Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Kort karma: 203
Likede indlæg: 2632

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Modesty Blame » 19. mar 2018, 15:51

Artem skrev:
Buller skrev:1/3 af det er selvbetalt skal man lige huske, så ser det lidt mindre flashy ud pludselig.

Det er endnu en mærkelig ting i det offentlige.
Da jeg startede på mit nye job her var det mit klare indtryk at kommunen betalte hele pensionsbidraget. Men da jeg så fik min lønaftale stod der pludselig at egetbidraget udgør 1/3 Hvorfor jeg måtte til at google om det var sandt eller ej.
Kan ikke lige finde det link igen med overgangen fra den gang de fleste offentlig ansatte var tjenestemænd og fik en god pension, til den nuværende arbejdsmarkedspension som siger at 1/3 skal være egetbidrag. Men for at dem der forsat var tjenestemænd ikke skulle være meget bedre stillet, end de nye med arbejdsmarkedspension betaler det offentlige hele pensionsbidraget.
Selv om der altså står på hver eneste lønseddel af egetbidraget udgør 1/3 :rulle:

Her er et link hvor de skriver at man ikke selv betaler det.
https://www.hk.dk/raadogstoette/pension ... t-i-staten

Det står forøvrigt også i min overenskomst at Egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag. Hvilket er noget rod når det rent faktisk ikke fungerer sådan i virkeligheden. Det er faktisk en ting jeg gerne ser at fagforbundende tager med til overenskomstforhandlingerne. For som det står i dag kan arbejdsgiver jo gå ud og forlange at vi reelt selv betale den 1/3 som de gør i dag.

Men det er jo ren retorik. Det er jo bare et spørgsmål om, at hvis du ikke havde den arbejdsmarkedspensionsaftale, ville din løn være større med præcist, hvad der svarer til 1/3 af din pensionsindbetaling.
0
ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6033

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 17:01

HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere

De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.

Drop den sang der. Der er INTET der forsvarer at folk for pokker ikke kan opføre sig ordentligt. At man tager den slags ord i anvendelse er slet og ret primitivt, og må være et tegn på at man ikke er i stand til at føre en ordentligt diskussion.

Hvad er det for ord, du mener, jeg tager i anvendelse?

Der er sådan set ikke noget odiøst i det, jeg siger. Jeg er enig i, at man skal opføre sig ordentligt, men jeg forstår som sagt godt, at kollegaerne ser skævt til det.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 555
Likede indlæg: 2925

Indlægaf Falstria » 19. mar 2018, 17:27

ajnaM skrev:
De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.

Det gør de da hvis behovet for dét opstår, og bliver man ikke enige så er det en dommer det træffer afgørelse om et kompromis, modsat et politisk indgreb foretaget af politikere.

Der er altså folk der foretrækker uvildige dommere. Som foretrækker at få løn imens der forhandles istedet for strejke/lockout scenariet. Som ikke vil støtte røde politiske partier eller nogen andre partier via deres forbund da det ikke kommer politikere noget ved, hvad man har af aftaler med sin arbejdsgiver.

Der er mange der ikke deler opfattelsen af at arbejdsmarkedet er noget politisk, som ikke ønsker at det bliver noget politisk.
Både dem som er medlem af gule forbund, dem som slet ikke er medlem af noget forbund og så en del blandt dem som er tvunget/mobbet til at melde sig ind i et rødt forbund selvom de helst var fri.
1
HerErJeg
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1100

Indlægaf HerErJeg » 19. mar 2018, 17:30

ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.

Drop den sang der. Der er INTET der forsvarer at folk for pokker ikke kan opføre sig ordentligt. At man tager den slags ord i anvendelse er slet og ret primitivt, og må være et tegn på at man ikke er i stand til at føre en ordentligt diskussion.

Der er sådan set ikke noget odiøst i det, jeg siger. Jeg er enig i, at man skal opføre sig ordentligt, men jeg forstår som sagt godt, at kollegaerne ser skævt til det.

Jeg siger ikke DU gør noget, men når artiklen går på dem der lever med skældsord, eller er tilmeldt særlige grupper som skal hjælpe dem der ikke kan møde på arbejde uden at blive lagt for had, så er der en hel del der ikke har hjerne til at kunne holde snakken på et ordentligt niveau.
Men det er nok når flokmentaliteten styrer, så er det alt for let bare at kæfte op i flok.
For vi er vel enige om at det ikke er i orden nogensinde, bare at svine hinanden til?
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1276
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21215

Indlægaf LadyFox » 19. mar 2018, 17:40

Jeg synes godt også der er et eller andet hyklerisk ved at på den ene side at være engageret i en fagforening, kæmpe for bedre vilkår og trivsel på arbejdsmarkedet og så på den anden side være efter sine kollegaer fordi de har en anden overbevisning end en selv, ja, det kan da godt være at man kan mene at dem uden fagforening eller den "forkerte" ikke deltager i den fælles kamp, og på den måde ikke er så solidariske, men.. Et godt forhold til kollegaerne spiller en ret stor rolle i forhold til trivslen på arbejdspladsen, et dårligt arbejdsmiljø er enormt usundt, så at være efter ens kollegaer på den måde er vel direkte imod hvad os der er medlem af en overenskomstbærene fagforening faktisk kæmper for.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2338

Indlægaf Tux » 19. mar 2018, 17:42

HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:

Jeg siger ikke DU gør noget, men når artiklen går på dem der lever med skældsord, eller er tilmeldt særlige grupper som skal hjælpe dem der ikke kan møde på arbejde uden at blive lagt for had, så er der en hel del der ikke har hjerne til at kunne holde snakken på et ordentligt niveau.
Men det er nok når flokmentaliteten styrer, så er det alt for let bare at kæfte op i flok.
For vi er vel enige om at det ikke er i orden nogensinde, bare at svine hinanden til?

Hvor er de reelle eksempler på at der rent faktisk sker og i hvilken udstrækning?

Det er endnu er eksempel på hvor krifa prøver ar underminere fagforeningerne...
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 17:59

Falstria skrev:
ajnaM skrev:

Det gør de da hvis behovet for dét opstår, og bliver man ikke enige så er det en dommer det træffer afgørelse om et kompromis, modsat et politisk indgreb foretaget af politikere.

Der er altså folk der foretrækker uvildige dommere. Som foretrækker at få løn imens der forhandles istedet for strejke/lockout scenariet. Som ikke vil støtte røde politiske partier eller nogen andre partier via deres forbund da det ikke kommer politikere noget ved, hvad man har af aftaler med sin arbejdsgiver.

Der er mange der ikke deler opfattelsen af at arbejdsmarkedet er noget politisk, som ikke ønsker at det bliver noget politisk.
Både dem som er medlem af gule forbund, dem som slet ikke er medlem af noget forbund og så en del blandt dem som er tvunget/mobbet til at melde sig ind i et rødt forbund selvom de helst var fri.

Jamen det er fint. Jeg synes passende, man kunne lade dem stå uden for overenskomsten. Lade dem selv forhandle løn og vilkår. Så ville vi komme uden om problemet. Jeg tror, ret mange hurtigt ville vælge en rigtig fagforening, men det er jo bare mit bud.
9
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 18:27

LadyFox skrev:Jeg synes godt også der er et eller andet hyklerisk ved at på den ene side at være engageret i en fagforening, kæmpe for bedre vilkår og trivsel på arbejdsmarkedet og så på den anden side være efter sine kollegaer fordi de har en anden overbevisning end en selv, ja, det kan da godt være at man kan mene at dem uden fagforening eller den "forkerte" ikke deltager i den fælles kamp, og på den måde ikke er så solidariske, men.. Et godt forhold til kollegaerne spiller en ret stor rolle i forhold til trivslen på arbejdspladsen, et dårligt arbejdsmiljø er enormt usundt, så at være efter ens kollegaer på den måde er vel direkte imod hvad os der er medlem af en overenskomstbærene fagforening faktisk kæmper for.

Det er ikke noget, man mener. De deltager ikke i den fælles kamp for ordentlige løn- og arbejdsvilkår. De får goderne, men betaler ikke, så på den måde er de overhovedet ikke solidariske.

Jeg er på ingen måde tilhænger af mobning på arbejdsmarkedet, men jeg forstår godt reaktionerne. Især nu, hvor fronterne spidser til, og nogle bliver lockoutet uden løn, mens andre bliver på arbejdet, får deres løn - og endda tager strejkeramt arbejde - og så bagefter høster frugterne af de andres ofre.
5
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 555
Likede indlæg: 2925

Indlægaf Falstria » 19. mar 2018, 18:40

ajnaM skrev:
Falstria skrev:
ajnaM skrev:

Jamen det er fint. Jeg synes passende, man kunne lade dem stå uden for overenskomsten. Lade dem selv forhandle løn og vilkår. Så ville vi komme uden om problemet. Jeg tror, ret mange hurtigt ville vælge en rigtig fagforening, men det er jo bare mit bud.

Det er da jer selv der bliver sure hvis en af jeres kollegaer ikke er dækket af jeres overenskomst...
Det er da ikke kollegaen som slipper for at betale partistøtte og donere milliarder til strejkekassen. De kan godt leve med at spare de penge og få den del mindre i løn som ellers bare blev brugt på de der tosserier.
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1276
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21215

Indlægaf LadyFox » 19. mar 2018, 18:43

ajnaM skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes godt også der er et eller andet hyklerisk ved at på den ene side at være engageret i en fagforening, kæmpe for bedre vilkår og trivsel på arbejdsmarkedet og så på den anden side være efter sine kollegaer fordi de har en anden overbevisning end en selv, ja, det kan da godt være at man kan mene at dem uden fagforening eller den "forkerte" ikke deltager i den fælles kamp, og på den måde ikke er så solidariske, men.. Et godt forhold til kollegaerne spiller en ret stor rolle i forhold til trivslen på arbejdspladsen, et dårligt arbejdsmiljø er enormt usundt, så at være efter ens kollegaer på den måde er vel direkte imod hvad os der er medlem af en overenskomstbærene fagforening faktisk kæmper for.

Det er ikke noget, man mener. De deltager ikke i den fælles kamp for ordentlige løn- og arbejdsvilkår. De får goderne, men betaler ikke, så på den måde er de overhovedet ikke solidariske.

Jeg er på ingen måde tilhænger af mobning på arbejdsmarkedet, men jeg forstår godt reaktionerne. Især nu, hvor fronterne spidser til, og nogle bliver lockoutet uden løn, mens andre bliver på arbejdet, får deres løn - og endda tager strejkeramt arbejde - og så bagefter høster frugterne af de andres ofre.

Uanset hvad man mener at er det da fjollet med den ene hånd at kæmpe så hårdt for bedre arbejdsvilkår, og på den anden side argumentere for at det er okay, eller i det mindste forståeligt at folk behandlet kollegaer med en anden overbevisning dårligere.
Forstå mig ret, jeg er for strejken, sur over lockouten og alt det der, jeg kan bare aldrig se fornuften i at være en røv overfor sine kollegaer, slet ikke når deres foretagne er deres ret. Dels, så er det barnligt og skadeligt ikke at være Nice overfor de mennesker man arbejder sammen med, dels er det da den værste strategi man kan bruge hvis man gerne vil have de joiner det gode selskab.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1359

Indlægaf Stars » 19. mar 2018, 18:50

ajnaM skrev:
Falstria skrev:
ajnaM skrev:

Det ville være en rigtig fin løsning ... Det mente jeg iøvrigt også, dengang jeg ikke var i fagforening.
1
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1060

Indlægaf FruitFly » 19. mar 2018, 20:00

ajnaM skrev:Jamen det er fint. Jeg synes passende, man kunne lade dem stå uden for overenskomsten. Lade dem selv forhandle løn og vilkår. Så ville vi komme uden om problemet. Jeg tror, ret mange hurtigt ville vælge en rigtig fagforening, men det er jo bare mit bud.

Helt enig. Men er det vitterlig det de røde fagforeninger gerne vil have? At deres monopol på forhandling brydes? Hvad det hvis det - åh ve åh skræk - lykkes en af de gule at forhandle bedre vilkår?

Men jo, helt sikkert! Lad fagforeningerne forhandle på deres medlemmers vegne og ikke på andres - det er kun rimeligt!
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1379
Likede indlæg: 24930

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. mar 2018, 20:07

Der er åbenbart én lærer på mit arbejde, der ikke er medlem af DLF.
Jeg må indrømme, at jeg primært har lidt ondt af vedkommende, som jeg ikke kender identiteten på. Ikke fordi jeg overhovedet tror, at det vil komme til blokade eller kolde skuldre, så skulle jeg i hvert fald kende det kollegiale fællesskab meget dårligt, men det MÅ bare på en eller anden måde være en akavet situation som den eneste at skulle møde ind sammen med ledelsen og de fire tjenestemænd i tilfælde af lockout.
2
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 20:21

FruitFly skrev:
ajnaM skrev:Jamen det er fint. Jeg synes passende, man kunne lade dem stå uden for overenskomsten. Lade dem selv forhandle løn og vilkår. Så ville vi komme uden om problemet. Jeg tror, ret mange hurtigt ville vælge en rigtig fagforening, men det er jo bare mit bud.

Helt enig. Men er det vitterlig det de røde fagforeninger gerne vil have? At deres monopol på forhandling brydes? Hvad det hvis det - åh ve åh skræk - lykkes en af de gule at forhandle bedre vilkår?

Men jo, helt sikkert! Lad fagforeningerne forhandle på deres medlemmers vegne og ikke på andres - det er kun rimeligt!

Nej, selvfølgelig er det ikke det.

Men min helt personlige holdning er nok, at fagforeningerne burde blive (markant!) bedre til at forklare deres betydning - og at et brud på monopolet forhåbentlig kunne ruske lidt op i det.

Jeg er faktisk ikke i tvivl om fagbevægelsens relevans, men de skal jo kunne gøre opmærksom på den, hvis ikke den skal forsvinde. Det er jo power in numbers - hvis der ikke er medlemmer, kan det være ligemeget.

Og der er jeg af den holdning, at fagbevægelsen i store træk har sovet i timen. Nogle gør det stadig - eksempelvis de partipolitiske, som fortsat bakker op om socialdemokratiet og låser sig selv fast i en politisk linje. Og de, som ikke har forstået alvoren, men blot fortsætter i samme spor med faldende medlemstal og lukkede øjne.

Fagbevægelsen er ikke andet end sine medlemmer. Den skal kunne forklare sin eksistensberettigelse, også for yngre medlemmer. Og det må ikke handle om billige forsikringer! Det er det for vigtigt til.
3
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4571

Indlægaf abcd » 19. mar 2018, 20:37

ajnaM skrev:De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Krifa er gule og påstår at de forhandler overenskomster: https://krifa.dk/fs/ansaettelsesvilkaar ... ster-krifa
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"