Hvordan bliver tonen herinde?

Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf icelady » 15. aug 2015, 12:36

Hvis det skal være sådan en form for "lad os alle holde i hånd og ryge en fredspibe"-debat, så bliver det hurtigt indspist.

Jeg synes personligt at sletningen af Unavngiven-tråden er selvmål. Så sætter man netop begrænsninger på debatten og er med til at skyde sig selv i foden.
6
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Patrick
Admin
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 10. aug 2015, 15:35
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1780

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Patrick » 15. aug 2015, 12:51

Nu bliver jeg lige nødt til at spørge. Hvad plejer der sådan helt konkret at blive skrevet i den slags tråde?

Ud fra hvad der er blevet nævnt her, lyder det lidt som et sted hvor folk dukker op for, mere eller mindre udelukkende, at smide passiv-aggressive kommentarer efter specifikke brugere. Uden at nævne dem ved navn, så ingen på nogen måde kan regne sig frem til hvem det er, selvfølgelig. Er det korrekt opfattet?
1
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3055

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Thestral » 15. aug 2015, 12:54

Patrick skrev:Nu bliver jeg lige nødt til at spørge. Hvad plejer der sådan helt konkret at blive skrevet i den slags tråde?

Ud fra hvad der er blevet nævnt her, lyder det lidt som et sted hvor folk dukker op for, mere eller mindre udelukkende, at smide passiv-aggressive kommentarer efter specifikke brugere. Uden at nævne dem ved navn, så ingen på nogen måde kan regne sig frem til hvem det er, selvfølgelig. Er det korrekt opfattet?
Til dels.

Personligt brugte jeg den til at læsse af efter en skoledag eller hvis jeg synes min kæreste var lidt træls :blush2:

Edit: altså i den almindelige unavngivne person. For den navngivne debattør skriver jeg kun pæne ting
Senest rettet af Thestral 15. aug 2015, 12:56, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 15. aug 2015, 14:49

Altså, vi har snakket en del om det, mig og Patrick, men vi kan ikke rigtig komme frem til noget som vi tror at alle bliver glade for. Personligt så synes jeg at "unavngiven-tråden" er fin hvis den er rettet mod personer uden for debatten (en kassedame i netto/ens mor/chefen osv) men jeg synes ikke det er i orden hvis det er rettet mod debattører (heller ikke "anonymt" - selv på jubii er det jo som regel let at gætte hvem det drejer sig om trods tusindvis af brugere).
Jeg kan ikke se nogen som helst gevinst ved at folk skal svine hinanden til uden at stå ved det. På den anden side så kan jeg godt se at der er nogle der siger at de vil føle sig begrænsede hvis de ikke kan komme af med luft og det kan jeg godt følge til en grænse. Personligt ved jeg at jeg ville blive rigtig ked af det, hvis jeg læste noget negativt om mig - som andre vidste var om mig - men som var maskeret tilpas meget til at det ikke ville kunne bevises (og dermed modereres).

Jeg vil faktisk meget gerne høre hvad i tænker om det her, for når vi skal stable et moderatorteam sammen, så er det her noget af det vi skal have på plads.

Ang. generel utilfredshed med andre brugere, så er det jo altid tilladt at tage den direkte i pågældende tråd, sålænge man ikke spasser ud og ønsker død og sygdom osv over hinanden - og så er der jo muligheden for at give negative kort til vedkomne, det er muligt at bagtale i pb'er og grønne kort. Så, ja... jeg vil gerne høre hvad folk synes?
3
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Whoosh » 15. aug 2015, 15:09

Jeg bryder mig meget lidt om hele det unavngiven tråde halløj.
Jeg har set flere gange hvordan folk svines til.
"Hvor er du kedelig."
"Jeg fatter ikke du har den frisure."
"Jeg ved noget om dig, ha ha."
Helt komplet uacceptabel hvis det var irl.

Der er ca 150 brugere nu, kun en 1/3 del er aktive.
Det vil aldrig være særligt svært at regne ud hvem en stikpille er til.
De kommer jo ofte efter et større eller mindre sammenstød.

Jeg kan ikke lige huske hvem der sagde det, men lad os tage det gode og hyggelige med herover, og lade mobning, spydigheder, flaming, og flueknepperi hører til andre steder.
1
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Whoosh » 15. aug 2015, 15:13

Men lad os sige det er en unavngiven person tråd.
Det er et spørgsmål om tid før den første lort til en anden bruger er lagt i den.
Og der er jo altid så subtilt og underforstået, at man ikke som modtager kan sige "hov det sgu ikke orden".
For så er man nærtagende og selvoptaget...
Og så kører toget.

Edit: damn you autocorretc.
Senest rettet af Whoosh 15. aug 2015, 15:20, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Whoosh » 15. aug 2015, 15:24

Jeg bider bare mærke, at der er en del der opretter sig og som noget af der første siger, nej hvor er her hyggeligt.

Jeg synes noget at jubiiånden fra for 10 år siden er her.

Og hvis man er interesseret i at beholde den, så skal der måske mere håndfaste regler til end fri leg og firestarting.
0
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 15. aug 2015, 15:33

Whoosh skrev:Jeg bider bare mærke, at der er en del der opretter sig og som noget af der første siger, nej hvor er her hyggeligt.

Jeg synes noget at jubiiånden fra for 10 år siden er her.

Og hvis man er interesseret i at beholde den, så skal der måske mere håndfaste regler til end fri leg og firestarting.


Altså der kommer også nogle retningslinjer, samtidig med et moderatorteam. Lige nu venter vi på at det bliver tirsdag så den der afstemning om lukket/åben osv løber ud, så kommer vi med forslag i hht afstemningsreslutatet og herefter går vi i gang med moderatorer. Når der er fundet et hold laver vi en hemmelig moderatordebat hvor vi bliver enige om retningslinjer osv, som så herefter præsenteres for resten af jer. Eventuelle indvendinger tages til efterretning og der justeres formentlig nogle ting.

Så det er enormt brugbart at i taler om de her ting så vi kan se hvilken vej viden blæser (eller om der er vindstille/orkan :afro: ). Det giver os noget at arbejde udfra.
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. aug 2015, 15:54

Yvooonne skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes så, at det er lige fesent, at der ikke må være en unavngiven-tråd herinde. Eller rettere: at en anden debattør brokker sig over det og så sletter man.

Man må vel oprette de tråde, man vil. Andre kan jo bare lade være med at bruge dem.



Jeg kan ikke se problemet i at nævne det - men selvfølgeligt kunne jeg ikke kræve det... Men man må vel altid spørge? Og jeg synes det er værd at være meget obs på det her i starten. Hvorfor tage det negative med herover? Det her kunne netop være et sted på nettet med debat, hygge, ophedede debatter men uden alt lortet.


Jeg synes, der er lige lovlig meget løftet pegefinger over det.
Så kunne man jo lige så godt blive på Jubii.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf decibell » 15. aug 2015, 16:43

Jeg har personligt altid afholdt mig fra at læse i de unavngivne tråde om andre debattører, for paranoiaen melder sig med det samme. Jeg troede engang, at det var om mig, til jeg kom i tanker om, at det kunne det ikke være, da jeg ikke havde skrevet i længere tid og slet ikke på det tidspunkt, der blev hentydet til. :stoned: :lol: Men jeg nåede sådan set at blive så meget i tvivl, at det påvirkede mig negativt. Siden den dag er jeg derfor blevet ude af den slags tråde.

Hvis man holdt sig til, at det udelukkende var om folk udefra, kunne det måske lade sig gøre? Jeg kan nemlig godt forstå behovet for at lukke damp ud om den irriterende kollega, kæresten osv. Og da de (forhåbentlig) ikke læser med, er det ret uskadeligt.

Men når det er om andre debattører, der har muligheden for at læse med, synes jeg personligt, at man bør kunne finde andre måder at få afløb for frustrationerne på, når man nu ved, det kan ramme alle, også dem det slet ikke var møntet på.

Det er egentlig en gammel og gennemtærsket diskussion, og jeg ved, at brugerne af sådanne tråde (om unavngivne debattører) oftest argumenterer med, at "hvis folk er sarte/ikke kan håndtere det, kan de jo bare holde sig ude af den slags tråde". Men man har da et ansvar for sin egen opførsel, uanset hvor man befinder sig. Irl ville man vel heller ikke sidde i kantinen og højlydt udbrede sig om den idiotiske unavngivne kollega, der bare er så dum og grim osv.? Og så bagefter forsvare sig med, at de kolleger, der blev kede af det, fordi de (retteligt eller ej) tolkede, det var om dem, bare kunne lade være med at lytte?

Uanset hvad, så synes jeg i hvert fald, at hensynet til de unavngivne debattører - både dem, det reelt drejer sig om og alle dem, der risikerer at mistolke det - bør tælle mere, end hensynet til de debattører, der har behov for at benytte sådan en tråd.

Og sidst, men ikke mindst, når vi er på en - stadig - lille debat, risikerer man også i høj grad at skabe dårlig stemning, hvis det er om andre debattører. Det, tænker jeg, kan jo også være med til at skræmme nye væk.
5
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Slowpoke » 15. aug 2015, 17:01

I princippet HAR vi jo ikke brug for en "hvad vil du sige til en unavngiven debattør?" - nu har vo jo kort :banan:
5
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Delfin » 15. aug 2015, 17:10

Jeg kan sagtens følge jer i, at der somme tider har været nogle harske og let genkendelige stikpiller i de tråde, men jeg er ærligt talt ikke meget for, hvis der skal være censur på, hvilke tråde, der må oprettes.
Selvfølgelig undgår man ikke moderation, men jeg er stor fortaler for, at man kan selv tage de små opgør, når de opstår uden at skrige på barnepigen omgående. Jeg taler selvfølgelig ikke om direkte og grimme personangreb, men vi dør nok ikke af det, hvis nogen siger fjols.

Mon ikke stikpillerne ebber lidt ud, hvis der bliver lidt løsere tøjler?
3
14 11 14
TurtleSpeed
Indlæg: 665
Tilmeldt: 11. aug 2015, 17:10
Kort karma: 101
Likede indlæg: 593

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf TurtleSpeed » 15. aug 2015, 21:50

Jeg har alligevel aldrig fattet hvem der blev hentydet til, til trods for at jeg er på ret meget :lol: . Men altså - jeg slettede den da jeg ikke synes den er så nødvendig egentlig.
Jeg har fx. selv kunne skrevet i navngiven. Mine beefs plejer jeg at tage direkte med den pågældende.
0
TurtleSpeed
Indlæg: 665
Tilmeldt: 11. aug 2015, 17:10
Kort karma: 101
Likede indlæg: 593

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf TurtleSpeed » 15. aug 2015, 21:51

Anyway - jeg er ligeglad med om den findes eller ej. Jeg synes bare at skældsord etc skal være bandlyst i sådan en tråd. Punktum.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 11:16

Log_Lady skrev:Jeg synes, det kunne være fedt, hvis tonen herinde bliver knap så censureret, som den efterhånden er blevet på jubii. Med dét mener jeg, at indgreb fra admins og moderatorer skal være minimal, og i stedet skal det være op til brugerne at gå i rette med hinanden, når man synes, at nogen bliver uretfærdig behandlet på den ene eller den anden måde.

Ja, det kommer sikkert til at skabe en del drama, men det er min påstand, at der altid vil være drama i et eller andet omfang - forskellen er bare, om det foregår i det åbne eller bag kulisserne. En godt onlineslagsmål fra tid til anden er altså også med til at holde et forum igang, og medmindre, der bliver tale om decideret mobning eller andre grove løjer, så har jeg tillid til, at vi i ret vid udstrækning er i stand til at holde hinanden i ørerne. :)


Enig. Jeg husker flere tråde, hvor bølgerne gik virkelig højt, og der blev delt irettesættelser ud på kryds og tværs undervejs (de fleste berettigede.... :genert:) debattørerne imellem - dette skete nok netop fordi, der ikke kom nogen voksne og pippede om girafsprog ved første indlæg, der indeholdt andet end roser og enhjørninger. Dette så jeg ikke de sidste år, og det synes jeg ærligt, er en skam.

Der har også været uheldige episoder under tiden med selvkritik fremfor moderation, men dem synes jeg ikke, man slipper for ved supersippet moderation - de tilfælde, hvor det går galt, og folk bliver ubehageligt personlige, opstår stadig - måske endda i højre grad, hvis det ikke er en kultur med selvkritisk og kollektiv "opdragelse".

Anyways. Jeg opdagede "det nye" ved et tilfælde og regnede ikke med, at det ville gøre det store for mig. Jeg er dog vild med siden so far og har genfundet min gamle debatlyst. Det har jeg tænkt mig at nyde, så længe det varer :lun:
2

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"