Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43982

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf paint » 25. sep 2018, 15:12

Vejen til det stærke voksenliv går over gode oplevelser som helt lille. Bevægelse i frihed og natur, træning af sanser og muskler i leg og glad bevægelse er vigtige elementer i børns udvikling, skriver Lillian Bondo


Jeg kan til tider undre mig over, at nogen bruger tid på at skrive noget så indlysende. Jeg forventede halvt om halvt, at hun ville introducere den dybe tallerken, som noget hun havde opfundet på sine ture i skoven.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf Misantropen » 25. sep 2018, 15:36

LaScrooge skrev:Okay, så Lilian Bondo har været en tur i naturen og set sit barn finde kastanjer, så nu skal alle andre gøre det samme? Ved hun overhovedet at børn ikke kommer ud i tilstrækkelig grad, eller finder hun bare på noget nyt man kan bekymre sig over om de andre gør forkert? Og hvornår er man langt nok ude i "naturen" til at det er godt nok?

Jeg kom sådan til at tænke på den her illustration. Hun lyder som den type der har opdaget at der er andre måder at leve på og derfor har fået en åbenbaring alle andre skal påduttes.

Billede
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf Jedi » 25. sep 2018, 15:38

ajnaM skrev:
Jedi skrev:Menneskeret er det næppe. Må dog sige jeg blev overasket forleden, da der i tv-avisen/aftenshowet/noget andet blev sagt at op i mod 30% eller whatever af alle børn havde ikke mærket regn i ansigtet eller noget andet helt skørt.
Det handler om at tage en tur i skoven, på stranden, prioritere ferier i sommerhus fremfor i storbyer osv., og det kan ikke være det store offer for forældrene.


Tror det var, at de ikke havde oplevet at blive gennemblødt.

Det tror jeg heller ikke mine har. Men kender jeg dem ret, skal de sikkert nok komme til at opleve det, når de bliver ældre og selv har ansvar for deres påklædning. :deer:


Det kan sagtens have været det, jeg bed bare mærke i at det lød lidt underligt.

Altså, der er jo regnvejr nok i DK til at også dine unger kan blive våde helt ind til skindet, så hvorfor være så nærig med det ? :devil:
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf 1234 » 26. sep 2018, 05:01

paint skrev:
Vejen til det stærke voksenliv går over gode oplevelser som helt lille. Bevægelse i frihed og natur, træning af sanser og muskler i leg og glad bevægelse er vigtige elementer i børns udvikling, skriver Lillian Bondo


Jeg kan til tider undre mig over, at nogen bruger tid på at skrive noget så indlysende. Jeg forventede halvt om halvt, at hun ville introducere den dybe tallerken, som noget hun havde opfundet på sine ture i skoven.


Det er måske indlysende for dig at natur er godt for børn, men jeg så en undersøgelse fra Dansk friluftsråd, hvor de havde spurgt en repræsentativt udsnit af forældrene om en masse ting og jeg var virkelig overrasket over, hvor mange helt basale naturoplevelser børnene ikke havde prøvet.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf Stars » 26. sep 2018, 05:33

Jedi skrev:
ajnaM skrev:
Jedi skrev:Menneskeret er det næppe. Må dog sige jeg blev overasket forleden, da der i tv-avisen/aftenshowet/noget andet blev sagt at op i mod 30% eller whatever af alle børn havde ikke mærket regn i ansigtet eller noget andet helt skørt.
Det handler om at tage en tur i skoven, på stranden, prioritere ferier i sommerhus fremfor i storbyer osv., og det kan ikke være det store offer for forældrene.


Tror det var, at de ikke havde oplevet at blive gennemblødt.

Det tror jeg heller ikke mine har. Men kender jeg dem ret, skal de sikkert nok komme til at opleve det, når de bliver ældre og selv har ansvar for deres påklædning. :deer:


Det kan sagtens have været det, jeg bed bare mærke i at det lød lidt underligt.

Altså, der er jo regnvejr nok i DK til at også dine unger kan blive våde helt ind til skindet, så hvorfor være så nærig med det ? :devil:

Med regntøj og gummistøvler af god kvalitet kan man hoppe RET meget i vandpytter - også i øsende regn - uden at blive gennemblødt.
Jeg vidste ikke, det var vigtigt for børn at blive gennemblødte af regn, for at blive helstøbte voksne :panik:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf FruitFly » 26. sep 2018, 05:54

Der er ingen statslig eller offentlig indstans eller nogen som helst, der forhindrer børn i at opleve naturen. Derfor er det ligegyldigt om det er en menneskeret, for børnene har allerede denne ret. Men at kalde det en menneskeret gør lidt grin med menneskeretforkæmpere i lande, hvor menneskerettighedskrænkelserne er noget tungere.

Og en menneskeret betyder at mennesker har RET til noget, ikke at samfundet har PLIGT til at udbyde det. Tag f.eks. retten til at stifte familie. Staten må ikke FORHINDRE det, men staten har ikke PLIGT til give folk en familie.

Moving on.
4
#Klimatosse
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf Dane » 26. sep 2018, 08:42

Denne “menneskeret” havde nok været mere relevant for 100 år siden.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf ajnaM » 26. sep 2018, 09:09

FruitFly skrev:Der er ingen statslig eller offentlig indstans eller nogen som helst, der forhindrer børn i at opleve naturen. Derfor er det ligegyldigt om det er en menneskeret, for børnene har allerede denne ret. Men at kalde det en menneskeret gør lidt grin med menneskeretforkæmpere i lande, hvor menneskerettighedskrænkelserne er noget tungere.

Og en menneskeret betyder at mennesker har RET til noget, ikke at samfundet har PLIGT til at udbyde det. Tag f.eks. retten til at stifte familie. Staten må ikke FORHINDRE det, men staten har ikke PLIGT til give folk en familie.

Moving on.


Det er vel forældrene, der fratager børnene denne ret ved at bosætte sig i byerne. :cool:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Giv alle børn mulighed for at opleve natur jævnligt – det er en menneskeret

Indlægaf LaScrooge » 26. sep 2018, 09:42

FruitFly skrev:Der er ingen statslig eller offentlig indstans eller nogen som helst, der forhindrer børn i at opleve naturen. Derfor er det ligegyldigt om det er en menneskeret, for børnene har allerede denne ret. Men at kalde det en menneskeret gør lidt grin med menneskeretforkæmpere i lande, hvor menneskerettighedskrænkelserne er noget tungere.

Og en menneskeret betyder at mennesker har RET til noget, ikke at samfundet har PLIGT til at udbyde det. Tag f.eks. retten til at stifte familie. Staten må ikke FORHINDRE det, men staten har ikke PLIGT til give folk en familie.

Moving on.


Netop.

Og for dem, det interesserer, så er det forskellen på positivt og negativt definerede rettigheder: om man må forhindres i det (negativt defineret), eller om andre har pligt til at sikre det (positivt).
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"