Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Zoxa » 18. jan 2018, 08:53

Jeg køber ikke helt alle uden oms forklaringerne.
Det gør jeg ikke af den simple grund at jeg har boet i et bolig område hvor en stor del af beboerne er af anden herkomst og jeg så dem både som nabo og som kontakt person på rådhuset.

Rigtig mange af dem (primært kvinder) var efter både 10 og 20 år i landet ude af stand til at forstå sproget, men alle de ekstra sprogkurser og aktiviteter som er blevet forsøgt at sætte i vandet i bolig området og kommunen strander at kvinderne udebliver med en undskyldning om at "det er for svært" og "de har ikke tid pgr af børnene" (som er i skole og institution) Og det er ikke fordi de ikke er blevet opsøgt og også af medarbejdere som talte deres modersmål.

Med andre ord, det er for en stor dels vedkommende ren og skær dovenskab, for der er ingen grænser for hvor god tid de har til at sidde og sidde og sladre på bænken i samme tidsrum.
Og den i agtelse understøttes desværre også af deres børn som giver udtryk for at "når nu mor har været her så længe, syntes hun ikke hun behøver at lære dansk". hvilket jo egentlig er en forståelig holdning når indgangs vinklen har været at det er "synd" for disse her mennesker.

Og det største tolke problem læge huset oplevede var at få de her mennesker til at forstå at diabetes både kan kontrolles og holdes i ave, men at det ikke er med sød te og bachlava som er kuren.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jan 2018, 11:58

DetSorteCirkus skrev:Samlet set er jeg enig i, at det er dybt beklageligt, for os alle sammen, hvis et menneske efter tre år i Danmark intet dansk forstår eller taler, eller hvis det definitivt opgives at bringe en person til en tilstand, hvor sprogundervisning bliver en mulighed, men tolkeområdet er et elendigt sted at sætte ind, da social eksklusion ikke just vil være befordrende for et menneskes muligheder for at nærme sig samfundet.


Ja, helt enig, så vidt angår at det ikke bør tolkebistanden man sætter på spil, og hvor folk skal betale selv!

Rent skole og daginstitutionsmæssigt er Danmark det land i Norden, der har den ringeste indsats for to/fler/intetsprogede.
Modersmålsundervisning, der beviseligt HAR en effekt og ja.. erkender også viser ikke at have nogen betydning - er ikke noget man tager særlig tungt herhjemme.

Og skal man så det??

Ja, det skal man - efter min mening!

Det er ikke en offentlig hemmelighed at man vil have alle flygtninge, indvandrere osv ud af Danmark og tilbage til deres oprindelige land. Man siger de skal bygge deres hjemland op, når der er fred og ro og mange siger også : "vi vil gerne tilbage...når..."
At det er landets egne borgere, der skal bygge landet op, kan ingen vel være uenig i, men det kræver sgu et eller andet sted først og fremmest at:

- de kan deres modersmål

Men hvordan kan man som Danmark, sende en 22 årig afsted til sit hjemland, og forvente at vedkommende kan valse ind på en videregående uddannelse (Selv med topkarakterer fra STX), i sit "oprindelsesland", når vedkommende er født i Danmark og ALDRIG har fået mulighed for at lære sit modersmål?

OG...lige fra mennesker og dem, der har med de i sagen nævnte mennesker at gøre:

Mange har været år undervejs, de har troet ...ja her i X kan vi blive...de er der et par år...sendes videre, der sker gentagelser..
Disse mennesker har intet regulært modersmål..De er intetsprogede.

Forsøg lige at lære nye sprog på et officielt niveau som der herhjemme kræves man kan.
1
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Zoxa » 18. jan 2018, 18:09

Bimmerdyret skrev:

Rent skole og daginstitutionsmæssigt er Danmark det land i Norden, der har den ringeste indsats for to/fler/intetsprogede.
Modersmålsundervisning, der beviseligt HAR en effekt og ja.. erkender også viser ikke at have nogen betydning - er ikke noget man tager særlig tungt herhjemme.


Som du selv skriver er der også masser er undersøgelser som viser at det IKKE har en effekt. Og vores kære broderland Sverige (der hvor de i dag så bomber politi stationer), som har gjort noget mere ud af modersmål undervisning er et klasse eksempel på, når man ser på pisa undersøgelser, at 2. 0g 3. generations indvandrere, stadig står voldsom tilbage også med den undervisning.

Og nu handler den her tolke debat jo ikke kun om indvandrere med midlertidigt asyl ophold. Det drejer sig jo også om personer med permanent ophold, og de skal jo ingen steder så langt tid førtidspensionen flyder.


Bimmerdyret skrev:Det er ikke en offentlig hemmelighed at man vil have alle flygtninge, indvandrere osv ud af Danmark og tilbage til deres oprindelige land. Man siger de skal bygge deres hjemland op, når der er fred og ro og mange siger også : "vi vil gerne tilbage...når..."
At det er landets egne borgere, der skal bygge landet op, kan ingen vel være uenig i, men det kræver sgu et eller andet sted først og fremmest at:

- de kan deres modersmål


Jeg ser intet problem i at der er både Dansk og modersmål undervisning på asyl centrene. Det er kun fornuftigt. Men det er bare ikke det den samlede debat handler om.

Den handler om granvoksne mennesker som fravælger at lære dansk i årevis og så har en forventning om at så skal samfundet da stille en tolk for dem omkostnings frit resten af deres liv når de skal mødes med det offentlige.

Og det er urimeligt
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jan 2018, 18:35

Zoxa skrev:Som du selv skriver er der også masser er undersøgelser som viser at det IKKE har en effekt. Og vores kære broderland Sverige (der hvor de i dag så bomber politi stationer), som har gjort noget mere ud af modersmål undervisning er et klasse eksempel på, når man ser på pisa undersøgelser, at 2. 0g 3. generations indvandrere, stadig står voldsom tilbage også med den undervisning.


Ja, je forventede lige at den ville komme, men undersøgelserne.
Se...UVM har lavet en undersøgelse angående to-sprogede der har været afgørende for konklusionen : "Det har ikke en effekt".
Men ...det er sådan at man kun har set på tyrkiske borgere/afkom/eferkommere osv... har modermålundervisning en effekt???

Nej.. hvilket nok skyldes, at der ikke er noget synderligt behov for netop den tyrkiske målgruppe... ;)

Hvad angår Sverige, så skal du liiiiiiiiiiiiige være opmærksom på, at dem, der faktisk bomber er svenskere (neonazier(- ikke indvandrere, og dertil kommer at PISA undersøgelserne i forholdet mellem lande - har en del afvigelser hvad angår antallet af elever med andet etnisk herkomst. Jeg vil gerne redegøre dette forhold for dig, hvis du er interesseret - og også i forhold til TRIMMS og PRILLS.

Zoxa skrev:Og nu handler den her tolke debat jo ikke kun om indvandrere med midlertidigt asyl ophold. Det drejer sig jo også om personer med permanent ophold, og de skal jo ingen steder så langt tid førtidspensionen flyder.


Det har du fuldstændig ret i hvad angår permanent ophold, men du glemmer liiiige, det tidsrum der er gået fra at de kom til landet og så faktisk fik permanent ophold.

Zoxa skrev:Jeg ser intet problem i at der er både Dansk og modersmål undervisning på asyl centrene. Det er kun fornuftigt. Men det er bare ikke det den samlede debat handler om.



Men det du glemmer er, at der ikke ER dansk eller modersmålundervisning på asylcenterene (og her så afholder jeg mig lige fra at korrigere din grammatik...)
Faktum er at man ikke kan forvente at nogen kan indgå i det danske samfund på bestemte vilkår samtidig med at man mener de skal opfylde bestemte vilkår i deres oprindelseslande, når disse krav i hjemlandet er afhængige af en indsats man ikke vil give.

Zoxa skrev:Den handler om granvoksne mennesker som fravælger at lære dansk i årevis og så har en forventning om at så skal samfundet da stille en tolk for dem omkostnings frit resten af deres liv når de skal mødes med det offentlige.

Og det er urimeligt


Nej...der er din fejlagtige opfattelse.,hvilket skyldes at du ikke har nogen som helst indsigt eller berøringsflade med den pågældende målgruppe.
Det er ok.. det kan du ikke gøre før , men noget ved:)
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Zoxa » 18. jan 2018, 18:52

Bimmerdyret skrev:Nej...der er din fejlagtige opfattelse.,hvilket skyldes at du ikke har nogen som helst indsigt eller berøringsflade med den pågældende målgruppe.
Det er ok.. det kan du ikke gøre før , men noget ved:)


Eller også har jeg liiige præcis haft en meget stor berørings flade og i gennem liiige præcis rigtig mange år, til at det er den som manifesterer sig i mine holdninger
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jan 2018, 18:59

Zoxa skrev:
Bimmerdyret skrev:Nej...der er din fejlagtige opfattelse.,hvilket skyldes at du ikke har nogen som helst indsigt eller berøringsflade med den pågældende målgruppe.
Det er ok.. det kan du ikke gøre før , men noget ved:)


Eller også har jeg liiige præcis haft en meget stor berørings flade og i gennem liiige præcis rigtig mange år, til at det er den som manifesterer sig i mine holdninger


Det er ok... men det betyder ikke at du har ret i de øvrige ting du skriver, og når du så prøver at koble det du oplever sammen med det du ikke ved... så dumper du altså :) og opsummerende, så virker du ikke særlig skarp på området vidensmæssigt, hvilket gør at jeg når til den konklusion.
Dine udtalelser er ret vage,..

Der er, indrømmet ALTID en idiot i gruppen, så ja..jeg siger ikke at du tager fejl i forhold til at der er nogen der ikke vil det ene eller det andet.
Men de er altså få..

OG dine koblinger til Sverige mv.. har ikke nogen gang på jord.
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Zoxa » 18. jan 2018, 19:12

Bimmerdyret skrev:
Der er, indrømmet ALTID en idiot i gruppen, så ja..jeg siger ikke at du tager fejl i forhold til at der er nogen der ikke vil det ene eller det andet.
Men de er altså få..
.


Det har du ret i, men er der mange delmængder af helmængden, er der sandelig også mange "idioter" der kan komme på tale - for nu at blive ved din formulering.

Og igen - at du blander børn/unges lærings behov ind i debatten, som handler om voksne personer som har været her i rigtig mange år og som stadig benytter tolke hjælp - finder jeg uforståeligt.

For det er ikke det som det handler om, så jeg er vist ikke den eneste som dumper i timen.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jan 2018, 20:03

Zoxa skrev:
Bimmerdyret skrev:
Der er, indrømmet ALTID en idiot i gruppen, så ja..jeg siger ikke at du tager fejl i forhold til at der er nogen der ikke vil det ene eller det andet.
Men de er altså få..
.


Det har du ret i, men er der mange delmængder af helmængden, er der sandelig også mange "idioter" der kan komme på tale - for nu at blive ved din formulering.

Og igen - at du blander børn/unges lærings behov ind i debatten, som handler om voksne personer som har været her i rigtig mange år og som stadig benytter tolke hjælp - finder jeg uforståeligt.

For det er ikke det som det handler om, så jeg er vist ikke den eneste som dumper i timen.



Glem ikke at de fleste voksne medbringer børn og unge ind, samt at der går så mange år herhjemme at voksne er årsag til børn og unge :)
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Zoxa » 18. jan 2018, 20:44

Bimmerdyret skrev:

Glem ikke at de fleste voksne medbringer børn og unge ind, samt at der går så mange år herhjemme at voksne er årsag til børn og unge :)


Nej, men det ændrer stadig væk ikke på at der er en stor andel af voksne indvandre som ikke har tillært sig dansk i gennem en kvart menneske alder. Og man kan sagtens gøre begge dele (bolle og lære dansk) inden for de 3 år da det ikke foregår simultant.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"