Moderationen

Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Moderationen

Indlægaf lillebjoern » 2. nov 2016, 08:59

Joe skrev:Jeg synes lidt, der har udviklet sin en tendens til at folk simpelthen er træt af at høre om kritik af moderationen. Nu er det for eksempel to forskellige brugere i denne tråd, der er blevet spurgt om, hvorfor de ikke bare smutter.
Samtidig med at vi kommer fra Jubii, hvor mange smuttede på grund af manglende lydhørhed fra høvdingen over folks kritik.
Jeg tænkte at vi har lært af det, at "toppen" på et forum helst skal kunne lytte til kritik og tage den til sig, for at folk synes det er et fedt sted at være. At det er sjovest, når vi sammen sætter rammerne for hvad der er fedt.
Men det kræver altså også at den kommer frem i lyset. Og ikke bliver forsøgt lukket ned af andre debattører. Især når kritikken endda bliver leveret i en tråd oprettet specifikt til formålet af moderatorerne selv.
Så jeg synes ikke, de der er trætte af nogle ting herinde automatisk bare skal smutte. Måske er der faktisk noget om snakken om det de siger - og måske er der nogle ting der kunne blive bedre. Den der "kan du ikke lide lugten i bageriet, så smut"-tilgang til tingene, har højst sandsynligt aldrig skabt meget udvikling.


Men når man ikke kommer med konstruktiv kritik selv, og bare sidder og peger fingre og konstant brokker sig over, at moderationen enten ikke svarer på ens (kritiske) indlæg, og at de generelt bare gør deres arbejde rigtig dårligt, så får man altså ret lange løg. Jeg kigger tit herinde i tråden for at se om der er nogle opdateringer på moderationsfronten, men det er for trættende at se på de samme debattører, som ikke kommer med noget konstruktivt, men som - for mig - nærmest nyder, når moderationen laver en fejl, så de kan sidde og lave :rulle: :rulle:-indlæg og "det er jo det samme som på den gamle debat". Så må man altså komme med noget. Jo, vi skal selv sætte rammerne for, hvad der fungerer herinde, og jeg er helt enig i, at de problemer der er, skal adresseres. Det gør de jo også af debattører, som rent faktisk kommer med forslag herinde - fx at moderatorerne skal skrive fra anonyme profiler eller moderatorprofiler. Jeg kunne forstå, hvis moderatorerne havde en eller anden uddannelse inden for administration af online fora, for så kunne man kræve et højere niveau eller mere professionalitet, men mange af dem har jo ikke meget mere forstand på det end dig og mig, og lærer også gennem den nye debat. Nu er der gået lidt over et år, og en stor del af opstartsproblemerne og forslag er jo blevet imødekommet. Man må altså også selv tage teten, hvis man er SÅ utilfreds.
8
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Moderationen

Indlægaf Code71 » 2. nov 2016, 09:09

thomassneum skrev:
Joe skrev:Jeg synes lidt, der har udviklet sin en tendens til at folk simpelthen er træt af at høre om kritik af moderationen. Nu er det for eksempel to forskellige brugere i denne tråd, der er blevet spurgt om, hvorfor de ikke bare smutter.
Samtidig med at vi kommer fra Jubii, hvor mange smuttede på grund af manglende lydhørhed fra høvdingen over folks kritik.
Jeg tænkte at vi har lært af det, at "toppen" på et forum helst skal kunne lytte til kritik og tage den til sig, for at folk synes det er et fedt sted at være. At det er sjovest, når vi sammen sætter rammerne for hvad der er fedt.
Men det kræver altså også at den kommer frem i lyset. Og ikke bliver forsøgt lukket ned af andre debattører. Især når kritikken endda bliver leveret i en tråd oprettet specifikt til formålet af moderatorerne selv.
Så jeg synes ikke, de der er trætte af nogle ting herinde automatisk bare skal smutte. Måske er der faktisk noget om snakken om det de siger - og måske er der nogle ting der kunne blive bedre. Den der "kan du ikke lide lugten i bageriet, så smut"-tilgang til tingene, har højst sandsynligt aldrig skabt meget udvikling.


Nogle gange/mange gange.. så er det kun en lille håndfuld som har/laver problemerne.
Spøjst nok mange af de samme personer som også lavde ballede på den gamle debat.

Der er vist ikke nogen der er i tvivl om hvordan de overordnede regler er, og hvordan de administreres. Men nogen flueknepper i en grad, så det bare bliver ren obstruktion og modarbejdelse, som køre en stemning op. Man svare på spørgsmål, men svarene accepteres ikke, og så fortsætter det ellers i samme rille. Det er ikke en retssal det her, så mon ikke man kan leve med de gråzoner der altid vil være. Hvis man strammer alt for meget op, så kvæles dette forum - Ja, moderatoerer vil skulle vurderer ud fra mange ting, også ting som ikke er skrevet i reglerne - hvad er "god tone"? Moderator skal have lov til at vurderer, og en bruger skal kunne gå til admin, hvis denne ikke er enig. Det er ikke så svært.


Orh hop dog lige ned fra den selvforherligelseshest why dont ya? :rulle:

DU har sgu da om nogen være ude med riven efter folk som ikke var enige med dig og været så nedladende som jeg vil vædde med at du har første præmien i. På begge debatter.

Men nu er du så blevet frelst og blevet admin og så mener du at du kan tale om at ANDRE flueknepper? Jesus christ mand
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Moderationen

Indlægaf Aspargsen » 2. nov 2016, 11:40

Jeg forslår af denne tråd låses
Jeg forslår af advokatens redigeringstid sættes til 0 sekunder
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Moderationen

Indlægaf Dirtylittledevil » 2. nov 2016, 11:42

Aspargsen skrev:Jeg forslår af denne tråd låses
Jeg forslår af advokatens redigeringstid sættes til 0 sekunder


at
3
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Moderationen

Indlægaf Utilregnelig » 2. nov 2016, 22:03

Dirtylittledevil skrev:at


Men "forslår" har du det fint med? :P
2
Brugeravatar
Patrick
Admin
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 10. aug 2015, 15:35
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1781

Re: Moderationen

Indlægaf Patrick » 3. nov 2016, 17:42

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg stillede tre simple spørgsmål; 1) Hvem har fjernet min redigeringsret til mit eget indlæg, (det svarer I ikke på), 2) hvorfor (der gentager I et faktuelt forkert svar), og 3) på hvilket grundlag (der erkender I at der ikke er hjemmel til det i reglerne, men I besluttede at gøre det alligevel)?

[...]

Hvad er der at afvente i forhold til spørgsmål nummer 2 og 3, når jeres svar alligevel hviler på allerede skrevne indlæg fra Patrick i en tråd? Hvorfor skal I vente næsten 2 uger på at få Patricks godkendelse til at give et svar, som han selv tidligere har givet, og som I mener var svar nok?


Som jeg kan se er dine tre spørgsmål besvaret fyldestgørende. At du ikke godtager de svar der kommer fra mig eller moderatorerne, kan jeg ikke rigtig gøre noget ved.

Ønsker du rent faktisk at ændre måden hvorpå tingene bliver drevet herinde, vil jeg anbefale at du tager en mere konstruktiv hat på næste gang. Indtil det sker, kommer jeg ikke til at bruge mere tid eller energi på at diskutere disse ting med dig.



Til resten af jer: Vi prøver rent faktisk på at holde det her sted kørende uden det ender med at ramme nationen-niveauet. Det er det. Vi er rent faktisk nogenlunde almindelige mennesker, som ikke nødvendigvis finder det fantastisk at skulle bede folk redigere deres indlæg, eller uddele skideballer. Men det sker. Og ja, vi rammer sikkert også forkert nogle gange. Men er der virkelig en grund til at piske en eller anden vild lynch-stemning op hver gang der sker noget i ikke bryder jer om. Jeg har modtaget mindre end fem klager over moderationen herinde i løbet af sidens levetid. Resten er blevet taget med på lynch-toget. Vi har hele tiden sagt at vi er åbne over for forslag og konstruktiv kritik, men helt ærligt, så er det altså efterhånden sjældent det sker på et niveau, hvor folk ikke har travlt med samtidigt at skælde os ud.

Jeg kommer ikke til at deltage i disse tråde fremover, og jeg kommer til at opdfordre moderatorerne til at holde sig langt væk også. I tilfælde af at i ikke har overvejet det, så er det ikke nødvendigvis det fedeste i verden at være på den modsatte side af de tråde her.
15
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Moderationen

Indlægaf Ado » 3. nov 2016, 17:44

Patrick skrev:

Jeg kommer ikke til at deltage i disse tråde fremover, og jeg kommer til at opdfordre moderatorerne til at holde sig langt væk også. I tilfælde af at i ikke har overvejet det, så er det ikke nødvendigvis det fedeste i verden at være på den modsatte side af de tråde her.

Så fremover skal brugerne herinde ikke forvente at få svar fra mods. i en tråd?
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Patrick
Admin
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 10. aug 2015, 15:35
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1781

Re: Moderationen

Indlægaf Patrick » 3. nov 2016, 17:46

Ado skrev:
Patrick skrev:
Så fremover skal brugerne herinde ikke forvente at få svar fra mods. i en tråd?


Seriøst?.. Det var det du fik ud af det?

Jo - så længe vi bliver talt til som mennesker, bliver der svaret. Som der plejer.
3
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Moderationen

Indlægaf Ado » 3. nov 2016, 17:48

Patrick skrev:
Ado skrev:
Patrick skrev:
Så fremover skal brugerne herinde ikke forvente at få svar fra mods. i en tråd?


Seriøst?.. Det var det du fik ud af det?

Jo - så længe vi bliver talt til som mennesker, bliver der svaret. Som der plejer.

Tal dog ordentlig til mig! Jeg stillede et spørgsmål!
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Moderationen

Indlægaf Moxy-lady » 3. nov 2016, 18:50

Jeg synes lige at vi skal huske på at Patrik er en helt almindelig fyr der for sjov hjalp sin kæreste med at lave et forum som alternativ for dindebat. Så vidt jeg husker er han studerende og får absolut intet ud af at drive dette sted. Faktisk forstår jeg ikke hvorfor han ikke for længst har overladt øverste-admin rollen til en anden, så han kunne nøjes med at tage sig af tekniske issues. Jeg kan muligvis have misset noget, men det er sådan jeg ser det.
At jeg til gengæld kan have nogle issues med den daglige moderation er noget helt andet. Jeg synes at der i langt de fleste tilfælde ikke længere er overmoderation som tidligere. Det er jeg glad for.
Jeg synes muligvis at AD er lidt strid - men hvis han bliver modereret anderledes end andre, så kan jeg faktisk godt forstå det.
Derudover henviser jeg til mine tidligere indlæg, som ingen mods overhovedet har følt behov for/lyst til at anerkende. Det kan godt gøre mig lidt træt i koderne.

Der behver ikke komme et klappet og klart svar, hvis det er noget der diskuteres før et endeligt svar kan gives. Men en eller anden form for "Vi har set dit indlæg og diskuterer det i mod-gruppen. Vender tilbage når vi har et svar". Det provókerer mig, når der generelt svares på de fleste andre indlæg.
9
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Moderationen

Indlægaf decibell » 3. nov 2016, 19:01

Moxy-lady skrev:
Moxy-lady skrev:Sådan overordnet set, og ikke relateret til den eksisterende debat: Mods bør have større sko end almindelige brugere. Det er måske unfair, men det mener jeg bør komme med den dobbeltrolle der er i at være både mod og almindelig bruger. Det nytter ikke noget at alt tages personligt, for eksempel i "det må man ikke sige tråden". Så skal man enten være almindelig bruger eller anonym moderator. Det nytter ikke noget at en mod skaber konflikter i en tråd hvor folk skal have lov til at sige deres (upopulære) holdning, og straks skulle backtracke for ikke at træde en mod over tæerne.


Kan se at en del andre er enige i mit ovenstående indlæg og mange giver selv udtryk for et ønske om opdeling med separate mod profiler. Hvad er jeres tanker om dette?

(Ikke et emsigt indlæg, tænker bare at næsten alle andre indlæg er blevet taget stilling til så måske mit var forsvundet i mængden :) )


Hej Moxy

Sorry, det var druknet lidt i alt det andet, men vi svarer gerne på spørgsmål til moderationen, så længe det kan foregå på et sagligt niveau i en god tone. :)

Jeg personligt har trukket mig meget fra den almindelige debat i forhold til før, hvor jeg ikke skriver så meget mere, og hvis jeg gør, kan jeg mærke, at jeg er mere påpasselig med, hvad jeg skriver og hvordan - og, ikke mindst, i hvilket tråde/emner. Men indrømmet, jeg tænkte jo ikke altid helt så meget på det i starten, og det samme gælder nok også resten af moderatorteamet. Debatten er kun lidt over et år gammel, og ingen af os var moderatorer før det, så det er alt sammen en udvikling og lærdom, der kommer undervejs. Og vi bruger også hinanden en del til at spørge om, hvordan noget kan opfattes - både af vores egne skriverier og andres - så vi ikke farer i blækhuset over misforståelser.

Moderatorteamet består dog af meget forskellige personligheder, som også har lige så forskellige måder at tænke, skrive og agere på (gudskelov, for det sikrer, at vi ikke læser og tolker i debatten alt for ensidigt, når vi modererer). Så det kan ikke undgås, at der måske er nogen, der vil virke mere fremtrædende i debatten end andre. Det bør der også være plads til, for det er jo ikke ensbetydende med, at moderatorjobbet ikke tages alvorligt - eller at vi ikke kan finde ud af at skille tingene ad. Og så længe reglerne overholdes, bør det ikke være et problem.

Men I vil da klart gøre os alle en tjeneste, hvis I gør opmærksom på det, når/hvis sådan en situation opstår, som den du beskriver. Enten til en af de andre moderatorer eller direkte til Patrick (hvis I ikke kan lide at sige det direkte til moderatoren - behøver jo ikke være en klage, men bare en heads up om, hvordan det virker set fra den almene brugers synsvinkel). Så har vi en bedre chance for at reflektere over det OG ændre opførsel om nødvendigt, end hvis det bare er tænkte eksempler, der er svære at forholde sig til.

Mht. det med adskilte profiler:

Jeg finder det absolut ikke en fordel, hvis jeg skal sidde og skifte logins mellem to profiler for at holde det adskilt. Det vil påvirke, hvornår jeg får notifikationerne i moderatorarbejdet og give mig en hel del besvær, hver gang jeg skal moderere - og det gør jeg ret tit, selv om det ikke er noget, folk ser. Det meste af vort arbejde foregår i kulisserne, hvor vi også har et moderatorforum, som der kun er adgang til via en registreret moderatorprofil. Dvs. at jeg ikke som privatperson vil kunne få de samme rettigheder, uden at jeg står som moderator. Og så har vi jo problemet igen. Jeg er desuden ofte på fra mobilen, i tog/bus og i mine frokostpauser på fuldtidsjobbet, og der vil det være endnu mere bøvlet at skulle skifte mellem to profiler.

Det er frivilligt arbejde, jeg får ikke en øre for det, og jeg gør det udelukkende, fordi jeg holder af debatten her og selv er debattør. Skal jeg have en anonym profil til at arbejde fra, vil det betyde, at jeg stort set aldrig vil være på som decibell, og så er det jo bare et ulønnet job, hvor jeg kun må skrive med blåt og i situationer, der næppe kan betegnes som hyggelige - og når jeg samtidig mister mit tilhørsforhold til debatten som debattør, hvad er meningen så med at være her? Så det vil jeg – og de andre, ved jeg – være meget ked af.

Der er allerede nu ulemper ved at være moderator, men jeg lever gladeligt med dem, fordi jeg ser det frivillige arbejde som en investering i en debat, jeg selv deltager i og ser en fremtid for. Og for langt de fleste andre debattører er det heller ikke noget problem, tværtimod er vores deltagelse i debatten jo også med til, at vi kan lodde en stemning og bevare et overblik over, hvad der ligger bag de forskellige hændelser, fordi vi kender folk og de understrømme, der kan herske på en debat. Det vil vi selvfølgelig også kunne med adskilte profiler, men det kræver et vist deltagelsesniveau, som altså vil forsvinde eller reduceres kraftigt, hvis vi skal tvinges til at vælge mellem to profiler.

Jeg er også overbevist om, at kommer der moderatorprofiler, vil der opstå usikkerhed over, hvem der mon er bag, fordi nogen vil være bange for, at det er en af de debattører, de lige har diskuteret med. Som det er nu, er dét i det mindste ikke noget, man kan være i tvivl om.

Sker der en moderation, har man en garanti for, at det er en beslutning, der har været oppe at vende i teamet, og som vi alle er enige om. Bemærk, vi kan godt have forskellige holdninger til, hvordan noget skal tolkes og bør være, men vi er altid enige om til sidst, hvordan der sanktioneres, og hvad der skrives. Vi har også ofte været meldt inhabile i visse sager, enten fordi vi selv har deltaget i det debatemne, der modereres, eller hvis det er et emne, som går os meget nær - netop fordi vi erkender, at vi så også kan have et farvet syn på tingene. Så jeg synes egentlig, at vi allerede gøre ret så meget for at skille tingene ad.

Det er i min erfaring umuligt at gøre alle tilfredse, og uanset hvad vi vælger, vil der altid være nogen, der finder "den anden model" bedre. Derfor holder vi os til det, der virker bedst som arbejdsredskab for os.

Jeg håber, at det besvarer dit spørgsmål. :)
6
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Moderationen

Indlægaf Moxy-lady » 3. nov 2016, 19:28

decibell skrev:
Moxy-lady skrev:
Moxy-lady skrev:Sådan overordnet set, og ikke relateret til den eksisterende debat: Mods bør have større sko end almindelige brugere. Det er måske unfair, men det mener jeg bør komme med den dobbeltrolle der er i at være både mod og almindelig bruger. Det nytter ikke noget at alt tages personligt, for eksempel i "det må man ikke sige tråden". Så skal man enten være almindelig bruger eller anonym moderator. Det nytter ikke noget at en mod skaber konflikter i en tråd hvor folk skal have lov til at sige deres (upopulære) holdning, og straks skulle backtracke for ikke at træde en mod over tæerne.


Kan se at en del andre er enige i mit ovenstående indlæg og mange giver selv udtryk for et ønske om opdeling med separate mod profiler. Hvad er jeres tanker om dette?

(Ikke et emsigt indlæg, tænker bare at næsten alle andre indlæg er blevet taget stilling til så måske mit var forsvundet i mængden :) )


Hej Moxy

Sorry, det var druknet lidt i alt det andet, men vi svarer gerne på spørgsmål til moderationen, så længe det kan foregå på et sagligt niveau i en god tone. :)

Jeg personligt har trukket mig meget fra den almindelige debat i forhold til før, hvor jeg ikke skriver så meget mere, og hvis jeg gør, kan jeg mærke, at jeg er mere påpasselig med, hvad jeg skriver og hvordan - og, ikke mindst, i hvilket tråde/emner. Men indrømmet, jeg tænkte jo ikke altid helt så meget på det i starten, og det samme gælder nok også resten af moderatorteamet. Debatten er kun lidt over et år gammel, og ingen af os var moderatorer før det, så det er alt sammen en udvikling og lærdom, der kommer undervejs. Og vi bruger også hinanden en del til at spørge om, hvordan noget kan opfattes - både af vores egne skriverier og andres - så vi ikke farer i blækhuset over misforståelser.

Moderatorteamet består dog af meget forskellige personligheder, som også har lige så forskellige måder at tænke, skrive og agere på (gudskelov, for det sikrer, at vi ikke læser og tolker i debatten alt for ensidigt, når vi modererer). Så det kan ikke undgås, at der måske er nogen, der vil virke mere fremtrædende i debatten end andre. Det bør der også være plads til, for det er jo ikke ensbetydende med, at moderatorjobbet ikke tages alvorligt - eller at vi ikke kan finde ud af at skille tingene ad. Og så længe reglerne overholdes, bør det ikke være et problem.

Men I vil da klart gøre os alle en tjeneste, hvis I gør opmærksom på det, når/hvis sådan en situation opstår, som den du beskriver. Enten til en af de andre moderatorer eller direkte til Patrick (hvis I ikke kan lide at sige det direkte til moderatoren - behøver jo ikke være en klage, men bare en heads up om, hvordan det virker set fra den almene brugers synsvinkel). Så har vi en bedre chance for at reflektere over det OG ændre opførsel om nødvendigt, end hvis det bare er tænkte eksempler, der er svære at forholde sig til.

Mht. det med adskilte profiler:

Jeg finder det absolut ikke en fordel, hvis jeg skal sidde og skifte logins mellem to profiler for at holde det adskilt. Det vil påvirke, hvornår jeg får notifikationerne i moderatorarbejdet og give mig en hel del besvær, hver gang jeg skal moderere - og det gør jeg ret tit, selv om det ikke er noget, folk ser. Det meste af vort arbejde foregår i kulisserne, hvor vi også har et moderatorforum, som der kun er adgang til via en registreret moderatorprofil. Dvs. at jeg ikke som privatperson vil kunne få de samme rettigheder, uden at jeg står som moderator. Og så har vi jo problemet igen. Jeg er desuden ofte på fra mobilen, i tog/bus og i mine frokostpauser på fuldtidsjobbet, og der vil det være endnu mere bøvlet at skulle skifte mellem to profiler.

Det er frivilligt arbejde, jeg får ikke en øre for det, og jeg gør det udelukkende, fordi jeg holder af debatten her og selv er debattør. Skal jeg have en anonym profil til at arbejde fra, vil det betyde, at jeg stort set aldrig vil være på som decibell, og så er det jo bare et ulønnet job, hvor jeg kun må skrive med blåt og i situationer, der næppe kan betegnes som hyggelige - og når jeg samtidig mister mit tilhørsforhold til debatten som debattør, hvad er meningen så med at være her? Så det vil jeg – og de andre, ved jeg – være meget ked af.

Der er allerede nu ulemper ved at være moderator, men jeg lever gladeligt med dem, fordi jeg ser det frivillige arbejde som en investering i en debat, jeg selv deltager i og ser en fremtid for. Og for langt de fleste andre debattører er det heller ikke noget problem, tværtimod er vores deltagelse i debatten jo også med til, at vi kan lodde en stemning og bevare et overblik over, hvad der ligger bag de forskellige hændelser, fordi vi kender folk og de understrømme, der kan herske på en debat. Det vil vi selvfølgelig også kunne med adskilte profiler, men det kræver et vist deltagelsesniveau, som altså vil forsvinde eller reduceres kraftigt, hvis vi skal tvinges til at vælge mellem to profiler.

Jeg er også overbevist om, at kommer der moderatorprofiler, vil der opstå usikkerhed over, hvem der mon er bag, fordi nogen vil være bange for, at det er en af de debattører, de lige har diskuteret med. Som det er nu, er dét i det mindste ikke noget, man kan være i tvivl om.

Sker der en moderation, har man en garanti for, at det er en beslutning, der har været oppe at vende i teamet, og som vi alle er enige om. Bemærk, vi kan godt have forskellige holdninger til, hvordan noget skal tolkes og bør være, men vi er altid enige om til sidst, hvordan der sanktioneres, og hvad der skrives. Vi har også ofte været meldt inhabile i visse sager, enten fordi vi selv har deltaget i det debatemne, der modereres, eller hvis det er et emne, som går os meget nær - netop fordi vi erkender, at vi så også kan have et farvet syn på tingene. Så jeg synes egentlig, at vi allerede gøre ret så meget for at skille tingene ad.

Det er i min erfaring umuligt at gøre alle tilfredse, og uanset hvad vi vælger, vil der altid være nogen, der finder "den anden model" bedre. Derfor holder vi os til det, der virker bedst som arbejdsredskab for os.

Jeg håber, at det besvarer dit spørgsmål. :)


Det er helt fint! Tak for dit svar.

Jeg kan sagtens se problemet i at have to profiler, og jeg er egentlig, efter din forklaring, ret enig.

Jeg kan godt give dig ret i at der også blandt mods er sket en udvikling, men jeg synes stadig det finder sted en gang i mellem. På stående fod kan jeg ikke komme på noget indenfor den seneste tid. Men jeg vil kontkte dig hvis jeg støder på det igen :)
1
My world 12-10-18 :lun:
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Moderationen

Indlægaf avdotja » 3. nov 2016, 19:32

Ado skrev:
Patrick skrev:
Ado skrev:
Patrick skrev:
Så fremover skal brugerne herinde ikke forvente at få svar fra mods. i en tråd?


Seriøst?.. Det var det du fik ud af det?

Jo - så længe vi bliver talt til som mennesker, bliver der svaret. Som der plejer.

Tal dog ordentlig til mig! Jeg stillede et spørgsmål!

Af ren og skær nysgerrighed: Hvilken del af formuleringen er det som provokerer dig? Jeg har nu læst indlægget igennem jeg ved ikke hvor mange gange (det tager trods alt ikke lang tid med de 2 linjer), men kan simpelthen ikke få øje på hvad der trigger din reaktion.
2
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Moderationen

Indlægaf decibell » 3. nov 2016, 19:33

Moxy-lady skrev:
decibell skrev:
Moxy-lady skrev:
Moxy-lady skrev:Sådan overordnet set, og ikke relateret til den eksisterende debat: Mods bør have større sko end almindelige brugere. Det er måske unfair, men det mener jeg bør komme med den dobbeltrolle der er i at være både mod og almindelig bruger. Det nytter ikke noget at alt tages personligt, for eksempel i "det må man ikke sige tråden". Så skal man enten være almindelig bruger eller anonym moderator. Det nytter ikke noget at en mod skaber konflikter i en tråd hvor folk skal have lov til at sige deres (upopulære) holdning, og straks skulle backtracke for ikke at træde en mod over tæerne.


Kan se at en del andre er enige i mit ovenstående indlæg og mange giver selv udtryk for et ønske om opdeling med separate mod profiler. Hvad er jeres tanker om dette?

(Ikke et emsigt indlæg, tænker bare at næsten alle andre indlæg er blevet taget stilling til så måske mit var forsvundet i mængden :) )


Hej Moxy

Sorry, det var druknet lidt i alt det andet, men vi svarer gerne på spørgsmål til moderationen, så længe det kan foregå på et sagligt niveau i en god tone. :)

Jeg personligt har trukket mig meget fra den almindelige debat i forhold til før, hvor jeg ikke skriver så meget mere, og hvis jeg gør, kan jeg mærke, at jeg er mere påpasselig med, hvad jeg skriver og hvordan - og, ikke mindst, i hvilket tråde/emner. Men indrømmet, jeg tænkte jo ikke altid helt så meget på det i starten, og det samme gælder nok også resten af moderatorteamet. Debatten er kun lidt over et år gammel, og ingen af os var moderatorer før det, så det er alt sammen en udvikling og lærdom, der kommer undervejs. Og vi bruger også hinanden en del til at spørge om, hvordan noget kan opfattes - både af vores egne skriverier og andres - så vi ikke farer i blækhuset over misforståelser.

Moderatorteamet består dog af meget forskellige personligheder, som også har lige så forskellige måder at tænke, skrive og agere på (gudskelov, for det sikrer, at vi ikke læser og tolker i debatten alt for ensidigt, når vi modererer). Så det kan ikke undgås, at der måske er nogen, der vil virke mere fremtrædende i debatten end andre. Det bør der også være plads til, for det er jo ikke ensbetydende med, at moderatorjobbet ikke tages alvorligt - eller at vi ikke kan finde ud af at skille tingene ad. Og så længe reglerne overholdes, bør det ikke være et problem.

Men I vil da klart gøre os alle en tjeneste, hvis I gør opmærksom på det, når/hvis sådan en situation opstår, som den du beskriver. Enten til en af de andre moderatorer eller direkte til Patrick (hvis I ikke kan lide at sige det direkte til moderatoren - behøver jo ikke være en klage, men bare en heads up om, hvordan det virker set fra den almene brugers synsvinkel). Så har vi en bedre chance for at reflektere over det OG ændre opførsel om nødvendigt, end hvis det bare er tænkte eksempler, der er svære at forholde sig til.

Mht. det med adskilte profiler:

Jeg finder det absolut ikke en fordel, hvis jeg skal sidde og skifte logins mellem to profiler for at holde det adskilt. Det vil påvirke, hvornår jeg får notifikationerne i moderatorarbejdet og give mig en hel del besvær, hver gang jeg skal moderere - og det gør jeg ret tit, selv om det ikke er noget, folk ser. Det meste af vort arbejde foregår i kulisserne, hvor vi også har et moderatorforum, som der kun er adgang til via en registreret moderatorprofil. Dvs. at jeg ikke som privatperson vil kunne få de samme rettigheder, uden at jeg står som moderator. Og så har vi jo problemet igen. Jeg er desuden ofte på fra mobilen, i tog/bus og i mine frokostpauser på fuldtidsjobbet, og der vil det være endnu mere bøvlet at skulle skifte mellem to profiler.

Det er frivilligt arbejde, jeg får ikke en øre for det, og jeg gør det udelukkende, fordi jeg holder af debatten her og selv er debattør. Skal jeg have en anonym profil til at arbejde fra, vil det betyde, at jeg stort set aldrig vil være på som decibell, og så er det jo bare et ulønnet job, hvor jeg kun må skrive med blåt og i situationer, der næppe kan betegnes som hyggelige - og når jeg samtidig mister mit tilhørsforhold til debatten som debattør, hvad er meningen så med at være her? Så det vil jeg – og de andre, ved jeg – være meget ked af.

Der er allerede nu ulemper ved at være moderator, men jeg lever gladeligt med dem, fordi jeg ser det frivillige arbejde som en investering i en debat, jeg selv deltager i og ser en fremtid for. Og for langt de fleste andre debattører er det heller ikke noget problem, tværtimod er vores deltagelse i debatten jo også med til, at vi kan lodde en stemning og bevare et overblik over, hvad der ligger bag de forskellige hændelser, fordi vi kender folk og de understrømme, der kan herske på en debat. Det vil vi selvfølgelig også kunne med adskilte profiler, men det kræver et vist deltagelsesniveau, som altså vil forsvinde eller reduceres kraftigt, hvis vi skal tvinges til at vælge mellem to profiler.

Jeg er også overbevist om, at kommer der moderatorprofiler, vil der opstå usikkerhed over, hvem der mon er bag, fordi nogen vil være bange for, at det er en af de debattører, de lige har diskuteret med. Som det er nu, er dét i det mindste ikke noget, man kan være i tvivl om.

Sker der en moderation, har man en garanti for, at det er en beslutning, der har været oppe at vende i teamet, og som vi alle er enige om. Bemærk, vi kan godt have forskellige holdninger til, hvordan noget skal tolkes og bør være, men vi er altid enige om til sidst, hvordan der sanktioneres, og hvad der skrives. Vi har også ofte været meldt inhabile i visse sager, enten fordi vi selv har deltaget i det debatemne, der modereres, eller hvis det er et emne, som går os meget nær - netop fordi vi erkender, at vi så også kan have et farvet syn på tingene. Så jeg synes egentlig, at vi allerede gøre ret så meget for at skille tingene ad.

Det er i min erfaring umuligt at gøre alle tilfredse, og uanset hvad vi vælger, vil der altid være nogen, der finder "den anden model" bedre. Derfor holder vi os til det, der virker bedst som arbejdsredskab for os.

Jeg håber, at det besvarer dit spørgsmål. :)


Det er helt fint! Tak for dit svar.

Jeg kan sagtens se problemet i at have to profiler, og jeg er egentlig, efter din forklaring, ret enig.

Jeg kan godt give dig ret i at der også blandt mods er sket en udvikling, men jeg synes stadig det finder sted en gang i mellem. På stående fod kan jeg ikke komme på noget indenfor den seneste tid. Men jeg vil kontkte dig hvis jeg støder på det igen :)


Det skal du endelig gøre. :) Og det gælder selvfølgelig også andre.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Moderationen

Indlægaf Ado » 3. nov 2016, 20:21

avdotja skrev:
Ado skrev:
Patrick skrev:
Ado skrev:
Patrick skrev:
Så fremover skal brugerne herinde ikke forvente at få svar fra mods. i en tråd?


Seriøst?.. Det var det du fik ud af det?

Jo - så længe vi bliver talt til som mennesker, bliver der svaret. Som der plejer.

Tal dog ordentlig til mig! Jeg stillede et spørgsmål!

Af ren og skær nysgerrighed: Hvilken del af formuleringen er det som provokerer dig? Jeg har nu læst indlægget igennem jeg ved ikke hvor mange gange (det tager trods alt ikke lang tid med de 2 linjer), men kan simpelthen ikke få øje på hvad der trigger din reaktion.

"Seriøst?---Det var det du fik ud af det?" I mine øjne er det en nedladende kommentar i stil med: "Kunne du virkelig ikke læse og forstå hvad jeg skrev?"

Og trigger min reaktion? Jeg er nu hverken rødglødende eller i besiddelse af forhøjet puls. Jeg synes bare det var en sær måde at svare på.
2
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"