Demonstranter smidt ud af Føtex

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Konsensa
Kort karma: 5
Likede indlæg: 30

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Konsensa » 27. maj 2018, 18:22

:worship:
HerErJeg skrev:Vor herre bevares. Det må være det tætteste man kommer på personer der er hjernevasket. Den der tale for dyrene, det er jo ikke en stemme med entusiasme og engagement, men en manisk monoton messen.
Vagten kan umuligt få nogen form for dom for det der, men alligevel, så skal man aldrig sige aldrig. Det er ikke længe siden en politimand fik en bøde for at køre 56 km/t fordi han skulle indhente en bil med fører uden sikkerhedssele, så det kan da godt være at vagten dømmes for vold.

Når man først er en del af en sekterisk gruppe eller en polariserende frelst bevægelse, så kan man sige, at der er tale om hjernevask, da det er det samme, man får at høre hele tiden. I denne forstand udøver Facebook og Google hjernevask, idet du hører og ser dine egne og ligesindedes præferencer, holdninger og behov gentaget igen og igen, ud fra hvad maskineriet mener at have regnet ud om dig. Men i modsætning til fx sekter, så har disse platforme ingen ideologi eller tro de vil sprede, de vil blot tjene penge på dig. Det øregas der lukkes ud tror de ikke selv på.

Men en vigtig del af min pointe er, at der er et psykologisk setup (reelt flere setups) hos de individer der søger eller bliver fanget af diverse bevægelser, der kan forstås som groft sagt; har det dårligt, svag identitet, er et offer, bliver offer-hævner. Er man OK er det derfor ikke særlig usundt at bruge Facebook eller Google, selv om reklamerne er irriterende.

Enig i at det er gak, at snakke om dyr som var de mennesker. De der "elsker" dyr mere end mennesker er tit ofre for, at de selv har savnet kærlighed, så der opstår en transart identifikation med de stakkels dyr. Især visse pattedyr, sjældent øgler og forskelligt kryb.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1218
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 14378
Kontakt:

Indlægaf Ado » 27. maj 2018, 18:23

Jeg magter dem ikke. De er så teatralske, at man (jeg) ikke kan tage dem alvorligt. Ord som mord, voldtægt, analfisting og bortførelse af koens børn, skriger til himlen af dumhed.
5
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
HerErJeg
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1011

Indlægaf HerErJeg » 28. maj 2018, 07:03

:lol2: :lol2: Bemærk hende trunten til venstre for prædikanten, næste gang, så vend dit skilt rigtigt!! :lol2: :lol2:
0
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 93
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 1976

Indlægaf Alkaia » 28. maj 2018, 10:18

LadyFox skrev:
Alkaia skrev:Jeg forstår sagtens deres baggrund, de skal dog gøre tingene på en ordentlig og lovlig måde.

Magtanvendelsen er okay.
Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Jeg har dog ikke i sinde at gå ind i den lokale Føtex, og demonstrere mod folk der køber kød. Jeg finder at der er bedre og mere intelligente måder at udbrede budskabet på.

Så du synes slagtere er mordere?

Jeg tror godt at du ved hvad jeg mener, og det niveau vil jeg ikke ned på.
0
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 28. maj 2018, 10:23

DenBruneMunk skrev:
Alkaia skrev:Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Så hvaler er mordere? når de fanger fisk :) Og vores egne fugle som tager andres æg og slår små ikke udklækkede pipper ihjel er mordere? Der er vist intet mere systematisk end at se hvaler som fanger fisk, når de lyster. Eller rovfugle og rovdyr på savannen når de er sultne.

Jeg tror du har glemt fødekæden i det systematiske du ser. Lige meget om tusind mænd står med en økse eller 5 står og styrer en maskine som slår 1000 ihjel, så er det livets cyklus, det er bare gjort lettere for os at få den mad som vi vil. Måske lidt for meget og for billigt men det er hvad der sker når man optimerer konstant men mord? Nahhh, det tror jeg hele fødekæden er belastet af, og nu vil du stoppe livet på jorden fordi livets cyklus ikke må bestå af dyr som slår andre dyr ihjel, og husk nu vi var dyr engang, og vi slår stadig dyr ihjel.

Alt er mord men du må definere meget detaljeret hvad du mener er mord, når en slår en anden ihjel for at spise, eller mord fordi en slår en anden ihjel fordi de kan og lyster uden særlig mad lyst.

Nå, for trådens skyld, de var bare nogle fjolser.

Det er det highlightede der er pointen. Livets cyklus har jeg intet problem med, ligesom jeg heller ikke har noget imod at folk spiser kød. Mennesket er et altædende dyr, det er mængderne jeg opponerer imod.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 19
Likede indlæg: 644

Indlægaf DenBruneMunk » 28. maj 2018, 10:27

Alkaia skrev:
DenBruneMunk skrev:
Alkaia skrev:Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Så hvaler er mordere? når de fanger fisk :) Og vores egne fugle som tager andres æg og slår små ikke udklækkede pipper ihjel er mordere? Der er vist intet mere systematisk end at se hvaler som fanger fisk, når de lyster. Eller rovfugle og rovdyr på savannen når de er sultne.

Jeg tror du har glemt fødekæden i det systematiske du ser. Lige meget om tusind mænd står med en økse eller 5 står og styrer en maskine som slår 1000 ihjel, så er det livets cyklus, det er bare gjort lettere for os at få den mad som vi vil. Måske lidt for meget og for billigt men det er hvad der sker når man optimerer konstant men mord? Nahhh, det tror jeg hele fødekæden er belastet af, og nu vil du stoppe livet på jorden fordi livets cyklus ikke må bestå af dyr som slår andre dyr ihjel, og husk nu vi var dyr engang, og vi slår stadig dyr ihjel.

Alt er mord men du må definere meget detaljeret hvad du mener er mord, når en slår en anden ihjel for at spise, eller mord fordi en slår en anden ihjel fordi de kan og lyster uden særlig mad lyst.

Det er det highlightede der er pointen. Livets cyklus har jeg intet problem med, ligesom jeg heller ikke har noget imod at folk spiser kød. Mennesket er et altædende dyr, det er mængderne jeg opponerer imod.

Så må det rette spørgsmål til dig være, hvor har du den viden fra, at du kan vurdere for millioner at det er for meget og for billigt.

Hvordan kom du frem til de tal, og hvor mange års research er der lagt i dine overvejelser?

(Jeg skrev, måske, fordi jeg aner det ikke man kan gætte på nogle synes noget om det)
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 19986

Indlægaf LadyFox » 28. maj 2018, 10:29

Alkaia skrev:
LadyFox skrev:
Alkaia skrev:Jeg forstår sagtens deres baggrund, de skal dog gøre tingene på en ordentlig og lovlig måde.

Magtanvendelsen er okay.
Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Jeg har dog ikke i sinde at gå ind i den lokale Føtex, og demonstrere mod folk der køber kød. Jeg finder at der er bedre og mere intelligente måder at udbrede budskabet på.

Nej, jeg ved ikke om du bruger ordet mord fordi det har lidt mere power end andre alternativer, eller du rent faktisk mener at det er mord, som i at slagtere er mordere. For man er vel morder hvis man begår mord.

Det kan godt være du synes at jeg går ned på "et niveau", men altså, der er veganere der mener det sidste, endda også som mener at folk der spiser kød, er mordere på trods af de ikke har slået dyret ihjel. Der er sågar veganer der mener at slagtere og jærgere burde straffes for deres mord. Så nej, jeg ved ikke hvad du mener når du siger du ser det at dræbe levende væsner for mad som mord, i stedet for at antage det værste valgte jeg dog at stille et opklarende spørgsmål.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 185
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 2747

Indlægaf Kattefjæs » 28. maj 2018, 10:41

Ekstra Bladet kunne godt bruge en korrekturlæser. "Domenstartion" :rulle:
4
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 28. maj 2018, 10:50

LadyFox skrev:
Alkaia skrev:
LadyFox skrev:

Magtanvendelsen er okay.

Nej, jeg ved ikke om du bruger ordet mord fordi det har lidt mere power end andre alternativer, eller du rent faktisk mener at det er mord, som i at slagtere er mordere. For man er vel morder hvis man begår mord.

Det kan godt være du synes at jeg går ned på "et niveau", men altså, der er veganere der mener det sidste, endda også som mener at folk der spiser kød, er mordere på trods af de ikke har slået dyret ihjel. Der er sågar veganer der mener at slagtere og jærgere burde straffes for deres mord. Så nej, jeg ved ikke hvad du mener når du siger du ser det at dræbe levende væsner for mad som mord, i stedet for at antage det værste valgte jeg dog at stille et opklarende spørgsmål.

Det kan jeg lidt bedre forholde mig til. :)

Det er det systematiske i den måde vi opdrætter og behandler dyr på der går mig på. Hvordan vi bare opfatter dem som en vare.
Mange tænker mere over prisen end måske at skære ned på deres kødindtag, og så købe noget fra et mindre landsted hvor man ved at de har haft det godt og ikke har skullet transporteres i timevis inden slagtning, og så nøjes med mindre kød.

Jeg synes ikke at hverken jægere eller slagtere er mordere. Jeg har det faktisk meget lidt stramt med jægere der slår deres eget kød ihjel.
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 28. maj 2018, 11:00

DenBruneMunk skrev:
Alkaia skrev:
DenBruneMunk skrev:

Så må det rette spørgsmål til dig være, hvor har du den viden fra, at du kan vurdere for millioner at det er for meget og for billigt.

Hvordan kom du frem til de tal, og hvor mange års research er der lagt i dine overvejelser?

(Jeg skrev, måske, fordi jeg aner det ikke man kan gætte på nogle synes noget om det)

Jeg synes at en 30 kroners kylling taler for sig selv, men det er selvfølgelig ikke så videnskabeligt, det ved jeg godt.

Der er mange artikler af både den videnskabelige og mindre videnskabelige slags, som dokumenterer hvorledes menneskets store indtag af animalske produkter ikke er godt for helbredet.
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 19986

Indlægaf LadyFox » 28. maj 2018, 11:06

Alkaia skrev:
LadyFox skrev:
Alkaia skrev:
LadyFox skrev:

Magtanvendelsen er okay.

Det er det systematiske i den måde vi opdrætter og behandler dyr på der går mig på. Hvordan vi bare opfatter dem som en vare.
Mange tænker mere over prisen end måske at skære ned på deres kødindtag, og så købe noget fra et mindre landsted hvor man ved at de har haft det godt og ikke har skullet transporteres i timevis inden slagtning, og så nøjes med mindre kød.

Jeg synes ikke at hverken jægere eller slagtere er mordere. Jeg har det faktisk meget lidt stramt med jægere der slår deres eget kød ihjel.

Jeg ser bestemt også mængden af kød som et enormt problem, og derfor prøver jeg også at begrænse mit eget indtag af animalske produkter væsentligt, uden at være vegetar, jeg har en hel del kødfri dage, flere af dem også veganske. Mit mælkeforbrug er næsten erstattet med produkter så som havremælk, mandelmælk, soyamælk osv. Selvom jeg da ind i mellem drikker en kop kaffe med komælk fra kantinen, fordi de ikke har alternativer.

Så jeg forstår sagtens din bekymring, og jeg deler den også et stykke af vejen, uden dog at være nået helt i mål med altid at købe det jeg finder mest etisk. :)

Jeg tror bare at når jeg høre ordet mord i denne sammenhæng så kommer mine tanker bare automatisk hen på de mest fanatiske veganere det altid har enormt travlt med at shame andre, på groveste vis fordi min erfaring er at det som oftest er dem der bruger ordet - og dem er jeg træt af, fordi jeg faktisk sympatiserer helt vildt for deres sag, men jeg synes at de her typer gør hele sagen en kæmpe bjørnetjeneste, og det er ærgerligt.

Men jeg er ked af jeg blev i tvivl om om du tilhørte den lille fanatiske gruppe, for efter din forklaring er jeg ret overbevist om at det gør du ikke :)
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 28. maj 2018, 11:36

LadyFox skrev:
Jeg ser bestemt også mængden af kød som et enormt problem, og derfor prøver jeg også at begrænse mit eget indtag af animalske produkter væsentligt, uden at være vegetar, jeg har en hel del kødfri dage, flere af dem også veganske. Mit mælkeforbrug er næsten erstattet med produkter så som havremælk, mandelmælk, soyamælk osv. Selvom jeg da ind i mellem drikker en kop kaffe med komælk fra kantinen, fordi de ikke har alternativer.

Så jeg forstår sagtens din bekymring, og jeg deler den også et stykke af vejen, uden dog at være nået helt i mål med altid at købe det jeg finder mest etisk. :)

Jeg tror bare at når jeg høre ordet mord i denne sammenhæng så kommer mine tanker bare automatisk hen på de mest fanatiske veganere det altid har enormt travlt med at shame andre, på groveste vis fordi min erfaring er at det som oftest er dem der bruger ordet - og dem er jeg træt af, fordi jeg faktisk sympatiserer helt vildt for deres sag, men jeg synes at de her typer gør hele sagen en kæmpe bjørnetjeneste, og det er ærgerligt.

Men jeg er ked af jeg blev i tvivl om om du tilhørte den lille fanatiske gruppe, for efter din forklaring er jeg ret overbevist om at det gør du ikke :)

Ja, fanatisme gør intet godt. Det har som regel den stik modsatte effekt af det ønskede.
Jeg tænker at det er helt ny-udklækkede veganere der er de mest fanatiske (og de bliver nok også fornærmet over mit ordvalg). Det er lidt ligesom born-again Christians.
Det er dog en hjemmebrygget teori som jeg ikke ved om har hold i virkeligheden.
1
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 520
Likede indlæg: 2676

Indlægaf Falstria » 28. maj 2018, 19:17

Alkaia skrev:
LadyFox skrev:
Alkaia skrev:
LadyFox skrev:

Magtanvendelsen er okay.

Gælder det også opdræt af fisk og muslinger, snegle, insekter osv.? :)

Opdrættet beskytter jo netop den vilde bestand. Vi gør ikke indgreb i den vilde bestand, når vi opdrætter istedet.

Jægere gør indgreb i den vilde bestand, men det er jo så dyr som har haft deres frihed og levet efter deres instinkter.
Ofte er der nærmest tale om skadedyrs kontrol, da de dyr, når de bliver mange nok, ikke lader vores grøntsager i fred, man kan ikke forklare dyrene at de skal gå uden om den salat vi dyrker for at slagte færre dyr jo :)
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 28. maj 2018, 20:59

Falstria skrev:

Opdrættet beskytter jo netop den vilde bestand. Vi gør ikke indgreb i den vilde bestand, når vi opdrætter istedet.

Jægere gør indgreb i den vilde bestand, men det er jo så dyr som har haft deres frihed og levet efter deres instinkter.
Ofte er der nærmest tale om skadedyrs kontrol, da de dyr, når de bliver mange nok, ikke lader vores grøntsager i fred, man kan ikke forklare dyrene at de skal gå uden om den salat vi dyrker for at slagte færre dyr jo :)

Det har jeg ikke umiddelbart nogen holdning til. Jeg ser dog ingen grund til at opdrætte (flere) dyr i det hele taget, så måske har jeg vel egentligt en holdning.

I sin tid "importerede" man rådyr til New Zealand fordi de rige folk skulle have noget at lave.
Senere indså man at det havde været en ide af idiotiske proportioner, lidt ligesom kaninerne i Australien, og man begyndte faktisk at give penge til jægere der nedlagde disse rådyr. Fordi de netop gjorde det du omtaler, de ødelagde den lokale flora, som så påvirkede den lokale fauna.
Det kan jeg ikke se et problem med, og der er jeg nok også lidt anderledes end andre planteædere. Jeg slår også gerne myg ihjel. Det er primært fordi de ser mig som en omvandrende buffet. :sur:
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 520
Likede indlæg: 2676

Indlægaf Falstria » 28. maj 2018, 21:24

Alkaia skrev:
Falstria skrev:

Det har jeg ikke umiddelbart nogen holdning til. Jeg ser dog ingen grund til at opdrætte (flere) dyr i det hele taget, så måske har jeg vel egentligt en holdning.

I sin tid "importerede" man rådyr til New Zealand fordi de rige folk skulle have noget at lave.
Senere indså man at det havde været en ide af idiotiske proportioner, lidt ligesom kaninerne i Australien, og man begyndte faktisk at give penge til jægere der nedlagde disse rådyr. Fordi de netop gjorde det du omtaler, de ødelagde den lokale flora, som så påvirkede den lokale fauna.
Det kan jeg ikke se et problem med, og der er jeg nok også lidt anderledes end andre planteædere. Jeg slår også gerne myg ihjel. Det er primært fordi de ser mig som en omvandrende buffet. :sur:

Du skal have en holdning :-D skal vi opdrætte flere fisk selv og lade de vilde i fred?
Og gælder det så også de andre dyr? Fisk er jo noget af det sidste vi er begyndt på at opdrætte på.
Princippet er det samme.

Her i vores eget land er fasaner importeret af samme årsag, det er nogle af de vilde klovdyr vi har også.

Vil du foretrække at vi selv spiser krondyr og rådyr, eller er det bedre at der kommer et par hundrede ulve hertil som spiser dem istedet?
Begge dele vil holde bestanden af klovdyr på et passende niveau hvor de er sunde og de kan finde føde uden at genere os for meget.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"