FruitFly skrev:Bimmerdyret skrev:Tux skrev:Nærmeste leder må kunne fortælle hvilken af disse ting I skal bruge mindre tid på - og i øvrigt stå til ansvar når dette har konsekvenser.. Sådan helt firkantet sagt.
Hvor mange timer vil du mene ,der bør gives til en lærer for at lave en underretning?
Hvor mange timer vil du mene, der bør gives til et lærerteam, der har store sociale problemer eleverne imellem i en klasse?
Det kan vel godt være forskelligt fra lærer til lærer, fra fag til fag, fra klasse til klasse, så det er vel vanskeligt at skære over én kam?
Hvad vil lærerne have at loftet for undervisningstimer skal ligge på?
Og hvor meget forberedelsetid skal der mindst til for hver undervisningstime - sådan helt generelt?
Nemlig, men det ændrer ikke på det du skal svare på
Det er dog ganske enkelt at svare på det du spørger om angående forberedelsestid...for der er generelt ikke rigtig nogen fastlagt tid.
Men altså det kommer an på:
Elevsammensætningen, progression, fag..
Jeg underviser i fire 8. klasser, en 9.klasse og 1 7. klasse - 4 fag.. ialt 97 elever.
Hvor meget forberedelse vil du mene jeg burde have og er det pr fag, pr klasse eller pr elev?
Jeg kan for eget vedkommende nævne:
Jeg underviser i 4 fag, har fire 8.klasser, en 9.klasse og en 7.klasse
Jeg har 26 lektioner om ugen (hvilket svarer til 19.7 timer)
Jeg underviser og skal differentiere undervisningen til ialt 97 elever
Jeg har gennemsnitlig 4 timers mødeaktivitet (nogle gange en time mere end andre) der er fastlagt så som fagteam, årgangsteam og fællesforberedelse.
Der er så obs.møder af kortere varighed på klasserne, hvilket normalt lige ordnes i mellemfrikvarteret, hvis der ikke er fællesinfo.
Pt. har jeg 7 elever i specialklassen der er under udredning og 6 elever der køres underretninger på = forberedelse udover undervisning, samtale med forældre, eleven og med lærerteam og ledelse.
Hvis vi nu bare siger, at jeg har 1:1 i forberedelse pr fag...så tager vi klasse X i biologi, som jeg har 2 timer om ugen.
2 x 90 min = 2x 90 min forberedelse
Det er 90/26 elever= 3,46 minutter pr elev
Deri indgår : kopiering af materialer, konvertering af materialer så de elever jeg har der er diagnostiseret som ordblinde kan bruge det med tekstoplæser, at finde ekstra materiale der forklarer det samme til elev (lavt begavet) så vedkommende fatter det på niveau som elev (godt begavet) og omvendt.
Jeg skal så have 2 klasser op til NT..(nationale test), det kræver ofte spildtid på min 3 timer..og hvis det ikke lykkes første gang, ja...så håber man på at det lykkes gang nr 2.
Nå ja..og eleverne afleverer også skriftlige afleveringer - de skal rettes efter elevens progression, nuværende niveau, efter hvilke læringsmål der er, og ja. hjvis jeg sjusker så tager det vel 10 min pr elev = 2,5 time pr klasse for en skriftlig aflevering.
...
Og bare lige fordi...
Nej, selvom man er idrætslærer, så har man stadig forskellige elever der skal igennem undervisningen. At få en elev der har særlige motoriske problemer kræver stadig forberedelse, ligesom det kræver mere forberedelse for dansklæreren at få en elev, der er ordblind.