"Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal derindføres vægtafgift på bl.a tøj?

Ja. Fint med mig.
14
26%
Nej. Bestemt ikke
33
62%
Tjah..bom..bom..
6
11%
 
Afgivne stemmer: 53
avdotja
Indlæg: 4982
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14877

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf avdotja » 3. sep 2023, 14:59

Aragan, jeg kan som sådan godt forstå dine følelser. Men klimaproblemet er globalt. Og ca 90% af verdens befolkning vil kunne sige det samme om dig (og mig og de fleste andre danskere).
1
avdotja
Indlæg: 4982
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14877

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf avdotja » 3. sep 2023, 15:04

Og jeg ved i øvrigt ikke hvad min holdning til den forslåede afgift er.

Men jeg er 100% enig i at de rigeste, mest ressourcebrugende bør gå forrest - og hele Danmark hører til i den kategori.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7592
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1587
Likede indlæg: 23866

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf Aragorn » 3. sep 2023, 16:00

avdotja skrev:Aragan, jeg kan som sådan godt forstå dine følelser. Men klimaproblemet er globalt. Og ca 90% af verdens befolkning vil kunne sige det samme om dig (og mig og de fleste andre danskere).


Det er jeg godt klar over - at jeg er stinkende rig og bruger enormt meget i forhold til en inder eller en person i Afrika.

Jeg synes det er en fin ting hvis vi kan finde ud af at lave noget effektiv CO2 begrænsning, men vi er ikke modne til det. Eksempelvis skal jeg have en rabat fordi jeg ikke har fået børn. Nedjustering af befolkningen må være den helt overordnede løsning. Det har jeg bidraget til.

Derudover - og jeg kan ikke understrege det nok - så skal der retfærdighed til. Der må ikke være mennesker der tager selfies mens de rejser alene i en 747 og der må ikke være mænd der sætter skibe og 100 mennesker i arbejde for at rejse fra Sønderborg til Sletten.

For så sker der nemlig dét at det bliver en stor 4-tal og en nej tak herfra, fordi jeg kan se det er uretfærdigt. Der er rigtigt mange der har det på samme måde som jeg har det, og vi har alle sammen stemmeret og vi vil alle sammen bruge vores stemmeret til aktivt at forhindre tiltag der skal forbedre klimaet hvis ikke der er rimelighed og ræson i reglerne.

Hvis nu ham fodboldspilleren rejser på Business Class i stedet, så er det jo stadig en voldsom luksus i forhold til mig, og så kan jeg lidt bedre acceptere at mit latterlige papsugerør, der gør lige så meget nytte som sugerør som som en slikkepind med piksmag gør for slik, er fyldt med PFAS og giver mig kræft.

Og så skal vi lige være enige om at når folk skal betale 15 kroner mere for et kilogram oksefars, så er der stadig prinser der bare flår den ene milliard efter den anden ud af røven som får bygget huse der er mere end én kilometer høje midt i ørkenen af mennesker der basalt set er slaver, og alt deres affald bliver bare brændt af for de giver ikke en fuck og så kommer der en masse mongoler i form af influencere og rockstjerner i deres privatfly og får taget billeder af sig selv som de poster på internettet og sætter endnu mere ild i lysten til at rejse dertil og gøre det samme hos alle deres dumme fans.

Og helt ærligt, jeg vil gerne høre en løsning på dét problem, før jeg gider at tale om afgifter på tøj, for vi ved alle sammen at hvis ikke dét problem bliver løst, så kan højere priser på tøj og kød være uendeligt ligegyldigt.

Så hvem er parate til at sige til stenrige mennesker som Caroline Wozniacki at hun ikke må bruge sine mange penge som hun har lyst til? At hun kan stoppe det der rejseri og bolig i Monaco og London og New York op i røven?

For det er dér vi skal hen, og jeg tror aldrig det kommer til at ske.
Senest rettet af Aragorn 3. sep 2023, 16:57, rettet i alt 1 gang.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
HappyHippo
Indlæg: 2550
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4404

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf HappyHippo » 3. sep 2023, 16:43

Nej, jeg synes ikke vi skal have flere afgifter. Vi har et af verdens højeste (hvis ikke det højeste) skattetryk. Der burde være penge til det
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3886
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3553

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf FruitFly » 3. sep 2023, 17:52

HappyHippo skrev:Nej, jeg synes ikke vi skal have flere afgifter. Vi har et af verdens højeste (hvis ikke det højeste) skattetryk. Der burde være penge til det

Det er ikke for at skaffe penge, det er for at adfærdsregulere.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7592
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1587
Likede indlæg: 23866

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf Aragorn » 3. sep 2023, 20:36

FruitFly skrev:
HappyHippo skrev:Nej, jeg synes ikke vi skal have flere afgifter. Vi har et af verdens højeste (hvis ikke det højeste) skattetryk. Der burde være penge til det

Det er ikke for at skaffe penge, det er for at adfærdsregulere.


Vi har også i forvejen et af de mest adfærdsregulerende tryk i den frie verden...
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf Arend » 3. sep 2023, 22:16

Aragorn skrev:
FruitFly skrev:
HappyHippo skrev:Nej, jeg synes ikke vi skal have flere afgifter. Vi har et af verdens højeste (hvis ikke det højeste) skattetryk. Der burde være penge til det

Det er ikke for at skaffe penge, det er for at adfærdsregulere.


Vi har også i forvejen et af de mest adfærdsregulerende tryk i den frie verden...


Noget må vi have gjort for at fortjene velfærdsstaten.

Top 10 over verdens rigeste lande
  • Monaco
  • Luxembourg
  • Schweiz
  • Irland
  • Norge
  • USA
  • Danmark
  • Singapore
  • Island
  • Holland

Kilde: Globalis, 2020.
0
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3752

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 4. sep 2023, 06:43

FruitFly skrev:
HappyHippo skrev:Nej, jeg synes ikke vi skal have flere afgifter. Vi har et af verdens højeste (hvis ikke det højeste) skattetryk. Der burde være penge til det

Det er ikke for at skaffe penge, det er for at adfærdsregulere.
Og du syntes du har moralsk autoritet til at adfærdsregulere andre mennesker?
2
Grab them by the pussy
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3886
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3553

Re: "Vægtafgift på tøj" (bl.a)

Indlægaf FruitFly » 4. sep 2023, 18:19

Vlad Kalashnikov skrev:
FruitFly skrev:
HappyHippo skrev:Nej, jeg synes ikke vi skal have flere afgifter. Vi har et af verdens højeste (hvis ikke det højeste) skattetryk. Der burde være penge til det

Det er ikke for at skaffe penge, det er for at adfærdsregulere.
Og du syntes du har moralsk autoritet til at adfærdsregulere andre mennesker?

Ikke mig personligt, nej, men Folketingets flertal har. Om de ønsker.
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"