Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Delfin » 1. jan 2018, 14:41

annellaII skrev:
Delfin skrev:Uagtet hvor meget jeg holder af fridage må jeg melde pas her. Altså butikkerne må da hjertens gerne sælge Eid-specifikke ting, om noget sådan findes, men at indføre flere nationale helligdage holder ikke. Det kunne ellers være også fint med helligdagsbetaling fra solnedgang fredagen før shabbat, lørdag og selvfølgelig skal det sædvanlige søndagstillæg bibeholdes.

PS: Det kunne i øvrigt være rart med et link, der kan læses uden betaling, når der lægges op til diskussion.


Det kan vel ikke være et prolem at svare på trådens spørgsmål (eller undlade at kommentere) uden at kunne læse hele artiklen, spørgsmålet taler vel for sig selv eller ikke?


Nej jeg vil gerne læse mere detaljeret om baggrunden for oplægget.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Kattefjæs » 1. jan 2018, 15:02

Man SKAL ikke fejre noget som helst. Man SKAL heller ikke fejre jul. Jeg er traet af alt det folk synes man skal og ikke skal for at vaere 'rigtig'. Hold nu op. Hvis du gerne vil fejre jul, saa goer det. Hvis du gerne vil fejre Eid, saa goer det. Hvis du gerne vil fejre Halloween, saa goer det. Og hvis nogen ikke gider fejre det sammen med dig, saa lad dem lade vaere - lad nu vaere med at forvente at hele resten af verden skal vaere med paa den, eller indrette sig efter det.... Vi skal selvfoelgelig acceptere og respektere hinanden, og det indebaerer ogsaa at respektere at nogle fejrer jul og nogle fejrer Eid, men jeg synes ikke at vi skal til at diktere om muslimer i Danmark skal fejre jul for at 'passe ind', eller ikke-muslimer i Danmark skal fejre Eid for at vaere 'imoedekommende'. Vi skal fejre det vi gerne vil fejre fordi vi VIL, ikke fordi vi SKAL.
6
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf fisken80 » 1. jan 2018, 15:03

landsbytossen skrev:Næ, DK skal heller ikke fejre 17. maj, 6. juni eller 4. juli, fordi her bor nordmænd, svenskere og amerikanere.


4. Juli markeres da hvert år til Rebildfesten. Til tider endda med deltagelse af dronningen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf landsbytossen » 1. jan 2018, 15:12

fisken80 skrev:
landsbytossen skrev:Næ, DK skal heller ikke fejre 17. maj, 6. juni eller 4. juli, fordi her bor nordmænd, svenskere og amerikanere.


4. Juli markeres da hvert år til Rebildfesten. Til tider endda med deltagelse af dronningen.

Korrekt, men den afholdes af en dansk/amerikansk venskabsforening.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf dgd2007 » 1. jan 2018, 15:44

fisken80 skrev:4. Juli markeres da hvert år til Rebildfesten. Til tider endda med deltagelse af dronningen.

Jo jo, men det er frivilligt at deltage - de fleste lægger sikkert slet ikke mærke til det. Og jeg har da aldrig hørt om, at man fik fri fra arbejde i den anledning :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2018, 15:51

DetSorteCirkus skrev:Det gode analyseinstitut har sørme snoet sig for at kunne give avisen den ønskede historie.

33% af borgerne med indvandrerbaggrund bosiddende i områder på regeringens ghettoliste? Det er godt nok specifikt, i og med mange af de boligområder, som normalt associeres med ghettoer, slet ikke optræder på den liste. Ishøj kommune er fx. ikke repræsenteret med en eneste bebyggelse, og Askerød i Greve er også ude. Overskriften vil med andre ord sandsynligvis give mange indtrykket af en væsentlig større tendens, end tilfældet er. Der skal da sikkert også være dem, der i ren forargelse glemmer, at en del indvandrere og efterkommere slet ikke bor i såkaldte ghettoer.

Som man råber i skoven, får man svar, og alt det der...


Hæhæ havde studiearbejde for Gallup i tidernes morgen, og allerede dengang var Berlingske notoriske med at formulere deres meningsmålinger så ledende og kringlet at de fik det svar de ville.

Måske har de spurgt "Er du imod at Danmark ikke undlader at lade være med ikke at fejre ej, svar JA eller NEJ" :) Hvor de fleste så nok ikke har det store styr på hvad ja eller nej betyder.

Det er sat på spidsen, men de var på den måde. F.eks. laver de "bevare" om til "er du imod at afskaffe", fordi "bevare" er positivt og høster derfor flere ja''er, folk kan gidt lide at bevare, og siger tit ja bare derfor- Mens "imod at afskaffe", det forvirrer nogen, og folk har en tendens til at svare "nej" hvis de er forvirrede, fordi de ser det som en safe option.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf vibbsen » 1. jan 2018, 15:55

annellaII skrev:
Delfin skrev:Uagtet hvor meget jeg holder af fridage må jeg melde pas her. Altså butikkerne må da hjertens gerne sælge Eid-specifikke ting, om noget sådan findes, men at indføre flere nationale helligdage holder ikke. Det kunne ellers være også fint med helligdagsbetaling fra solnedgang fredagen før shabbat, lørdag og selvfølgelig skal det sædvanlige søndagstillæg bibeholdes.

PS: Det kunne i øvrigt være rart med et link, der kan læses uden betaling, når der lægges op til diskussion.


Det kan vel ikke være et prolem at svare på trådens spørgsmål (eller undlade at kommentere) uden at kunne læse hele artiklen, spørgsmålet taler vel for sig selv eller ikke?


Jeg synes da overhovedet ikke at spørgsmålet taler for sig selv....For hvad menes der med "fejring" ????? Taler vi om at fejre det som vi fejrer fastelavn/Halloween/Valentines eller taler vi om at fejre det som vi f.eks. fejrer jul d.v.s. med deciderede helligdage hvor samfundet i et eller anden omfang lukker ned.

Lige som det f.eks. vil være fint at vide hvad det helt præcist er der er blevet spurgt om og i hvilken sammenhæng, samt hvem der er blevet spurgt.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Frank » 1. jan 2018, 16:02

DenBruneMunk skrev:Uden at smide brænde på bålet, så har Danmark nogle kedelige tendenser til at tage traditioner fra andre lande til sig, religiøst eller ej.
Ligesom Juletræet, adventskrans, misteltenen, luciaoptog, halmbuk, julestjerner og glögg. ;)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf dgd2007 » 1. jan 2018, 16:08

Orker ikke at læse artiklen grundigt, men jeg prøvede at skimme - uden at kunne se det præcise spørgsmål, der er blevet stillet(?) :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2018, 16:28

dgd2007 skrev:Orker ikke at læse artiklen grundigt, men jeg prøvede at skimme - uden at kunne se det præcise spørgsmål, der er blevet stillet(?) :gruble:


De står stort set aldrig i aviserne, hvis du lægger mærke til det. :)

Det er trick som at prime, f.eks. hvis man gerne vil have pæne tal til regeringen siger man "Mange roser regeringen for tiden. Er du til freds med regeringens arbejde?" for at hente nogen flere positive %.

Det er dobbelt- og trippelnægtelser.

Det er andre mærkelige formuleringer, eller bruge ord som enten nogen ikke forstår (f.eks. unge) eller ord som pisser say EL-vælgere af - hvis der er en masse med "nation" og "nationalitet" så står El-vælgerne af, og hvis man så slet ikke spørger ind til parti i en undersøgelse og bare skal have demografien til at gå op, så kan man sagtens si El-folkene af på den måde og stadigt have tallene i orden mht at dem de har spurgt er "repræsentative"
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2018, 16:34

I de 3 linier jeg kan se af artiklen nævner de "markeres af hele samfundet" der måske har indgået i spørgsmålet.

Men hvad svarer folk til, hvis de vil have "markering"?

Hvis nogen spurgte mig "hey synes du vi skal markere eid?" så ville jeg nok være sådan "eih, hvordan markere? hvad mener du?"

Det kan da godt lide som om "markere" kun er et skridt fra at det overhovedet ikke bliver nævnt af nogen?
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Delfin » 1. jan 2018, 16:36

eks-Maupassant skrev:
dgd2007 skrev:Orker ikke at læse artiklen grundigt, men jeg prøvede at skimme - uden at kunne se det præcise spørgsmål, der er blevet stillet(?) :gruble:


De står stort set aldrig i aviserne, hvis du lægger mærke til det. :)

Det er trick som at prime, f.eks. hvis man gerne vil have pæne tal til regeringen siger man "Mange roser regeringen for tiden. Er du til freds med regeringens arbejde?" for at hente nogen flere positive %.

Det er dobbelt- og trippelnægtelser.

Det er andre mærkelige formuleringer, eller bruge ord som enten nogen ikke forstår (f.eks. unge) eller ord som pisser say EL-vælgere af - hvis der er en masse med "nation" og "nationalitet" så står El-vælgerne af, og hvis man så slet ikke spørger ind til parti i en undersøgelse og bare skal have demografien til at gå op, så kan man sagtens si El-folkene af på den måde og stadigt have tallene i orden mht at dem de har spurgt er "repræsentative"

Præcis
- og det er faktisk en ret væsentlig oplysning, hvordan en given undersøgelse er vinklet.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf DenBruneMunk » 1. jan 2018, 16:42

Frank skrev:
DenBruneMunk skrev:Uden at smide brænde på bålet, så har Danmark nogle kedelige tendenser til at tage traditioner fra andre lande til sig, religiøst eller ej.
Ligesom Juletræet, adventskrans, misteltenen, luciaoptog, halmbuk, julestjerner og glögg. ;)

Det er dog ikke alt før 1980 :) Så lad os bare holde os til de sidste 30 år.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2018, 16:47

Delfin skrev:
eks-Maupassant skrev:
dgd2007 skrev:Orker ikke at læse artiklen grundigt, men jeg prøvede at skimme - uden at kunne se det præcise spørgsmål, der er blevet stillet(?) :gruble:


De står stort set aldrig i aviserne, hvis du lægger mærke til det. :)

Det er trick som at prime, f.eks. hvis man gerne vil have pæne tal til regeringen siger man "Mange roser regeringen for tiden. Er du til freds med regeringens arbejde?" for at hente nogen flere positive %.

Det er dobbelt- og trippelnægtelser.

Det er andre mærkelige formuleringer, eller bruge ord som enten nogen ikke forstår (f.eks. unge) eller ord som pisser say EL-vælgere af - hvis der er en masse med "nation" og "nationalitet" så står El-vælgerne af, og hvis man så slet ikke spørger ind til parti i en undersøgelse og bare skal have demografien til at gå op, så kan man sagtens si El-folkene af på den måde og stadigt have tallene i orden mht at dem de har spurgt er "repræsentative"

Præcis
- og det er faktisk en ret væsentlig oplysning, hvordan en given undersøgelse er vinklet.


Som udgangspunkt kan man slet ikke regne med alle dem der "undersøgelse som Ipsos/Gallup/nogen andre har lavet for Berlingske/Politiken/JP"-

Ja selv hvis de formulerer det så man synes det er neutralt, så er der måske ord i spørgsmålet der pisser nogen grupper af, hvor man ikke er klar over det.

Hvis man spørger folk om de synes "regeringens udspil er rimeligt", så er der måske nogen der synes "rimeligt" betyder "mega godt" og så svarer de nej fordi de kun synes det er i-orden-men-ikke-mere -end-det.

Der kan også være ord som folk med diverse accenter og i diverse aldersgrupper hører forkert/anderledes, så de tror det er et helt andet ord man siger.

Det er slet ikke godt fat med de undersøgelser :)
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Bør Danmark fejre muslimske højtider?

Indlægaf annellaII » 1. jan 2018, 17:30

vibbsen skrev:
annellaII skrev:
Delfin skrev:Uagtet hvor meget jeg holder af fridage må jeg melde pas her. Altså butikkerne må da hjertens gerne sælge Eid-specifikke ting, om noget sådan findes, men at indføre flere nationale helligdage holder ikke. Det kunne ellers være også fint med helligdagsbetaling fra solnedgang fredagen før shabbat, lørdag og selvfølgelig skal det sædvanlige søndagstillæg bibeholdes.

PS: Det kunne i øvrigt være rart med et link, der kan læses uden betaling, når der lægges op til diskussion.


Det kan vel ikke være et prolem at svare på trådens spørgsmål (eller undlade at kommentere) uden at kunne læse hele artiklen, spørgsmålet taler vel for sig selv eller ikke?


Jeg synes da overhovedet ikke at spørgsmålet taler for sig selv....For hvad menes der med "fejring" ????? Taler vi om at fejre det som vi fejrer fastelavn/Halloween/Valentines eller taler vi om at fejre det som vi f.eks. fejrer jul d.v.s. med deciderede helligdage hvor samfundet i et eller anden omfang lukker ned.

Lige som det f.eks. vil være fint at vide hvad det helt præcist er der er blevet spurgt om og i hvilken sammenhæng, samt hvem der er blevet spurgt.


Hvis jeg ikke forstår et spørgsmål, undlader jeg at svare/kommentere på det, og dine permanente aggressive kommentarer til mig, vil jeg for fremtidmen undlade at kommentere - men til din oplysning kan du læse om ordet fejre her: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=fejre
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"