Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf Modesty Blame » 15. jan 2018, 06:22

Det kan jeg ikke svare utvetydigt ja eller nej til. Jeg tror ikke, jeg fravælger pga dumt-svin-status, men det er måske bare fordi jeg har glemt, at jeg har gjort det.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf Pølsemix » 15. jan 2018, 06:40

LaScrooge skrev: Et andet eksempel er Julian Assange. Ingen af os ved om han rent faktisk voldtog de to kvinder som de har anklaget ham for, så alle burde i virkeligheden holde muligheden åben. Men for en del mennesker kan det åbenbart ikke eksistere samtidig med en næsgrus beundring for bedriften (wikileaks), så kvinderne må nødvendigvis lyve. For man kan ikke både udtænke wikileaks og voldtage kvinder?

Indtil manden er dømt er han uskyldig, det er da uværdigt for et retssamfund hvis alverdens påstande skal føre til en almen mistænkeliggørelse af et individ.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf LaScrooge » 15. jan 2018, 07:14

Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev: Et andet eksempel er Julian Assange. Ingen af os ved om han rent faktisk voldtog de to kvinder som de har anklaget ham for, så alle burde i virkeligheden holde muligheden åben. Men for en del mennesker kan det åbenbart ikke eksistere samtidig med en næsgrus beundring for bedriften (wikileaks), så kvinderne må nødvendigvis lyve. For man kan ikke både udtænke wikileaks og voldtage kvinder?

Indtil manden er dømt er han uskyldig, det er da uværdigt for et retssamfund hvis alverdens påstande skal føre til en almen mistænkeliggørelse af et individ.


Det er også uværdigt for et retssamfund at man bare kan lade være med at komme hjem og stå ansigt til ansigt med sine anklagere.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf annellaII » 15. jan 2018, 08:10

LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev: Et andet eksempel er Julian Assange. Ingen af os ved om han rent faktisk voldtog de to kvinder som de har anklaget ham for, så alle burde i virkeligheden holde muligheden åben. Men for en del mennesker kan det åbenbart ikke eksistere samtidig med en næsgrus beundring for bedriften (wikileaks), så kvinderne må nødvendigvis lyve. For man kan ikke både udtænke wikileaks og voldtage kvinder?

Indtil manden er dømt er han uskyldig, det er da uværdigt for et retssamfund hvis alverdens påstande skal føre til en almen mistænkeliggørelse af et individ.


Det er også uværdigt for et retssamfund at man bare kan lade være med at komme hjem og stå ansigt til ansigt med sine anklagere.


Ikke i alle tilfælde, det er Roman Polanski det bedste eksempel på, den 13-årige pige han voldtog for snart 40 år siden har ikke lagt sag an mod ham, men den amerikanske justits vil absolut have ham dømt, selvom det nu 53-årige offer ikke ønsker det tværtimod har hun altid forsøgt at få stoppet anklagen mod ham.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf Pølsemix » 15. jan 2018, 08:36

LaScrooge skrev:Det er også uværdigt for et retssamfund at man bare kan lade være med at komme hjem og stå ansigt til ansigt med sine anklagere.

Det ændrer ikke på princippet om at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 15. jan 2018, 08:40

vibbsen skrev:
annellaII skrev:Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Hvis det har min interesse - helt sikkert ja.


Et super eksempel er faktisk min mand som kategorisk NÆGTER at se film Tom Cruise. Fordi han er medlem af scientologi :nerve: :stoned: :stoned: Det er jeg godt nok MEGA ligeglad med...Hvis filmen ser interessant ud, så ser jeg den. Punktum. Jeg går så naturligvis i biffen og ser dem. Når han nu ikke vil se Tom Cruise film, så er der jo flere popcorn til mig. Og han kan passe barnet når han alligevel sidder hjemme....


:lol: det gør jeg også. Den mand er helt skudt af i hovedet, og jeg nægter at støtte noget som han deltager i :cool:
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf LaScrooge » 15. jan 2018, 10:02

Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Det er også uværdigt for et retssamfund at man bare kan lade være med at komme hjem og stå ansigt til ansigt med sine anklagere.

Det ændrer ikke på princippet om at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist.


Det har reelt intet med sagen at gøre.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf Juki » 26. jan 2018, 00:31

Både og.

Det skal helt klart være bevist at en eller anden har gjort noget ulovligt, amoralsk eller hvad nu, før det evt. påvirker mig. Der skal være en pointe i ikke at støtte dem.

Lars von Trier er et godt eksempel. Han er sikkert en god instruktør, men jeg har ikke brudt mig om ham eller hans film i flere år, så dem lader jeg så vidt muligt vær med at opsøge. Filmene kan jo godt være gode alligevel, så det er ikke noget jeg prøver at påvirke andre med. Peter Aalbæk har givet mig the creeps i mange år, og nu hvor alt det med #metoo og sexchikane har været fremme har det ikke ligefrem ændret min opfattelse af ham eller øget min lyst til at støtte hans foretagende.

Generelt har jeg det stramt med sådan nogle performance- og provokationskunstnere. Jeg synes ganske enkelt at meget af det er totalt åndssvagt og ikke hvad jeg vil betegne som noget man kan kræve penge og opmærksomhed for. Det er selvom jeg kender flere der "optræder" med sådan noget.

Nogle gange kan det dog være svært at undgå alt det man vil. Fx har jeg været på Aros i Århus, selvom værket med en hesteofringen var udstillet. Jeg ved godt det ikke var ment som en provokation, men jeg synes stadig det er et åndssvagt værk og en mærkelig måde at gøre opmærksom på Vietnamkrigen osv.

Det kommer selvfølgelig også an på hvad det er. Selvom jeg er imod børnearbejde og dårlige arbejdsforhold i udlandet, så har jeg stadig brug for tøj og sko, men det kan være ret svært at navigere i hvilke mærker der ikke benytter sig af urimelige arbejdsforhold osv. Og bare fordi et mærke eller en producent bliver taget i det, så er det jo langt fra sikkert at alle mulige andre ikke også benytter sig af det.

Man kan selvfølgelig gøre meget for at undgå at støtte diverse ting, der går imod ens principper.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf kidkomb » 26. jan 2018, 06:03

Til en vis grad.
Jeg føler uvilje mod feks Tom Cruise og Woody Allen og ser derfor ikke deres film.
Men det er ikke et helt igennem bevidst valg eller noget jeg gør af princip. Jeg har bare instinktivt ikke lyst til at støtte dem.
Sådan er det nok med en del ting i mit liv. Hvis jeg står og skal vælge noget at købe/se/spise så betyder det åbenbart noget for mig hvem mine penge støtter.
Procter&Gamble er et godt eksempel herpå. Deres produkter vil jeg ikke købe. Basta.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf thomassneum » 26. jan 2018, 07:58

Hmm..

Det kan få mig til at fravælge ja.

Jeg har bla. stor sympati for at Gn´R fjernede akkreditering osv. fra deres Spaghetti plade, så Manson ikke fik noget økonomisk ud af sangen "look at your game girl", som de havde med på pladen, men altå bare ikke nævnte nogen steder. Pengene gik istedet til fonde som hjælper hans ofre.
Senest rettet af thomassneum 26. jan 2018, 11:50, rettet i alt 1 gang.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf thomassneum » 26. jan 2018, 08:00

Jeg kommer ikke til at købe Peter Madsens bog.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf BlueBunny » 26. jan 2018, 09:41

Jeg kan se ting forskelligt alt efter hvilke tanker der er i mit hovede. Jeg kan se et maleri på een måde hvis jeg er alene, en anden måde hvis værket har en titel, en tredje hvis en anden måske fortæller mig sin tolkning. Så for mig har historie betydning.

Hvis jeg ved en skuespiller har opført sig på en måde som jeg slet ikke billiger så ser jeg det anderledes. Cosby&co bliver aldrig det samme. Mike tyson er ikke bare en bokser længere. Woody Allen og hans særegne humor i film ser jeg nu med andre øjne og bryder mig ikke om det.

Hvad jeg ikke ved har jeg ikke ondt af. Men kender jeg historien, ja så kender jeg den og kan ikke bare ignorere den.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf Pølsemix » 26. jan 2018, 09:48

LaScrooge skrev:
Det har reelt intet med sagen at gøre.

Jo, det er ikke pøblen som skal dømme Assange eller andre for den sags skyld. Det har vi retssystemet til, en offentlig fordømmelse som det er set i fx metoo-kampagnen er et skråplan.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf HerErJeg » 26. jan 2018, 11:19

Sådan en som Yaha Hassan, eller hvad han nu hedder, ham ville jeg ikke støtte på nogen måde.
Han blev ramt af bølger af sympati fordi han tog opgør med den verden han kommer fra, nu er han bare et kæmpe fjols som alle andre kæmpe fjolser der helst bare skal glemmes.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kan du forbruge kultur der er lavet af et dumt svin?

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jan 2018, 16:26

Hvis man vil være et vidende menneske, kan man ikke blive det uden at anvende kultur af "dumme svin".
Historieundervisning ville i så fald aldrig være noget man havde som fag.

Dertil kommer (min personlige mening iforhold til #metoo) - fordi nogen mener at x er et dumt svin er ikke ensbetydende med at andre gør, eller at han er det.

#metoo er det det mest feministiske svineri i mands minde, men ok...så står det 1-1 kønnene imellem i forhold til heksebrændingerne.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"