Jul i verdens lykkeligste land?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Stars » 19. nov 2018, 14:04

dykkersild skrev:
Mistermor skrev:Jeg har det svært med julehjælp. Jeg har oplevet, da jeg støttede julehjælpen her, at de modtagere, jeg mødte eller kunne se facts om på facebook, faktisk ikke var dårligere stillet end jeg selv har været.

Jeg synes, der er gået inflation i julehjælp og behovet for julehjælp. Virkelig mange samler ind, og det er nærmest svært for alle at finde deltagere.

Sidste år blev der arrangeret juleaften i en min mors nabobyer. Nogle af hendes venner (gamle mennesker) meldte sig til, fordi de så ikke skulle betale - modsat på plejehjemmet. De mangler ingenting. Det er ren sparsommelighed/nærighed.

Samtidig er jeg træt af, at jeg gør mig selv til dommer over andre mennesker. Men hvis jeg skal undvære, skal det altså være til folk, der virkelig har brug for det. Og det er jo svært, hvis vi taler Danmark, for rigtig rigtig mange bruger jo bare deres penge helt forkert. De mangler ikke penge. Og jeg er så lille et menneske, at jeg ikke vil undvære penge, så et andet menneske kan holde jul, når jeg kan se, de har en masse "materielle goder", som jeg ikke har.

Så i år vil jeg følge HappyPawws eksempel og købe en gave eller to til et anbragt barn. Desuden har jeg købt hjemløsekalenderen, og der falder nok lidt af til de hjemløse, jeg møder.


Bare så du ikke får blandet tingene sammen og får støttet det du ønsker. Ønsketræerne (dem jeg kender til i centrene) de organiseret af Rotary og er til familier. Dem jeg støtter - altså anbragte børn er via http://julegaveregn.dk/


Ikke kun til familier:
På Ønsketræet hænger ønsker fra børn på børnehjem, døgninstitutioner, krisecentre eller hårdt ramte familier på Frederiksberg og omegn.

Men hvis man vil være SIKKER PÅ, det er anbragte børn, skal man selvfølgelig ikke vælge Ønsketræet.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf ajnaM » 19. nov 2018, 14:56

Lemonella skrev:
ajnaM skrev:Ja.

Men jeg er grundlæggende imod, at vi skal støtte privat og individuelt. Der burde være et ordentligt sikkerhedsnet for især socialt udsatte børn, så færre har behov for den slags hjælp. Desværre går det den helt forkerte vej med uligheden - flere børn vokser i dag op i fattigdom og uden for fællesskabet. Og det er ikke et problem, vi løser ved, at den enkelte giver en 50'er ekstra til Mødrehjælpen. Det skal løses politisk.

Så jeg mener egentlig, mit vigtigste bidrag er mit kryds i stemmeboksen.


Du har da fuldstændig ret i, at det skal løses politisk. Problemet er så bare at en masse børn, ikke får nogen speciel hyggelig jul lige her og nu, hvis vi skal vente på at der bliver reageret fra politisk side.
Så imens jeg ventet på at dem jeg sætter kryds ved, får fingrene ud og gør noget fornuftigt, så støtter jeg økonomisk.


Det gør jeg som sagt også.

Men det rykker jo ingenting. Dagen efter juleaften vil børnene stadig være sat af i forhold til deres jævnaldrende. Og næste jul vil det være det samme. Vi kan sagtens sidde herinde og tale om de penge, vi giver, men problemet er strukturelt og hverken kan eller bør løses af, at enkeltpersoner donerer en seddel til velgørende organisationer.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Bergen » 19. nov 2018, 15:12

ajnaM skrev:
Lemonella skrev:
ajnaM skrev:Ja.

Men jeg er grundlæggende imod, at vi skal støtte privat og individuelt. Der burde være et ordentligt sikkerhedsnet for især socialt udsatte børn, så færre har behov for den slags hjælp. Desværre går det den helt forkerte vej med uligheden - flere børn vokser i dag op i fattigdom og uden for fællesskabet. Og det er ikke et problem, vi løser ved, at den enkelte giver en 50'er ekstra til Mødrehjælpen. Det skal løses politisk.

Så jeg mener egentlig, mit vigtigste bidrag er mit kryds i stemmeboksen.


Du har da fuldstændig ret i, at det skal løses politisk. Problemet er så bare at en masse børn, ikke får nogen speciel hyggelig jul lige her og nu, hvis vi skal vente på at der bliver reageret fra politisk side.
Så imens jeg ventet på at dem jeg sætter kryds ved, får fingrene ud og gør noget fornuftigt, så støtter jeg økonomisk.


Det gør jeg som sagt også.

Men det rykker jo ingenting. Dagen efter juleaften vil børnene stadig være sat af i forhold til deres jævnaldrende. Og næste jul vil det være det samme. Vi kan sagtens sidde herinde og tale om de penge, vi giver, men problemet er strukturelt og hverken kan eller bør løses af, at enkeltpersoner donerer en seddel til velgørende organisationer.


Derfor kan det godt gøre en forskel for et barn og/eller familie. Og derfor gør jeg det som privatperson.
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf dykkersild » 19. nov 2018, 15:21

Stars skrev:
dykkersild skrev:
Mistermor skrev:Jeg har det svært med julehjælp. Jeg har oplevet, da jeg støttede julehjælpen her, at de modtagere, jeg mødte eller kunne se facts om på facebook, faktisk ikke var dårligere stillet end jeg selv har været.

Jeg synes, der er gået inflation i julehjælp og behovet for julehjælp. Virkelig mange samler ind, og det er nærmest svært for alle at finde deltagere.

Sidste år blev der arrangeret juleaften i en min mors nabobyer. Nogle af hendes venner (gamle mennesker) meldte sig til, fordi de så ikke skulle betale - modsat på plejehjemmet. De mangler ingenting. Det er ren sparsommelighed/nærighed.

Samtidig er jeg træt af, at jeg gør mig selv til dommer over andre mennesker. Men hvis jeg skal undvære, skal det altså være til folk, der virkelig har brug for det. Og det er jo svært, hvis vi taler Danmark, for rigtig rigtig mange bruger jo bare deres penge helt forkert. De mangler ikke penge. Og jeg er så lille et menneske, at jeg ikke vil undvære penge, så et andet menneske kan holde jul, når jeg kan se, de har en masse "materielle goder", som jeg ikke har.

Så i år vil jeg følge HappyPawws eksempel og købe en gave eller to til et anbragt barn. Desuden har jeg købt hjemløsekalenderen, og der falder nok lidt af til de hjemløse, jeg møder.


Bare så du ikke får blandet tingene sammen og får støttet det du ønsker. Ønsketræerne (dem jeg kender til i centrene) de organiseret af Rotary og er til familier. Dem jeg støtter - altså anbragte børn er via http://julegaveregn.dk/


Ikke kun til familier:
På Ønsketræet hænger ønsker fra børn på børnehjem, døgninstitutioner, krisecentre eller hårdt ramte familier på Frederiksberg og omegn.

Men hvis man vil være SIKKER PÅ, det er anbragte børn, skal man selvfølgelig ikke vælge Ønsketræet.


Og lige præcis derfor skrev jeg (dem jeg kender til i centrene) - det ville være ærligt at sende støttegaverne/kronerne - hvis det ikke lige præcis var det man ville støtte.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Æble » 19. nov 2018, 15:54

Jeg støtter ikke fast noget i DK. Hvert år til jul giver jeg ca 1000 kr til Røde Kors eller lignende. Vi er priviligerede i DK også dem der har svært ved at finde penge til jul og vil derfor hellere give til nogen der vitterlig intet har.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf fisken80 » 19. nov 2018, 16:12

ajnaM skrev:
Lemonella skrev:
ajnaM skrev:Ja.

Men jeg er grundlæggende imod, at vi skal støtte privat og individuelt. Der burde være et ordentligt sikkerhedsnet for især socialt udsatte børn, så færre har behov for den slags hjælp. Desværre går det den helt forkerte vej med uligheden - flere børn vokser i dag op i fattigdom og uden for fællesskabet. Og det er ikke et problem, vi løser ved, at den enkelte giver en 50'er ekstra til Mødrehjælpen. Det skal løses politisk.

Så jeg mener egentlig, mit vigtigste bidrag er mit kryds i stemmeboksen.


Du har da fuldstændig ret i, at det skal løses politisk. Problemet er så bare at en masse børn, ikke får nogen speciel hyggelig jul lige her og nu, hvis vi skal vente på at der bliver reageret fra politisk side.
Så imens jeg ventet på at dem jeg sætter kryds ved, får fingrene ud og gør noget fornuftigt, så støtter jeg økonomisk.


Det gør jeg som sagt også.

Men det rykker jo ingenting. Dagen efter juleaften vil børnene stadig være sat af i forhold til deres jævnaldrende. Og næste jul vil det være det samme. Vi kan sagtens sidde herinde og tale om de penge, vi giver, men problemet er strukturelt og hverken kan eller bør løses af, at enkeltpersoner donerer en seddel til velgørende organisationer.


Jeg er grundliggende enig med dig. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan finde på at støtte en organisation, der giver julehjælp, men det giver mig nærmest dårlig samvittighed at gøre det. For du har jo helt ret, resten af året er de her børn stigmatiserede i forhold til deres jævnaldrende og flertallet er ophøjet ligeglade med det, nu er det jo ikke jul mere...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf LadyFox » 19. nov 2018, 16:26

Jeg støtter Juleaften på Kofoeds skole med et beløb, derudover spiller jeg også hvert år julebanko på Kofoeds Skole hvor overskuddet også går til deres jul.
0
...
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Bergen » 19. nov 2018, 16:33

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Lemonella skrev:
ajnaM skrev:Ja.

Men jeg er grundlæggende imod, at vi skal støtte privat og individuelt. Der burde være et ordentligt sikkerhedsnet for især socialt udsatte børn, så færre har behov for den slags hjælp. Desværre går det den helt forkerte vej med uligheden - flere børn vokser i dag op i fattigdom og uden for fællesskabet. Og det er ikke et problem, vi løser ved, at den enkelte giver en 50'er ekstra til Mødrehjælpen. Det skal løses politisk.

Så jeg mener egentlig, mit vigtigste bidrag er mit kryds i stemmeboksen.


Du har da fuldstændig ret i, at det skal løses politisk. Problemet er så bare at en masse børn, ikke får nogen speciel hyggelig jul lige her og nu, hvis vi skal vente på at der bliver reageret fra politisk side.
Så imens jeg ventet på at dem jeg sætter kryds ved, får fingrene ud og gør noget fornuftigt, så støtter jeg økonomisk.


Det gør jeg som sagt også.

Men det rykker jo ingenting. Dagen efter juleaften vil børnene stadig være sat af i forhold til deres jævnaldrende. Og næste jul vil det være det samme. Vi kan sagtens sidde herinde og tale om de penge, vi giver, men problemet er strukturelt og hverken kan eller bør løses af, at enkeltpersoner donerer en seddel til velgørende organisationer.


Jeg er grundliggende enig med dig. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan finde på at støtte en organisation, der giver julehjælp, men det giver mig nærmest dårlig samvittighed at gøre det. For du har jo helt ret, resten af året er de her børn stigmatiserede i forhold til deres jævnaldrende og flertallet er ophøjet ligeglade med det, nu er det jo ikke jul mere...


Mange i vores omgangskreds støtter også andet end til jul. Det gør vi også. Det blev der blot ikke spurgt om i oplægget.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf hotlips » 19. nov 2018, 16:52

Vi plejer at tømme pungen for småpenge i en af frelsens hærs dåser et par gange omkring december og så giver jeg en hund eller sådan noget til den hjemløse der står og sælger hus forbi ved netto lillejuleaften.

V ville sikkert være berettiget til hjælp fra diverse steder selv men det skal være meget desperat før jeg kunne finde på det men jeg synes nu også godt vi kan klare det uden det bliver for surt.
0
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Lykke » 19. nov 2018, 17:21

Sidste år købte jeg en gave til en i forbindelse med “Ønsketræet”. Det gør jeg også i år. Synes tanken er rigtig fin.
Har også planer om at købe julemærke, støttehalløj i netto som er mad til hjemløse mener jeg og nogle år er der nogen som sælger brændte mandler til fordel for/støtte til børnehospitalet.
0
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Selma156 » 19. nov 2018, 19:24

Nej. Har aldrig støttet julehjælpen og har ikke tænkt mig det.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg hellere ser, mine penge går til mennesker, der lever i krig, død og ødelæggelse. Derfor gav jeg også et bidrag til Dansk Flygtningehjælp, da de var forbi og stemme dørklokker forleden.
1
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Bergen » 20. nov 2018, 23:35

Selma156 skrev:Nej. Har aldrig støttet julehjælpen og har ikke tænkt mig det.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg hellere ser, mine penge går til mennesker, der lever i krig, død og ødelæggelse. Derfor gav jeg også et bidrag til Dansk Flygtningehjælp, da de var forbi og stemme dørklokker forleden.



Det udelukker jo hellere ikke hinanden. Vi gav også til Dansk Flygtningehjælp, da de var forbi.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32471

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf icelady » 21. nov 2018, 00:28

Jeg plejer at give lidt til hvilken indsamler/indsamlingsbøsse der lige kommer først.


Jeg så dog gerne, at de forskellige organisationer fik lov at samkøre deres registre over, hvem der får julehjælp. For der er godt nok svindlere imellem. Eller..svindlere er så meget sagt, men folk, som søger flere steder og intet problem har med at tage imod fra flere forskellige organisationer.

Dét synes jeg er mega egoistisk.
6
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf ajnaM » 21. nov 2018, 07:15

icelady skrev:Jeg plejer at give lidt til hvilken indsamler/indsamlingsbøsse der lige kommer først.


Jeg så dog gerne, at de forskellige organisationer fik lov at samkøre deres registre over, hvem der får julehjælp. For der er godt nok svindlere imellem. Eller..svindlere er så meget sagt, men folk, som søger flere steder og intet problem har med at tage imod fra flere forskellige organisationer.

Dét synes jeg er mega egoistisk.


Jeg bliver hver jul overrasket over, at folk mener, at det er de fattige, der er egoistiske.

Det kommer nok til at lyde hårdere over for dig, end det er ment - dit indlæg her er langtfra det værste, jeg har set, så det skal også ses som en generel kommentar - men jeg synes, det er langt mere egoistisk, at folk, der har deres på det tørre, har travlt med at blande sig i, om en udsat familie får en eller to julepakker, om de har den rigtige religion osv.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Jul i verdens lykkeligste land?

Indlægaf Mani » 21. nov 2018, 08:00

ajnaM skrev:Jeg bliver hver jul overrasket over, at folk mener, at det er de fattige, der er egoistiske.

Det kommer nok til at lyde hårdere over for dig, end det er ment - dit indlæg her er langtfra det værste, jeg har set, så det skal også ses som en generel kommentar - men jeg synes, det er langt mere egoistisk, at folk, der har deres på det tørre, har travlt med at blande sig i, om en udsat familie får en eller to julepakker, om de har den rigtige religion osv.

For mit vedkommende ville det ikke gøre noget om de fik 2, hvis alle fik. Man hører bare ofte, at der netop ikke er nok til alle kan få. Derfor ville jeg foretrække en samkøring. Allerhelst ville jeg der ikke er behov for den type tiltag.

Religion betyder ingenting for mig i den sammenhæng. Hvis de er fattige, er det fint de får hjælp!
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"