Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 05:50

https://www.avisen.dk/svensk-toejgigant-undskylder-for-at-ifoere-sort-dren_478763.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz undskylder og fjerner en kontroversiel annonce, der beskyldes for at være racistisk.

Det handler om en sort dreng og model, der i et salgskatalog optræder i en T-shirt med ordene "Coolest Monkey in the Jungle" - den sejeste abe i junglen.

Nu har H&M så fjernet det famøse billede, men viderefører annoncen med hvide børn.



Billedet kan ses i linket - mener du også, det er racistisk?


Det første jeg tænkte, da jeg så billedet var, 'sikken en smuk dreng, der er model' - så nej for mig er det ikke racistisk, men desværre er det efterhånden snart blevet sådan, at alverdens 'ting' i dag bliver udlagt som racisme.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf dgd2007 » 9. jan 2018, 05:54

Ah, det er vel mere teksten på trøjen, der er lidt uheldig :)
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Tux » 9. jan 2018, 05:57

annellaII skrev:https://www.avisen.dk/svensk-toejgigant-undskylder-for-at-ifoere-sort-dren_478763.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz undskylder og fjerner en kontroversiel annonce, der beskyldes for at være racistisk.

Det handler om en sort dreng og model, der i et salgskatalog optræder i en T-shirt med ordene "Coolest Monkey in the Jungle" - den sejeste abe i junglen.

Nu har H&M så fjernet det famøse billede, men viderefører annoncen med hvide børn.



Billedet kan ses i linket - mener du også, det er racistisk?


Det første jeg tænkte, da jeg så billedet var, 'sikken en smuk dreng, der er model' - så nej for mig er det ikke racistisk, men desværre er det efterhånden snart blevet sådan, at alverdens 'ting' i dag bliver udlagt som racisme.

En sort dreng i en reklame er ikke racistisk, hvilket i sig selv heller ikke er er problem - det er konteksten der er ret problematisk.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Wizzze » 9. jan 2018, 06:10

Angelina skrev:Jeg synes det er vildt hun ligefrem er chokeret ....men når det så er sagt, så er den fandme uheldig, og der er en eller anden der har godkendt det reklamebillede der nok skal ud og se sig om efter et nyt job.

Jeg tror absolut ikke det er ment racisitisk fra H&M's side - og jeg bliver også virkelig træt af alt det politiske korrekthed ... men denne her, kan enhver idiot regne ud vil give dem en shitstorm, så det var usædvanligt dumt af den / de person(er) der godkendte det.


Mon ikke H&M er offer for en skandinavisk tankegang? :gruble:
Som jeg forstår det, så er det primært i UK og US, det er blevet en historie, samfund med en anden sammensætning, og flere etniske problematikker. Der har sikkert siddet en medarbejder i Stockholm og har skulle finde modeller til omtalte kollektion, og har så set den flotte barnemodel, og sagt haps, og da der så skulle skydes billeder, så har ingen tænkt over teksten på tøjet og omtalte model, ikke var et optimalt match, fordi det ikke er et sensitivt emne i en skandinavisk hverdag? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf landsbytossen » 9. jan 2018, 07:09

Det er racisme, når en sort dreng ikke må være med i samme reklamekampagne som hvide drenge.
8
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 07:16

Her er forøvrigt et større billede fra af den smukke dreng

Focus.de

Billede
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 07:17

landsbytossen skrev:Det er racisme, når en sort dreng ikke må være med i samme reklamekampagne som hvide drenge.


Ihvertfald diskrimination.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Lover-Moses » 9. jan 2018, 07:27

Det er utroligt at vi ikke er kommet videre. Når man bliver ved at falde på halen over noget så ligegyldigt som en tekst på en trøje, så er man også selv med til at holde liv i racismen. H&M, drengen og drengens forældre har ikke fundet anledning til at noget skulle være galt her, så jeg kan ikke helt se hvor i problemet ligger.

Hvad gør man i øvrigt når en sort dreng eller pige i en skole/fritidsordning ønsker at klæde sig ud som en abe? Er det så heller ikke iorden?
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Æble » 9. jan 2018, 07:31

Synes det er mere racistisk at blive forarget. For den rene er alting rent...
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Wizzze » 9. jan 2018, 07:46

Kommer af en eller anden grund til at tænke på

2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf BlueBunny » 9. jan 2018, 08:00

Jeg synes det er et sødt billede. En fin trøje. En spøj tekst som den slags ofte er. Hvis det er en kendt skældssætning så er det jo uheldigt. Jeg er ret overbevist om at h&m ikke har været opmærksom på det uheldige og det er derfor ikke et bevidst budskab og derfor ikke racistisk.
Måske nærmest tværtimod hvis man tænker over det.
Som med så ofte i den slags sager så det mindre væsenligt hvad afsender har tænkt/ikke tænkt. Hvis modtager opfatter det på en bestemt måde, så er det dårlig kommunikation/mafø. Desværre skal meget efterhånden følges med en disclaimer.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf paint » 9. jan 2018, 08:40

Dikus skrev:
Angelina skrev:Jeg synes det er vildt hun ligefrem er chokeret ....men når det så er sagt, så er den fandme uheldig, og der er en eller anden der har godkendt det reklamebillede der nok skal ud og se sig om efter et nyt job.

Jeg tror absolut ikke det er ment racisitisk fra H&M's side - og jeg bliver også virkelig træt af alt det politiske korrekthed ... men denne her, kan enhver idiot regne ud vil give dem en shitstorm, så det var usædvanligt dumt af den / de person(er) der godkendte det.


For den rene i hjertet...

H&M må være de mindst racistiske.

Hvad sker der for, en t-shirt kun er for hvide?


Præcis.

For at finde reklamen racistisk/nedsættende, må man have en ide i baghovedet om at sorte, er en slags aber. Har man ikke det, vil man slet ikke tænke i de baner. Måske endda tværtimod.
Mennesker kommer i mange farver og nuancer. Den lille fyr er blot én af dem.
Havde man vist en hvid dreng, ville nogen sikkert have brokket sig over manglende mangfoldighed.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Sangius » 9. jan 2018, 08:41

Synes overhoved ikke det er racistisk, upassende eller noget som helst... synes heller ikke teksten er mærkelig - der står så meget gejl på børnetøj.
"Monkey" er da et udbredt kælenavn til børn. Da jeg var i en dagpleje i Michigan kaldte vi den ene knægt Chunky Monkey.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf fisken80 » 9. jan 2018, 08:59

Racistisk nej, netop fordi hensigten helt sikkert ikke har været racistisk. Uheldigt, helt sikkert, fordi alle ikke er rene i deres tankegang og derfor er det ikke en smart kobling.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Stitch » 9. jan 2018, 09:18

Jeg tænker, at det er meget nemt som hvid skandinav, som aldrig har været udsat for racisme, sige at "for den rene er alting rent". Når man bliver udsat for racisme og diskrimination tit og ofte, så falder den slags for brystet med det samme.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"