Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6491

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 22. feb 2018, 19:01

Falstria skrev:
1234 skrev:
Falstria skrev:
Der findes lærere derude, vi har uddannet dem. Det er ikke længe siden at de var gale over at man ville uddanne flere.
https://www.folkeskolen.dk/61559/rekrut ... se-laerere

Det er så ikke sikkert de lige har kompetence i det som der er størst mangel på, men de kan da fylde de huller ud som opstår, hvis det altså bliver muligt at rykke lidt rundt på de andre.

Jeg ved udmærket, der findes lærer derude som ikke arbejder som det længere.
Min egen mor er uddannet lærer, men har ikke arbejdet inden for faget de sidste 5 år.
Jeg ved dog ikke helt om de er svaret på problemet.
Alt efter hvad de laver i dag kan de jo være kommet meget langt fra deres lærerfaglighed hvis de laver noget helt andet.
En stor dem af dem der er forsvundet er dog også lærer der gået tidliget på pension.
De bliver nok umulige at få tilbage, men jeg synes da det ville være fedt at se om man kunne få nogle lærer tilbage måske med tilbuddet om nogle opkvalificerende kurser i forhold til det de har tabt mens de har været væk.

De er vel ikke ringere end nybagte studenter vikarer?

Det vil da være oplagt med kurser, der kan opkvalificere folk til de stillinger som ikke ellers kan besættes.

Der er forsket i, hvorfor lærerne forlader folkeskolen og ikke vender tilbage. Og det gør de, fordi vilkårene er så ringe, at de ikke kan stå inde for den undervisning, de kan skabe i folkeskolen. Derfor flytter de over på privatskolerne (selvom lønnen er flere tusinde kroner lavere) eller skifter karriere, hvis de da ikke har haft mulighed for at gå på efterløn eller pension.

Det handler ikke om, at lærerne ikke kan - det handler om, at de ikke vil. Opkvalificerende kurser vil ikke ændre noget som helst - det vil en god overenskomst til gengæld måske kunne.

https://www.ucviden.dk/portal/da/public ... 4d1c472e22).html
3
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 22. feb 2018, 19:03

Det er i øvrigt 'sjovt', at KL gerne vil gøre noget på SOSU-området, fordi der er rekrutteringsproblemer.

Ser man på de samme tal, der stammer fra KL selv, er der præcis lige så alvorlige rekrutteringsproblemer i folkeskolen. Men her kan man ikke indgå en aftale, fordi man så vil komme i clinch med de besparelser, der er koordineret i - tadaa - Moderniseringsstyrelsen.

KL's svar på rekrutteringsproblemerne er, at det vil begynde at løse sig hen mod år 2028. :rulle: Og selv det er tvivlsomt, når man dykker ned i tallene og kobler dem med befolkningstilvæksten.
2
1234
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2183

Indlægaf 1234 » 22. feb 2018, 20:13

ajnaM skrev:
Falstria skrev:
1234 skrev:
Falstria skrev:
Der findes lærere derude, vi har uddannet dem. Det er ikke længe siden at de var gale over at man ville uddanne flere.
https://www.folkeskolen.dk/61559/rekrut ... se-laerere

Det er så ikke sikkert de lige har kompetence i det som der er størst mangel på, men de kan da fylde de huller ud som opstår, hvis det altså bliver muligt at rykke lidt rundt på de andre.

Jeg ved udmærket, der findes lærer derude som ikke arbejder som det længere.
Min egen mor er uddannet lærer, men har ikke arbejdet inden for faget de sidste 5 år.
Jeg ved dog ikke helt om de er svaret på problemet.
Alt efter hvad de laver i dag kan de jo være kommet meget langt fra deres lærerfaglighed hvis de laver noget helt andet.
En stor dem af dem der er forsvundet er dog også lærer der gået tidliget på pension.
De bliver nok umulige at få tilbage, men jeg synes da det ville være fedt at se om man kunne få nogle lærer tilbage måske med tilbuddet om nogle opkvalificerende kurser i forhold til det de har tabt mens de har været væk.

De er vel ikke ringere end nybagte studenter vikarer?

Det vil da være oplagt med kurser, der kan opkvalificere folk til de stillinger som ikke ellers kan besættes.

Der er forsket i, hvorfor lærerne forlader folkeskolen og ikke vender tilbage. Og det gør de, fordi vilkårene er så ringe, at de ikke kan stå inde for den undervisning, de kan skabe i folkeskolen. Derfor flytter de over på privatskolerne (selvom lønnen er flere tusinde kroner lavere) eller skifter karriere, hvis de da ikke har haft mulighed for at gå på efterløn eller pension.

Det handler ikke om, at lærerne ikke kan - det handler om, at de ikke vil. Opkvalificerende kurser vil ikke ændre noget som helst - det vil en god overenskomst til gengæld måske kunne.

https://www.ucviden.dk/portal/da/public ... 4d1c472e22).html

Nu var kurserne heller ikke tænkt til at trække lærer tilbage, men til at gøre dem kvalificeret til at undervise hvis de har været væk fra faget og kom tilbage.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 45
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 750

Indlægaf Anlewi » 22. feb 2018, 20:31

fisken80 skrev:
Falstria skrev:
Allmost_Famous skrev:Normalisering? Det kan vi begynde at snakke om når forældre er helt cool med autosvar om, at deres henvendelse bliver behandlet i løbet af 4-5 arbejdsdage. Og når alt arbejde udenfor komme-gå-tider bliver udbetalt, eller kan afspadseres - og af undervisningstimer. Og når udeblivelse fra aftalte møder koster et gebyr. Og så videre, og så videre, og så videre.

Pfft.... Normalisering...

Men hvorfor ikke?

Siden hvornår har forældre fået mulighed for at trække på en lærer en tilfældig tirsdag aften, og hvad skal det til for?
Og hvem/hvor mange benytter sig af dét?

Det er da skørt.

Øh som i altid. Det er rimelig normalt at forældre ringer privat til ders børns lærere om aftenen for at tale om lille Peters problemer. Og nu hvor det ikke er en mulighed er de smækfornærmede over, at det ikke længere er muligt.

Eller som i aldrig. Jeg har aldrig ringet til til lærere, men skrevet på intra og har det været nødvendigt med en telefonsamtale har jeg anmodet om at blive ringet op når det passede den pågældende lærer.

Jeg ringer jo heller ikke privat til min Vicevært eller bankmand
1
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 247
Likede indlæg: 6460

Indlægaf Santa » 22. feb 2018, 20:34

Anlewi skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
Allmost_Famous skrev:Normalisering? Det kan vi begynde at snakke om når forældre er helt cool med autosvar om, at deres henvendelse bliver behandlet i løbet af 4-5 arbejdsdage. Og når alt arbejde udenfor komme-gå-tider bliver udbetalt, eller kan afspadseres - og af undervisningstimer. Og når udeblivelse fra aftalte møder koster et gebyr. Og så videre, og så videre, og så videre.

Men hvorfor ikke?

Siden hvornår har forældre fået mulighed for at trække på en lærer en tilfældig tirsdag aften, og hvad skal det til for?

Det er da skørt.

Øh som i altid. Det er rimelig normalt at forældre ringer privat til ders børns lærere om aftenen for at tale om lille Peters problemer. Og nu hvor det ikke er en mulighed er de smækfornærmede over, at det ikke længere er muligt.

Eller som i aldrig. Jeg har aldrig ringet til til lærere, men skrevet på intra og har det været nødvendigt med en telefonsamtale har jeg anmodet om at blive ringet op når det passede den pågældende lærer.

Og når du ikke gør det, gør ingen.....?
Vi sidder sq ikke og lyver, det har været almindeligt for nogen forældre at ringe om aftenen. Jeg har sågar kolleger, som foretrak det, og havde fast telefontid om aftenen.
Personligt har jeg altid meddelt forældrene at jeg holdt fri om aftenen og i weekenden, men jeg var bestemt et mindretal på lærerværelset med den holdning før lov409.
3
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 22. feb 2018, 20:43

Santa skrev:
Anlewi skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:

Men hvorfor ikke?

Det er da skørt.

Og når du ikke gør det, gør ingen.....?
Vi sidder sq ikke og lyver, det har været almindeligt for nogen forældre at ringe om aftenen. Jeg har sågar kolleger, som foretrak det, og havde fast telefontid om aftenen.
Personligt har jeg altid meddelt forældrene at jeg holdt fri om aftenen og i weekenden, men jeg var bestemt et mindretal på lærerværelset med den holdning før lov409.

Min lærermor tog altid telefonen om aftenen. Og om morgenen og i ferierne og i weekenderne. Nu tager hun den på privatskolen, hun skiftede til efter reformen.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 23. feb 2018, 15:37

Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:
1
Akehurst2
Kort karma: 598
Likede indlæg: 13103

Indlægaf Akehurst2 » 23. feb 2018, 15:42

Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 247
Likede indlæg: 6460

Indlægaf Santa » 23. feb 2018, 15:47

ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:

Pis.
Pardon my french.
1
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10081

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2018, 15:59

Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...

De har forhandlet næsten uafbrudt i seks dage uden at nå frem til en aftale. Nu tager de en tænkepause og så går de med sikkerhed tilbage til forhandlingsbordet.
Men der bliver nok ret sikkert varslet konflikt på onsdag 28. Februar.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10081

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2018, 16:00

Santa skrev:
ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:

Pis.
Pardon my french.

Enig, jeg har absolut ikke lyst til at skulle strejke. Og jeg er ked af, hvis det bliver nødvendigt. Især fordi der er nogle i min branche (dog heldigvis ikke blandt mine egne kolleger) der har en nærmest militantisk holdning til det her og som er sygt aggressive i deres retorik, og det vinder vi bare intet på.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Chichu
Kort karma: 19
Likede indlæg: 738

Indlægaf Chichu » 23. feb 2018, 16:15

Øv altså :sur:
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 23. feb 2018, 16:16

Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...

Et sammenbrud er ikke det samme som en strejke.

Men når der ikke er nogen forhandlingsvilje, giver det jo ikke mening at sidde der. Så kan det hjælpe at erklære sammenbrud, gå hvert til sit og genoverveje, og så mødes, når der er noget at forhandle om/med.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 344
Likede indlæg: 14387

Indlægaf paint » 23. feb 2018, 18:08

Men hvis den éne part ikke synes, at den anden part rykker sig ud af stedet, så er det tid til at sige som de (angiveligt) siger i Tyskland: "Dann haben wir andere methoden" ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 828
Likede indlæg: 4901

Indlægaf Planten » 23. feb 2018, 18:36

Jeg så Sofie Løhde udtale, at arbejdstager ikke vil rykke sig. Men samtidig vil arbejdsgiver ikke være med til lønstigning, men ønsker status quo?

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor en minister er chefforhandler for staten?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"