Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 17. mar 2018, 11:04

Falstria skrev:
Tux skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Et maks antal undervisningstimer ville være et værn mod andet end bare dårlig ledelse. Det ville også være et værn mod besparelserne, der forringer kvaliteten. Uden OK13 på gymnasielærerområdet kunne 2% besparelserne aldrig være blevet gennemført. Alene derfor er et loft en god ide.


2% besparelserne har jo til formål at sikre, at klassekvotienten kan holdes nede, når læreren kræver mere i løn.


Shit hvor skriver du meget vrøvl i den her tråd. Det er helt fascinerende...


Hvordan vil du ellers hæve lønninger, hvis ikke det er resultatet af besparelser på andre ting?
Opkræve flere skatter?

Hvis de private og de offentlige lønninger følges ad, skal der ikke spares nogen steder på den baggrund..


Hvor får du pengene fra? pengetræer?

Højere lønninger i der private = større skatteindtægter..

Utroligt man skal forklare noget så simpelt..
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 17. mar 2018, 11:21

Falstria skrev:
Tux skrev:
Falstria skrev:
Tux skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Et maks antal undervisningstimer ville være et værn mod andet end bare dårlig ledelse. Det ville også være et værn mod besparelserne, der forringer kvaliteten. Uden OK13 på gymnasielærerområdet kunne 2% besparelserne aldrig være blevet gennemført. Alene derfor er et loft en god ide.


2% besparelserne har jo til formål at sikre, at klassekvotienten kan holdes nede, når læreren kræver mere i løn.


Shit hvor skriver du meget vrøvl i den her tråd. Det er helt fascinerende...


Hvordan vil du ellers hæve lønninger, hvis ikke det er resultatet af besparelser på andre ting?
Opkræve flere skatter?

Hvis de private og de offentlige lønninger følges ad, skal der ikke spares nogen steder på den baggrund..


Hvor får du pengene fra? pengetræer?

Højere lønninger i der private = større skatteindtægter..

Utroligt man skal forklare noget så simpelt..


Højere lønninger i det private, skyldes effektiviseringer, dvs. mere arbejde udført pr. medarbejder / færre medarbejdere løser de samme opgaver.

BNP er ikke steget i 10 år, så at bruge større andele på offentlige lønninger, betyder at der skal spares på noget andet i det offentlige.
Eller hæve/indføre mere skat.

Som sædvanlig er du helt væk..
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36809

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Daine » 17. mar 2018, 12:36

Falstria skrev:
Mani skrev:Der er tilsyneladende også varslet sympatikonflikt fra FOA: https://www.avisen.dk/foa-nye-traek-var ... 89959.aspx
Det har jeg ikke hørt om før.


Det lyder skørt, at medarbejdere skulle strejke på vejne af deres arbejdsgiveres største konkurrent.
Det kommer til at koste FOA medlemmer...

Det er en blokade af deres egne medlemmers arbejdspladser :stoned:

De skal ikke strejke, FOA. De beder bare deres private selskaber om ikke at tage konfliktramt arbejde/indgå aftaler med konfliktramte arbejdspladser under strejken/lockouten, det giver umiddelbart god mening.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36809

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Daine » 17. mar 2018, 12:49

Falstria skrev:
Daine skrev:
Falstria skrev:
Mani skrev:Der er tilsyneladende også varslet sympatikonflikt fra FOA: https://www.avisen.dk/foa-nye-traek-var ... 89959.aspx
Det har jeg ikke hørt om før.


Det lyder skørt, at medarbejdere skulle strejke på vejne af deres arbejdsgiveres største konkurrent.
Det kommer til at koste FOA medlemmer...

Det er en blokade af deres egne medlemmers arbejdspladser :stoned:

De skal ikke strejke, FOA. De beder bare deres private selskaber om ikke at tage konfliktramt arbejde/indgå aftaler med konfliktramte arbejdspladser under strejken/lockouten, det giver umiddelbart god mening.


Øh nej.

De er konkurrenter om det samme arbejde.

FOA beder medlemmer der er ansat i det private om at stritte imod hvis deres arbejdsgiver skaffer sine ansatte mere arbejde, det er en blokade af de medlemmers egen arbejdsplads.

Det er fuldstændigt skørt!

Taget direkte fra artiklen:
“Sympativarslet betyder, at de berørte virksomheder i tilfælde af en konflikt ikke kan modtage nye kunder, som er omfattet af de varsler, der allerede er sendt til kommuner og regioner. Bureauerne kan heller ikke sende vikarer ud for at løse opgaver, der er konfliktramte.

Sympativarslet betyder ikke, at FOA-medlemmerne med job i fritvalgsfirmaerne og vikarbureauer skal i strejke, understreger Dennis Kristensen. Sigtet med varslet er ifølge FOA at hindre, at virksomhederne 'fisker i rørte vande,' hvis en kommune skulle mangle hænder i nødberedskabet.”
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf FruitFly » 17. mar 2018, 16:14

fisken80 skrev:
FruitFly skrev:Jeg tænkte mens jeg lige stod og lavede noget andet... er det egentlig ikke bedst at folkeskolelærernes arbejdstid bestemmes i kommunalt regi? De står trods alt mere direkte til ansvar for borgerne? Det udelukker selvfølgelig ikke at man i overenskomsten kan lægge et max antal undervisningstimer ind, men derudover synes jeg det skulle være op til den enkelte skoleleder at bestemme - inden for de rammer der er udstukket af den givne kommune.

Men at strejke fordi nogen undervisningssteder bliver dårligt ledet - og det lyder på mig som om det er dét I siger - ja, det sælger ikke rigtigt billetter hos mig. Og jeg vil ellers rigtigt gerne købe - jeg synes generelt at det offentlig er presset for hårdt og betaler gerne mere skat, om nødvendigt.


Et maks antal undervisningstimer ville være et værn mod andet end bare dårlig ledelse. Det ville også være et værn mod besparelserne, der forringer kvaliteten. Uden OK13 på gymnasielærerområdet kunne 2% besparelserne aldrig være blevet gennemført. Alene derfor er et loft en god ide.

Det er jeg med på. Men bør det ikke ordnes i kommunalt regi - det er jo der pengene skal op ad lommen.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 17. mar 2018, 18:35

FruitFly skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tux skrev:Nærmeste leder må kunne fortælle hvilken af disse ting I skal bruge mindre tid på - og i øvrigt stå til ansvar når dette har konsekvenser.. Sådan helt firkantet sagt.


Hvor mange timer vil du mene ,der bør gives til en lærer for at lave en underretning?
Hvor mange timer vil du mene, der bør gives til et lærerteam, der har store sociale problemer eleverne imellem i en klasse?

Det kan vel godt være forskelligt fra lærer til lærer, fra fag til fag, fra klasse til klasse, så det er vel vanskeligt at skære over én kam?

Hvad vil lærerne have at loftet for undervisningstimer skal ligge på?
Og hvor meget forberedelsetid skal der mindst til for hver undervisningstime - sådan helt generelt?


Nemlig, men det ændrer ikke på det du skal svare på :)

Det er dog ganske enkelt at svare på det du spørger om angående forberedelsestid...for der er generelt ikke rigtig nogen fastlagt tid.

Men altså det kommer an på:

Elevsammensætningen, progression, fag..

Jeg underviser i fire 8. klasser, en 9.klasse og 1 7. klasse - 4 fag.. ialt 97 elever.
Hvor meget forberedelse vil du mene jeg burde have og er det pr fag, pr klasse eller pr elev?

Jeg kan for eget vedkommende nævne:

Jeg underviser i 4 fag, har fire 8.klasser, en 9.klasse og en 7.klasse
Jeg har 26 lektioner om ugen (hvilket svarer til 19.7 timer)
Jeg underviser og skal differentiere undervisningen til ialt 97 elever
Jeg har gennemsnitlig 4 timers mødeaktivitet (nogle gange en time mere end andre) der er fastlagt så som fagteam, årgangsteam og fællesforberedelse.

Der er så obs.møder af kortere varighed på klasserne, hvilket normalt lige ordnes i mellemfrikvarteret, hvis der ikke er fællesinfo.

Pt. har jeg 7 elever i specialklassen der er under udredning og 6 elever der køres underretninger på = forberedelse udover undervisning, samtale med forældre, eleven og med lærerteam og ledelse.


Hvis vi nu bare siger, at jeg har 1:1 i forberedelse pr fag...så tager vi klasse X i biologi, som jeg har 2 timer om ugen.

2 x 90 min = 2x 90 min forberedelse

Det er 90/26 elever= 3,46 minutter pr elev
Deri indgår : kopiering af materialer, konvertering af materialer så de elever jeg har der er diagnostiseret som ordblinde kan bruge det med tekstoplæser, at finde ekstra materiale der forklarer det samme til elev (lavt begavet) så vedkommende fatter det på niveau som elev (godt begavet) og omvendt.

Jeg skal så have 2 klasser op til NT..(nationale test), det kræver ofte spildtid på min 3 timer..og hvis det ikke lykkes første gang, ja...så håber man på at det lykkes gang nr 2.

Nå ja..og eleverne afleverer også skriftlige afleveringer - de skal rettes efter elevens progression, nuværende niveau, efter hvilke læringsmål der er, og ja. hjvis jeg sjusker så tager det vel 10 min pr elev = 2,5 time pr klasse for en skriftlig aflevering.

...

Og bare lige fordi...

Nej, selvom man er idrætslærer, så har man stadig forskellige elever der skal igennem undervisningen. At få en elev der har særlige motoriske problemer kræver stadig forberedelse, ligesom det kræver mere forberedelse for dansklæreren at få en elev, der er ordblind.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 17. mar 2018, 18:37

FruitFly skrev:
fisken80 skrev:
FruitFly skrev:Jeg tænkte mens jeg lige stod og lavede noget andet... er det egentlig ikke bedst at folkeskolelærernes arbejdstid bestemmes i kommunalt regi? De står trods alt mere direkte til ansvar for borgerne? Det udelukker selvfølgelig ikke at man i overenskomsten kan lægge et max antal undervisningstimer ind, men derudover synes jeg det skulle være op til den enkelte skoleleder at bestemme - inden for de rammer der er udstukket af den givne kommune.

Men at strejke fordi nogen undervisningssteder bliver dårligt ledet - og det lyder på mig som om det er dét I siger - ja, det sælger ikke rigtigt billetter hos mig. Og jeg vil ellers rigtigt gerne købe - jeg synes generelt at det offentlig er presset for hårdt og betaler gerne mere skat, om nødvendigt.


Et maks antal undervisningstimer ville være et værn mod andet end bare dårlig ledelse. Det ville også være et værn mod besparelserne, der forringer kvaliteten. Uden OK13 på gymnasielærerområdet kunne 2% besparelserne aldrig være blevet gennemført. Alene derfor er et loft en god ide.

Det er jeg med på. Men bør det ikke ordnes i kommunalt regi - det er jo der pengene skal op ad lommen.


Jo, det er ikke dumt, men problemet er så at 1. der er mange forskellige mellem skoler i den enkelte kommune (elevsammensætning, nogle har specialklasser, andre har ikke osv)
Som det er nu, så er der nogle kommuner, der godt kan se logikken og laver lokalaftaler med lærerne, og andre der ikke gør.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 17. mar 2018, 19:11

FruitFly skrev:
fisken80 skrev:
FruitFly skrev:Jeg tænkte mens jeg lige stod og lavede noget andet... er det egentlig ikke bedst at folkeskolelærernes arbejdstid bestemmes i kommunalt regi? De står trods alt mere direkte til ansvar for borgerne? Det udelukker selvfølgelig ikke at man i overenskomsten kan lægge et max antal undervisningstimer ind, men derudover synes jeg det skulle være op til den enkelte skoleleder at bestemme - inden for de rammer der er udstukket af den givne kommune.

Men at strejke fordi nogen undervisningssteder bliver dårligt ledet - og det lyder på mig som om det er dét I siger - ja, det sælger ikke rigtigt billetter hos mig. Og jeg vil ellers rigtigt gerne købe - jeg synes generelt at det offentlig er presset for hårdt og betaler gerne mere skat, om nødvendigt.


Et maks antal undervisningstimer ville være et værn mod andet end bare dårlig ledelse. Det ville også være et værn mod besparelserne, der forringer kvaliteten. Uden OK13 på gymnasielærerområdet kunne 2% besparelserne aldrig være blevet gennemført. Alene derfor er et loft en god ide.

Det er jeg med på. Men bør det ikke ordnes i kommunalt regi - det er jo der pengene skal op ad lommen.


Nej, for så ender vi med en kommuneskole i stedet for en folkeskole. I øvrigt er det i høj grad sådan allerede, og det er uigennemsigtigt og forvirrende.

Holbæk indgik en lokalaftale i sidste uge, og dermed er der 73 kommuner, der har en eller anden aftale, der stiller lærerne bedre end L409. Men det er vidt forskelligt, hvad aftalen går ud på - og mange steder er der ikke engang tale om en aftale, men en såkaldt 'fælles forståelse'.

I Holbæk har man sikret, at der er 30 minutters forberedelse til 1 times undervisning. Det er noget, mange lærere drømmer om. Man har lignende aftaler enkelte andre steder - mens man i andre kommuner ikke har noget loft overhovedet. Det mest grelle eksempel, jeg har hørt om, var en nyuddannet lærer, der underviste 33 lektioner om ugen. I enkelte uger havde hun 37 lektioner. Hun gik ned med stress efter få måneder.

Problemet med det er, ud over at det er synd for børnene i de kommuner, der ikke har viljen eller ressourcerne til at sikre ordentlig tid til at skabe god undervisning, at det er svært for forældrene at gennemskue. Det er endda svært for lærerne at forstå - man kunne forestille sig, at det var udbredt at 'shoppe' efter, hvor der er gode forhold, men sådan er det mig bekendt ikke, selvom der er ledige stillinger over hele landet. Måske blandt andet fordi, aftalerne er svære at forstå og ændrer sig løbende.

Det giver rigtig god mening, at man har en folkeskole med ordentlige vilkår over hele landet. Man skal ikke stilles ringere, fordi man vokser på Lolland og ikke i København.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 17. mar 2018, 19:24

Falstria skrev:
ajnaM skrev:Det giver rigtig god mening, at man har en folkeskole med ordentlige vilkår over hele landet. Man skal ikke stilles ringere, fordi man vokser på Lolland og ikke i København.


Det løses bare ikke i overenskomsten. Hvad en kommune har og kan tilbyde, har ingen sammenhæng med hvad folk kræver.
Hverken det de ansatte kræver i løn eller det borgerne kræver af kvalitet.
Så høje krav betyder bare færre kollegaer.

Det skal løses via den kommunale udligning, og der er det endnu mere op ad bakke end i de her overenskomstforhandlinger.
Nogle kommuner puger penge sammen imens andre bløder.


Kommunernes økonomi er en større diskussion. I øvrigt er det ikke en fast størrelse - det er muligt for kommunerne at presse opad i stedet for nedad og forsøge at ændre på budgetterne.

Men jo, det er i høj grad noget, der ændres ved OK. Og nej, det er ikke givet, at der skal fyres, fordi man sikrer ordentlige forhold. Eksempelvis var folkeskolen billigere med de gamle arbejdstidsregler - fordi man indførte folkeskolereformen. Man kunne eksempelvis trække den tilbage.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 17. mar 2018, 19:27

I øvrigt, nu vi er ved økonomien...

Skærmbillede 2018-03-17 kl. 20.25.58.png


Der er penge nok til at sikre ordentlig velfærd. Til gengæld er det ikke bæredygtigt at forestille sig et Danmark, som fortsætter ud af det spor, vi har kørt i de sidste årtier. Så risikerer vi at miste vi det, der er særligt ved vores samfundsmodel.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 17. mar 2018, 20:03

Falstria skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt, nu vi er ved økonomien...


Der er penge nok til at sikre ordentlig velfærd. Til gengæld er det ikke bæredygtigt at forestille sig et Danmark, som fortsætter ud af det spor, vi har kørt i de sidste årtier. Så risikerer vi at miste vi det, der er særligt ved vores samfundsmodel.


Der er de penge der er...

Det overskud vi har ét år formøbles jo hurtigt det næste.

Skal pensionister følge den private sektors løn også?


De penge, der er?

Man kunne også overveje at droppe skattelettelser og gå en anden retning. Vi har enorme demografiske udfordringer, der i stor stil vil presse på den offentlige sektor - det siger sig selv, at de ikke kan løses med, at man lader offentligt ansatte løbe stadigt stærkere. Man har nu droppet 2%-besparelserne på den offentlige sektor - det kunne passende være et første skridt.

Og inden du begynder at snakke om konkurrencen med det store udland, vil jeg indskyde, at jeg er en af dem, der mener, at vores velfærdssamfund faktisk er det primære kort, vi har på hånden, når det kommer til at skabe et samfund, andre også har lyst til at bidrage til.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 17. mar 2018, 20:56

Falstria skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt, nu vi er ved økonomien...


Der er penge nok til at sikre ordentlig velfærd. Til gengæld er det ikke bæredygtigt at forestille sig et Danmark, som fortsætter ud af det spor, vi har kørt i de sidste årtier. Så risikerer vi at miste vi det, der er særligt ved vores samfundsmodel.


Der er de penge der er...

Det overskud vi har ét år formøbles jo hurtigt det næste.

Skal pensionister følge den private sektors løn også?


De penge, der er?

Man kunne også overveje at droppe skattelettelser og gå en anden retning. Vi har enorme demografiske udfordringer, der i stor stil vil presse på den offentlige sektor - det siger sig selv, at de ikke kan løses med, at man lader offentligt ansatte løbe stadigt stærkere. Man har nu droppet 2%-besparelserne på den offentlige sektor - det kunne passende være et første skridt.

Og inden du begynder at snakke om konkurrencen med det store udland, vil jeg indskyde, at jeg er en af dem, der mener, at vores velfærdssamfund faktisk er det primære kort, vi har på hånden, når det kommer til at skabe et samfund, andre også har lyst til at bidrage til.


Ja, de penge der er.

Der ikke lettet på skattetrykket i årtier, ikke i hele din levetid nærmest, som nævnt tidligere i tråden er vi stadig nummer 1 i verden og der ingen udsigt til at det ændres.

De demografiske forskelle vi har, er i høj grad også geografiske.
Det skal løses via den kommunale udligning.

De offentligt ansatte skal løbe hurtigere for hver gang de vil have mere i løn eller (paradoksalt nok) arbejde mindre. Vores BNP er ikke steget i 10 år, så der er ikke noget ekstra at komme efter der.

Hvordan vil de offentligt ansatte bidrage til at vores BNP vokser, så der kan blive mere at betale offentligt ansatte med?


Min pointe er, at man kan afsætte en større del af BNP'et til velfærd.

Der er ikke én måde at skrue økonomi sammen på. Kommunerne er ikke for evigt låst og styret, det er noget, der har taget til i løbet af 00'erne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2018, 20:59

ajnaM skrev:
Falstria skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt, nu vi er ved økonomien...


Der er penge nok til at sikre ordentlig velfærd. Til gengæld er det ikke bæredygtigt at forestille sig et Danmark, som fortsætter ud af det spor, vi har kørt i de sidste årtier. Så risikerer vi at miste vi det, der er særligt ved vores samfundsmodel.


Der er de penge der er...

Det overskud vi har ét år formøbles jo hurtigt det næste.

Skal pensionister følge den private sektors løn også?


De penge, der er?

Man kunne også overveje at droppe skattelettelser og gå en anden retning. Vi har enorme demografiske udfordringer, der i stor stil vil presse på den offentlige sektor - det siger sig selv, at de ikke kan løses med, at man lader offentligt ansatte løbe stadigt stærkere. Man har nu droppet 2%-besparelserne på den offentlige sektor - det kunne passende være et første skridt.

Og inden du begynder at snakke om konkurrencen med det store udland, vil jeg indskyde, at jeg er en af dem, der mener, at vores velfærdssamfund faktisk er det primære kort, vi har på hånden, når det kommer til at skabe et samfund, andre også har lyst til at bidrage til.


Sgu ikke på ungdomsuddannelser, der fortsætter det år efter år efter år med 2% besparelse. Og det koster fyringer og giver dårligere kvalitet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf FruitFly » 17. mar 2018, 23:36

Bimmerdyret skrev:
FruitFly skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tux skrev:Nærmeste leder må kunne fortælle hvilken af disse ting I skal bruge mindre tid på - og i øvrigt stå til ansvar når dette har konsekvenser.. Sådan helt firkantet sagt.


Hvor mange timer vil du mene ,der bør gives til en lærer for at lave en underretning?
Hvor mange timer vil du mene, der bør gives til et lærerteam, der har store sociale problemer eleverne imellem i en klasse?

Det kan vel godt være forskelligt fra lærer til lærer, fra fag til fag, fra klasse til klasse, så det er vel vanskeligt at skære over én kam?

Hvad vil lærerne have at loftet for undervisningstimer skal ligge på?
Og hvor meget forberedelsetid skal der mindst til for hver undervisningstime - sådan helt generelt?


Nemlig, men det ændrer ikke på det du skal svare på :)

Det er dog ganske enkelt at svare på det du spørger om angående forberedelsestid...for der er generelt ikke rigtig nogen fastlagt tid.

Men altså det kommer an på:

Elevsammensætningen, progression, fag..

Jeg underviser i fire 8. klasser, en 9.klasse og 1 7. klasse - 4 fag.. ialt 97 elever.
Hvor meget forberedelse vil du mene jeg burde have og er det pr fag, pr klasse eller pr elev?

Jeg kan for eget vedkommende nævne:

Jeg underviser i 4 fag, har fire 8.klasser, en 9.klasse og en 7.klasse
Jeg har 26 lektioner om ugen (hvilket svarer til 19.7 timer)
Jeg underviser og skal differentiere undervisningen til ialt 97 elever
Jeg har gennemsnitlig 4 timers mødeaktivitet (nogle gange en time mere end andre) der er fastlagt så som fagteam, årgangsteam og fællesforberedelse.

Der er så obs.møder af kortere varighed på klasserne, hvilket normalt lige ordnes i mellemfrikvarteret, hvis der ikke er fællesinfo.

Pt. har jeg 7 elever i specialklassen der er under udredning og 6 elever der køres underretninger på = forberedelse udover undervisning, samtale med forældre, eleven og med lærerteam og ledelse.


Hvis vi nu bare siger, at jeg har 1:1 i forberedelse pr fag...så tager vi klasse X i biologi, som jeg har 2 timer om ugen.

2 x 90 min = 2x 90 min forberedelse

Det er 90/26 elever= 3,46 minutter pr elev
Deri indgår : kopiering af materialer, konvertering af materialer så de elever jeg har der er diagnostiseret som ordblinde kan bruge det med tekstoplæser, at finde ekstra materiale der forklarer det samme til elev (lavt begavet) så vedkommende fatter det på niveau som elev (godt begavet) og omvendt.

Jeg skal så have 2 klasser op til NT..(nationale test), det kræver ofte spildtid på min 3 timer..og hvis det ikke lykkes første gang, ja...så håber man på at det lykkes gang nr 2.

Nå ja..og eleverne afleverer også skriftlige afleveringer - de skal rettes efter elevens progression, nuværende niveau, efter hvilke læringsmål der er, og ja. hjvis jeg sjusker så tager det vel 10 min pr elev = 2,5 time pr klasse for en skriftlig aflevering.

...

Og bare lige fordi...

Nej, selvom man er idrætslærer, så har man stadig forskellige elever der skal igennem undervisningen. At få en elev der har særlige motoriske problemer kræver stadig forberedelse, ligesom det kræver mere forberedelse for dansklæreren at få en elev, der er ordblind.

Jeg er ikke i tvivl om at der skal afsættes tid til forberedelse og retning osv. Men hvad er det I mener at loftet på undervisningstimer for en lærer ansat til 37 timer skal være?
1
#Klimatosse
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Buller » 19. mar 2018, 07:10

Artem skrev:
fisken80 skrev:En sygeplejerske får 11,9% i pension...

Hvor?
I regionen er det 13,51% og i kommunerne 13,94%

Men medgiver gerne er det er mindre end jeg mindes.
Kan for øvrigt sagtens unde dem en højere løn, ja og pensionstillæg.


1/3 af det er selvbetalt skal man lige huske, så ser det lidt mindre flashy ud pludselig.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"