Hvordan bliver tonen herinde?

Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Delfin » 16. aug 2015, 14:37

Yvooonne skrev:Jeg mener ikke det på nogen måde kan fungere med en internetside uden moderation. Der kommer altid trolle på besøg, folk der smider reklameindlæg overalt eller folk der er nødt til at blive bortvist. Så det mener jeg ikke er realistisk.


Det tror jeg heller ikke, det er nogen der regner med, men der er forskel på moderation. Det rigtig svære er at finde ud af, hvor lang linen skal være, og det er der lagt op til en diskussion af, når der er samlet et moderatorteam.
1
14 11 14
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 20:16

Jeg mener absolut, at der skal være moderation, men jeg er absolut tilhænger af, at debattører forventes at være voksne mennesker, der selv står for at tale sig til rette og i øvrigt pointere, hvis man ser noget, der ikke er i orden. Moderation bør i min optik være forbeholdt tilfælde af klar chikane, spam eller de famøse nedsmeltninger, der sker fra tid til anden, og ikke kommer på ret spor efter lidt tid og en enkel henstilling.
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 20:35

Yvooonne skrev: Det lyder som om vi er enige. Bortset fra at jeg også gerne ser debattører som bare skaber sig, er muslimhadske og lignende kan debattere på andre sider.


Forstå mig ret; jeg synes også, det kan være trættende med folk, der rider på udslidte, bitre og i min optik fordomsfulde kæpheste. Det ændrer dog ikke på, at jeg ikke ser grund til at udelukke folk, med mindre de ikke kan opføre sig ordentlig og konsekvent er perfide og personlige. Er det tilfældet, er jeg sådan set ligeglad med, om de i øvrigt repræsenterer holdninger, jeg finder sympatiske.

For mig er lakmustesten om en debattør opfører sig anstændigt - ikke om jeg er enig/finder holdningerne bag anstændige.
4
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf icelady » 16. aug 2015, 20:51

Hvis man skal moderere, skal det være pga retorik; ikke holdninger.

At moderere udfra holdninger er at begrænse debatten.
7
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf icelady » 16. aug 2015, 21:37

Det er bare ikke sådan du fik det til at lyde i tidligere indlæg. :)

"Bortset fra at jeg også gerne ser debattører som bare skaber sig, er muslimhadske og lignende kan debattere på andre sider."
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Slowpoke » 16. aug 2015, 22:48

Yvooonne skrev:Og det er det samme jeg skriver nu - had kan for min skyld holde sig væk fra denne side.


Hvis vi taler om reelt had og ikke smagsdommeri, så kan jeg følge dig i det du siger.
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf decibell » 17. aug 2015, 07:28

Yvooonne, du skriver, at det ikke hjælper at ignorere dem. Hvorfor ikke? Du bestemmer jo selv, hvem du vil svare, og hvis du ikke svarer, kommer du ikke i karambolage med dem? Hvis du mener, at der altid vil være debattører, der ikke kan lade være med at svare, så er det jo også fordi, de debattører ønsker at svare, tænker jeg, for der er jo heller ingen, der tvinger dem til tastaturet.

Alle de år på debatten har lært mig, at lige så vel som der er folk, der elsker at "trolle", så er der også debattører, som elsker "trolls" - hvor det klør i fingrene for at svare, selv om de udmærket ved, de ikke burde, fordi de elsker det drama og de popcorn, det medfører. Nogen står åbenlyst ved det, mens det for andre mere er lige som en hemmelig synd, de helst ikke vil indrømme, de har. Men uanset hvad ER de mennesker til stede, for ellers ville popcornstråde slet ikke eksistere eller tiltrække så megen opmærksomhed.

Jeg synes dog, at en debat lever netop pga. alle de forskellige mennesketyper, der er, på godt og ondt, så ud over at smide "trolls" ud, når de dukker op, og ellers moderere, når folk benytter dårligt sprog, har en tarvelig debatstil eller decideret mobber/bliver personlige/laver bevidst sårende tråde, så tror jeg ikke, det er noget, man kan ændre på, hvis man vil have en succesrig debat. Jeg tror i hvert fald ikke, at vejen frem er at udelukke visse typer på forhånd.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 07:45

Tja.. Jeg synes jo at tonen/niveauet i K&S på Jubii, var eskaleret i nedadgående retning. Nationen er ved at overtage debatten, hvilket gør mig trist og vred. Det er så uintilligent og stupidt - og jeg har svært ved at se hvorfor Jubii ønsker lægge serverplads til en Nationen II. Så jeg kunne efterspørge en bredere moderation.
Det er dog et knivæg som er ret svært at betræde. For meget moderation, vil dræbe en debat.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Ultraviolet » 17. aug 2015, 07:50

Jeg ved overhovedet ikke om det er muligt, så sæt ikke forventningerne op, jeg er på arbejde så kan ikke spørge Patrick før i eftermiddag, men ville det måske hjælpe med en form for serious-tag i trådtitlen? Ala på reddet? Det er noget ts selv sætter på tråden og i de tråde (på reddit) er der strengere moderation i forhold til off-topic og trolls.

Igen, ved ikke om det er muligt, ville bare lige høre om det måske er noget vi skal undersøge?
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 07:55

Ultraviolet skrev:Jeg ved overhovedet ikke om det er muligt, så sæt ikke forventningerne op, jeg er på arbejde så kan ikke spørge Patrick før i eftermiddag, men ville det måske hjælpe med en form for serious-tag i trådtitlen? Ala på reddet? Det er noget ts selv sætter på tråden og i de tråde (på reddit) er der strengere moderation i forhold til off-topic og trolls.

Igen, ved ikke om det er muligt, ville bare lige høre om det måske er noget vi skal undersøge?


Men er trolls ikke ligeglade?
Jeg kender ikke funktionen - men i udgangspunktet ville jeg mene at en fast moderation over hele linjen, ville være at foretrække. Tråde til useriøsistet og namecalling, kan man jo altid oprette alligevel. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Code71 » 17. aug 2015, 07:56

Hvem er det så der kommer til at afgøre hvad der er den rigtige tone? Så det ikke ender med at der bare sidder en masse politisk enige mennesker og godter sig selv over at de ikke bliver sagt i mod af dem der er uenige?
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf decibell » 17. aug 2015, 08:03

Yvooonne skrev:
decibell skrev:Yvooonne, du skriver, at det ikke hjælper at ignorere dem. Hvorfor ikke? Du bestemmer jo selv, hvem du vil svare, og hvis du ikke svarer, kommer du ikke i karambolage med dem? Hvis du mener, at der altid vil være debattører, der ikke kan lade være med at svare, så er det jo også fordi, de debattører ønsker at svare, tænker jeg, for der er jo heller ingen, der tvinger dem til tastaturet.

Alle de år på debatten har lært mig, at lige så vel som der er folk, der elsker at "trolle", så er der også debattører, som elsker "trolls" - hvor det klør i fingrene for at svare, selv om de udmærket ved, de ikke burde, fordi de elsker det drama og de popcorn, det medfører. Nogen står åbenlyst ved det, mens det for andre mere er lige som en hemmelig synd, de helst ikke vil indrømme, de har. Men uanset hvad ER de mennesker til stede, for ellers ville popcornstråde slet ikke eksistere eller tiltrække så megen opmærksomhed.

Jeg synes dog, at en debat lever netop pga. alle de forskellige mennesketyper, der er, på godt og ondt, så ud over at smide "trolls" ud, når de dukker op, og ellers moderere, når folk benytter dårligt sprog, har en tarvelig debatstil eller decideret mobber/bliver personlige/laver bevidst sårende tråde, så tror jeg ikke, det er noget, man kan ændre på, hvis man vil have en succesrig debat. Jeg tror i hvert fald ikke, at vejen frem er at udelukke visse typer på forhånd.



Det hjælper ikke at ignorere fordi de er for mange - de overtager - enten med mange forskellige profiler eller med mange indlæg. Og hvordan skulle man tog kunne tage en fornuftig debat, når der kontant råbes hadske og snæversynede kommentarer ind i tråden? Det kunne man da heller ikke kunne i virkeligheden. Så ville man enten smide de råbende ud af lokalet eller fortsætte snakken et andet sted.

Hvorfor er det at nogle af jer mener at hensynet til disse folk der ødelægger skal være større end dem der gerne vil?

Og naturligvis skal ingen udelukkes på forhånd.


Jamen, igen så er det jo dit, og andres, valg at svare dem, og dermed også dit og andres valg, hvor megen "ørenlyd" de vil få. Hvis du vil have den slags typer væk, er du også nødt til at fjerne de mennesker, der elsker at svare dem.

Jeg kan ikke se, at du og andre, der ønsker at debattere fornuftigt, er udelukket fra det, så længe I selv vælger kun at tage debatten med folk, der debatterer på samme måde? I modsætning til det virkelige liv kan vi da netop ignorere dem, så de ikke får magt og "larmer". Vi er ikke tvunget til at høre deres stemmer. Men det kræver immervæk, at folk også ønsker det, og den beslutning kan man ikke tage for folk på forhånd, synes jeg.

Så længe der ikke direkte er noget at sætte fingeren på i tonen osv., så må det være op til folk selv at vurdere, hvilken retning debatten i den pågældende tråd skal tage. Moderation må så træde ind, når og hvis tonen og opførslen bliver dårlig. Det er ikke et spørgsmål om at vise et større hensyn til "trolls" end til fornuftige debattører; det er et spørgsmål om at skabe plads til alle, der ønsker at debattere, også selv om det ikke foregår på helt samme vis. For ellers er vi ude i, at der modereres efter holdninger i stedet for retorik og opførsel.
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6682
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34728

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Dirtylittledevil » 17. aug 2015, 08:30

Code71 skrev:Hvem er det så der kommer til at afgøre hvad der er den rigtige tone? Så det ikke ender med at der bare sidder en masse politisk enige mennesker og godter sig selv over at de ikke bliver sagt i mod af dem der er uenige?


Det kommer til at blive den eller de som mest vedvarende råber højest, der sætter tonen, og det vil ende som alle andre udbryderfora med at blive en lille homogen masse som hygger sig sammen og er enige.
Med mindre debattens ejere fra starten lægger stilen og fortæller hvordan de synes det skal være. Og det vil jeg råde dem til at gøre, for der kan da næppe være noget mere røvsygt end at arbejde ulønnet på sin egen debatside og så ikke engang være enige med folk om hvordan tonen er derinde.
0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 08:39

Code71 skrev:Hvem er det så der kommer til at afgøre hvad der er den rigtige tone? Så det ikke ender med at der bare sidder en masse politisk enige mennesker og godter sig selv over at de ikke bliver sagt i mod af dem der er uenige?


Det er jo et godt spørgsmål.
Et sted er vi jo godt klar over hvad der er god takt og tone, men ligefrem at nedfælde det på papir.. hmm..
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Code71 » 17. aug 2015, 08:57

thomassneum skrev:
Code71 skrev:Hvem er det så der kommer til at afgøre hvad der er den rigtige tone? Så det ikke ender med at der bare sidder en masse politisk enige mennesker og godter sig selv over at de ikke bliver sagt i mod af dem der er uenige?


Det er jo et godt spørgsmål.
Et sted er vi jo godt klar over hvad der er god takt og tone, men ligefrem at nedfælde det på papir.. hmm..


Det er jo nemlig lige præcis ret svært. Medmindre det skal ende med at der sidder en masse og klapper hinanden på skuldrene og er SÅ enige om alt. Det bliver da både 1) for kedeligt og 2) denne debatsides død
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"