Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf annellaII » 1. jan 2018, 09:49

https://www.b.dk/politiko/boer-danmark-fejre-muslimske-hoejtider-ja-mener-hver-tredje-indvandrer-og?utm_source=ni.dk&utm_medium=ni&utm_campaign=partners


Muslimske højtider som Ramadan og Eid bør i fremtiden markeres af hele det danske samfund. I hvert fald hvis det står til en tredjedel af indvandrerne og efterkommerne bosat i ghettoerne.

I en undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Berlingske i danske ghettoer, svarer 35 procent af indvandrerne og efterkommerne nemlig, at muslimske højtider bør markeres af hele det danske samfund.



Hvad mener du, bør muslimske højtider markeres af hele det danske samfund?


Det synes jeg ikke, de skal, vi markerer jo heller ikke f.eks. jødernes højtider eller andre religioners højtider, lad os holde os til de danske/kristne højtider, mener jeg.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Daine » 1. jan 2018, 09:55

Jeg er en smule usikker på, hvordan man feks skulle markere Eid som ikke-muslim, men det er ud fra uvidenhed om hvordan muslimerne selv fejrer det. Men altså, vi fejrer Halloween og Valentines Day, to nye begivenheder i Danmark, så kunne man gøre noget for at fremme forståelsen for nogle af de muslimske højtider skulle man måske prøve?
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Artem » 1. jan 2018, 10:02

Selvfølgelig skal vi ikke det.
Hvis vi endelig skulle ændre noget, skulle vi nærmere gå i den modsatte retning, med at fjerne de kristne højtider som helligdage hvor man automatisk har fri. Hvor det skal være frivilligt, og hvor man så få de ekstra feriedage om året som man selv kan disponere over.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. jan 2018, 10:13

Nej det synes jeg ikke, Danmark har en lang historie og kultur præget af vores hoved religion, kristendommen, og sådan er det, og sådan synes jeg det skal være. Der er i dag mange kulturer og trosretninger i Danmark, og derfor synes jeg ikke vi kan vælge at prioritere én mere, end den der er allerede er så rodfæstet i vores historie, kultur og traditioner.

Jeg synes det er rigtig fint at butikker som f.x. Bilka, vælger at have fokus på ramadan og Eid, det må de hjertens gerne.
Jeg synes det er vildt fedt at arbejdspladser, hvor en anseelig del af de ansatte kan have en muslimsk baggrund, vælger at tage hensyn til dette, og f.x. skaber nogle muligheder for at man kan holde fri for at fejre sin højtid med familie og venner - at skema kan tilrettelægges med hensynstagen.

Jeg ville ALDRIG forvente, hvis jeg flyttede til et andet land, en anden kultur, med en anden historie - at de gjorde noget for at tilpasse sig mig. At der var julepynt i butikker og gader, at jeg kunne holde fri jul og påske, og hvad der nu ellers kunne give mening for mig og mine. Det må man skabe selv,. og med respekt og forståelse for den kultur man har valgt at placere sig i. Man må gerne holde fast i sit eget, i det man kommer fra, og med - men dét er en personlig ting, ikke et samfunds ansvar.
8
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Zoxa » 1. jan 2018, 10:49

Nej, naturligvis skal vi ikke det.

Men med det sagt, kan jeg på sin vis godt se udgangs punktet for de som mener det, i det det er beboere fra områder med en massiv andel af muslimer.
De ser sandsynligvis sig selv som en langt større fraktion i samfundet, end der reelt er tale om, da det er det de møder til dagligt i deres hverdag.
Og de har nok heller aldrig oplevet andet.

Og hvis man går rundt med den hverdags opfattelse at man har en eller anden form for stor manifestation i samfundet (og det vil de gøre visse steder) er det jo egentlig ikke en underlig holdning at have....
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jan 2018, 10:58

Det gode analyseinstitut har sørme snoet sig for at kunne give avisen den ønskede historie.

33% af borgerne med indvandrerbaggrund bosiddende i områder på regeringens ghettoliste? Det er godt nok specifikt, i og med mange af de boligområder, som normalt associeres med ghettoer, slet ikke optræder på den liste. Ishøj kommune er fx. ikke repræsenteret med en eneste bebyggelse, og Askerød i Greve er også ude. Overskriften vil med andre ord sandsynligvis give mange indtrykket af en væsentlig større tendens, end tilfældet er. Der skal da sikkert også være dem, der i ren forargelse glemmer, at en del indvandrere og efterkommere slet ikke bor i såkaldte ghettoer.

Som man råber i skoven, får man svar, og alt det der...
Senest rettet af DetSorteCirkus 1. jan 2018, 11:01, rettet i alt 1 gang.
7
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2018, 11:00

Er "markere" og "fejre" det samme? Jeg synes det er lidt svært at svare på uden nærmere præcision af hvad det indebærer. Det giver jo ikke mening at ikke-muslimer skal holde en kæmpe fest i forbindelse med en muslimsk højtid, men er det det muslimerne forventer når de bliver spurgt om Danmark skal markere muslimske højtider? Jeg ville f.eks. være åben for at der blev taget hensyn til muslimske børn i skolerne, at de kunne få fri på deres helligdage.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jan 2018, 11:04

Zoxa skrev:Nej, naturligvis skal vi ikke det.

Men med det sagt, kan jeg på sin vis godt se udgangs punktet for de som mener det, i det det er beboere fra områder med en massiv andel af muslimer.
De ser sandsynligvis sig selv som en langt større fraktion i samfundet, end der reelt er tale om, da det er det de møder til dagligt i deres hverdag.
Og de har nok heller aldrig oplevet andet.

Og hvis man går rundt med den hverdags opfattelse at man har en eller anden form for stor manifestation i samfundet (og det vil de gøre visse steder) er det jo egentlig ikke en underlig holdning at have....


Det er en god pointe. Jeg har i hvert fald observeret en sammenhæng mellem lav grad af integration og ukorrekt opfattelse af statiske fakta vedrørende samfundet som helhed. Og derfor er det også behændigt, at man her arbejder med en så specifik målgruppe. Jeg kunne også være grov og skifte "behændigt" ud med "manipulerende".
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf paint » 1. jan 2018, 11:50

Hvis nogen, uanset hvem, gerne vil markere højtider af den éne eller anden art, kan de da bare gøre det. Det er ikke ulovligt. Jeg kom selv engang, helt tilfældigt, forbi et sted hvor der i en nærliggende bebyggelse, var stor fest. Det viste sig at være en Eid-fest, hvor de serverede mellemøstlig mad til alle. Det var da ret festligt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf paint » 1. jan 2018, 11:57

Måske skulle vi i stedet, tage Dronningen på ordet. Hun sagde jo i sin Nytårstale, at vi skulle tage os tid til at lave noget "unyttigt". Vi kunne måske udskifte én af helligdagene, f.eks Store Bededag med en 'Store Unyttighedsdag'. En dag viet til at lave noget som på ingen måde er nyttigt, bæredygtigt, sundt, politisk korrekt, produktivt etc. men bare noget vi har lyst til. ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf DenBruneMunk » 1. jan 2018, 12:13

Uden at smide brænde på bålet, så har Danmark nogle kedelige tendenser til at tage traditioner fra andre lande til sig, religiøst eller ej.

Black friday , Valentins dag , Halloween

Selvom jeg på ingen mener vi skal fejre andre religioners højtider, så er vel først og fremmest et personligt valg, som kan afhænge af ens ægteskabstilstand, nationalitet , sin overbevisning og andet som gør man kikker til andre lande og følger disse traditioner.

Skal de fejres af hele Danmark? Nej , det ville da være helt til grin og ikke i trit med udviklingen, hvor vi gør religionen til noget personligt, så skal ingen trække noget over hovedet på os. Og slet ikke de få procent af anden religion som mener at have noget at sige men ikke kan høres :)
Senest rettet af DenBruneMunk 1. jan 2018, 14:07, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf landsbytossen » 1. jan 2018, 12:15

Næ, DK skal heller ikke fejre 17. maj, 6. juni eller 4. juli, fordi her bor nordmænd, svenskere og amerikanere.
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf dgd2007 » 1. jan 2018, 12:42

paint skrev:Måske skulle vi i stedet, tage Dronningen på ordet. Hun sagde jo i sin Nytårstale, at vi skulle tage os tid til at lave noget "unyttigt". Vi kunne måske udskifte én af helligdagene, f.eks Store Bededag med en 'Store Unyttighedsdag'. En dag viet til at lave noget som på ingen måde er nyttigt, bæredygtigt, sundt, politisk korrekt, produktivt etc. men bare noget vi har lyst til. ;)

Now you're talking! :lol:

Men bortset fra det skal vi selvfølgelig ikke fejre andre folks religiøse højtider. Det ville da være hele gak. Det er galt nok, at vi fejrer dem fra en religion, som de fleste af os dårligt selv følger.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Delfin » 1. jan 2018, 14:14

Uagtet hvor meget jeg holder af fridage må jeg melde pas her. Altså butikkerne må da hjertens gerne sælge Eid-specifikke ting, om noget sådan findes, men at indføre flere nationale helligdage holder ikke. Det kunne ellers være også fint med helligdagsbetaling fra solnedgang fredagen før shabbat, lørdag og selvfølgelig skal det sædvanlige søndagstillæg bibeholdes.

PS: Det kunne i øvrigt være rart med et link, der kan læses uden betaling, når der lægges op til diskussion.
0
14 11 14
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf annellaII » 1. jan 2018, 14:38

Delfin skrev:Uagtet hvor meget jeg holder af fridage må jeg melde pas her. Altså butikkerne må da hjertens gerne sælge Eid-specifikke ting, om noget sådan findes, men at indføre flere nationale helligdage holder ikke. Det kunne ellers være også fint med helligdagsbetaling fra solnedgang fredagen før shabbat, lørdag og selvfølgelig skal det sædvanlige søndagstillæg bibeholdes.

PS: Det kunne i øvrigt være rart med et link, der kan læses uden betaling, når der lægges op til diskussion.


Det kan vel ikke være et prolem at svare på trådens spørgsmål (eller undlade at kommentere) uden at kunne læse hele artiklen, spørgsmålet taler vel for sig selv eller ikke?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"