Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 09:45

Det er svært at blive dansk statborger, og sådan skal det også være. Men det her krav synes jeg er vanvittigt: https://www.b.dk/politiko/kan-du-huske- ... r-hvad-det

Jeg ville under ingen omstændigheder kunne redegøre for det for mig eget vedkommende. Jeg kunne i nogle år tilbage rekonstruere det rimelig præcist, men det er det. Egentlig er jeg mest som Jan E. Jørgensen: "Jeg kan heller ikke huske, hvad jeg lavede for otte år siden. Jeg kan ikke engang huske, hvad jeg lavede i sidste uge." her: https://www.b.dk/politiko/tine-lucas-jo ... skal-vaere Jeg ville kunne komme med et kvalificeret bud et par år eller fem tilbage, hvis jeg virkelig lagde noget arbejde i det - men 12 år? Aldrig i livet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 09:52

Jeg kan ikke læse artiklen. Hvad er kravet helt præcis? Og hvad forhindrer at man bare angiver et ca.-tal?
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 09:57

abcd skrev:Jeg kan ikke læse artiklen. Hvad er kravet helt præcis? Og hvad forhindrer at man bare angiver et ca.-tal?


Du kan ikke bare angive et cirkatal. Oplysningerne skal bruges til at vise, at du har opholdt sig minimum 9 år i Danmark, og at du ikke har befundet sig i udlandet i mere en sammenlagt ét år, så du skal være præcis.

Fra artiklen:

Alle kender indfødsretsprøven, som man skal bestå for at blive dansk statsborger. Men faktisk skal man opfylde en lang liste af kriterier for at få det rødbedefarvede pas.

Og i efteråret blev listen endnu længere.

Her blev det tilføjet, at alle udlændinge, der søger om dansk statsborgerskab, skal kunne oplyse, hvor mange gange de har krydset den danske grænse de seneste tolv år. Det gælder både ferier og weekendophold.

Ifølge Udlændinge- og Integrationsministeriet skyldes det, at man derved har flere oplysninger til selve sagsbehandlingen til at vurdere, om ansøgeren opfylder opholdskravet. For at tjekke om oplysningerne er korrekte, sammenholdes de med CPR-registeret og det såkaldte Udlændinge Informations Systemet. Og så har ansøgeren afgivet informationerne på baggrund af tro, love og under straffeansvar, bemærkes det.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24920

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf sigge » 15. jan 2018, 10:05

Nej, 12 år tilbage det ville jeg godt nok ikke kunne tilnærmelsesvist præcist. Jeg kan nok godt redegøre ret præcist for det de seneste 5 år ved hjælp af gamle kalendere, kontoudtog osv., men det ville godt nok kræve noget tid. Det er selvfølgelig også helt i orden, at man skal bruge lidt tid på det, hvis man gerne vil opnå statsborgerskab. Men at skulle rekonstruere hele sin færden i de sidste 12 år virker godt nok voldsomt. Gad vide om en smuttur på et par timer over grænsen for at handle også tæller med?
1
You can't spell awesome without me.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 10:10

sigge skrev:Nej, 12 år tilbage det ville jeg godt nok ikke kunne tilnærmelsesvist præcist. Jeg kan nok godt redegøre ret præcist for det de seneste 5 år ved hjælp af gamle kalendere, kontoudtog osv., men det ville godt nok kræve noget tid. Det er selvfølgelig også helt i orden, at man skal bruge lidt tid på det, hvis man gerne vil opnå statsborgerskab. Men at skulle rekonstruere hele sin færden i de sidste 12 år virker godt nok voldsomt. Gad vide om en smuttur på et par timer over grænsen for at handle også tæller med?


Der står jo "krydset grænsen" i artiklen, så det må det vel betyde - men det gør det bare endnu mere voldsomt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 10:13

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:Jeg kan ikke læse artiklen. Hvad er kravet helt præcis? Og hvad forhindrer at man bare angiver et ca.-tal?


Du kan ikke bare angive et cirkatal. Oplysningerne skal bruges til at vise, at du har opholdt sig minimum 9 år i Danmark, og at du ikke har befundet sig i udlandet i mere en sammenlagt ét år, så du skal være præcis.

Fra artiklen:

Alle kender indfødsretsprøven, som man skal bestå for at blive dansk statsborger. Men faktisk skal man opfylde en lang liste af kriterier for at få det rødbedefarvede pas.

Og i efteråret blev listen endnu længere.

Her blev det tilføjet, at alle udlændinge, der søger om dansk statsborgerskab, skal kunne oplyse, hvor mange gange de har krydset den danske grænse de seneste tolv år. Det gælder både ferier og weekendophold.

Ifølge Udlændinge- og Integrationsministeriet skyldes det, at man derved har flere oplysninger til selve sagsbehandlingen til at vurdere, om ansøgeren opfylder opholdskravet. For at tjekke om oplysningerne er korrekte, sammenholdes de med CPR-registeret og det såkaldte Udlændinge Informations Systemet. Og så har ansøgeren afgivet informationerne på baggrund af tro, love og under straffeansvar, bemærkes det.


Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke detaljer ministeriet har om mine udlandsture. De opdager vel ikke hvis jeg kører til Fleggaard og handler dåseøl?

Hvis man kører rundt i Europa bliver der jo aldrig tjekket pas, så det er der næppe nogen ministerier der har registreret, så der kan man opgive hvad man vil. Så i praksis er det flyture, man skal redegøre for. Jeg kan fint redegøre for alle flyture jeg har taget de sidste 12 år.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Rapfisk » 15. jan 2018, 10:14

Hvis jeg absolut skal, kan jeg nok godt, men det ville kræve nogle timers arbejde. Jeg kan ikke på datoen, men jeg kan godt sige rimelig præcist, hvor længe jeg har været væk de enkelte gange.

Omvendt ville jeg nok ikke kunne sige det, hvis jeg fx et større antal gange med ujævne mellemrum havde besøgt det samme sted, fx på familiebesøg. Jeg er ikke sikker på, at min fars kone, som er polsk statsborger, men overvejer at søge om dansk statsborgerskab, vil kunne.
0
Livslinjen: 70 201 201
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Lulu » 15. jan 2018, 10:16

Akehurst2 skrev:
sigge skrev:Nej, 12 år tilbage det ville jeg godt nok ikke kunne tilnærmelsesvist præcist. Jeg kan nok godt redegøre ret præcist for det de seneste 5 år ved hjælp af gamle kalendere, kontoudtog osv., men det ville godt nok kræve noget tid. Det er selvfølgelig også helt i orden, at man skal bruge lidt tid på det, hvis man gerne vil opnå statsborgerskab. Men at skulle rekonstruere hele sin færden i de sidste 12 år virker godt nok voldsomt. Gad vide om en smuttur på et par timer over grænsen for at handle også tæller med?


Der står jo "krydset grænsen" i artiklen, så det må det vel betyde - men det gør det bare endnu mere voldsomt.


Det er helt absurd hvis det skulle tælle med. Mine forældre bor ret tæt på den dansk tyske grænse, og for 12 år siden boede jeg hjemme endnu. Jeg vil vove den påstand at jeg har krydset grænsen mere end 500 gange de seneste 12 år. Alene de sidste 2 år nærmer vi os 70 gange.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 10:18

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
abcd skrev:Jeg kan ikke læse artiklen. Hvad er kravet helt præcis? Og hvad forhindrer at man bare angiver et ca.-tal?


Du kan ikke bare angive et cirkatal. Oplysningerne skal bruges til at vise, at du har opholdt sig minimum 9 år i Danmark, og at du ikke har befundet sig i udlandet i mere en sammenlagt ét år, så du skal være præcis.

Fra artiklen:

Alle kender indfødsretsprøven, som man skal bestå for at blive dansk statsborger. Men faktisk skal man opfylde en lang liste af kriterier for at få det rødbedefarvede pas.

Og i efteråret blev listen endnu længere.

Her blev det tilføjet, at alle udlændinge, der søger om dansk statsborgerskab, skal kunne oplyse, hvor mange gange de har krydset den danske grænse de seneste tolv år. Det gælder både ferier og weekendophold.

Ifølge Udlændinge- og Integrationsministeriet skyldes det, at man derved har flere oplysninger til selve sagsbehandlingen til at vurdere, om ansøgeren opfylder opholdskravet. For at tjekke om oplysningerne er korrekte, sammenholdes de med CPR-registeret og det såkaldte Udlændinge Informations Systemet. Og så har ansøgeren afgivet informationerne på baggrund af tro, love og under straffeansvar, bemærkes det.


Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke detaljer ministeriet har om mine udlandsture. De opdager vel ikke hvis jeg kører til Fleggaard og handler dåseøl?

Hvis man kører rundt i Europa bliver der jo aldrig tjekket pas, så det er der næppe nogen ministerier der har registreret, så der kan man opgive hvad man vil. Så i praksis er det flyture, man skal redegøre for. Jeg kan fint redegøre for alle flyture jeg har taget de sidste 12 år.


Jamen, man kan da altid bare skrive et eller andet og håbe, det ikke bliver opdaget. Det synes jeg ikke, gør kravet spor mere rimeligt. Jeg ville så heller ikke kunne huske alle flyture i 12 år.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Wizzze » 15. jan 2018, 10:20

Jeg kunne nok grave vores flybilletter frem for de sidste 5-6 år, men det beviser jo ikke noget. Bare at vi havde en booking, ikke at vi faktisk rejste ud eller kom hjem igen på de datoer. Man stempler eller registrerer jo ikke pas, ved rejser inden for EU. Men det vil være totalt umuligt for os at skulle oplyse hvornår vi har været i Sverige, eller Tyskland i bilen. Og Hvordan tæller en tur til Bornholm over Ystad-Rønne, er det indenrigs eller udland? :gruble:
idiotisk lovgivning! Bekræfter en masse af mine fordomme om folketinget og deres lovarbejde :rulle:
1
Do as I say! :whip:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Ficus » 15. jan 2018, 10:22

Jeg kan ikke, det er helt sikkert. Jeg kunne nok give et estimat, men det er ikke godt nok jo.

Bor ikke ved grænsen, men har da alligevel nogle gange været nede og handle og hjem igen. Og sidste sommer var vi på weekendtur i Jylland og krydsede nogle gange, da vi nærmest kørte langs grænsen, så om det lige er 3 eller 5 gange. 1 dages ture til Malmø og den slags, det kunne os være 7 eller 12 gange. Jeg ville dumpe stort.
Senest rettet af Ficus 15. jan 2018, 10:22, rettet i alt 1 gang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 10:22

Akehurst2 skrev:Jamen, man kan da altid bare skrive et eller andet og håbe, det ikke bliver opdaget. Det synes jeg ikke, gør kravet spor mere rimeligt. Jeg ville så heller ikke kunne huske alle flyture i 12 år.


Jeg synes det afhænger en del af hvordan det skal fungere i praksis. Hvad sker der f.eks. hvis man husker 90%, og ministeriet så konfronterer en med en weekend-tur til Berlin man tog for 10 år siden som man har glemt? Bliver man så smidt ud af landet med øjeblikkelig virkning fordi man har forsøgt at snyde, eller er der plads til enkelte fejl? Og hvordan håndteres éndags-ture?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Studsgaard » 15. jan 2018, 10:30

Jeg kan ikke, og jeg rejer ikke engang meget. De ferier udenlands jeg har været på vil jeg nok kunne få skrev ned, men tolv år er længe, tænk hvis man glemmer en? Men så har vi været på korte ture i Sverige eller Tyskland, med og uden overnatninger, dem vil jeg på ingen måde kunne.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Stars » 15. jan 2018, 10:32

Wizzze skrev:Jeg kunne nok grave vores flybilletter frem for de sidste 5-6 år, men det beviser jo ikke noget. Bare at vi havde en booking, ikke at vi faktisk rejste ud eller kom hjem igen på de datoer. Man stempler eller registrerer jo ikke pas, ved rejser inden for EU. Men det vil være totalt umuligt for os at skulle oplyse hvornår vi har været i Sverige, eller Tyskland i bilen. Og Hvordan tæller en tur til Bornholm over Ystad-Rønne, er det indenrigs eller udland? :gruble:
idiotisk lovgivning! Bekræfter en masse af mine fordomme om folketinget og deres lovarbejde :rulle:


Det kan jeg svare på. :banan:

Det tæller som udenlands - og det ved jeg, fordi min datter går på en skole, hvor eleverne får en ydelse (har glemt dens navn), hvor man ikke må rejse udenlands de første 12 måneder. De kan ikke tage på lejrskole på Bornholm over Ystad-Rønne af den grund.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 10:39

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Jamen, man kan da altid bare skrive et eller andet og håbe, det ikke bliver opdaget. Det synes jeg ikke, gør kravet spor mere rimeligt. Jeg ville så heller ikke kunne huske alle flyture i 12 år.


Jeg synes det afhænger en del af hvordan det skal fungere i praksis. Hvad sker der f.eks. hvis man husker 90%, og ministeriet så konfronterer en med en weekend-tur til Berlin man tog for 10 år siden som man har glemt? Bliver man så smidt ud af landet med øjeblikkelig virkning fordi man har forsøgt at snyde, eller er der plads til enkelte fejl? Og hvordan håndteres éndags-ture?


Man bliver ikke smidt ud af landet - men ifølge teksten i cirkulæreskrivelsen om naturalisation om kan man ikke opnå statsborgerskab https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... baac92b34a:

"§ 9. Har ansøgerens ophold i Danmark været afbrudt af ophold i udlandet, kan optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse kun ske, hvis ansøgerens sammenlagte ophold her i landet mindst udgør den periode, der er nævnt i § 7 eller § 8, og det må lægges til grund, at ansøgeren har til hensigt at blive her i landet."

Og de skriver bare "afbrudt af ophold i udlandet".
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"