54 afrikanske lande kræver undskyldning fra Trump

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 7
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 136

54 afrikanske lande kræver undskyldning fra Trump

Indlægaf annellaII » 13. jan 2018, 08:03

https://www.b.dk/globalt/54-afrikanske-lande-kraever-undskyldning-fra-trump

New York. 54 afrikanske lande kræver, at USA's præsident, Donald Trump, trækker sine påståede udtalelser om flere afrikanske lande tilbage og undskylder.

Det oplyser en gruppe af afrikanske ambassadører til FN ifølge nyhedsbureauet AFP.

Ifølge flere amerikanske politikere og medier er Trump kommet med nedsættende udtalelser om flere afrikanske lande samt Haiti. Han har angiveligt kaldt landene for "lortelande".

Da præsidenten hørte, at en reform også skulle omfatte haitianere, spurgte præsidenten ifølge Washington Post, hvorfor han skulle lade folk fra "shithole countries" komme ind i landet.

Da diskussionen lidt efter handlede om afrikanske lande, gentog han sin tidligere kommentar:

Hvorfor skulle han ønske "alle disse mennesker fra lortelande". Det fortæller flere af de tilstedeværende på mødet.

Selv afviser Donald Trump at have brugt udtrykket.

Gruppen af afrikanske ambassadører siger til FN, at de er "bekymret over den fortsatte og voksende tendens fra den amerikanske administration til at nedgøre Afrika og mennesker med afrikansk baggrund".

Ambassadørerne siger, at de 54 afrikanske lande er "dybt forfærdet over udtalelsen og stærk fordømmer de uhyrlige, racistiske og fremmedfjendske bemærkninger fra USA's præsident".

Landene kræver en tilbagetrækning af udtalelsen samt en undskyldning.

Også regeringen i Haiti er "dybt chokeret og krænket" over udtalelsen.

Om Trump nu har sagt det eller ikke, ved jeg ikke, men jeg tror uden videre, at han er kommet med den omtale af visse lande,da han alt for tit ikke har været særlig fin eller diplomatisk i utallige af de udtalelser, han kommer med.

Og skulle han have sagt lortelande om adskillige lande, så har han sikkert ikke helt uret i omtalen, hvorfor skulle folk ellers flygte fra disse lande, hvis det ikke er lortelande?

Selvom jeg giver ham ret i, set udefra fra mit synspunkt virker mange lande på mig som lortelande, men det udtryk burde et statsoverhovede ikke bruge om andre lande, det kan han nøjes med at tænke.

Eller? - din mening?
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 120
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 2442

Re: 54 afrikanske lande kræver undskyldning fra Trump

Indlægaf landsbytossen » 13. jan 2018, 08:14

Det er sagt i et lukket forum. Amerikanerne bør kræve en undskyldning af de politikere, som har viderebragt Trumps udtalelse. Det er ikke Trump, der er den største skurk i denne sag.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 215
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 3578

Indlægaf Purple Haze » 13. jan 2018, 08:27

Det kan ikke være et specielt lukkede forum når det i går blev vist i TV.

Der er en masse lande der har forskellige udfordringer. Det gør dem ikke til lortelande, men Trumps udtalelser gør, i kraft af hans position, til et lorte menneske.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 28
Likede indlæg: 752

Indlægaf FruitFly » 13. jan 2018, 08:30

Jeg synes sådan set det er fint at han tager bladet fra munden og jeg synes ikke han skal undskylde. Han må sige hvad han vil og så må de afrikanske lande tage hans holdning til efterretning og overveje om det skal påvirke deres holdning til samarbejde med US. De eneste han evt. skal undskylde til, er folk i hans regering, hvis hans udtalelse kommer på tværs af aktiviteter, som de har i de pågældende lande, men det ved jeg ikke noget om.

At jeg selv synes det er en idiotisk holdning at have og en idiotisk udtalelse er sagen uvedkommende.
1
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 24
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 559

Indlægaf Seladon » 13. jan 2018, 11:37

Det er ikke fordi er Trumpfan, :D , men det er ikke korrekt at citere fra lukkede møder.
Et lukket møde er lige netop et møde egnet til interne diskussioner, hvor man kan (ikke nødvendigvis skal) snakke frit fra leveren.
For det andet kender man ikke konteksten, så kan man ikke konkludere ret meget.

i bladet "Foregn Policy" læste jeg for nogle år siden en analyse af situationen i mange problematiske lande, der blev kategoriseret som "failed states", der var i hvert fald en meget god og detaljeret forklaring for det, og det har ikke vakt protester, så vidt jeg husker.

se her definitionen af failed states:
https://en.wikipedia.org/wiki/Failed_state

det kan også ske at Trump har fortolket på sin egen meget personlig måde nogle materialer som blev fremlagt under mødet.
Senest rettet af Seladon 14. jan 2018, 12:08, rettet i alt 1 gang.
1
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 15
Likede indlæg: 389

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jan 2018, 12:25

Der har alt for ofte været historier i medierne hvor mikrofonen har fanget en kommentar som ikke var ment til offentligheden. Det er nok ikke nyt at bagtale folk, og kvinder har altid været kendt for at gøre sådan bag ryggen på andre, så det eksempel og så at folk i medierne taler udenfor mikrofoner, på lukkede møder eller hjemme i privaten og bruger en anden omgangstone eller andre ord, er og burde være ulovligt og strafbart at citere. Så selvom jeg ikke føler meget for Trump, så må han gerne tale i lukkede rum med ord som ikke skal ud i offentligheden ved at politiske modstandere tager dem med ud og bruger imod andre.

Jeg ville hellere debattere om demokraten skulle straffes for at offentliggøre dette uden tilladelse, og så om det er sandt, end at forvente Trump skulle undskylde for noget som ikke er sagt udenfor lokalet og slet ikke burde være citeret fra start.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 340
Likede indlæg: 6547

Indlægaf eks-Maupassant » 13. jan 2018, 13:51

Tja, præsidentens ord er jo vigtigt, det er derfor det er en god ide at vælge en præsident der kan finde ud af at styre sig :) Og især når alt bliver lækket ud.

Anyway, som jeg ser det betyder det at Kina får endnu mere indflydelse i Afrika på bekostning af USA, og det er en del af det kæmpe fald i magt og indflydelse USA får pga Trump.
2
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 13. jan 2018, 14:00

landsbytossen skrev:Det er sagt i et lukket forum. Amerikanerne bør kræve en undskyldning af de politikere, som har viderebragt Trumps udtalelse. Det er ikke Trump, der er den største skurk i denne sag.

Man ved ikke hvem der bragte det ud i første omgang.

I anden omgang spørges så de politikere der var til stede, hvor republikanerne så "ikke kan huske hvad der blev sagt" og demokraterne bekræfter historien. Så vidt jeg ved har de 100% lov til det.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 13. jan 2018, 14:01

DenBruneMunk skrev:Der har alt for ofte været historier i medierne hvor mikrofonen har fanget en kommentar som ikke var ment til offentligheden. Det er nok ikke nyt at bagtale folk, og kvinder har altid været kendt for at gøre sådan bag ryggen på andre, så det eksempel og så at folk i medierne taler udenfor mikrofoner, på lukkede møder eller hjemme i privaten og bruger en anden omgangstone eller andre ord, er og burde være ulovligt og strafbart at citere. Så selvom jeg ikke føler meget for Trump, så må han gerne tale i lukkede rum med ord som ikke skal ud i offentligheden ved at politiske modstandere tager dem med ud og bruger imod andre.

Jeg ville hellere debattere om demokraten skulle straffes for at offentliggøre dette uden tilladelse, og så om det er sandt, end at forvente Trump skulle undskylde for noget som ikke er sagt udenfor lokalet og slet ikke burde være citeret fra start.

Altså uden at der er brudt nogen love vil du straffe? Det kan man ikke i et retssamfund.

Jeg har ikke hørt et pip om at mødet skulle være classified.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 120
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 2442

Indlægaf landsbytossen » 13. jan 2018, 14:04

eks-Maupassant skrev:
landsbytossen skrev:Det er sagt i et lukket forum. Amerikanerne bør kræve en undskyldning af de politikere, som har viderebragt Trumps udtalelse. Det er ikke Trump, der er den største skurk i denne sag.

I anden omgang spørges så de politikere der var til stede, hvor republikanerne så "ikke kan huske hvad der blev sagt" og demokraterne bekræfter historien. Så vidt jeg ved har de 100% lov til det.

Jeg har ikke skrevet, de ikke har lov til det.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 13. jan 2018, 14:05

landsbytossen skrev:
eks-Maupassant skrev:

Jeg har ikke skrevet, de ikke har lov til det.

Hvad baserer du det så på at man skal kræve en undskyldning?

Demokraterne har jo ikke lige just skrevet under på at tjene Trump i et og alt :)
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 260
Likede indlæg: 9821

Indlægaf paint » 13. jan 2018, 14:07

eks-Maupassant skrev:

Præcis. Det var ikke et lukket fortroligt møde, hvorfra der var referat-forbud.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 13. jan 2018, 14:08

Seladon skrev:Det er ikke fordi er Trumpfan, :D , men det er ikke korrekt at citere fra lukkede møder.
Et lukket møde er lige netop et møde egnet til interne diskussioner, hvor man kan (ikke nødvendigvis skal) snakke lidt fra leveren.
For det andet kender man ikke konteksten, så kan man ikke konkludere ret meget.

i bladet "Foregn Policy" læste jeg for nogle år siden en analyse af situationen i mange problematiske lande, der blev kategoriseret som "failed states", der var i hvert fald en meget god og detaljeret forklaring for det, og det har ikke vakt protester, så vidt jeg husker.

se her definitionen af failed states:
https://en.wikipedia.org/wiki/Failed_state

det kan også ske at Trump har fortolket på sin egen meget personlig måde nogle materialer som blev fremlagt under mødet.

Det skulle da kun være hvis de havde vedlagt nogen sjove tegneserier eller den slags :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 15
Likede indlæg: 389

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jan 2018, 14:13

eks-Maupassant skrev:
DenBruneMunk skrev:Der har alt for ofte været historier i medierne hvor mikrofonen har fanget en kommentar som ikke var ment til offentligheden. Det er nok ikke nyt at bagtale folk, og kvinder har altid været kendt for at gøre sådan bag ryggen på andre, så det eksempel og så at folk i medierne taler udenfor mikrofoner, på lukkede møder eller hjemme i privaten og bruger en anden omgangstone eller andre ord, er og burde være ulovligt og strafbart at citere. Så selvom jeg ikke føler meget for Trump, så må han gerne tale i lukkede rum med ord som ikke skal ud i offentligheden ved at politiske modstandere tager dem med ud og bruger imod andre.

Altså uden at der er brudt nogen love vil du straffe? Det kan man ikke i et retssamfund.

Jeg har ikke hørt et pip om at mødet skulle være classified.

Så hvor er forskellen fra dit møde i banken og din økonomi, og deres møde om landets økonomi? Det er vel interne samtaler indtil man har lyst til at offentliggøre dem?

Derfor er det brud på mødets mål, at debattere og tale frit om ens holdninger, indtil der opnås enighed, og retorik kan være skræmmende men intern.

Hvad berettiger bankmanden at gå til EB og fortælle om dine løn og gældsforhold? På et internt møde følger der vel også standarder som man som politiker kan finde ud af og overholde, uden at præsidenten skal begynde at sætte regler op, som de politikere ikke allerede forstår og er helt enige i.

Du føler dine interne anliggender er private indtil du vælger at gå ud og fortælle dem, det må være samme fordomme man har om interne møder, indtil mødet vælges at offentliggøres og alle parter er enige om at dele aftalen men nok ikke citater fra mødet som sådan.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 260
Likede indlæg: 9821

Indlægaf paint » 13. jan 2018, 14:17

Manden (Trump) har stadig ikke fattet, at han er præsident for en supermagt. Og at det han siger kan påvirke verdenssituationen. Derfor bør man naturligvis ikke udtale sig om andre lande på den måde, uanset hvad man så i øvrigt mener om disse lande.

USA' Præsidents ord, kan starte en krig - jvf. hans åndsbollede udsagn om hans atomknap, som var større end The Rocketman's (Nordkorea). Dette har han ikke fattet, og kommer sandsynligvis heller ikke til det. Abstraktionsniveauet i tanken, er simpelthen for højt for hans (pænt sagt) meget jævne begavelse.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"