Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 30
Likede indlæg: 917

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf FruitFly » 17. mar 2018, 08:40

Bimmerdyret skrev:
Tux skrev:Nærmeste leder må kunne fortælle hvilken af disse ting I skal bruge mindre tid på - og i øvrigt stå til ansvar når dette har konsekvenser.. Sådan helt firkantet sagt.

Hvor mange timer vil du mene ,der bør gives til en lærer for at lave en underretning?
Hvor mange timer vil du mene, der bør gives til et lærerteam, der har store sociale problemer eleverne imellem i en klasse?

Det kan vel godt være forskelligt fra lærer til lærer, fra fag til fag, fra klasse til klasse, så det er vel vanskeligt at skære over én kam?

Hvad vil lærerne have at loftet for undervisningstimer skal ligge på?
Og hvor meget forberedelsetid skal der mindst til for hver undervisningstime - sådan helt generelt?
Senest rettet af FruitFly 17. mar 2018, 08:56, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 17. mar 2018, 08:41

abcd skrev:Jeg tror gerne på at du har en dårlig leder, og jeg har ikke sagt at jeg tror forberedelsestid er ligegyldig, det ville jo være en idiotisk påstand. Jeg har alene sagt at jeg ikke synes det er rimeligt at kræve at en vis del af arbejdstiden er øremærket noget bestemt. Det er alt for rigid en måde at administrere noget på. Dårlige ledere skal ikke bekæmpes med dårlige regler. Der skal heller ikke stå i overenskomsten hvor lang tid medarbejderne må bruge på toilettet om dagen, eller hvor mange minutter de maksimalt må være i skolegården. Den daglige ledelse af enhver virksomhed fungerer bedst hvis ledelsen og medarbejderne i fællesskab finder ud af tingene, firkantede regler er bare en forhindring for sund fornuft. Hvis en konkret virksomhed har en dårlig ledelse, må de ansatte forlade den, det er ikke en undskyldning for at indføre dårlige regler.

Det er også min umiddelbare indstilling til hvordan arbejdstid skal fordeles, og jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor lærerne skal have det anderledes.
Senest rettet af FruitFly 17. mar 2018, 08:58, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 17. mar 2018, 08:44

Fru.skruk skrev:
Santa skrev:
abcd skrev:
Santa skrev:Det, vi absolut vil have, er en FORHANDLET aftale, ikke en lov. Og at der i den aftale er et loft over hvor mange undervisningslektioner vi skal have pr uge, således at der er balance mellem vores undervisningstid, vores uundværlige forberedelsestid og vores samarbejdsmødetid.
Det er hvad vi synes er vigtigst.

Det er vel let nok: Loftet er 40 undervisningstimer pr. uge.

Hvornår skal jeg så forberede og planlægge undervisningen, mødes med samarbejdspartnere, forældre, svare på mails, skrive mails, løse konflikter mellem børn og alle andre ting, som hører til mit job?
I min fritid?

En lærer (ja, alle undervisere!) har brug for en hel del forberedelsestid. Jeg ved godt at folk ikke forstår det, men så kunne de i det mindste vise vores faglighed respekt og tro på at vi ikke lyver.
Det ville være rart.

Jeg tror på dig. Og jeg kan slet ikke se, at man kan undervise uden at have forberedt sig.

40 konfrontationstimer kan man vist kun, hvis man har en reel arbejdsuge på >100 timer

Det er ikke dét, der er pointen. Vi er alle enige om, at selvfølgelig skal der forberedelsestid til! Men spørgsmålet er om dette skal bestemmes lokalt af den skolelederen (hvis job det er at lede og fordele arbejdet?) - som det foregår på de fleste andre arbejdspladser (?) - eller centralt gennem overenskomsten. Jeg har ikke hørt noget egentlig argument for at det skal gøres centralt - udover at der er dårlige ledere rundt om i skolesystemet. Men måske jeg ikke har hørt ordentlig efter (det sker!).
1
fisken80
Kort karma: 235
Likede indlæg: 7599

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2018, 09:11

FruitFly skrev:
Santa skrev:
FruitFly skrev:
Santa skrev:I princippet er lærerne ikke imod en årsnorm - det har vi altid haft, så det er ok. Grunden til at den blev taget op, var at politikerne jo (med deres egne ord) normaliserede os med L409, således at vi skulle have de samme vilkår som andre offentligt ansatte.....

Det lyder rimeligt. Hvorfor skulle lærerne have særlige vilkår?

Santa skrev:Vi skal ikke have særlige vilkår, vi skal have vilkår, der passer til vores arbejdsopgaver. Det er jo ikke en pølsefabrik vi driver.

Hm, det lyder lidt løst. "Vilkår, der passer til vores arbejdsopgaver". Rimeligt, men løst. Det må være fordi I har "særlige arbejdsopgaver" som ingen andre har.

Det eneste jeg kan se (men nu er jeg heller ikke belemret med detailviden om spørgsmålet) er, at lærerne (selvfølgelig) skal have tid til forberedelse. Er det rigtigt forstået at det er ledelsen på den enkelte skole, som bestemmer time-fordelingen mellem undervisning og forberedelse og at det I vil have er at der i overenskomsten er givet et loft for undervisningstimer, som den enkelte skole så er bundet af?

Og bare for sammenligningens skyld, hvordan ser dét ud for andre undervisere end folkeskolelærerne? Har de et loft over undervisningstimer?

Nej, det har vi ikke, det røg med vores OK13, der blev afvist af mere end 85% af GLs medlemmer, men blev stemt igennem alligevel, fordi vi var i forhandlingsfællesskab med alle de øvrige AC'ere i staten og samlet blev det et ja. Siden har politikerne fremhævet, at gymnasielærerne jo godt kunne finde ud af at sige ja til en overenskomst, der fjernede akkorderne, de var nemlig ansvarlige... men vi sagde bare aldrig ja, det er spin.

Og det er helt samme billede som Santa beskriver, på nogle skoler fungerer det fint og der afsættes rimelig tid til forberedelse, andre steder sejler det. Og desværre presser 2%-besparelserne os i voldsom grad til at undervise mere og forberede (noget) mindre, hvilket går ud over kvaliteten. Men politikerne er ligeglade, de bliver ved med at påstå, at man kan spare på indkøb af computere og på bygningsdriften selvom der er skåret ind til benet her... (men det er en anden diskussion, beklager)
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 17. mar 2018, 09:59

fisken80 skrev:
FruitFly skrev:Og bare for sammenligningens skyld, hvordan ser dét ud for andre undervisere end folkeskolelærerne? Har de et loft over undervisningstimer?

Nej, det har vi ikke, det røg med vores OK13, der blev afvist af mere end 85% af GLs medlemmer, men blev stemt igennem alligevel, fordi vi var i forhandlingsfællesskab med alle de øvrige AC'ere i staten og samlet blev det et ja. Siden har politikerne fremhævet, at gymnasielærerne jo godt kunne finde ud af at sige ja til en overenskomst, der fjernede akkorderne, de var nemlig ansvarlige... men vi sagde bare aldrig ja, det er spin.

Og det er helt samme billede som Santa beskriver, på nogle skoler fungerer det fint og der afsættes rimelig tid til forberedelse, andre steder sejler det. Og desværre presser 2%-besparelserne os i voldsom grad til at undervise mere og forberede (noget) mindre, hvilket går ud over kvaliteten. Men politikerne er ligeglade, de bliver ved med at påstå, at man kan spare på indkøb af computere og på bygningsdriften selvom der er skåret ind til benet her... (men det er en anden diskussion, beklager)

OK, men lærerne kan jo - som alle andre - forlade en given arbejdsplads, hvis den ikke fungerer.

Jeg tænkte mens jeg lige stod og lavede noget andet... er det egentlig ikke bedst at folkeskolelærernes arbejdstid bestemmes i kommunalt regi? De står trods alt mere direkte til ansvar for borgerne? Det udelukker selvfølgelig ikke at man i overenskomsten kan lægge et max antal undervisningstimer ind, men derudover synes jeg det skulle være op til den enkelte skoleleder at bestemme - inden for de rammer der er udstukket af den givne kommune.

Men at strejke fordi nogen undervisningssteder bliver dårligt ledet - og det lyder på mig som om det er dét I siger - ja, det sælger ikke rigtigt billetter hos mig. Og jeg vil ellers rigtigt gerne købe - jeg synes generelt at det offentlig er presset for hårdt og betaler gerne mere skat, om nødvendigt.
2
fisken80

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2018, 10:12

FruitFly skrev:
fisken80 skrev:
FruitFly skrev:Og bare for sammenligningens skyld, hvordan ser dét ud for andre undervisere end folkeskolelærerne? Har de et loft over undervisningstimer?

OK, men lærerne kan jo - som alle andre - forlade en given arbejdsplads, hvis den ikke fungerer.

Jeg tænkte mens jeg lige stod og lavede noget andet... er det egentlig ikke bedst at folkeskolelærernes arbejdstid bestemmes i kommunalt regi? De står trods alt mere direkte til ansvar for borgerne? Det udelukker selvfølgelig ikke at man i overenskomsten kan lægge et max antal undervisningstimer ind, men derudover synes jeg det skulle være op til den enkelte skoleleder at bestemme - inden for de rammer der er udstukket af den givne kommune.

Men at strejke fordi nogen undervisningssteder bliver dårligt ledet - og det lyder på mig som om det er dét I siger - ja, det sælger ikke rigtigt billetter hos mig. Og jeg vil ellers rigtigt gerne købe - jeg synes generelt at det offentlig er presset for hårdt og betaler gerne mere skat, om nødvendigt.

Et maks antal undervisningstimer ville være et værn mod andet end bare dårlig ledelse. Det ville også være et værn mod besparelserne, der forringer kvaliteten. Uden OK13 på gymnasielærerområdet kunne 2% besparelserne aldrig være blevet gennemført. Alene derfor er et loft en god ide.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 515
Likede indlæg: 2571

Indlægaf Falstria » 17. mar 2018, 10:23

fisken80 skrev:
Et maks antal undervisningstimer ville være et værn mod andet end bare dårlig ledelse. Det ville også være et værn mod besparelserne, der forringer kvaliteten. Uden OK13 på gymnasielærerområdet kunne 2% besparelserne aldrig være blevet gennemført. Alene derfor er et loft en god ide.

2% besparelserne har jo til formål at sikre, at klassekvotienten kan holdes nede, når læreren kræver mere i løn.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 246
Likede indlæg: 2902

Indlægaf Mani » 17. mar 2018, 10:23

Der er tilsyneladende også varslet sympatikonflikt fra FOA: https://www.avisen.dk/foa-nye-traek-var ... 89959.aspx
Det har jeg ikke hørt om før.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
fisken80

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2018, 10:28

Falstria skrev:
fisken80 skrev:

2% besparelserne har jo til formål at sikre, at klassekvotienten kan holdes nede, når læreren kræver mere i løn.

Shit hvor skriver du meget vrøvl i den her tråd. Det er helt fascinerende...
4
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 17. mar 2018, 10:34

Mani skrev:Der er tilsyneladende også varslet sympatikonflikt fra FOA: https://www.avisen.dk/foa-nye-traek-var ... 89959.aspx
Det har jeg ikke hørt om før.

Det lyder skørt, at medarbejdere skulle strejke på vejne af deres arbejdsgiveres største konkurrent.
Det kommer til at koste FOA medlemmer...

Det er en blokade af deres egne medlemmers arbejdspladser :stoned:
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 17. mar 2018, 10:45

fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:

Hvordan vil du ellers hæve lønninger, hvis ikke det er resultatet af besparelser på andre ting?
Opkræve flere skatter?
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2123

Indlægaf Tux » 17. mar 2018, 10:49

Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:

Hvordan vil du ellers hæve lønninger, hvis ikke det er resultatet af besparelser på andre ting?
Opkræve flere skatter?

Hvis de private og de offentlige lønninger følges ad, skal der ikke spares nogen steder på den baggrund..
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 17. mar 2018, 11:02

Tux skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:

Opkræve flere skatter?

Hvis de private og de offentlige lønninger følges ad, skal der ikke spares nogen steder på den baggrund..

Hvor får du pengene fra? pengetræer?
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2123

Indlægaf Tux » 17. mar 2018, 11:04

Falstria skrev:
Tux skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:

Opkræve flere skatter?

Højere lønninger i der private = større skatteindtægter..

Utroligt man skal forklare noget så simpelt..
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 17. mar 2018, 11:10

Tux skrev:
Falstria skrev:
Tux skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:

Opkræve flere skatter?

Højere lønninger i der private = større skatteindtægter..

Utroligt man skal forklare noget så simpelt..

Højere lønninger i det private, skyldes effektiviseringer, dvs. mere arbejde udført pr. medarbejder / færre medarbejdere løser de samme opgaver.

BNP er ikke steget i 10 år, så at bruge større andele på offentlige lønninger, betyder at der skal spares på noget andet i det offentlige.
Eller hæve/indføre mere skat.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"