Forbyd fyrværkeri

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Fru.skruk » 30. dec 2017, 17:09

Tux skrev:
Mistermor skrev:Jeg synes ikke, man kan bruge argumenter om, at folk vil bruge sortbørsting i stedet, - (Det svarer til de borgerliges argument om at sætte hastigheden på motorveje op, fordi folk alligevel kører stærkere end tilladt) og jeg tror heller ikke, at det vil være særlig udbredt. Så stor en del af folks liv er fyrværkeri heller ikke, det er vel de færreste, der vil bryde loven for at kunne fyre af selv.

Jeg forstår simpelthen ikke, at vi holder fast i traditioner, som er så åbenlyst skadelige for miljø og mennesker, og SÅ meget spild af ressourcer og uden nogen form for nytteværdi. Det er, som om menneskeheden ikke kan udvikle sig!

Lav fyrværkeri et sted og film det og send det på tv. Eller udgiv det på dvd!

Skal jeg forstå i også forbyde levende lys, juletræer og juledekorationer?


Uh! Så synes jeg, at vi skal forbyde elektrisk lys. Jeg kan ikke lide det og det forurener!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 17:10

Ellin skrev:Jeg har altid undret mig over blandingen af fulde mennesker og fyrværkeri. Hvis så de fulde gider nøjes med at skyde sig selv i stedet for at ramme andre, uskyldige mennesker, så dem om det.


For os der bor ude i villakvartererne, sikkert afskærmet fra omverdenen af ligusterhækken, er andre menneskers krudt ikke rigtigt et problem. Jeg ville aldrig begive mig ind på Rådhuspladsen i København nytårsaften, det er jo åbenlyst farligt, men at forbyde krudt på det grundlag, synes jeg svarer til at forbyde alkohol fordi fulde fans kommer op at slås til et Brøndby-FCK-opgør.
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf decibell » 30. dec 2017, 17:25

Jeg har en skudræd hund, så jeg er ikke glad for nytårsfyrværkeri. Men på trods af det, så ønsker jeg det stadig ikke forbudt, men jeg kunne virkelig godt tænke mig, at det blev mere begrænset.

For mig er det springende punkt nemlig, at det IKKE begrænses til netop nytårsaften, men absolut skal spredes over mange dage. For hvis det blev begrænset til nytårsaften, så havde jeg ikke noget problem med det. Og de bange dyr nåede nok heller ikke at blive så bange. Argumentet er jo også altid, at det hører nytåret til. Fint, men så lad det KUN høre nytåret til, og ikke halvdelen af december.

Stod det til mig, så det derfor sådan ud:

1. KUN salg den 31/12.
2. KUN salg til voksne mod forevisning af ID, uanset arten på fyrværkeriet, og med en kvote pr. køb/person, så de over 18 ikke kan købe løs til nogen under ( i hvert fald ikke uden at have en masse besvær med at køre forskellige steder hen).
3. Gerne del fyrværkeri op i aldersgrænser, så det store og mest farlige kun kan sælges til fx voksne over 25. Det udelukker ikke idioterne, eller at unge under den alder ender med at fyre det af, men det vil begrænse det hen stor del, at de ikke har den nemme adgang til det.
4. KUN affyring den 31/12 og den 1/1. Det gør det ret nemt at afgøre, om det er ulovligt, hvis der affyres andre dage, og hvis nogen fanges i det, skal det koste en kæmpe bøde.

Ja, jeg ved godt, det ikke forhindrer ulovligt fyrværkeri, og at idioter nok skal komme til skade den 31/12 og 1/1. Men i det mindste får de sværere ved at få adgang til fyrværkeriet uden at foretage en ulovlig handling, og jeg tror på, at det vil begrænse mange, der nu bare gør det, fordi de kan. Sidst, men ikke mindst, får vi (mere) fred de andre dage.

Og ja, jeg ved også godt, det er utopi, for staten har ikke interesse i, at det begrænses, da de så mister afgifter for sindssygt mange penge.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Modesty Blame » 30. dec 2017, 17:57

FruitFly skrev:Jeg er ikke modstander af miljøhensyn, men fordi det er farligt, jeg er bange for det og blandingen af årets brandert og krudt bare er herredumt.

Ditto.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Modesty Blame » 30. dec 2017, 18:19

Siden middagstid i dag har der fx. ikke været ophold i skyderiet. Det er jo en lise for krop og sjæl at høre på kontinuerlige brag.
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf decibell » 30. dec 2017, 18:23

Modesty Blame skrev:Siden middagstid i dag har der fx. ikke været ophold i skyderiet. Det er jo en lise for krop og sjæl at høre på kontinuerlige brag.


Lyder som en krigszone.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Modesty Blame » 30. dec 2017, 18:25

decibell skrev:
Modesty Blame skrev:Siden middagstid i dag har der fx. ikke været ophold i skyderiet. Det er jo en lise for krop og sjæl at høre på kontinuerlige brag.


Lyder som en krigszone.

Jep - jeg forestiller mig, at folk, der er flygtet fra krig, må være i absolut helvede i disse dage, i betragtning af, hvor meget det generer mig.
3
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf decibell » 30. dec 2017, 18:27

Modesty Blame skrev:
decibell skrev:
Modesty Blame skrev:Siden middagstid i dag har der fx. ikke været ophold i skyderiet. Det er jo en lise for krop og sjæl at høre på kontinuerlige brag.


Lyder som en krigszone.

Jep - jeg forestiller mig, at folk, der er flygtet fra krig, må være i absolut helvede i disse dage, i betragtning af, hvor meget det generer mig.


Ja, må ikke være sjovt. Jeg tror, vi har været heldige her, for de er virkelig først gået i gang her til aften, og det er stadig spredt. Men nu har jeg jinxet det, så helvede bryder nok snart løs. :nerve:
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 18:29

Modesty Blame skrev:
decibell skrev:
Modesty Blame skrev:Siden middagstid i dag har der fx. ikke været ophold i skyderiet. Det er jo en lise for krop og sjæl at høre på kontinuerlige brag.


Lyder som en krigszone.

Jep - jeg forestiller mig, at folk, der er flygtet fra krig, må være i absolut helvede i disse dage, i betragtning af, hvor meget det generer mig.


Hvorfor tager du ikke et par dage på hotel et mere fredeligt sted?
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf landsbytossen » 30. dec 2017, 18:41

abcd skrev:
Mistermor skrev:Nej, men det må for min skyld gerne rationeres. Så man f.eks. har ret til en charterrejse hver andet eller tredje år (frekvens og den slags, må klogere mennesker beregne), og man skal ikke måtte sælge kvoterne til andre, de skal være personlige. ;)


Så et delvist forbud. Jeg synes at problemet med den slags forbud er at det bliver noget smagsdommeri, det er let at forbyde noget som man ikke selv har interesse i. Men man skal være meget ren i sjælen for at kunne pege på en der fyrer en raket af og sige "hov hov, tænk på miljøet" og ikke være sårbar over for at der peges tilbage på en selv fordi man tager på flyrejser, kører til fodboldstævner i den anden ende af landet, spiser meget oksekød eller hvad man nu selv nyder at forsøde tilværelsen med.

Det kan være fair nok at ville gøre noget for miljøet, men så synes jeg vejen frem er skatter. Hvis man vil have folk til at fyre mindre krudt af, må man lægge skat på krudtet, og hvis man vil have folk til at flyve mindre, må man lægge højere skatter på flyrejser.

Hvis du synes afgifter er bedre, så kan der pålægges en afgift på kr. 25.000 pr. gram krudt. :devil:
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Raenil » 30. dec 2017, 18:47

Hvis larmen er et problem, kunne man jo starte med at lave regler for hvor meget raketter og batterier egentlig må larme.
Det er mit indtryk at det er blevet moderne at hvert enkelt skud i et batteri skal larme sindsygt - og jeg ville nu nok hellere at du brugte energien på at lave farver istedet.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Juki » 30. dec 2017, 19:24

Jeg får intet ud af fyrværkeri. Det larmer, lugter, sviner og det er sjældent pænt at se på.

For min skyld må det derfor gerne forbydes. Jeg synes det er totalt hul i hovedet at det er lovligt at man som privatperson med sprit og andet i blodet må fyre fyrværkeri af :stoned: Det giver ikke meget mening for mig.

Jeg hader bragene og jeg er selvfølgelig også mærket af at være kæledyrsejer til to hunde der ikke bryder sig om fyrværkeri. Det har heldigvis hjulpet meget at skudperioden er kraftigt begrænset, men det er stadig generende at der bliver skudt af hele døgnet rundt de dage hvor der så må skydes.

Jeg ved godt man ikke kan tage hensyn til alt og alle altid, og det skal man selvfølgelig heller ikke. Men det er stadig totalt ligegyldigt og unødvendigt for mig.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf DenBruneMunk » 30. dec 2017, 19:38

Fyrværkeri er som cigaretter :) Penge som går op i røg, og nogle gange , pæne mennesker som står bag dem og synes det er smart.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Myresluger » 30. dec 2017, 19:40

Jeg bor også i ligusterland - og jeg kan ikke genkende beskrivelserne der er herinde. Her er der er kun blevet fyret noget af de sidste par dage - og måske en 4-5 gange dagligt. Her er det på ingen måde et problem. Forestiller i jer at folk der ikke bor i de store byer skal kaste sig selv og deres branderter ud i bilerne for at køre til de større byer for at se fyrværkeri?? Det lyder godt nok farligt!!
0
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Modesty Blame » 30. dec 2017, 20:06

abcd skrev:
Modesty Blame skrev:
decibell skrev:
Modesty Blame skrev:Siden middagstid i dag har der fx. ikke været ophold i skyderiet. Det er jo en lise for krop og sjæl at høre på kontinuerlige brag.


Lyder som en krigszone.

Jep - jeg forestiller mig, at folk, der er flygtet fra krig, må være i absolut helvede i disse dage, i betragtning af, hvor meget det generer mig.


Hvorfor tager du ikke et par dage på hotel et mere fredeligt sted?

Fordi jeg ikke er lavet af penge?

Jeg kører ned til min mor i morgen, hun bor på landet, hvor der er en begrænset mængde mennesker, der kan fyre af. Min stakkels kat må dog leve med larmen. Heldigvis er der ingen vinduer på badeværelset, så der kan han få lidt fred. Men jeg synes, at det er mere synd for ham, hvis han skal køre i bil en time hver vej, lukkes inde i et rum (for han kan ikke lide andre dyr), frem for i det mindste at være hjemme.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"