Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 12. mar 2018, 21:10

Tamara skrev:
Artem skrev:
SonataA skrev:Hvis en håndværker ringede til dig, så ville jeg virkelig ikke anbefale af du tager den. Er der noget en håndværker ikke er fan af, så er det skruebrækkere. Så tidligere at murerne har sendt deres støtte til de offentligt ansatte, lur mig om ikke resten af forbundene følger trop.

Men; du vil bare arbejde en lille smule, for det er jo fint og flinkt at gøre. Men så virker værktøjerne jo ikke. En strejke vil ikke ramme arbejdsgiverne hvis medarbejderne alligevel lige arbejdede lidt. En lockout ville ingen effekt have hvis medarbejderne mødte på arbejde.
Se det på denne måde: en lockout er et ophør af din arbejdsaftale. Dit arbejde er konfliktramt og må ikke udføres! Længere er den ikke. Der er ikke nogen gråzone. Der er konfliktramt- og ikke konfliktramt arbejde.

Nu er det jo normalt kun mester som ringer til mig. Som jo er selvstændig og ikke medlem af en fagforening.

Som sagt må vi jo tage det op med hvad vi gør rent praktisk, ved at chefgruppen holder møde om det i næste uge. Så efter det får vi nærmere besked.
Personligt vil jeg foretrække at stoppe arbejdet i mens. Som måske også er det min chef foretrækker selv om det jo vil forsinke projekterne.

Men hvis det skal køre videre så vil jeg godt nok foretrække at svare på spørgsmål om ting der skal tages beslutninger om. Da det jo både kan blive meget dyrt og besværligt hvis håndværkere selv tager en dårlig beslutning jeg efterfølgende vil have lavet om. Som sådan kan håndværkerne jo sagtens selv arbejde videre uden mig som bygherre. Men selv om jeg selv vil mene at jeg har lavet nogle ganske gode tegninger og beskrivelser. Så opstår der altid en masse uforudset ting som der skal tages en beslutning om. Hvor jeg bare vil være træt af at det ikke bliver som jeg gerne vil have det, fordi håndværkere selv eller en chef længere oppe i systemet skal tage beslutningen frem for mig. På den måde er det for mig egen skyld at jeg vil tage min telefon for at få det resultat jeg gerne vil have.


Du har slet ikke forstået hvad lockout betyder?

Er der ikke 99,9999999999999999999% sandsynlighed for at jeg kommer tilbage til mit arbejde efter en lockout? og der skal leve med hvad der er sket mens jeg har været væk.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Danseprinsesse » 12. mar 2018, 21:11

kartoffelpizza skrev:
Danseprinsesse skrev:Hvad gør man egentlig i forhold til pasning af børn, hvis institutionerne er lukkede?

Mit hospital er ikke udtaget til konflikt for lægesekretærer (hverken strejke eller lockout). Sygeplejerskerne (også måske lægerne) på min afdeling er dog udtaget til strejke.
Jeg må vel ikke holde ferie for at kunne passe mit barn, hvis der bliver en konflikt?

Vi havde lige gennemgang af det forleden; man har selv ansvar for at finde pasning. Arbejdsgiver kan tillade ferie eller at medbringe børn alt efter forholdene, men hvis begge disse ting nægtes, skal man selv finde pasning, da det ellers vil ses som brud på kontrakten.

Det her var så DSR. Din fagforening kan nok oplyse dig om hvorvidt du har andre rettigheder.


Ja, jeg tror min TR skal til noget møde om det i denne uge. Kan få hende til at høre, hvad vores fagforening siger.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Danseprinsesse » 12. mar 2018, 21:15

Allmost_Famous skrev:
Danseprinsesse skrev:Hvad gør man egentlig i forhold til pasning af børn, hvis institutionerne er lukkede?

Mit hospital er ikke udtaget til konflikt for lægesekretærer (hverken strejke eller lockout). Sygeplejerskerne (også måske lægerne) på min afdeling er dog udtaget til strejke.
Jeg må vel ikke holde ferie for at kunne passe mit barn, hvis der bliver en konflikt?

Man prøver at trække på sit netværk.

Personligt forventer jeg da, at jeg nok kommer til at have flere børn i huset end jeg plejer, hvis konflikten bliver en realitet.


Ja, vi vil nok også arrangere noget turnus-hjælp-hinanden i mit netværk, hvis det bliver nødvendigt. Men hvis jeg personligt skal kunne deltage i pasning (derhjemme), kræver det at jeg overhovedet må holde fri.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2018, 21:21

Artem skrev:Synes det er en lidt mærkelig mail jeg har fået fra min fagforening i dag, som oplyser om omfattende lockoutvarsler gældende fra 10. april 2018
Hvor det efterhånden virker som om at det kommer til at ske. Men de kan vil trods alt stadig komme til enighed inden, og det kan jo udsættes 2 gange 14 dage. Så det er vil ikke særligt sandsynligt at vi bliver lockoutet fra den dato.

Men hvis det sker bliver jeg nok lidt af en skruebrækker, ikke at jeg vil møde på job, men bliver ved med at føre tilsyn med mine byggepladser og svare på opkald fra mine entreprenører.


Nu læste jeg lige dit første indlæg igen.
Ved du, at lige præcis du er omfattet af lockouten? Det er jo mest i skoler og daginstitutioner, at stort set alle sendes hjem.

En anden ting er, at du ikke skal tage for givet, at din plan vil blive påskønnet af din arbejdsgiver. Jo, måske af en uvidende nærmeste chef, men næppe af KL. Du er formelt opsagt og uønsket. Dine arbejdsgiver vil ikke have, at du repræsenterer og udfører arbejde for dem. Dét er lockout.
Hos vil det hedde låste døre og udelukkelse fra de fælles kommunikationsplatforme, og vi må ikke benytte nogen som helst kommunale lokaler til at mødes.
4
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 12. mar 2018, 21:33

DetSorteCirkus skrev:Nu læste jeg lige dit første indlæg igen.
Ved du, at lige præcis du er omfattet af lockouten? Det er jo mest i skoler og daginstitutioner, at stort set alle sendes hjem.

En anden ting er, at du ikke skal tage for givet, at din plan vil blive påskønnet af din arbejdsgiver. Jo, måske af en uvidende nærmeste chef, men næppe af KL. Du er formelt opsagt og uønsket. Dine arbejdsgiver vil ikke have, at du repræsenterer og udfører arbejde for dem. Dét er lockout.
Hos vil det hedde låste døre og udelukkelse fra de fælles kommunikationsplatforme, og vi må ikke benytte nogen som helst kommunale lokaler til at mødes.

Alle medlemmer af Konstruktørforeningen er omfattet af lockout. Dog er der nogle undtagelser, som kan læses her. Som jeg ikke er omfattet af.
https://www.kf.dk/nyheder/se-her-om-du- ... alt-ansat/

AC'erne i vores kommune skal foreøvrigt strejke.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2018, 21:33

Artem skrev:Er der ikke 99,9999999999999999999% sandsynlighed for at jeg kommer tilbage til mit arbejde efter en lockout? og der skal leve med hvad der er sket mens jeg har været væk.


Jo, ligesom jeg skal leve med, at mine elever vil komme til at stå svagere til deres afgangsprøver og i værste fald ikke kommer ind på den ønskede ungdomsuddannelse. Det ér svært, som det altid er, når noget risikerer at køre af sporet i et eller andet omfang, uden man selv kan gøre noget ved det, men det er konflikten, strejke såvel som lockout, bedøvende ligeglad med.

Eller jo, du kan, i hvert fald på sigt, gøre noget, og det er at melde dig ud af fagforeningen, men så lød det også, som om du ville få problemer med at blive på din arbejdsplads.
3
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 12. mar 2018, 21:42

DetSorteCirkus skrev:Jo, ligesom jeg skal leve med, at mine elever vil komme til at stå svagere til deres afgangsprøver og i værste fald ikke kommer ind på den ønskede ungdomsuddannelse. Det ér svært, som det altid er, når noget risikerer at køre af sporet i et eller andet omfang, uden man selv kan gøre noget ved det, men det er konflikten, strejke såvel som lockout, bedøvende ligeglad med.

Eller jo, du kan, i hvert fald på sigt, gøre noget, og det er at melde dig ud af fagforeningen, men så lød det også, som om du ville få problemer med at blive på din arbejdsplads.

Det er fint i andre er så godt inde i det hele. Har jo aldrig før prøvet sådan noget, og tror faktisk også at det er første gang i historien at min fagforening står over for en strejke og lockout. Hvorfor vores information måske halter lidt. Mine kollegaer er også i tvivl om hvad det har af betydning. Der er heller ikke nogle af dem som har oplevet sådan noget her før.

Men går da ud fra at vi får mere info hvis det bliver aktuelt. Ind til videre er det jo bare et varsel, og er ikke typen der tager sorgerne på forskud på den måde. Men venter og ser hvad der sker.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2018, 21:51

Artem skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jo, ligesom jeg skal leve med, at mine elever vil komme til at stå svagere til deres afgangsprøver og i værste fald ikke kommer ind på den ønskede ungdomsuddannelse. Det ér svært, som det altid er, når noget risikerer at køre af sporet i et eller andet omfang, uden man selv kan gøre noget ved det, men det er konflikten, strejke såvel som lockout, bedøvende ligeglad med.

Eller jo, du kan, i hvert fald på sigt, gøre noget, og det er at melde dig ud af fagforeningen, men så lød det også, som om du ville få problemer med at blive på din arbejdsplads.

Det er fint i andre er så godt inde i det hele. Har jo aldrig før prøvet sådan noget, og tror faktisk også at det er første gang i historien at min fagforening står over for en strejke og lockout. Hvorfor vores information måske halter lidt. Mine kollegaer er også i tvivl om hvad det har af betydning. Der er heller ikke nogle af dem som har oplevet sådan noget her før.

Men går da ud fra at vi får mere info hvis det bliver aktuelt. Ind til videre er det jo bare et varsel, og er ikke typen der tager sorgerne på forskud på den måde. Men venter og ser hvad der sker.


Jeg vidste heller ikke det store, altså sådan på detaljeplan, men har heldigvis kolleger og en TR, der hjælper, hvor de kan.

Jeg arbejder i øvrigt på en skole, hvor de forhadte arbejdstidsregler bliver håndhævet med fingerspitzgefühl og stor tillid til medarbejderne, og hvor vi har en god løn, meget fine fysiske forhold, lav klassekvotient, ledere, der næsten altid er til stede og synlige på skolen, og en række andre fordele, så samtidig med, at jeg er solidarisk med lærere andre steder og andre faggrupper, kan jeg godt på det personlige plan relatere til din frustration over de ulemper, konflikten fører med sig.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 21:56

Zinde skrev:Det der med at passe andres børn, så de kan komme på arbejde, selv om institutionerne er lukkede - er det ikke også skruebrækkeri?

Er det? Det vil jeg ikke mene.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 12. mar 2018, 22:11

DetSorteCirkus skrev:Jeg vidste heller ikke det store, altså sådan på detaljeplan, men har heldigvis kolleger og en TR, der hjælper, hvor de kan.

Jeg arbejder i øvrigt på en skole, hvor de forhadte arbejdstidsregler bliver håndhævet med fingerspitzgefühl og stor tillid til medarbejderne, og hvor vi har en god løn, meget fine fysiske forhold, lav klassekvotient, ledere, der næsten altid er til stede og synlige på skolen, og en række andre fordele, så samtidig med, at jeg er solidarisk med lærere andre steder og andre faggrupper, kan jeg godt på det personlige plan relatere til din frustration over de ulemper, konflikten fører med sig.

Jeg har nu hele tiden tænkt at konflikten ikke havde nogen betydning for mig, da vi nok ikke skulle strejke i en teknisk forvaltning. Men så fik jeg det brev i eftermiddag med at vi er omfattet af lockout. Så er først nu at jeg mere skal til at forholde mig til det.
Hvor jeg har læst det om at man skal aflevere computer, telefon osv ved en lockout. Men da min arbejds telefon også er min private. Tænker jeg at jeg kan slippe for det. Ja og hvis jeg skulle få nogle opkald fra igangværende projekter, så ville jeg besvare de opkald.

Det er bare min første tanke. Det er som sådan ikke fordi der er de store ulemper i det for mig. Jeg vil bare få "fri" og få dagpenge i stedet. Det kunne da som sådan være dejligt nok her om foråret.
Det vil dog være træls hvis jeg skal ligge min mobil på job, da man jo på mange måder har hele sit liv på sin mobil i dag.

Med de byggeprojekter jeg har kørende har jeg ingen ide om ledelsen mener vi skal sætte dem i stå eller ej? Tror da næsten at de vil foretrække at vi sætter dem i stå, da de godt kan se at det vil være "farligt" at køre dem videre uden tilsyn. Men det vil naturligvis give nogle gener med at projekterne bliver forsinkede. Ja og at de private entreprenører måske vil mangle noget andet arbejde. Hvor det på den måde vil gå ud over dem. Men igen det er jo også lidt pointen med en konflikt.
Det er bare sådan noget jeg ikke ved endnu, som vi først få af vide efter at ledelsen har holdt det møde i næste uge.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 22:15

Tamara skrev:
Allmost_Famous skrev:
Zinde skrev:Det der med at passe andres børn, så de kan komme på arbejde, selv om institutionerne er lukkede - er det ikke også skruebrækkeri?

Er det? Det vil jeg ikke mene.


Måske hvis du er pædagog/dagplejer og annoncerer et tilbud og tager timeløn per barn, du passer - samtidigt med at du er strejke/lockoutramt medlem af BUPL/FOA.

Det sker velsagtens hellere ikke. Pædagogerne i vores bh er slet ikke så opfindsomme :kaffe:

Det er jeg ikke. Men både sønnike og jeg vil være ramt, og om der så er et par unger mere her, før jo ikke så meget.

Det er i hvert fald ikke noget, jeg har tænkt over skulle være skruebrækkeri.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Chichu » 12. mar 2018, 22:23

Vi tager den lige en gang for alle: Man må IKKE arbejde under en strejke eller lockout. Som i I-K-K-E arbejde overhovedet. Ens ansættelsesforhold er suspenderet. Man må ikke svare på telefonopkald, man må ikke sms'e, man må ikke lige hverken det ene eller det andet. Det er faktisk meget simpelt, for der er INGEN undtagelser (disclaimer: fraregnet nødberedskab).

Om man får lov til at beholde sin telefon er helt op til arbejdsgiveren, de må gerne inddrage den. Men der kan man jo lige vejre stemningen ved sin chef. Ellers vil jeg vove at påstå at de fleste han en eller anden i sit netværk med en aflagt iphone i skuffen, som kan lånes i mellemtiden.
3
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 22:29

Tamara skrev:
Allmost_Famous skrev:
Tamara skrev:
Allmost_Famous skrev:
Zinde skrev:Det der med at passe andres børn, så de kan komme på arbejde, selv om institutionerne er lukkede - er det ikke også skruebrækkeri?

Er det? Det vil jeg ikke mene.


Måske hvis du er pædagog/dagplejer og annoncerer et tilbud og tager timeløn per barn, du passer - samtidigt med at du er strejke/lockoutramt medlem af BUPL/FOA.

Det sker velsagtens hellere ikke. Pædagogerne i vores bh er slet ikke så opfindsomme :kaffe:

Det er jeg ikke. Men både sønnike og jeg vil være ramt, og om der så er et par unger mere her, før jo ikke så meget.

Det er i hvert fald ikke noget, jeg har tænkt over skulle være skruebrækkeri.


Du er bare hjælpsom lige som mig på de fridage, som jeg har alt efter hvornår det falder.

Ikke at finde en løsning på børnene (og transport) betyder jo for nogle et mistet job.

Dét sig knapt så fedt, hvis jeg kan hjælpe og så passer fx bedstevennens forældre for os ved sygdom, hvis en af dem har fri. Det er mere vennetjenester end skruebrækkeri.

Ærligt talt, så ville min dreng alligevel røvkede sig uden legekammerater, hvis en eventuel konflikt trak ud. Der ville der jo blive arrangeret nogle legeaftaler alligevel. Jeg ville jo ikke gide have tilfældige børn her fra 6.30-17 overhovedet, så skruebrækkeri vil jeg ikke kalde det.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf SonataA » 13. mar 2018, 05:05

Artem skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg vidste heller ikke det store, altså sådan på detaljeplan, men har heldigvis kolleger og en TR, der hjælper, hvor de kan.

Jeg arbejder i øvrigt på en skole, hvor de forhadte arbejdstidsregler bliver håndhævet med fingerspitzgefühl og stor tillid til medarbejderne, og hvor vi har en god løn, meget fine fysiske forhold, lav klassekvotient, ledere, der næsten altid er til stede og synlige på skolen, og en række andre fordele, så samtidig med, at jeg er solidarisk med lærere andre steder og andre faggrupper, kan jeg godt på det personlige plan relatere til din frustration over de ulemper, konflikten fører med sig.

Jeg har nu hele tiden tænkt at konflikten ikke havde nogen betydning for mig, da vi nok ikke skulle strejke i en teknisk forvaltning. Men så fik jeg det brev i eftermiddag med at vi er omfattet af lockout. Så er først nu at jeg mere skal til at forholde mig til det.
Hvor jeg har læst det om at man skal aflevere computer, telefon osv ved en lockout. Men da min arbejds telefon også er min private. Tænker jeg at jeg kan slippe for det. Ja og hvis jeg skulle få nogle opkald fra igangværende projekter, så ville jeg besvare de opkald.

Det er bare min første tanke. Det er som sådan ikke fordi der er de store ulemper i det for mig. Jeg vil bare få "fri" og få dagpenge i stedet. Det kunne da som sådan være dejligt nok her om foråret.
Det vil dog være træls hvis jeg skal ligge min mobil på job, da man jo på mange måder har hele sit liv på sin mobil i dag.

Med de byggeprojekter jeg har kørende har jeg ingen ide om ledelsen mener vi skal sætte dem i stå eller ej? Tror da næsten at de vil foretrække at vi sætter dem i stå, da de godt kan se at det vil være "farligt" at køre dem videre uden tilsyn. Men det vil naturligvis give nogle gener med at projekterne bliver forsinkede. Ja og at de private entreprenører måske vil mangle noget andet arbejde. Hvor det på den måde vil gå ud over dem. Men igen det er jo også lidt pointen med en konflikt.
Det er bare sådan noget jeg ikke ved endnu, som vi først få af vide efter at ledelsen har holdt det møde i næste uge.


Du får jo ikke bare dagpenge, du har mulighed for at få konfliktunderstøttelse, og langt de fleste fagforbund vil stille krav om at man møder op til div. events før man er berettiget.
Jeg tror at min harme over din holdning er at den i høj grad underminerer hele fagbevægelsens arbejde.
Vil du have de goder der følger med overenskomsterne? Er de 5 ugers ferier gode at holde? For så er det altså nu vi skal holde fast i vores forhandlingsmodel.
Hele pointen ligger netop i at ALLE fagforbund står sammen.
8
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 13. mar 2018, 05:37

Falstria skrev:
Chichu skrev:Vi tager den lige en gang for alle: Man må IKKE arbejde under en strejke eller lockout. Som i I-K-K-E arbejde overhovedet. Ens ansættelsesforhold er suspenderet. Man må ikke svare på telefonopkald, man må ikke sms'e, man må ikke lige hverken det ene eller det andet. Det er faktisk meget simpelt, for der er INGEN undtagelser (disclaimer: fraregnet nødberedskab).

Om man får lov til at beholde sin telefon er helt op til arbejdsgiveren, de må gerne inddrage den. Men der kan man jo lige vejre stemningen ved sin chef. Ellers vil jeg vove at påstå at de fleste han en eller anden i sit netværk med en aflagt iphone i skuffen, som kan lånes i mellemtiden.


Man må gerne tage i sommerhus.


Øh nej. Man er forpligtet til at deltage i de ting ens fagforening arrangerer. En del fagforeninger kræver desuden at man møder og stempler ind hver eller hver anden dag.
Fagforeningen er ens arbejdsgiver i konfliktperioden og kan derfor disponere over det der svarer til ens ugentlige arbejdstid under normale omstændigheder.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"