Hvordan bliver tonen herinde?

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 17. aug 2015, 09:02

Enig med de fleste andre; selvfølgelig skal man ikke udelukke idioterne. Dét som irriterer mig ved dem, der er på jubii, er sådan set ikke dem. Idioter er der alle vegne og nogle gange kan deres åbenlyse stupiditet afstedkomme endog meget spændende debatter.
Dét der irriterer mig er alle de klaphatte, der bliver ved at svare dem! Jamen, for himlens skyld, det er jo det der fodrer dem. Det er den næring de skal bruge.
Kun ved i fælleskab at ignorere dem, kan man komme dem til livs. Ikke ved moderation, det tror jeg ikke på man kan.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:04

Code71 skrev:Det er jo nemlig lige præcis ret svært. Medmindre det skal ende med at der sidder en masse og klapper hinanden på skuldrene og er SÅ enige om alt. Det bliver da både 1) for kedeligt og 2) denne debatsides død


Ja, det skal prøves at undgåes.
Men moderation er vel en form for politisk korrekthed - Hvilket jeg sådan set fint kan trives med. Det væsentlige, er at reglerne bliver for alle og ikke for nogen. Det skal så dikteres rimeligt hårdt og konsekvent.

Kan moderation være en form for at holde en vis standard? :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:07

kidkomb skrev:Enig med de fleste andre; selvfølgelig skal man ikke udelukke idioterne. Dét som irriterer mig ved dem, der er på jubii, er sådan set ikke dem. Idioter er der alle vegne og nogle gange kan deres åbenlyse stupiditet afstedkomme endog meget spændende debatter.
Dét der irriterer mig er alle de klaphatte, der bliver ved at svare dem! Jamen, for himlens skyld, det er jo det der fodrer dem. Det er den næring de skal bruge.
Kun ved i fælleskab at ignorere dem, kan man komme dem til livs. Ikke ved moderation, det tror jeg ikke på man kan.


Lad mig starte med at beklage... :D

Og så eller bare mene at du jo har helt ret. Nogle gange kan et emne dog sidde på langt under huden på en, at man bare ikke kan lade det stå uimodsagt. I min verden kan idioti blive til uomtvistelig sandhed, hvis bare det bliver repeteret nok.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf icelady » 17. aug 2015, 09:09

At man ignorerer trolls/provokatører, som man med rimelig sikkerhed kan sige, man risikerer at ende med at ryge i flæsket på, er første skridt.

Man kan nok aldrig undgå at man mister besindelsen, men man vælger trods alt selv sine kampe: at udelukke folk på forhånd er den direkte vej til en indspisthed, som folk ellers praler med at det skal denne side ikke ende med.

Almindelig takt og tone burde være oplagt, men der findes desværre folk, der ikke aner hvad det er.

Jeg ville foreslå jer at lade debatterne komme; hvis man kan se at X er en ren og skær troll som bare er ude på at piske en stemning op, så smid vedkommende ud.
Er det en, der debatterer seriøst, men med skinger retorik, kan man bede dem dæmpe sig.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:12

icelady skrev:At man ignorerer trolls/provokatører, som man med rimelig sikkerhed kan sige, man risikerer at ende med at ryge i flæsket på, er første skridt.

Man kan nok aldrig undgå at man mister besindelsen, men man vælger trods alt selv sine kampe: at udelukke folk på forhånd er den direkte vej til en indspisthed, som folk ellers praler med at det skal denne side ikke ende med.

Almindelig takt og tone burde være oplagt, men der findes desværre folk, der ikke aner hvad det er.

Jeg ville foreslå jer at lade debatterne komme; hvis man kan se at X er en ren og skær troll som bare er ude på at piske en stemning op, så smid vedkommende ud.
Er det en, der debatterer seriøst, men med skinger retorik, kan man bede dem dæmpe sig.


Fedt at kunne give grønt igen. :gogo:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 17. aug 2015, 09:13

thomassneum skrev:
kidkomb skrev:Enig med de fleste andre; selvfølgelig skal man ikke udelukke idioterne. Dét som irriterer mig ved dem, der er på jubii, er sådan set ikke dem. Idioter er der alle vegne og nogle gange kan deres åbenlyse stupiditet afstedkomme endog meget spændende debatter.
Dét der irriterer mig er alle de klaphatte, der bliver ved at svare dem! Jamen, for himlens skyld, det er jo det der fodrer dem. Det er den næring de skal bruge.
Kun ved i fælleskab at ignorere dem, kan man komme dem til livs. Ikke ved moderation, det tror jeg ikke på man kan.


Lad mig starte med at beklage... :D

Og så eller bare mene at du jo har helt ret. Nogle gange kan et emne dog sidde på langt under huden på en, at man bare ikke kan lade det stå uimodsagt. I min verden kan idioti blive til uomtvistelig sandhed, hvis bare det bliver repeteret nok.

Jeg er nok så naiv, at tro, at redelige mennesker aldrig ville adoptere brøleabers holdninger, bare fordi ingen siger dem imod.
Og hvis der er 1 eller 2 knaldhætter, der bare bræger ud i ingenting, så giver det sådan et sjovt ekko, som kun forstærker andres afstand til deres unuancerede synspunkter :D
Senest rettet af kidkomb 17. aug 2015, 09:14, rettet i alt 1 gang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:17

kidkomb skrev:Jeg er nok så naiv, at tro, at redelige mennesker aldrig ville adoptere brøleabers holdninger, bare fordi ingen siger dem imod.
Og hvis der er 1 eller 2 knaldhætter, der bare bræger ud i ingenting, så giver det sådan et sjovt ekko, som kun forstærker andres afstand til deres unuancerede synspunkter :D


Korrekt..

Jeg har bare en dyb og naiv tro og iver, efter at styre de tabte sjæle på den "rette" vej. Og høre de ikke efter, så bliver jeg godt gammel jydsk gal i skrællen. :gammel:
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Code71 » 17. aug 2015, 09:18

thomassneum skrev:
Code71 skrev:Det er jo nemlig lige præcis ret svært. Medmindre det skal ende med at der sidder en masse og klapper hinanden på skuldrene og er SÅ enige om alt. Det bliver da både 1) for kedeligt og 2) denne debatsides død


Ja, det skal prøves at undgåes.
Men moderation er vel en form for politisk korrekthed - Hvilket jeg sådan set fint kan trives med. Det væsentlige, er at reglerne bliver for alle og ikke for nogen. Det skal så dikteres rimeligt hårdt og konsekvent.

Kan moderation være en form for at holde en vis standard? :gruble:


Det behøver ikke være udtryk for politisk korrekthed at reglerne er ens for alle. Det er bare vigtigt at den ene "side" ikke får muligheder for at "mobbe" eller hvad man skal kalde det, den anden side ustraffet. Mens den anden side ikke må være kritiske over for ting som de to parter er uenige om

Selv islam kritik er i min bog mere end velkommen. Fremført sobert og med sobre argumenter hører det til
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 17. aug 2015, 09:18

thomassneum skrev:
kidkomb skrev:Jeg er nok så naiv, at tro, at redelige mennesker aldrig ville adoptere brøleabers holdninger, bare fordi ingen siger dem imod.
Og hvis der er 1 eller 2 knaldhætter, der bare bræger ud i ingenting, så giver det sådan et sjovt ekko, som kun forstærker andres afstand til deres unuancerede synspunkter :D


Korrekt..

Jeg har bare en dyb og naiv tro og iver, efter at styre de tabte sjæle på den "rette" vej. Og høre de ikke efter, så bliver jeg godt gammel jydsk gal i skrællen. :gammel:

Haha, ja, men det er sgu en lidt tabt kamp på forhånd. Point for intentionen :lol2:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:21

Code71 skrev:Det behøver ikke være udtryk for politisk korrekthed at reglerne er ens for alle. Det er bare vigtigt at den ene "side" ikke får muligheder for at "mobbe" eller hvad man skal kalde det, den anden side ustraffet. Mens den anden side ikke må være kritiske over for ting som de to parter er uenige om

Selv islam kritik er i min bog mere end velkommen. Fremført sobert og med sobre argumenter hører det til


Sober kritik af Islam.. that will de the day.. :8:

Men naturligvis skal alt i sin grundvold kunne debatteres. Det er bare debattørens evner der sætter standarden. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:26

kidkomb skrev:
thomassneum skrev:Jeg har bare en dyb og naiv tro og iver, efter at styre de tabte sjæle på den "rette" vej. Og høre de ikke efter, så bliver jeg godt gammel jydsk gal i skrællen. :gammel:

Haha, ja, men det er sgu en lidt tabt kamp på forhånd. Point for intentionen :lol2:


Jeg ved det.. og det er jo præcist det som trætter en helt ned i sokkehøjde. Hoved er med på det opstillede enigma, men passionen tager over og løber med sejeren. Pludselig sidder du i en håbløs situation, hvor din manglende evne for at løse gåden, dikterer din egen undergang i debatten.

Omvendt kan en god debat, løfte din livsglæde..



...eller i det mindste fylde tiden til kolbekaffen er klar. :P
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Code71 » 17. aug 2015, 09:29

thomassneum skrev:
Code71 skrev:Det behøver ikke være udtryk for politisk korrekthed at reglerne er ens for alle. Det er bare vigtigt at den ene "side" ikke får muligheder for at "mobbe" eller hvad man skal kalde det, den anden side ustraffet. Mens den anden side ikke må være kritiske over for ting som de to parter er uenige om

Selv islam kritik er i min bog mere end velkommen. Fremført sobert og med sobre argumenter hører det til


Sober kritik af Islam.. that will de the day.. :8:

Men naturligvis skal alt i sin grundvold kunne debatteres. Det er bare debattørens evner der sætter standarden. :)


Se det er præcis det jeg mener. Jeg ved godt at du putter en del ironi ind i det indlæg. Men det er præcis et symptom på det jeg taler om. At man også skal kunne kritisere Islam, hvis man fremfører det sobert. Ligeså vel som andre skal kunne kritisere alt muligt andet, så længe det foregår sobert.
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 09:33

Code71 skrev:
thomassneum skrev:Sober kritik af Islam.. that will de the day.. :8:

Men naturligvis skal alt i sin grundvold kunne debatteres. Det er bare debattørens evner der sætter standarden. :)


Se det er præcis det jeg mener. Jeg ved godt at du putter en del ironi ind i det indlæg. Men det er præcis et symptom på det jeg taler om. At man også skal kunne kritisere Islam, hvis man fremfører det sobert. Ligeså vel som andre skal kunne kritisere alt muligt andet, så længe det foregår sobert.


Ironien springer ud af erfaringerne fra tidligere debatter.
Men hvis vi begge lægger os i selen, så er jeg sikker på at vi når langt. Jeg er overhoved ikke uenige i det du skriver.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Akehurst2 » 18. aug 2015, 08:11

Jeg synes også, man skal passe på med at male fanden på væggen. Det kan let blive en selvopfyldende profeti, hvis man er så meget på vagt over for tiltag til usaglig debat.

Ikke at jeg ikke sagtens kan forstå frygten for de typer, der bare vil svine til og brøle op, men indtil videre går det jo fint.

Og ellers er ignore altså et helt fantastisk værktøj.
3
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Krølle » 18. aug 2015, 17:06

Jeg synes faktisk, at det lover godt, at en tråd som denne trækker så meget opmærksomhed og så mange fine indlæg.

Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at alt debatindhold bliver på dette niveau, men jeg tror på, at det at starte på en "frisk" i sig selv sorterer en del af brøleaberne fra. Og ja - der var efterhånden en del af dem på dindebat, hvilket gjorde at jeg de facto holdt mig ude af en del seriøse debatter.

Jeg har stadig min profil og læser med derinde, men jeg har - hånden på hjertet - været mere aktiv her i denne uge end det seneste år på dindebat.
2

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"