneste bortvisning, at det er sket. En sådan bortvisning vil ikke være i overensstemmelse med reglerne og personligt ville jeg klage til Patrick, hvis jeg opfattede min bortvisning til at være givet på det grundlag.


For det første er det jo lidt sent for vedkommende at klage over det, når bortvisningen åbenlyst er udløbet. Det er svært at vide at man skal/kan klage over en bortvisning på det grundlag

Forestil dig at feks jeg bliver bortvist i morgen fordi jeg har skrevet sgu (lad os bare lige for the sake of argument antage at det er bortvisningsgrundlag) og jeg så tænker "nå okay der gik jeg åbenbart over stregen og da det at debattere nok ikke er så meget vigtigere end så meget andet, tænker man ikke mere over den måned

Når man så kommer tilbage, så ser man så at en moderator skriver sgu og der sker intet. Hvorefter andre moderatorer siger at det "sandelig ikke er bortvisningsgrundlag og jeg ville klage" Ville du så ikke føle dig ekstra trådt på? Som i at du åbenlyst lever under andre regler end moderatorerne eller værre endnu, at de tilpasser reglerne efterhånden som de selv bryder dem?

Det er i min bog uhyggelig uprofessionelt og nepotistisk grænsende til diktatorisk og det håber jeg da ikke vi kommer til at se flere tilfælde af. Så er der intet tilbage som adskiller denne debat fra jubii i mit hoved og der er jo en grund til at der var mange der rykkede herover

For det andet, synes jeg i meget nem skøjter henover at besvare de meget konkrete spørgsmål som stilles direkte til jer i denne tråd
7
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf thomassneum » 28. sep 2016, 10:37

Code71 skrev:
For det første er det jo lidt sent for vedkommende at klage over det, når bortvisningen åbenlyst er udløbet. Det er svært at vide at man skal/kan klage over en bortvisning på det grundlag

Forestil dig at feks jeg bliver bortvist i morgen fordi jeg har skrevet sgu (lad os bare lige for the sake of argument antage at det er bortvisningsgrundlag) og jeg så tænker "nå okay der gik jeg åbenbart over stregen og da det at debattere nok ikke er så meget vigtigere end så meget andet, tænker man ikke mere over den måned

Når man så kommer tilbage, så ser man så at en moderator skriver sgu og der sker intet. Hvorefter andre moderatorer siger at det "sandelig ikke er bortvisningsgrundlag og jeg ville klage" Ville du så ikke føle dig ekstra trådt på? Som i at du åbenlyst lever under andre regler end moderatorerne eller værre endnu, at de tilpasser reglerne efterhånden som de selv bryder dem?

Det er i min bog uhyggelig uprofessionelt og nepotistisk grænsende til diktatorisk og det håber jeg da ikke vi kommer til at se flere tilfælde af. Så er der intet tilbage som adskiller denne debat fra jubii i mit hoved og der er jo en grund til at der var mange der rykkede herover

For det andet, synes jeg i meget nem skøjter henover at besvare de meget konkrete spørgsmål som stilles direkte til jer i denne tråd


Jeg kan forestille mig at en debattørs historik, også spiller en rolle.
3
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"