København indtager førstepladsen....

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

København indtager førstepladsen....

Indlægaf Madam » 23. okt 2018, 14:59

...hos Lonely Planets rejse guide:


http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-2 ... rejseguide

"
"- Det er fantastisk, at København efterhånden er kendt i hele verden som en dejlig by at bo i og besøge. Det betyder både noget i forhold til at tiltrække turister, men det betyder også noget for vores ry som en grøn og attraktiv by, siger han til TV 2 og fortæller, at hans favoritsted i byen er havnen, hvor han flittigt bruger sin kajak i det rene vand.
God markedsføring

Og netop Københavns grønne profil er noget af det, som Lonely Planet også lægger vægt på:

- København er en misundelsesværdig byrollemodel. Cykler udkonkurrerer antallet af biler i Indre By, mens den forfriskende mørkeblå havn er ren nok til at bade i om sommeren, skriver de blandt andet.

Og det er god markedsføring. Kort og godt
."

Er I enige i dette, at København har så mange attraktioner, at den fortjener førstepladsen, eller har de bare været heldige med markedsføringen.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf 1234 » 23. okt 2018, 15:03

De skal jo finde en ny nummer et hvert år og kan ikke se hvorfor en af dem ikke ligeså godt kunne være København som alle mulige andre steder. Så synes ikke rigtig det er noget at diskutere :lol:
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf Madam » 23. okt 2018, 15:09

1234 skrev:De skal jo finde en ny nummer et hvert år og kan ikke se hvorfor en af dem ikke ligeså godt kunne være København som alle mulige andre steder. Så synes ikke rigtig det er noget at diskutere :lol:


Kunne jo være, at du havde et bedre bud? :)
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf LadyFox » 23. okt 2018, 15:43

Som københavner synes jeg det er svært at svare på. For jeg bor her jo fordi jeg godt kan lide København. Omvendt kunne jeg ikke forstille mig at have lyst til at tage på ferie i København, men det er jo fordi jeg bor her, og derfor synes at ca. Alle andre storbyer virker mere spændende at besøge, da København er hverdag, og jeg allerede har oplevet det meste. Boede jeg i en anden europæisk storby ville jeg sikkert elske at besøge København.
0
...
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf Dane » 23. okt 2018, 18:54

Jeg er ikke enig i nomineringen, men jeg dømmer også ud fra helt andre kriterier vil jeg tro.
For mig er hovedstaden et konstant ragnarok i vejarbejde, lukkede veje, omkørsler og lange bilkøer uden mulighed for at finde parkeringsplads.
Jeg boede i Kbh. som ung og husker en helt anden by hvor slagtere, cykelbutikker, købmænd, ismejerier m.m. var normalen på selv de store gader.
Idag er de alle væk og erstattet med kæmpe kaffebarer og store supermarkedet på alle hjørner.
Specialbutikkerne skal man virkelig lede længe efter i indre by og det synes jeg er synd.
København er skam ikke anderledes end andre storbyer på det område, men overordnet set mener jeg der er blevet for meget turisme præg over storbyerne og jeg synes ikke Kbh. skiller sig positivt ud i det lys.
3
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf paint » 23. okt 2018, 21:16

Dane skrev:Jeg er ikke enig i nomineringen, men jeg dømmer også ud fra helt andre kriterier vil jeg tro.
For mig er hovedstaden et konstant ragnarok i vejarbejde, lukkede veje, omkørsler og lange bilkøer uden mulighed for at finde parkeringsplads.
Jeg boede i Kbh. som ung og husker en helt anden by hvor slagtere, cykelbutikker, købmænd, ismejerier m.m. var normalen på selv de store gader.
Idag er de alle væk og erstattet med kæmpe kaffebarer og store supermarkedet på alle hjørner.
Specialbutikkerne skal man virkelig lede længe efter i indre by og det synes jeg er synd.
København er skam ikke anderledes end andre storbyer på det område, men overordnet set mener jeg der er blevet for meget turisme præg over storbyerne og jeg synes ikke Kbh. skiller sig positivt ud i det lys.


Det synes jeg egentlig at København gør, altså skiller sig ud. Det de har hæftet sig ved, er bl.a arkitekturen og byplanlægningen. Danmark, er i forvejen kendt for vores design og arkitektur. De bemærker også, at vi har formået at omdanne gamle kedelige industriområder, til spændende og nyskabende områder - f.eks den gamle både brune og hvide kødby. Det gamle B&W skibsværftsområde på Refshaleøen, har også undergået en større forvandling - med sit helt eget særpræg af 'genbrugt' industriområde, i modsætning til mange andre steder, hvor man bare river det gamle ned og bygger skyskrabere.

Vi har brugt mindst 25 år og en masse penge på at omdanne hele Københavns Havn, til et rekreativt område, med badevand i strandkvalitet (EUs Blå Flag), samt en masse andre aktiviteter i det tidligere havneområde.

Noget man også hæfter sig ved er christiania, som et alternativt samfund med alternative mennesker, der lever en helt anden livsstil end det omkringliggende samfund.

København, er ikke, som så mange andre storbyer, bare plastret til med højhuse overalt. Det skyldes at der har og er en byplan, der går ud på, at vi ikke vil have for mange højhuse, hvilket skaber et helt andet bymiljø end et højhus-helvede, hvor mennesker går rundt og føler sig som myrer.

Kort sagt, så synes jeg på mange måder, at København skiller sig positivt ud fra mange andre storbyer.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf Artem » 23. okt 2018, 22:00

Jeg har et lidt sjovt forhold til København. For boede i storkøbenhavn for 20 år siden i et par år. Hvor jeg næsten dagligt var inde i København, og har virkeligt brugt mange timer på at vandre byen tynd.

På mange måder kan jeg godt lide København, som jeg mindes byen for 20 år siden.
Men til forskel fra den gang, hvor jeg tog s-toget ind fra forstaden. Har jeg nærmest kun været der i bil siden, og København er en frygtelig by for billisterne. Synes virkelig den er totalt håbløst. Selv storkøbenhavn er blevet meget værre end den gang, og virkelig trist at se på, hvor jeg nærmest ikke længere kan finde rundt, efter at der er kommet støjskærme op over alt.

Men kan godt være at jeg ville få et mere positivt indtryk at København igen hvis jeg fik nogle dage inde i byen.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf Wizzze » 24. okt 2018, 02:56

Artem skrev:Jeg har et lidt sjovt forhold til København. For boede i storkøbenhavn for 20 år siden i et par år. Hvor jeg næsten dagligt var inde i København, og har virkeligt brugt mange timer på at vandre byen tynd.

På mange måder kan jeg godt lide København, som jeg mindes byen for 20 år siden.
Men til forskel fra den gang, hvor jeg tog s-toget ind fra forstaden. Har jeg nærmest kun været der i bil siden, og København er en frygtelig by for billisterne. Synes virkelig den er totalt håbløst. Selv storkøbenhavn er blevet meget værre end den gang, og virkelig trist at se på, hvor jeg nærmest ikke længere kan finde rundt, efter at der er kommet støjskærme op over alt.

Men kan godt være at jeg ville få et mere positivt indtryk at København igen hvis jeg fik nogle dage inde i byen.


Det kommer jo an på hvad folk/turisterne er vant til. Tro mig, hvis du lige har været billist i Boston, New York, London, Paris osv. så er trafikken i og om København fantastisk. Og jeg kan godt forstå at turister oplever Metroen som ren og moderne, når man ser hvad de kommer fra.

Kigger man f.eks. på youtube og ser hvor mange videoer turister uploader fra København og hvad de fikserer på omkring byen, så er det ting som vi nok kan trække på smilebåndet over, og bare tager for selvfølge, eller endda hader. F.eks. er mange totalt overrasket over vores 7-11 og at de har sund mad :D Os andre bander over totalt ublu priser, og ville aldrig handle stort i 7-11 :cuss:

Det kommer an på hvilke briller man ser med, og når man er på ferie, så er brillerne nok generelt lidt mere positive og lyserøde, det kender vi også fra os selv når vi kommer til udlandet, og oplever en anden hverdag.
4
Do as I say! :whip:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf 1234 » 24. okt 2018, 04:30

Ej come om! Der er sgu da ingen turister, der interessere sig for, hvordan det er at være billist de fleste kommer med flyet, tager metroen ind til indre by og vandre rundt derinde i et par dag, hvorefter de flyver hjem igen :lol:
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf vibbsen » 24. okt 2018, 06:45

Jeg ELSKER København. Det er min by. Det er der slet ingen tvivl om. Og da vi for 8 år siden flyttede fra Vejle og tilbage til København efter at have været "ude" i en del år. Jamen, så brugte jeg termen "Vi er vendt hjem til København"...På trods af at vi begge er fra Jylland....Hjem er og bliver for os København.

Men når det er sagt, så fatter jeg simpelthen ikke hvordan byen at indtage en førsteplads hos Lonely Planets rejseguide....New-Noma. Refshaleøen. Amager Bakken. Tivoli. BLOX ???? :gruble: Måske jeg stadig er en kæmpe jysk bonderøv...For ingen af de ting ville få mig til at besøge byen....

Men OK....Jeg har det så også lidt stramt med både Visit Denmark og Wonderful Copenhagen, som jeg ærlig talt synes er opfyldt af en selv-fedhed som er ret kvalmende.....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf landsbytossen » 24. okt 2018, 07:04

Iflg. artiklen fremhæver Frank Jensen Louisiana.

Jow, jow, så kan Ølstykke også prale med at have Amalienborg
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf Wizzze » 24. okt 2018, 07:15

landsbytossen skrev:Iflg. artiklen fremhæver Frank Jensen Louisiana.

Jow, jow, så kan Ølstykke også prale med at have Amalienborg


Som jeg forstår meningen er det at fremhæve København som base, for at tage ud og besøge steder som Louisiana, Roskilde Domkirke, Malmø, Frederiksborg, Kronborg osv.

vibbsen skrev:Jeg ELSKER København. Det er min by. Det er der slet ingen tvivl om. Og da vi for 8 år siden flyttede fra Vejle og tilbage til København efter at have været "ude" i en del år. Jamen, så brugte jeg termen "Vi er vendt hjem til København"...På trods af at vi begge er fra Jylland....Hjem er og bliver for os København.

Men når det er sagt, så fatter jeg simpelthen ikke hvordan byen at indtage en førsteplads hos Lonely Planets rejseguide....New-Noma. Refshaleøen. Amager Bakken. Tivoli. BLOX ???? :gruble: Måske jeg stadig er en kæmpe jysk bonderøv...For ingen af de ting ville få mig til at besøge byen....

Men OK....Jeg har det så også lidt stramt med både Visit Denmark og Wonderful Copenhagen, som jeg ærlig talt synes er opfyldt af en selv-fedhed som er ret kvalmende.....


Jeg tror ikke VD ig WC har været inde over Lonely Planets valg, det er deres skribenter som har bidraget med de ting de finder interessante, og som det ses, finder de ting interessante som vi måske bare finder blæh :D

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf Artem » 24. okt 2018, 07:28

1234 skrev:Ej come om! Der er sgu da ingen turister, der interessere sig for, hvordan det er at være billist de fleste kommer med flyet, tager metroen ind til indre by og vandre rundt derinde i et par dag, hvorefter de flyver hjem igen :lol:

Jeg kender ellers mange danskere som kører på storbyferie i Berlin, Amsterdam, Paris osv...
Hvor der helt sikkert også er mange fra vores nabolande som tager bilen til København på ferie.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf Artem » 24. okt 2018, 07:31

Wizzze skrev:Det kommer jo an på hvad folk/turisterne er vant til. Tro mig, hvis du lige har været billist i Boston, New York, London, Paris osv. så er trafikken i og om København fantastisk. Og jeg kan godt forstå at turister oplever Metroen som ren og moderne, når man ser hvad de kommer fra.

Kigger man f.eks. på youtube og ser hvor mange videoer turister uploader fra København og hvad de fikserer på omkring byen, så er det ting som vi nok kan trække på smilebåndet over, og bare tager for selvfølge, eller endda hader. F.eks. er mange totalt overrasket over vores 7-11 og at de har sund mad :D Os andre bander over totalt ublu priser, og ville aldrig handle stort i 7-11 :cuss:

Det kommer an på hvilke briller man ser med, og når man er på ferie, så er brillerne nok generelt lidt mere positive og lyserøde, det kender vi også fra os selv når vi kommer til udlandet, og oplever en anden hverdag.

Tror da gerne at København på den måde er bedre end mange andre storbyer. Måske netop fordi København faktisk ikke er så stor igen.

Mit indlæg var også mest en fundering over at jeg faktisk ikke selv rigtig kender vores hovedstad mere, da jeg nærmest ikke er kommet i selve København de sidste 20 år, men kun i Storkøbenhavn. Hvor jeg ikke synes om den udvikling jeg har kunne se.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: København indtager førstepladsen....

Indlægaf 1234 » 24. okt 2018, 08:29

Artem skrev:
1234 skrev:Ej come om! Der er sgu da ingen turister, der interessere sig for, hvordan det er at være billist de fleste kommer med flyet, tager metroen ind til indre by og vandre rundt derinde i et par dag, hvorefter de flyver hjem igen :lol:

Jeg kender ellers mange danskere som kører på storbyferie i Berlin, Amsterdam, Paris osv...
Hvor der helt sikkert også er mange fra vores nabolande som tager bilen til København på ferie.

Men det er jo ikke dem der er lonelyplanet målgruppe. Det er backepacker og de kører sjældent bil. Derudover er USA og Australien deres største markeder. De kommer næppe heller ikke bil.

Og selv folk på bilferie skynder sig som regel at stille bilen hurtigst muligt i storbyer. Jeg i hvert fald aldrig kørt rundt i byerne hverken på ferier med mine forældre eller min mand.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"