Op til hver tredje folkeskole elev dumper 9. klasse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3682
Likede indlæg: 30104

Op til hver tredje folkeskole elev dumper 9. klasse

Indlægaf Wizzze » 6. maj 2024, 11:13

Jeg ved ikke om denne sag egentlig burde ende i WTF tråden, for jeg er ærlig talt ret rystet

På Bornholm, på Lolland Falster og i vestsjælland så er det helt op til en tredjedel af folkeskole eleverne der dumper 9. klasse
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05- ... -matematik

Mens det nord for København kun er nogle få procent der dumper.

Det er jo nogle ret vilde tal, altså WTF! Det ser ud til at pandemien har en effekt, men også at forældre/social baggrund har en meget stor effekt

hvordan kan helt op til en tredjedel af eleverne dumpe??
Er der sparet så meget, eller er det fordi så mange elever er skifter fra folkeskolen til private skoler, at der kun er svage elever tilbage?
Eller er det mangel på gode lærerkrafter. Eller er det bare Coronaen der spøger og det bliver bedre med de næste årgange?
3
Do as I say! :whip:
fisken80
Kort karma: 1171
Likede indlæg: 55336

Re: Op til hver tredje folkeskole elev dumper 9. klasse

Indlægaf fisken80 » 6. maj 2024, 11:22

Wizzze skrev:Jeg ved ikke om denne sag egentlig burde ende i WTF tråden, for jeg er ærlig talt ret rystet

På Bornholm, på Lolland Falster og i vestsjælland så er det helt op til en tredjedel af folkeskole eleverne der dumper 9. klasse
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05- ... -matematik

Mens det nord for København kun er nogle få procent der dumper.

Det er jo nogle ret vilde tal, altså WTF! Det ser ud til at pandemien har en effekt, men også at forældre/social baggrund har en meget stor effekt

hvordan kan helt op til en tredjedel af eleverne dumpe??
Er der sparet så meget, eller er det fordi så mange elever er skifter fra folkeskolen til private skoler, at der kun er svage elever tilbage?
Eller er det mangel på gode lærerkrafter. Eller er det bare Coronaen der spøger og det bliver bedre med de næste årgange?

Det er en blanding af mange ting. Skolereformen, besparelser, corona, tilvalg af privatskoler hos de ressourcestærke i områder med skoler med mange ressourcesvage elever og forældre.

Men jeg er også temmelig rystet over de tal. Det er virkelig trist læsning.
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 522
Likede indlæg: 7561

Indlægaf Artem » 6. maj 2024, 17:06

Hvornår er man dumpet?
Jeg fik da feks kun 5 og 6 taller i dansk tilbage i 90'erne.
Som vil er dumpet når det er under 6 :gruble:

Men med 13% ordblinde overrasker de tal mig som sådan ikke.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80

Indlægaf fisken80 » 6. maj 2024, 17:24

Artem skrev:Hvornår er man dumpet?

Karakterskalen er ikke den samme som i din tid. Man er bestået, hvis man får 2 eller derover.

Ordblinde kan altså godt bestå eksamener i både dansk og matematik. De har markant flere hjælpemidler end da du gik i skole. Ordblinde bliver såmænd også studenter.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Brugeravatar
Artem
Kort karma: 522
Likede indlæg: 7561

Indlægaf Artem » 6. maj 2024, 18:16

fisken80 skrev:

Karakterskalen er ikke den samme som i din tid. Man er bestået, hvis man får 2 eller derover.

Ordblinde kan altså godt bestå eksamener i både dansk og matematik. De har markant flere hjælpemidler end da du gik i skole. Ordblinde bliver såmænd også studenter.

Jeg er skam helt klar over hvordan det er i dag.

Er mit 5 tal fra 90'erne jeg er i tvivl om der er dumpet?
For mindes aldrig at jeg direkte har fået af vide at jeg dumpede min afgangseksamen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80

Indlægaf fisken80 » 6. maj 2024, 18:20

Artem skrev:
fisken80 skrev:

Jeg er skam helt klar over hvordan det er i dag.

Er mit 5 tal fra 90'erne jeg er i tvivl om der er dumpet?
For mindes aldrig at jeg direkte har fået af vide at jeg dumpede min afgangseksamen.

Ja du dumpede med et 5-tal
1

Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1441
Likede indlæg: 13513

Indlægaf Rapfisk » 6. maj 2024, 21:03

Jeg kender ikke så meget til de andre steder, men Bornholm havde også landets højeste niveau af "uforklarligt fravær", dvs. pjæk, for et par år siden. Der kunne godt være en sammenhæng.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Dane
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1064

Indlægaf Dane » 6. maj 2024, 22:55

0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
fisken80

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2024, 03:58

Så du tror der er mere larm på Lolland end i Gentofte?
0

abcd
Kort karma: 360
Likede indlæg: 12462

Indlægaf abcd » 7. maj 2024, 04:10

En af de brutale konsekvenser ved velfærdssamfundet, og ved at maksimere muligheden for social mobilitet er at hvis man forestiller sig et ideal-velfærdssamfund hvor der er fuld social mobilitet. Hvor det sociale ophav ingenting betyder for hvor langt man kommer i livet. Der vil det kun være egenskaber ved mennesket selv der gør at det går dårligt. Så når man er på bunden, kan man ikke længere pege ud på samfundet, man kan kun pege på sig selv. Det ideal er på sin vis endnu mere brutalt end det vi kommer fra, hvor man kan gemme sig lidt bag sin sociale klasse. Jeg kan godt lide Anker Jørgensen som eksempel. Han var arbejder og blev statsminister. Han boede i en lejebolig i Sydhavnen. Men hvis han var født i dag, ville hans medfødte evner formentlig have betydet at han havde taget en længere videregående uddannelse og havde bosat sig nord for København. Og hvem var så flyttet ind i hans lejebolig i Sydhavnen? Havde det gjort Sydhavnen stærkere? Det spørgsmål er velfærdssamfundets paradoksale forbandelse efter min mening.

Jeg siger ikke at der er fuld social mobilitet i Danmark i dag. Slet ikke. Jeg siger bare at konsekvensen af fuld social mobilitet ikke vil være at Lolland klarer sig lige så godt til afgangsprøverne som resten af landet - fuld social mobilitet vil snarere trække den anden vej.
1
Brugeravatar
Dane
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1064

Indlægaf Dane » 7. maj 2024, 06:09

fisken80 skrev:

Ja både det og at karakter givningen varierer fra land til by..
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2548
Likede indlæg: 61025

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. maj 2024, 06:15

Folkeskolens afgangsprøve består af ni eksamener. Hvis gennemsnittet af de opnåede resultater ligger under 02, har eleven ikke bestået.
Artiklen handler specifikt om dansk og matematik, der består af henholdsvis fire og to delprøver. Retskrivning og Læsning vægter
lavere end skriftlig fremstilling. Da det, sammen med en samlet bestået afgangsprøve, er resultaterne i dansk og matematik, som er udslagsgivende for, om man kan blive optaget på en erhvervsuddannelse, gøres der ofte en særlig indsats for, at eleven lykkes med disse prøver. Selv hvis det samlede resultat ender under 02, er det trods alt vigtigst, at det går godt i dansk og matematik, fordi eleven så må formodes at stå stærkere til en kommende optagelsesprøve.

På den baggrund synes jeg, at tallene er endnu mere nedslående, end hvis det handlede om det samlede prøvegennemsnit.
2
Brugeravatar
AFK
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5371

Indlægaf AFK » 7. maj 2024, 06:26

På 7-skalaen er man dumpet med -3 og 00.
På 13- skalaen er man dumpet med 00, 03 og 5.

-3 på 7 -skalaen svarer til 00 på på 13-skalaen.
00 på 7-skalaen svarer til 03 og 5 på 13-skalaen.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 786
Likede indlæg: 45370

Indlægaf paint » 7. maj 2024, 06:53

Danmark, ligger jo helle ikke ligefrem i toppen af PISA. Men vi er åbenbart ikke noget særtilfælde.

"I læsning er Danmark nummer 15 blandt de 81 lande og regioner i undersøgelsen. De danske resultater er ikke statistisk signifikant forskellige fra lande/regioner placeret som nummer 13 til 20 i undersøgelsen. I naturfag er Danmark nummer 20 blandt de 81 lande og regioner i undersøgelsen.
5. dec. 2023"

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 24&lang=da
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2024, 07:05

Dane skrev:
fisken80 skrev:

Ja både det og at karakter givningen varierer fra land til by..

Jeg kan godt afsløre, at der også er uro og støj i skoler, der ligger i velhaver-områder. Så det er næppe dét, der er forklaringen.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"