Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Planten » 18. jan 2018, 22:38

Jeg synes, at man skal huske på, at det er medlemmerne, der stemmer for eller imod overenskomstforslag. Stemmer man imod, kan det føre til strejke. Så man må jo hver især afgøre, hvor meget eller lidt, man vil kæmpe for.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf landsbytossen » 18. jan 2018, 22:41

Der bliver ikke strejke. Helle Thorning-Schmidt er ikke statsminister.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Planten » 18. jan 2018, 22:48

kartoffelpizza skrev:Må jeg spørge om noget helt andet praktisk? Jeg har søgt på min fagforenings hjemmeside og ikke fundet svar. Hvad får man i konfliktstøtte ved strejke? Altså er godt med på det varierer mellem fagene, men svarer det til ens normale grundløn, dagpenge, kontanthjælp eller how? Bare ca hvis nogen ved det? Min TR har ferie.

Konfliktunderstøttelse skulle gerne svare til din almindelige løn inkl. tillæg dog uden arbejdsmarkedsbidrag, da man jo ikke arbejder. Konfliktunderstøttelse udbetales kun til medlemmer, som strejker. De medlemmer, som skal være nødberedskab skal have løn.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Anilara » 19. jan 2018, 05:24

Planten skrev:
Anilara skrev:Altså, det er vel kun alle som er medlem af fagforeninger der forhandler, som evt strejker, og ikke alle i det offentlige.
På mit offentlige arbejde er vi en del, der ikke er i fagforening. Vi kan vel fortsætte arbejdet hvis vi fortæller, at vi ikke er en del af konflikten. Eller vi kan få løn for at blive hjemme og ikke strejke hvis lederen forlanger man bliver væk. Sådan forstår jeg det?

Vores ikke-medlemmer vil, som jeg forstår det, blive sat på tvungen ferie og afspadsering.

Men hvis man ikke har optjent ferie eller afspadsering tvivler jeg på de kan tvinge en til at "betale" for andres konflikt/undlade at give løn. Jeg er ret sikker på de skal give løn, så længe man fortæller man ikke er en del af konflikten. Men det er vidst rigtigt, at hvis man har noget ferie eller fleks så kan se sige man skal bruge det.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Hunkat » 19. jan 2018, 05:31

Det kan godt være man ikke behøver strejke hvis man ikke er fagforeningsmedlem.... men jeg ville godt nok meget nødigt være ene mand på posten nogle af de steder jeg har arbejdet og forsøge at holde sammen på det...

Jeg er lidt spændt på hvordan de studerende evt. vil forholde sig til en strejke blandt undervisningspersonalet... :gruble:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 19. jan 2018, 05:37

Planten skrev:Jeg synes, at man skal huske på, at det er medlemmerne, der stemmer for eller imod overenskomstforslag. Stemmer man imod, kan det føre til strejke. Så man må jo hver især afgøre, hvor meget eller lidt, man vil kæmpe for.


Det kræver jo, at der er noget at stemme om, og det er dét, der lige nu er problemet. Der forhandles slet ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2018, 07:17

Som jeg ser det lige nu, så kan de stikke deres strejke op hvor solen ikke skinner.
Vi har købt en rejse til Kreta d. 6 maj, så hvis der bliver ballade, så rammer det direkte vores ferie. Som jeg læser reglerne
, så bliver al ferie inddraget for de berørte medlemmer, og det anbefales kraftigt ikke at trodse reglerne, da man risikerer en fyring for uberettiget at blive væk fra "arbejde".
Men det er 15.000 kr. vi vinker farvel i værste fald, det kan seriøst pisse mig af sådan noget.
0
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 19. jan 2018, 07:25

HerErJeg skrev:Som jeg ser det lige nu, så kan de stikke deres strejke op hvor solen ikke skinner.
Vi har købt en rejse til Kreta d. 6 maj, så hvis der bliver ballade, så rammer det direkte vores ferie. Som jeg læser reglerne
, så bliver al ferie inddraget for de berørte medlemmer, og det anbefales kraftigt ikke at trodse reglerne, da man risikerer en fyring for uberettiget at blive væk fra "arbejde".
Men det er 15.000 kr. vi vinker farvel i værste fald, det kan seriøst pisse mig af sådan noget.


Men det er jo nu engang reglerne. Og det er altså ikke fordi det ligefrem har været en hemmelighed, at der er risiko for storkonflikt. Vi har hørt om det siden efteråret og vores fagforening har direkte meldt ud, at man bør undlade at planlægge ferie i april/maj, fordi den risikerer at blive inddraget.

Og du kan jo starte med at brokke dig over KL, det er dem, der ikke vil forhandle arbejdstid med lærerne.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tibbler » 19. jan 2018, 07:43

HerErJeg skrev:Som jeg ser det lige nu, så kan de stikke deres strejke op hvor solen ikke skinner.
Vi har købt en rejse til Kreta d. 6 maj, så hvis der bliver ballade, så rammer det direkte vores ferie. Som jeg læser reglerne
, så bliver al ferie inddraget for de berørte medlemmer, og det anbefales kraftigt ikke at trodse reglerne, da man risikerer en fyring for uberettiget at blive væk fra "arbejde".
Men det er 15.000 kr. vi vinker farvel i værste fald, det kan seriøst pisse mig af sådan noget.


Som jeg har forstået, så kan man godt holde ferie, mens der er strejke. Problemet er, hvis man stadig er på ferie, når strejken slutter; for man har mødepligt til at møde op på arbejdet første dag efter strejken. Men det kan være muligt at lave en skriftlig forhåndsaftale med sin arbejdsplads, hvor det er aftalt, at det er ok, at man stadig er på ferie efter en evt. strejke.
0
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2018, 07:52

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Som jeg ser det lige nu, så kan de stikke deres strejke op hvor solen ikke skinner.
Vi har købt en rejse til Kreta d. 6 maj, så hvis der bliver ballade, så rammer det direkte vores ferie. Som jeg læser reglerne
, så bliver al ferie inddraget for de berørte medlemmer, og det anbefales kraftigt ikke at trodse reglerne, da man risikerer en fyring for uberettiget at blive væk fra "arbejde".
Men det er 15.000 kr. vi vinker farvel i værste fald, det kan seriøst pisse mig af sådan noget.


Men det er jo nu engang reglerne. Og det er altså ikke fordi det ligefrem har været en hemmelighed, at der er risiko for storkonflikt. Vi har hørt om det siden efteråret og vores fagforening har direkte meldt ud, at man bør undlade at planlægge ferie i april/maj, fordi den risikerer at blive inddraget.

Og du kan jo starte med at brokke dig over KL, det er dem, der ikke vil forhandle arbejdstid med lærerne.


Nu er det min kone der er i fagforbund. Det er bare ikke i orden når arbejdspladsen selv opfordrer til at reservere ferie, uden at nævne et kvidder om en mulig konflikt. Lederen selv har booket ferie i maj måned, i den uge der følger efter min kones ferie, så man kan sige at der noget kommunikation der overhovedet ikke fungerer. Info omkring en mulig konflikt eller status på forhandler burde virkelig komme fra ledelsen, fremfor at menig medarbejder skal sidde og vurdere om der bør bestilles sommerferie eller ej.
Når man læser fagforenings hjemmeside, så er der heller ikke klar udmelding, ferien blev bestilt inden de første nyheder på fagforenings hjemmeside begyndte at nævne at vis "sandsynlighed" for konflikt.
0
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 19. jan 2018, 08:11

HerErJeg skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Som jeg ser det lige nu, så kan de stikke deres strejke op hvor solen ikke skinner.
Vi har købt en rejse til Kreta d. 6 maj, så hvis der bliver ballade, så rammer det direkte vores ferie. Som jeg læser reglerne
, så bliver al ferie inddraget for de berørte medlemmer, og det anbefales kraftigt ikke at trodse reglerne, da man risikerer en fyring for uberettiget at blive væk fra "arbejde".
Men det er 15.000 kr. vi vinker farvel i værste fald, det kan seriøst pisse mig af sådan noget.


Men det er jo nu engang reglerne. Og det er altså ikke fordi det ligefrem har været en hemmelighed, at der er risiko for storkonflikt. Vi har hørt om det siden efteråret og vores fagforening har direkte meldt ud, at man bør undlade at planlægge ferie i april/maj, fordi den risikerer at blive inddraget.

Og du kan jo starte med at brokke dig over KL, det er dem, der ikke vil forhandle arbejdstid med lærerne.


Nu er det min kone der er i fagforbund. Det er bare ikke i orden når arbejdspladsen selv opfordrer til at reservere ferie, uden at nævne et kvidder om en mulig konflikt. Lederen selv har booket ferie i maj måned, i den uge der følger efter min kones ferie, så man kan sige at der noget kommunikation der overhovedet ikke fungerer. Info omkring en mulig konflikt eller status på forhandler burde virkelig komme fra ledelsen, fremfor at menig medarbejder skal sidde og vurdere om der bør bestilles sommerferie eller ej.
Når man læser fagforenings hjemmeside, så er der heller ikke klar udmelding, ferien blev bestilt inden de første nyheder på fagforenings hjemmeside begyndte at nævne at vis "sandsynlighed" for konflikt.


Ledelsen har da ikke noget at gøre med centrale overenskomstforhandlinger. Det er hendes TR, der skal oplyse om risikoen for en konflikt. Og hvis vedkommende ikke har gjort det, tjah så er han/hun måske ikke god nok som TR eller også har fagforeningen ikke orienteret grundigt nok. Jeg véd bare, at vi har været informeret af både vore TR og vores fagforening siden efteråret og der har også været skrevet en del om, at der var risiko for konflikt, både fordi Mod.styrelsen kom med udmeldingen om forkostpausen og fordi der fra starten har været et fællesskab med lærerne. Ingen forhandlinger før de får en reel forhandling om deres arbejdstid.

Men at skyde skylden på ledelsen er altså en anelse fjollet, det er overhovedet ikke deres ansvar at informere om en eventuel konflikt.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 19. jan 2018, 08:13

Tibbler skrev:
HerErJeg skrev:Som jeg ser det lige nu, så kan de stikke deres strejke op hvor solen ikke skinner.
Vi har købt en rejse til Kreta d. 6 maj, så hvis der bliver ballade, så rammer det direkte vores ferie. Som jeg læser reglerne
, så bliver al ferie inddraget for de berørte medlemmer, og det anbefales kraftigt ikke at trodse reglerne, da man risikerer en fyring for uberettiget at blive væk fra "arbejde".
Men det er 15.000 kr. vi vinker farvel i værste fald, det kan seriøst pisse mig af sådan noget.


Som jeg har forstået, så kan man godt holde ferie, mens der er strejke. Problemet er, hvis man stadig er på ferie, når strejken slutter; for man har mødepligt til at møde op på arbejdet første dag efter strejken. Men det kan være muligt at lave en skriftlig forhåndsaftale med sin arbejdsplads, hvor det er aftalt, at det er ok, at man stadig er på ferie efter en evt. strejke.


Kun hvis ferien er påbegyndt inden strejken starter. Hvis der er konflikt fra 10. april og man har bestilt ferie fra 15. april, så kan man ikke afvikle sin ferie.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tibbler » 19. jan 2018, 08:17

fisken80 skrev:
Tibbler skrev:
HerErJeg skrev:Som jeg ser det lige nu, så kan de stikke deres strejke op hvor solen ikke skinner.
Vi har købt en rejse til Kreta d. 6 maj, så hvis der bliver ballade, så rammer det direkte vores ferie. Som jeg læser reglerne
, så bliver al ferie inddraget for de berørte medlemmer, og det anbefales kraftigt ikke at trodse reglerne, da man risikerer en fyring for uberettiget at blive væk fra "arbejde".
Men det er 15.000 kr. vi vinker farvel i værste fald, det kan seriøst pisse mig af sådan noget.


Som jeg har forstået, så kan man godt holde ferie, mens der er strejke. Problemet er, hvis man stadig er på ferie, når strejken slutter; for man har mødepligt til at møde op på arbejdet første dag efter strejken. Men det kan være muligt at lave en skriftlig forhåndsaftale med sin arbejdsplads, hvor det er aftalt, at det er ok, at man stadig er på ferie efter en evt. strejke.


Kun hvis ferien er påbegyndt inden strejken starter. Hvis der er konflikt fra 10. april og man har bestilt ferie fra 15. april, så kan man ikke afvikle sin ferie.


ok. Ja, det er dælme surt, hvis der så er bestilt ferie, og den ryger lige i skraldespanden
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4885
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6472

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Stars » 19. jan 2018, 08:31

Chrisolade skrev:Jeg er sygeplejerske, og vi har fået varslet at der er stor sandsynlighed for konflikt/strejke/arbejdsnedlægglese i april/maj måned. Ligeledes har vist fået af vide, at vi skal undgå ferie i de uger. Præcis hvorfor og, hvad vores rettigheder er, har jeg ikke fået at vide. Men jeg vil høre min tillidsrepræsentant om det..


Jeg har intet hørt fra min fagforening (FKF), så jeg ved ikke, om jeg risikerer at skulle strejke.

Jeg har en del restferie planlagt i april, som jeg jo i givet fald ikke kan holde - hvad sker der med den?
Kan den blive overført til nyt ferieår/udbetalt pga. feriehindring?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4885
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6472

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Stars » 19. jan 2018, 08:34

Nomine skrev:
Anilara skrev:Altså, det er vel kun alle som er medlem af fagforeninger der forhandler, som evt strejker, og ikke alle i det offentlige.
På mit offentlige arbejde er vi en del, der ikke er i fagforening. Vi kan vel fortsætte arbejdet hvis vi fortæller, at vi ikke er en del af konflikten. Eller vi kan få løn for at blive hjemme og ikke strejke hvis lederen forlanger man bliver væk. Sådan forstår jeg det?



Mon ikke der vil dannes blokader så I ikke kan møde ind? Hvis det sker og du er medlem af en gul så kan du vist få støtte fra dem - men jeg ved ikke hvad der sker hvis du ikke er medlem af en fagforening - for så bliver det umiddelbart på egen regning.


Dengang med "Gær-konflikten" blev HK-erne lockoutet på min arbejdsplads.
Alle ikke-HK'ere gik på arbejde som normalt (bortset fra, at chefen prøvede at få afviklet lidt ekstra ferie/afspadsering, da der ikke var så meget at lave som normalt)
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"