Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Rullegardinia
Kort karma: 13
Likede indlæg: 168

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Rullegardinia » 11. dec 2017, 14:12

Jeg synes, det er ret progressivt at droppe det. Det berører jo ikke nødvendigvis kun dem med en anden trosretning, men også dem, der ikke tror på noget.

Og det kan da godt være, at det står i regeringsgrundlaget, at Danmark er et kristent land, men vi er nu først og fremmest et samfund med religionsfrihed, så der er ingen grund til at indoktrinere poderne til at tro på, at der er en almægtig gud.
2
Never let the hand you hold hold you down
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 144
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 2965

Indlægaf landsbytossen » 11. dec 2017, 14:17

Der er en historisk forklaring på skolers juleafslutning i den lokale kirke.

I de små landsbyskoler, hvor der kun var en enelærer eller en første- og andenlærer, var skolelærerens ansættelseskontrakt ofte således, at han udover at være lærer også var kirkesanger i den lokale kirke.
Jeg har set flere omtaler af skolers juleafslutning i kirken, nogle gange hvor skoleeleverne sang julens salmer.

* Fritids lokalhistoriker
5
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 803
Likede indlæg: 11456

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 14:35

Rullegardinia skrev:[...]
Og det kan da godt være, at det står i regeringsgrundlaget, at Danmark er et kristent land [...]

:shock: Gør der det? :forvirret:
0
Brugeravatar
Rullegardinia

Indlægaf Rullegardinia » 11. dec 2017, 14:41

dgd2007 skrev:
Rullegardinia skrev:[...]
Og det kan da godt være, at det står i regeringsgrundlaget, at Danmark er et kristent land [...]

:shock: Gør der det? :forvirret:

Jep.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/reger ... stent-land

Og i regeringsgrundlaget fra 2016: 'Danmark er et kristent land, og den evangelisk-lutherske kirke indtager en særstatus
som folkekirke. Denne særstatus vil regeringen bevare. Samtidig skal der selvfølgelig
være frihed til at tro på det, man vil, så længe det sker med fuld respekt for andres ret til
det samme.'
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 14:54

Rullegardinia skrev:Jep.

Og i regeringsgrundlaget fra 2016: 'Danmark er et kristent land, og den evangelisk-lutherske kirke indtager en særstatus
som folkekirke. Denne særstatus vil regeringen bevare. Samtidig skal der selvfølgelig
være frihed til at tro på det, man vil, så længe det sker med fuld respekt for andres ret til
det samme.'

Storartet, må jeg sige! :nej:

Jeg kan ellers meget godt lide gamle Bertel ... men hvis det er ham, der fundet på det der, så må jeg vist tage det op til overvejelse.

Sig mig, er folk blevet misundelige på muslimerne, siden de har så travlt med at forsikre, at "vi har skam også en religion", for tiden? :gruble:
0
Brugeravatar
Rullegardinia

Indlægaf Rullegardinia » 11. dec 2017, 15:37

dgd2007 skrev:
Rullegardinia skrev:Jep.

det samme.'

Storartet, må jeg sige! :nej:

Jeg kan ellers meget godt lide gamle Bertel ... men hvis det er ham, der fundet på det der, så må jeg vist tage det op til overvejelse.

Sig mig, er folk blevet misundelige på muslimerne, siden de har så travlt med at forsikre, at "vi har skam også en religion", for tiden? :gruble:

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for det, men jeg tror det er med kristen hilsen fra Dansk Folkeparti.

Og jeg ved ikke, om det er misundelse, der trykker hos Dansk Folkeparti. Det er vel en snarere en religionskrig de kører med muslimer.
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 15:43

Rullegardinia skrev:Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for det, men jeg tror det er med kristen hilsen fra Dansk Folkeparti.
[...]

Det var også min første tanke - men i den artikel, du linkede, var det jo Bertel, der forsvarede det.
Plus, DF har jo i princippet ikke noget med regeringsgrundlaget at gøre.

Men bortset fra det, hvis man ikke vil have muslimisme til at trænge ind alle vegne, giver det mere mening at sige, at vi ikke vil have religion i det offentlige rum, end at sige, at det vil vi godt, det skal bare være en anden. For 20-30-40 år siden jeg aldrig, man ville skrevet sådan i en regeringserklæring. :gruble:
2
Brugeravatar
annellaII
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 294

Indlægaf annellaII » 11. dec 2017, 15:49

Buller skrev:fint, det var da på tide.

kirken ud af staten tak. Det kan kun gå for langsomt.

Det kommer nok til at gå langsamt, for så længe flertallet af danskerne er medlem af Folkekirken, sker det ikke, først nårmedlemsprocenten falder til under 50 procent. I 2016 var den på omkring 77 procent.
0
Shadowmoon
Kort karma: 0
Likede indlæg: 91

Indlægaf Shadowmoon » 11. dec 2017, 15:50

Daine skrev:Jeg synes det er okay. Jeg har aldrig tidligere hørt om at en skole-juleafslutning har en gudstjeneste som en del af dagens program, og jeg bor endda i bibelbæltet i Jylland. Her har skole og kirke stort set altid været adskilt, vi fik heller ikke konfirmandundervisning på selve skolen. Men i dette tilfælde kunne skolen måske have håndteret det bedre, evt. meldt ud, at der ville være gudstjeneste (på skolen eller i kirken), efter den almindelig juleafslutning. Så kunne de elever, og evt deres forældre, der måtte ønske det, deltage.
Som samfundet ser ud i dag, kan det jo ikke komme som en overraskelse at der bliver blæst om sådan en beslutning og det burde de have tænkt ind i det på forhånd.

Ej, hvor sjovt. Jeg er opvokset i en by små 12 km fra din by, og i de 10 år jeg gik i folkeskolen var vi hvert år til julegudstjeneste som afslutning :)
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1921
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19368

Indlægaf Daine » 11. dec 2017, 15:58

Shadowmoon skrev:
Daine skrev:Jeg synes det er okay. Jeg har aldrig tidligere hørt om at en skole-juleafslutning har en gudstjeneste som en del af dagens program, og jeg bor endda i bibelbæltet i Jylland. Her har skole og kirke stort set altid været adskilt, vi fik heller ikke konfirmandundervisning på selve skolen. Men i dette tilfælde kunne skolen måske have håndteret det bedre, evt. meldt ud, at der ville være gudstjeneste (på skolen eller i kirken), efter den almindelig juleafslutning. Så kunne de elever, og evt deres forældre, der måtte ønske det, deltage.
Som samfundet ser ud i dag, kan det jo ikke komme som en overraskelse at der bliver blæst om sådan en beslutning og det burde de have tænkt ind i det på forhånd.

Ej, hvor sjovt. Jeg er opvokset i en by små 12 km fra din by, og i de 10 år jeg gik i folkeskolen var vi hvert år til julegudstjeneste som afslutning :)

Ej hvor sjovt :D Jeg har aldrig tidligere hørt om nogen der i vores område gjorde det. Altså kirken hos os ligger så heller ikke i byen, så det ville ikke være nemt at sende en hel skole derhen, men vi har heller ikke haft gudstjeneste på skolen.
Men jeg synes som nævnt godt man kan have det som afslutning på dagen, så kan eleverne selv bestemme om de vil være en del af det :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Rullegardinia

Indlægaf Rullegardinia » 11. dec 2017, 16:05

dgd2007 skrev:
Rullegardinia skrev:Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for det, men jeg tror det er med kristen hilsen fra Dansk Folkeparti.
[...]

Det var også min første tanke - men i den artikel, du linkede, var det jo Bertel, der forsvarede det.
Plus, DF har jo i princippet ikke noget med regeringsgrundlaget at gøre.

Men bortset fra det, hvis man ikke vil have muslimisme til at trænge ind alle vegne, giver det mere mening at sige, at vi ikke vil have religion i det offentlige rum, end at sige, at det vil vi godt, det skal bare være en anden. For 20-30-40 år siden jeg aldrig, man ville skrevet sådan i en regeringserklæring. :gruble:

Jeg fandt denne her:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke ... k-kristent
1
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 553
Likede indlæg: 2913

Indlægaf Falstria » 11. dec 2017, 17:09

landsbytossen skrev:Der er en historisk forklaring på skolers juleafslutning i den lokale kirke.

I de små landsbyskoler, hvor der kun var en enelærer eller en første- og andenlærer, var skolelærerens ansættelseskontrakt ofte således, at han udover at være lærer også var kirkesanger i den lokale kirke.
Jeg har set flere omtaler af skolers juleafslutning i kirken, nogle gange hvor skoleeleverne sang julens salmer.

* Fritids lokalhistoriker

Sådan var det da mine forældre gik skole, han var stadig kirkesanger da jeg var barn og til sin død, han blev kaldt Lærer [Efternavn] til sin død.

Der var også skolegudstjeneste hver jul og er det stadig.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1057

Indlægaf FruitFly » 11. dec 2017, 19:24

annellaII skrev:Er det i orden at sløjfe julegudstjenesten af hensyn til børn med en anden tro end den protestantiske?

Absolut! Julehygge er meget mere end en julegudstjeneste, og for de familier, hvor julegudstjeneste er en vigtig del af ritualerne, jamen de kan bare tage deres poder med til gudstjeneste. Det behøver skolerne bestemt ikke!
1
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1057

Indlægaf FruitFly » 11. dec 2017, 19:37

annellaII skrev:
Buller skrev:fint, det var da på tide.

kirken ud af staten tak. Det kan kun gå for langsomt.

Det kommer nok til at gå langsamt, for så længe flertallet af danskerne er medlem af Folkekirken, sker det ikke, først nårmedlemsprocenten falder til under 50 procent. I 2016 var den på omkring 77 procent.

Jeg er medlem af folkekirken og jeg er støtter absolut fuld separation mellem stat og kirke.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 208
Likede indlæg: 1445

Indlægaf Artem » 11. dec 2017, 19:58

Grunden til at droppe det er dårlig. Men ellers er det vil ikke noget must. Mindes ikke at vi gjorde sådan noget i min skoletid.
0
Utak er verdens løn

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"