Hvad er formålet med kortsystemet?

gnostic
Kort karma: 128
Likede indlæg: 333

Hvad er formålet med kortsystemet?

Indlægaf gnostic » 27. okt 2017, 12:16

Jeg undrer mig i den grad over hvad formålet er med kortsystemet.

Man kan ikke besvare kort. Det er bare private beskeder, som udelukkende er envejskommunikation. Hvad røde kort angår, er det udelukkende negativ envejskommunikation.

Jeg har svært ved at se at envejskommunikation har ret meget med debat at gøre.

Så forklar mig lige, hvad er begrundelsen for at i har et kortsystem i det hele taget? Selv med et positivt grønt kort, som nogle gange kan indeholde spørgsmål, kan man jo ikke engang besvare dem i forummet fordi det er at betragte som en privat besked. Og der er jo i forvejen et privat-beskedsystem.

Nogen som gider forklare mig konceptet?

Jeg mindes iøvrigt ikke selv at have brugt kort. Hvis jeg har, har det været ultrasjældent, måske 1-2 gange i den tid jeg har været her, men jeg kan ikke huske det, og tror ikke jeg har brugt det.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 425
Likede indlæg: 8355

Re: Hvad er formålet med kortsystemet?

Indlægaf Flora » 27. okt 2017, 12:25

Som jeg forstår det og bruger det, er kortsystemet beregnet til hvis man vil knytte en kommentar til et indlæg, der ikke direkte relaterer sig til trådens emne. Så kan det give mening at skrive kommentaren i et grønt kort i stedet for i tråden, hvor den kan være forstyrrende for debatten.

Det er nemmere at skrive kommentaren i et kort fremfor i en privat besked, fordi kortet jo er lige ved indlægget og man så også undgår at skulle forklare, hvilket indlæg kommentaren handler om.

De røde kort bruger jeg ikke. Det er der vist ikke ret mange der gør.
1
:jule:
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. okt 2017, 12:28

Flora skrev:Som jeg forstår det og bruger det, er kortsystemet beregnet til hvis man vil knytte en kommentar til et indlæg, der ikke direkte relaterer sig til trådens emne. Så kan det give mening at skrive kommentaren i et grønt kort i stedet for i tråden, hvor den kan være forstyrrende for debatten.

Det er nemmere at skrive kommentaren i et kort fremfor i en privat besked, fordi kortet jo er lige ved indlægget og man så også undgår at skulle forklare, hvilket indlæg kommentaren handler om.

Jeg spørger, fordi jeg ret ofte får røde kort, som enten er mangelfulde i kommentarer, eller slet og ret ikke har nogen tekst tilknyttet. Det virker bare som "sure opstød" og som negativ ranking, uden at anvende begrundelser, som jeg iøvrigt mener man bør skrive i tråden og komme ind i kampen, istedet for bare at spamme sin moddebattør med røde kort, bare fordi man ikke kan lide hvad vedkommende skriver, men dog er kujonagtig nok til at undlade at komme ind i kampen og kæmpe sin egen sag og modargumentere.

Jeg mener, at røde kort-systemet belønner kujonerne (som ikke behøver modargumentere, men bare rakke ned) og straffer dem, som tør skrive deres mening.

For mig er røde kort kujoneri.
Jeg mener, at man skal komme ind kampen istedet for at gemme sig!

Der er ikke ret meget, hvis overhovedet nogen, debat i røde kort.
0
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 27. okt 2017, 12:34

gnostic skrev:
Flora skrev:Som jeg forstår det og bruger det, er kortsystemet beregnet til hvis man vil knytte en kommentar til et indlæg, der ikke direkte relaterer sig til trådens emne. Så kan det give mening at skrive kommentaren i et grønt kort i stedet for i tråden, hvor den kan være forstyrrende for debatten.

Jeg spørger, fordi jeg ret ofte får røde kort, som enten er mangelfulde i kommentarer, eller slet og ret ikke har nogen tekst tilknyttet. Det virker bare som "sure opstød" og som negativ ranking, uden at anvende begrundelser, som jeg iøvrigt mener man bør skrive i tråden og komme ind i kampen, istedet for bare at spamme sin moddebattør med røde kort, bare fordi man ikke kan lide hvad vedkommende skriver, men dog er kujonagtig nok til at undlade at komme ind i kampen og kæmpe sin egen sag og modargumentere.

Jeg mener, at man skal komme ind kampen istedet for gemme sig!

Det er jeg helt enig med dig i. Jeg forstår heller ikke meningen med de røde kort.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. okt 2017, 12:38

Flora skrev:
gnostic skrev:

Det er jeg helt enig med dig i. Jeg forstår heller ikke meningen med de røde kort.

Her på debatten vil man gerne have, at folk skriver deres mening, derfor debatforummet med skrive-funktion som primære funktion.

Alligevel "straffer" man debattøren ved at give ham al ansvaret for videre debat men samtidig udelukker debattøren fra at komme med sin mening om en evt. negativ ranking (røde kort) og svare tilbage på dem. Ydermere giver man debattørens modstanderne mulighed for at rakke ned, uden at de selv skal stå til ansvar og forklare offentligt hvorfor de sætter indlægget i minuskarakter, som iøvrigt også er offentlig.

Det hele virker som gemmeleg for alle modspillerne, mens debattøren skal stå frit frem og modtage alle tæsk, uden at dem der giver tæskene behøver at komme frem i lyset!

Det er bare overhovedet ikke fair play!
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1737
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 16065

Indlægaf kidkomb » 27. okt 2017, 12:39

Jeg er glad for at muligheden med de røde kort eksisterer.
Ikke fordi jeg bruger den. Jeg sender af princip aldrig røde kort.
Men fordi man så kan være nogenlunde sikker på at når man får grønne kort, så er det noget rart.
Og fordi jeg kan springe let og elegant hen over debattører der bruger røde kort.
Sådan nogle mennesker gider jeg ikke (helt groft generaliseret, der er undtagelser), så jeg bruger det vel nærmest som en slags mental sortering af mennesker.
1
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. okt 2017, 12:40

kidkomb skrev:Jeg er glad for at muligheden med de røde kort eksisterer.
Men fordi man så kan være nogenlunde sikker på at når man får grønne kort, så er det noget rart.
Og fordi jeg kan springe let og elegant hen over debattører der bruger røde kort.
Sådan nogle mennesker gider jeg ikke (helt groft generaliseret, der er undtagelser), så jeg bruger det vel nærmest som en slags mental sortering af mennesker.

Jeg har ofte fået grønne kort, som var ubehagelige eller nedladende.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1737
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 16065

Indlægaf kidkomb » 27. okt 2017, 12:48

gnostic skrev:

Jeg forstår godt dit spørgsmål og din anke, gnostic.
Men med al respekt, så er kortsystemet ikke tilstede for "folk som dig".
Du er meget kontroversiel og ofte i vælten og du har, og frembringer i andre, stærke og bombastiske meninger.
Hvis kortsystemet ikke var der, så ville du have samme problemer, bare på en lidt anden måde tror jeg.

Jeg håber ikke du tager det ilde op, jeg håber du ved hvad jeg mener.
3
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 27. okt 2017, 12:52

gnostic skrev:
Flora skrev:
gnostic skrev:

Her på debatten vil man gerne have, at folk skriver deres mening, derfor debatforummet med skrive-funktion som primære funktion.

Alligevel "straffer" man debattøren ved at give ham al ansvaret for videre debat men samtidig udelukker debattøren fra at komme med sin mening om en evt. negativ ranking (røde kort) og svare tilbage på dem. Ydermere giver man debattørens modstanderne mulighed for at rakke ned, uden at de selv skal stå til ansvar og forklare offentligt hvorfor de sætter indlægget i minuskarakter, som iøvrigt også er offentlig.

Det hele virker som gemmeleg for alle modspillerne, mens debattøren skal stå frit frem og modtage alle tæsk, uden at dem der giver tæskene behøver at komme frem i lyset!

Det er bare overhovedet ikke fair play!

Det er jo heldigvis ikke alle modspillere, der kommunikerer gennem røde kort, men jeg er enig i, at dem der gør det, ikke opfører sig fair.

Du kan svare på kortet ved at finde et indlæg af den debattør, der har sendt det. Hvis kortets indhold går over grænsen, kan du anmelde det. Patrick er så vidt jeg har forstået den eneste, der har rettigheder til at læse kort (og gør det selvfølgelig kun, hvis der kommer en anmeldelse) og han vil så kunne tage sig af det, hvis du anmelder. Du kan også vælge at skrive til vedkommende frit i tråden, hvis ikke du føler det forstyrrer debatten. Man har ikke pligt til at hemmeligholde en besked, blot fordi afsenderen har gemt sig i et kort. Endelig kan du vælge bare at ignorere det og i stedet bruge din energi på dem, der debatterer rigtigt i tråden.

Men jeg kan godt forstå, det er irriterende.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. okt 2017, 12:54

kidkomb skrev:
gnostic skrev:

Jeg forstår godt dit spørgsmål og din anke, gnostic.
Men med al respekt, så er kortsystemet ikke tilstede for "folk som dig".
Du er meget kontroversiel og ofte i vælten og du har, og frembringer i andre, stærke og bombastiske meninger.
Hvis kortsystemet ikke var der, så ville du have samme problemer, bare på en lidt anden måde tror jeg.

Jeg håber ikke du tager det ilde op, jeg håber du ved hvad jeg mener.

Du må gerne uddybe, for jeg er ikke sikker på jeg forstår det du skrev.
0
Kaffe
Kort karma: 17
Likede indlæg: 176

Indlægaf Kaffe » 27. okt 2017, 17:54

Fordi dine meninger ofte afskiller sig fra normen, så føler nogle mennesker sig kaldet til at 'sætte dig på plads'. Der er altid et fundament af holdninger, som er alment accepterede i et samfund. Det er ikke fordi, de giver særligt mening, men fordi de er vedtaget i den fælles bevidsthed i kulturen. Hvis disse holdninger ikke følges, så vil kulturen reagere og udstøde, fordi det opleves som en trussel for den fælles bevidsthed. Nogle mennesker reagerer mere end andre. Nogle reagerer med indædt modstand, fordi de på den måde rangerer sig selv højere set fra den fælles bevidstheds synspunkt.

Så altså - det er bare nogle mekanismer, der får nogle til at give dig røde kort og negative kommentarer. Det er ligesom når høns hakker på dem, der falder ved siden af. Ikke at jeg sammenligner nogen med høns; det er blot en analogi.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 343
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 4560

Indlægaf Studsgaard » 27. okt 2017, 21:06

Jeg kan godt lide kortsystemet.
Når nogen har en træls dag eller skriver et følelsesmæssigt indlæg, så kan man lige sende et virtuelt kram eller en mere personlig besked igennem kortet.

Hvis det ikke er følelsesmæssig så bruger jeg noglegange et kort til at symbolisere jeg er enig med det indlæg jeg giver det til, gerne med en kort kommentar i kortet.

Jeg har kun en enkelt gang modtaget et rødt kort og givet et rødt tilbage og der gave jeg et tilbage, kun fordi jeg syntes det var et urimeligt rødt kort.

Jeg er ked af at sige at jeg tror det du oplever med den negative kontakt gennem de røde kort, det kommer pga du er så hård og kontant i dine indlæg. Du rammer med dine meget hårde udmeldinger.
Og så fornemmer jeg et par brugere her inde er hurtige til at være “efter dig” måske er det dem der bruger de røde kort.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 31. okt 2017, 09:37

Studsgaard skrev:Jeg kan godt lide kortsystemet.
Når nogen har en træls dag eller skriver et følelsesmæssigt indlæg, så kan man lige sende et virtuelt kram eller en mere personlig besked igennem kortet.

Hvis det ikke er følelsesmæssig så bruger jeg noglegange et kort til at symbolisere jeg er enig med det indlæg jeg giver det til, gerne med en kort kommentar i kortet.

Jeg har kun en enkelt gang modtaget et rødt kort og givet et rødt tilbage og der gave jeg et tilbage, kun fordi jeg syntes det var et urimeligt rødt kort.

Jeg er ked af at sige at jeg tror det du oplever med den negative kontakt gennem de røde kort, det kommer pga du er så hård og kontant i dine indlæg. Du rammer med dine meget hårde udmeldinger.
Og så fornemmer jeg et par brugere her inde er hurtige til at være “efter dig” måske er det dem der bruger de røde kort.

Problemet består i, at jeg ikke deler flertallets overbevisning, og at jeg derfor ikke må udtale mig imod flertallets overbevisning.

Folk har en bestemt opfattelse, og hvis man ikke deler den, er man frosset ude. Og hvis mine holdninger går imod flertallet af folkets overbevisning er holdningerne pr. definition "sort-hvid" og "hårde udmeldinger" og "kontante".
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Midlertidigt bortvist
Kort karma: 14
Likede indlæg: 292

Indlægaf DenBruneMunk » 31. okt 2017, 09:39

Jeg tilkendegiver gerne, hvad taler i om? hvor finder man disse kort?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 31. okt 2017, 09:43

DenBruneMunk skrev:Jeg tilkendegiver gerne, hvad taler i om? hvor finder man disse kort?

Ud for en andens indlæg/kommentar er der et grønt plus og et rødt minus, ved siden af citat- og anmelderknappen.

Har et kort ikke grønne eller røde kort, står der 0. Det går i hhv. plus og minus alt afhængig af antallet af grønne/røde kort.

Et kort kan tilknyttes en kommentar, som kun modtageren af kortet kan se.
1

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"