Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Tibbler » 10. jan 2018, 19:25

Retorikken i at legen kaldes "krig", samt at de er lande, der vinder over hinanden kan jeg til dels godt følge ham i, er unødvendigt at bruge i en pædagogisk sammenhæng med børnehavebørn.
Jeg ser det dog som værende ret uskyldigt, og får slet ikke de samme associationer som ham.

At pædagogerne tager initiativ til at lave en pædagogisk aktivitet med "krig" (der kunne så vælges et andet navn) ser jeg ingen problemer i.

Jeg arbejder selv som pædagog med børnehavebørn, og vi laver f.eks. lege med sværd (skumisoleringsrør), eller brydelege. Lege, der lægger sig op ad de fange-/slåsselege, som børnene selv finder på.
Når vi laver de lege, så er det for at give børnene nogle regler, de så kan implementere i deres egne lege. Regler der skærper sikkerheden omkring sådan en leg, samt det er være opmærksomme på hinanden og hinandens signaler. Der skal ikke så meget til, før en leg bliver for voldsom, og nogen slår sig, eller ikke kan få sagt fra. Jo bedre vi kan klæde dem på til at lege legen inden for nogle aftale rammer, jo færre konflikter og uheld kommer der.

Det er jo så ikke uddybet, hvad "krigen" i gik ud på, i hans eksempel. Umiddelbart kunne det lyde til at være en eller anden form for fællesleg.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2018, 20:04

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:Ud fra farens beskrivelse er han vist en af de mange der kun kender 1 krig ud af de rigtigt mange der har været i verdenshistorien, nemlig 2 V krig.

Ja og han er "doktor i naturvidenskab" så det er trist han ikke prøver at komme lidt længere i sin historiske viden.

Generelt trist at den historiske viden er blevet så elendig.


Manden beskriver blandt andet igangværende krige rundt om i verden. Jeg har svært ved at se, at han kun kender til 2. verdenskrig - og i øvrigt har jeg svært ved at genkende billedet af, at mange kun kender 2. verdenskrig. Jeg kender ikke et eneste menneske, der kun kender den ene krig - selv min 5-årige søn kender til flere krige end det. :D

Så jeg tror ikke, du behøver mugge alt for meget over den manglende viden. Den er helt sikkert større, end du tror.


Der har kun været "bunker af tandproteser og briller" i en krig. Han mener holocaust billeder, hvor nazisterne tog alt af tilnærmelsesvis værdi fra jøderne.

Hvis du kender nogen andre hvor tandprotese-bunker også var en ting, så vil jeg gerne høre det?

Din betygning af "kender" er ekstremt devaluerer IMO. Jeg taler om at jeg synes man skal kende årstallene, hvem der var med, hvad grunden der var, styrkeforholdet, udløbet, og noget historisk baggrund for den. Hvor du med "kende" nok mere mener at man kan sige navnet men ikke ved hvornår det var.

Har snakket med RUC-Phd er der gættede 200 år forkert på hvornår Napoleon levede. Så kan man sige de "kender" napoleonskrigene, når de placerer dem i renæssancen? IMO nej.


Han kan jo godt kende andre krige, selvom hans referencer går på 2. verdenskrig. Jeg tænker, at de fleste, der er gamle nok til at have en doktorgrad, som minimum kender til den kolde krig. Krigene i Afghanistan og Iran. Og mon ikke også, han kender 1. verdenskrig.

Det er jo ikke så sort/hvidt, at man enten ved det hele, eller kun ved noget om 2. verdenskrig. Og i mine øjne behøver man ikke vide alt om en krig for at kunne uddrage noget relevant. Det vigtige for mig må være, at man forstår konteksten og de store historiske linjer - detaljer kan man putte på, men præcise årstal og den slags er i min optik mindre relevant. Men jeg ved godt, der er uenighed på området, og at nogle mener, historiske detaljer nærmest er det mest væsentlige.


Kort sagt, så synes jeg, du overdriver. Man behøver ikke være historieløs, fordi man primært refererer til 2. verdenskrig.


Ja og det kan jo også være at Sydney Lee ved mega mange ting og bare aldrig siger det.

Jo årstal er vigtige. Hvis du kender årstallene for A og årstallet for B så kan man danne nye tanker "aha A skete 1 år efter B, måske er der en forbindelse".

Og hvis man allerede ved hvad militært grej o.a. amerikanerne havde i krig A, så ved man automatisk hvad de har i B fordi man kan gætte det ud fra årstallet. Man får sindsygt meget viden foræret gratis.

Med din metode er man nødt til at lære alle de ting individuelt for A og B.

Det er som om folk tror folk lærer dem for sjov eller sådan noget.

Men hvis man ikke kender årstallene for noget, så vil man jo aldrig finde ud af at 2 ting er sket samtidigt, med mindre man får det fortalt af nogen der har lært årstallene.

TBH ja - danskere bliver en stor dårlig undskyldning når det handler om historie. En masse argumentation for hvorfor de vigtige ting ikke er vigtige. Og en masse "ja men det skete jo også i en masse andre krige" og når man så spørger "Hvilke? Hvor? Hvornår" så er det et tomt blik og skal vi ikke snakke om noget andet.

Og niveauet er snart så lavt at folk ikke en gang forstår hvad man mener.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2018, 20:05

Vi har en DOKTOR der tror der er skaldede folk i alle krige. Hvor lavt kan vi synke.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf ajnaM » 10. jan 2018, 20:18

eks-Maupassant skrev:Ja og det kan jo også være at Sydney Lee ved mega mange ting og bare aldrig siger det.

Jo årstal er vigtige. Hvis du kender årstallene for A og årstallet for B så kan man danne nye tanker "aha A skete 1 år efter B, måske er der en forbindelse".

Og hvis man allerede ved hvad militært grej o.a. amerikanerne havde i krig A, så ved man automatisk hvad de har i B fordi man kan gætte det ud fra årstallet. Man får sindsygt meget viden foræret gratis.

Med din metode er man nødt til at lære alle de ting individuelt for A og B.

Det er som om folk tror folk lærer dem for sjov eller sådan noget.

Men hvis man ikke kender årstallene for noget, så vil man jo aldrig finde ud af at 2 ting er sket samtidigt, med mindre man får det fortalt af nogen der har lært årstallene.

TBH ja - danskere bliver en stor dårlig undskyldning når det handler om historie. En masse argumentation for hvorfor de vigtige ting ikke er vigtige. Og en masse "ja men det skete jo også i en masse andre krige" og når man så spørger "Hvilke? Hvor? Hvornår" så er det et tomt blik og skal vi ikke snakke om noget andet.

Og niveauet er snart så lavt at folk ikke en gang forstår hvad man mener.


Du kan også sætte A og B sammen uden at kende det præcise årstal. Detaljer er altid positivt, men igen behøver du ikke være fuldkommen imbecil, fordi du ikke kan huske det eksakte årstal for en krigs begyndelse og slutning. Og omvendt kan du kende alle detaljerne og stadig ikke forstå de store sammenhænge.

Men nu handler det om debatindlægget og ham gutten, der har skrevet det. Og der er min påstand, at du ikke kan udlede noget som helst om hans historiske viden ud fra det, han skriver. Selv hvis han refererer til 2. verdenskrig, udelukker det jo ikke, at han - som størstedelen af danskerne - har en fin basisviden om de større krige i nyere tid.

Hvorvidt det så ikke lever op til din noget overdrevne opfattelse af, hvad man skal vide, før man ved noget, det skal jeg ikke kunne sige noget om.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Nacaw » 10. jan 2018, 23:23

eks-Maupassant skrev:Vi har en DOKTOR der tror der er skaldede folk i alle krige. Hvor lavt kan vi synke.

Rolig nu. En tysk-uddannet naturvidenskablig forsker, ser selvfølgelig 2. Verdenskrig som første krig på nethinden. Det vil jeg påstå er helt naturligt, på linje med at en dansker tænker slaget på reden eller slaget ved Dybbøl. Det er sandsynligt han ved andet og mere, men i den umiddelbare tankestrøm som et blog indlæg vel er, er vi nu engang stærk præget af vores indlærte dispositioner.
0
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf HappyQ » 10. jan 2018, 23:31

Jeg kom til at tænke på den gamle leg "Jeg melder krig mod", der er der et land der vinder.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf annellaII » 11. jan 2018, 05:56

Akehurst2 skrev:
Tamara skrev:Overdramatisering. Simpelthen. Det den 5 årige leger og oplever har intet at gøre med, hvad faderen ser for sig.


På beskrivelserne med bunker af sko, skaldede hoveder og massegrave lyder det mere som om, faren tror de har leget koncentrationslejr.


Nøjagtigt det samme tænkte jeg, da jeg læste farens udtalelse.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2018, 15:28

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja og det kan jo også være at Sydney Lee ved mega mange ting og bare aldrig siger det.

Jo årstal er vigtige. Hvis du kender årstallene for A og årstallet for B så kan man danne nye tanker "aha A skete 1 år efter B, måske er der en forbindelse".

Og hvis man allerede ved hvad militært grej o.a. amerikanerne havde i krig A, så ved man automatisk hvad de har i B fordi man kan gætte det ud fra årstallet. Man får sindsygt meget viden foræret gratis.

Med din metode er man nødt til at lære alle de ting individuelt for A og B.

Det er som om folk tror folk lærer dem for sjov eller sådan noget.

Men hvis man ikke kender årstallene for noget, så vil man jo aldrig finde ud af at 2 ting er sket samtidigt, med mindre man får det fortalt af nogen der har lært årstallene.

TBH ja - danskere bliver en stor dårlig undskyldning når det handler om historie. En masse argumentation for hvorfor de vigtige ting ikke er vigtige. Og en masse "ja men det skete jo også i en masse andre krige" og når man så spørger "Hvilke? Hvor? Hvornår" så er det et tomt blik og skal vi ikke snakke om noget andet.

Og niveauet er snart så lavt at folk ikke en gang forstår hvad man mener.


Du kan også sætte A og B sammen uden at kende det præcise årstal. Detaljer er altid positivt, men igen behøver du ikke være fuldkommen imbecil, fordi du ikke kan huske det eksakte årstal for en krigs begyndelse og slutning. Og omvendt kan du kende alle detaljerne og stadig ikke forstå de store sammenhænge.

Men nu handler det om debatindlægget og ham gutten, der har skrevet det. Og der er min påstand, at du ikke kan udlede noget som helst om hans historiske viden ud fra det, han skriver. Selv hvis han refererer til 2. verdenskrig, udelukker det jo ikke, at han - som størstedelen af danskerne - har en fin basisviden om de større krige i nyere tid.

Hvorvidt det så ikke lever op til din noget overdrevne opfattelse af, hvad man skal vide, før man ved noget, det skal jeg ikke kunne sige noget om.


Altså, det er jo et valg om man giver folk "benefit of the doubt".

A la hvis en 10-årig snakker løst om en atomreaktor og ikke nævner en detalje, så vil du foretage samme vurdering som jeg gør af doktoren - du vil vurdere at fravær af nævnelse betyder fravær af viden.

Fordi din baggrundshypotese der er baseret på erfaring er at 10-årige ikke ved nogen om atomkraftreaktorer, så vil det være ganske rimeligt at du kommer frem til det.

Og min erfaring er, at danskere som udgangspunkt er meget mere blanke mht historie end hvad de virker til, fordi de bluffer sig til at se ud som om de ved mere. Hence er min påstand om at han ikke kender flere krige end 2 v.krig en erfaringsbaseret påstand.

Ja og hvis det var en frisør eller en buschauffør så fint nok, men manden er DOKTOR.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2018, 15:39

Mistermor skrev:rod og dobbeltpost


lol

Det med retorikken, det bliver det jo ikke bedre af.

Fordi historieundervisningen er så ringe, så tænker masserne "krig = skaldede mennesker" og så er man nødt til at hoppe med på den fejlagtige stereotyp for at nå dem.

Svarer til for mig at man vil tale til fladjordsfolk og så snakker pænt om deres fladjordsteori for at bonde med dem og få retorikpoint.

For mig er vi på vej ned i et nærmest middelalderligt mørke rent oplysningsmæssigt. Der er flere folk i dag der tror jorden er flad end i middelalderen. Det er jo ikke den vej vi skal, at folk bliver dummere end vi var i middelalderen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2018, 15:40

Mistermor skrev:
Mistermor skrev:Er det ikke muligt, at manden har valgt sine eksempler ud fra retorisk effekt.


Kan godt lide at du quoter dig selv. En sund selvbevisthed er en god ting.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Tanten » 11. jan 2018, 23:46

Jeg mener heller ikke, det er særlig smart at iscenesætte krige mellem nationalstater i børnehaven eller i det hele taget opfordre til eller opmuntre krigslege - men det betyder ikke, at det at lege krig skal stoppes, forbydes eller på nogen måde sidestilles med voksenviden og forståelse af, hvad krig i virkeligheden går ud på.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Pax Romana » 12. jan 2018, 10:10

Nu er jeg ikke pædagog eller har børn, men jeg tænker at der må da være en del børn kan lære fra denne leg (sprog / geografi / historie / psykologi / og sikkert meget meget mere). F.eks. hvem bestemmer, hvem der er onde, og hvem der er gode? og hvordan ved du, at fjenden er ond, og at du er god? Mon ikke de synes, at det gode og det onde er spændende. Modsætningerne. Og fordi kontrasten til deres eget liv pirrer noget i dem, tænker jeg.

Man kunne måske inspirere til meget af det samme gennem fortælling, men det bidrager vel alligevel med et ekstra niveau, tror jeg, at de oplevede noget på egen krop. På godt og ondt, kan man vel sige; det kan blive intenst, men også vildt igangsættende.

Men hvor går grænsen? Hvad kan børnene holde til at høre/se? Findes der spørgsmål, som vi ikke vil svare på, eller handler det om måden, vi svarer? Når de efterspørger noget, er det så fordi, de er klar til det? Kan børn mærke deres grænser selv, eller skal vi guide dem løbende (hele tiden?)

Jeg tænker at man sikkert beskæftiger sig meget med fred og demokrati, men aldrig ret meget om det modsatte. Man leger måske familie og posthus; butik og hospital men aldrig krig eller diktatur. Men er de store børnehavebørn ikke gamle nok til at forstå? Måske nogen af vores fagfolk herinde har en ide om hvad og hvornår børn kan udsættes for disse lege.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2018, 19:22

HappyPaww skrev:Har børn ikke altid leget krig, røvere og soldater, cowboys og indianere osv.?

Synes virkelig det er et udtryk for overdrevet korrekthed at gå ind og ville regulere børns leg...


Jo, børn har altid leget krig, røvere og soldater.

Jeg er årgang 1974 og jeg kan huske vi legede "Jeg melder krig mod...".
Desuden, selvom man ikke giver børn legetøjspistoler, så finder de alligevel pinge, agurker i drivhuset mv.
Den arme far har glemt sin barndom - trist for hans børn.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"