Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 19:17

Angelina skrev:Jeg ved godt det er ekstremt upopulært - men jeg synes altså det er sådan lidt "hvis ikke vi får vores vilje, så holder vi vejret og skaber os indtil vi får vores vilje" over det der strejke noget... det kan simpelthen ikke passe voksne mennesker ikke kan komme til enighed uden at skulle true (og strejke)


Vi truer altså ikke med at strejke, det eneste vi forlanger er, at der kommer til at foregå reelle forhandlinger og at vilkåren ikke bare dikteres ovenfra, for så kan vi lige så godt nedlægge den danske model som vi ellers er så stolte af.

Så det er simpelthen mangel på viden at skrive det du skriver.
11
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 18. jan 2018, 19:21

Angelina skrev:Jeg ved godt det er ekstremt upopulært - men jeg synes altså det er sådan lidt "hvis ikke vi får vores vilje, så holder vi vejret og skaber os indtil vi får vores vilje" over det der strejke noget... det kan simpelthen ikke passe voksne mennesker ikke kan komme til enighed uden at skulle true (og strejke)

Og tror du da ikke at vi også helst ville undgå strejke, og blive enige om en aftale? Det ville vi både i '13 og '15.
Men KL VILLE jo ikke lave en aftale!
Og lærerne vil altså også gerne have en forhandlet arbejdstidsaftale, og ikke blot en påtvunget lov, der hæmmer os mere end den gavner vores arbejde.
Jeg synes til gengæld at det er uoplyst og unuanceret at tro, at vi gør det her fordi vi blot vil have vores vilje!
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 19:26

Angelina skrev:
fisken80 skrev:
Angelina skrev:Jeg ved godt det er ekstremt upopulært - men jeg synes altså det er sådan lidt "hvis ikke vi får vores vilje, så holder vi vejret og skaber os indtil vi får vores vilje" over det der strejke noget... det kan simpelthen ikke passe voksne mennesker ikke kan komme til enighed uden at skulle true (og strejke)


Vi truer altså ikke med at strejke, det eneste vi forlanger er, at der kommer til at foregå reelle forhandlinger og at vilkåren ikke bare dikteres ovenfra, for så kan vi lige så godt nedlægge den danske model som vi ellers er så stolte af.

Så det er simpelthen mangel på viden at skrive det du skriver.


"Hvis det ikke bliver som vi vil have det, så gider vi ikke lege med jer" ... man kan vende og dreje det, men humlen er jo den samme, hvis ikke I får jeres vilje så nægter I at forhandle - og dermed kommer der en strejke.

Og du må gerne kalde det manglende viden at man ikke mener at strejke / true med strejke / nægte at forhandle hvis ikke man får sin vilje er vejen frem. Men ja, jeg mener voksne mennesker bør kunne klare forhandlinger på andre måder.


Men det du siger er jo så, at du er imod den danske model. Det er helt fint, det må du godt være, men så skriv det i stedet for.
Og så synes jeg du glemmer, at det jo altså går begge veje, for folkeskolelærerne strejkede faktisk ikke, de blev lockoutede. Det var KL, der besluttede, at nu ville de ikke fohandle mere. Og det vel vidende, at de med en lockout var stort set sikre på at vinde over lærerne, fordi deres forslag blev ophøjet til lov 409 ved et indgreb. Og det var lige netop dét der skete.

Så jeg synes lige du skal huske, at truslerne altså går begge veje.
7
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 18. jan 2018, 19:28

Angelina skrev:
fisken80 skrev:
Angelina skrev:Jeg ved godt det er ekstremt upopulært - men jeg synes altså det er sådan lidt "hvis ikke vi får vores vilje, så holder vi vejret og skaber os indtil vi får vores vilje" over det der strejke noget... det kan simpelthen ikke passe voksne mennesker ikke kan komme til enighed uden at skulle true (og strejke)


Vi truer altså ikke med at strejke, det eneste vi forlanger er, at der kommer til at foregå reelle forhandlinger og at vilkåren ikke bare dikteres ovenfra, for så kan vi lige så godt nedlægge den danske model som vi ellers er så stolte af.

Så det er simpelthen mangel på viden at skrive det du skriver.


"Hvis det ikke bliver som vi vil have det, så gider vi ikke lege med jer" ... man kan vende og dreje det, men humlen er jo den samme, hvis ikke I får jeres vilje så nægter I at forhandle - og dermed kommer der en strejke.

Og du må gerne kalde det manglende viden at man ikke mener at strejke / true med strejke / nægte at forhandle hvis ikke man får sin vilje er vejen frem. Men ja, jeg mener voksne mennesker bør kunne klare forhandlinger på andre måder.


Det er ikke korrekt, at DLF på noget tidspunkt har nægtet at forhandle.
KL har nægtet at føre reelle forhandlinger, de udstak et diktat (lov 409) i '13, lockoutede os, da vi ikke ville sige ja til de urimelige vilkår og så indførtes den som lov.
I '15 forsøgte DLF igen at forhandle, uden resultat. Der blev kun enighed om hensigtserklæringer, som stort set alle kommuner derefter sked på.
Forløbet har været debatteret og penslet ud i pressen, så det bør man vide.
Så nu vil vi gerne FORHANDLE, altså på den der måde, hvor det er er give and take, og hvor begge parter må give sig, men hvor begge også får sat aftryk på resultatet.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 19:34

Man ved også meget lidt om magtstrukturer, når man fremturer med postulatet om, at voksne mennesker altid bør kunne komme til enighed. Ja måske, hvis det handler om to voksne mennesker, der rent magtmæssigt er ligeværdige, det er bare ikke tilfældet når vi snakker arbjdsmarkedets parter.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 20:04

Falstria skrev:
fisken80 skrev:Man ved også meget lidt om magtstrukturer, når man fremturer med postulatet om, at voksne mennesker altid bør kunne komme til enighed. Ja måske, hvis det handler om to voksne mennesker, der rent magtmæssigt er ligeværdige, det er bare ikke tilfældet når vi snakker arbjdsmarkedets parter.


Jo i kraft af fagforbund der står sammen i solidaritet, så er de jo lige magtmæssigt.

Der findes vist ikke skruebrækkere der bare lige kan tage over istedet, inden for de omhandlende felter.


Ja de er lige FORDI de har strejkeretten.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 20:20

Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:Man ved også meget lidt om magtstrukturer, når man fremturer med postulatet om, at voksne mennesker altid bør kunne komme til enighed. Ja måske, hvis det handler om to voksne mennesker, der rent magtmæssigt er ligeværdige, det er bare ikke tilfældet når vi snakker arbjdsmarkedets parter.


Jo i kraft af fagforbund der står sammen i solidaritet, så er de jo lige magtmæssigt.

Der findes vist ikke skruebrækkere der bare lige kan tage over istedet, inden for de omhandlende felter.


Ja de er lige FORDI de har strejkeretten.


Den skal de også have lov at have :)


Men det er jo den Angelina opponerer imod. Fordi hun mener man bare kan snakke sig til rette.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2018, 20:24

Hvem er det egentligt der muligvis strejker?
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4441
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7382

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Neenah » 18. jan 2018, 20:25

eks-Maupassant skrev:Hvem er det egentligt der muligvis strejker?

Alle offentligt ansatte
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 18. jan 2018, 20:48

Jeg har slet ikke lyst til at strejke, men kunne på et teoretisk plan godt tænke mig at se, hvad der ville ske, hvis AC'erne strejkede - om verden ville fortsætte som normalt. Det ville dog kræve, at de "varme hænder" gik på arbejde.
0
Livslinjen: 70 201 201
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2018, 20:58

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvem er det egentligt der muligvis strejker?


Hvis det bliver en generalstrejke så er det jo alle.

Altså alle under samme arbejdsgiver.


Stopper offentlig transport og postvæsen (det der er tilbage af det) eller er der nogen ting der kører videre med en slags minimalservice?

Hospitaler og den slags kører på nødblus så vidt jeg ved.
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Zoxa » 18. jan 2018, 21:01

Falstria skrev:
Hvor meget er det staten kan spare i løn hvis der bliver generalstrejke? :gruble:


Tja, en god portion - du glemmer bare lige at når det tabte skal hentes hjem igen kommer det til at koste kassen. Så samlet set bliver det dyrt. MEGET dyrt
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Anilara » 18. jan 2018, 21:20

Altså, det er vel kun alle som er medlem af fagforeninger der forhandler, som evt strejker, og ikke alle i det offentlige.
På mit offentlige arbejde er vi en del, der ikke er i fagforening. Vi kan vel fortsætte arbejdet hvis vi fortæller, at vi ikke er en del af konflikten. Eller vi kan få løn for at blive hjemme og ikke strejke hvis lederen forlanger man bliver væk. Sådan forstår jeg det?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Delfin » 18. jan 2018, 22:01

kartoffelpizza skrev:
Rikke skrev:
kartoffelpizza skrev:
Rikke skrev:Jeg synes lærerne blev bollet i røven på den ufede måde, og selvom jeg ingen problemer har med mit eget områdes overenskomst, strejker jeg gerne med dem, hvis det kommer dertil.

Men så strejker man jo også for noget man tror på.
Jeg forstår godt at vi strejker solidarisk osv, men det er lidt røv, hvis man skal strejke for en sag, man er helt uenig i.. det må man jo æde, når man tror på fagforeninger som koncept, men åh jeg håber der bliver besindighed...

Det håber jeg sørme også. Med en anerkendelse af lærerne :)

Hvis ikke man er enig i deres sag, kan jeg da sagtens se lorten. Jeg kan nok bare ikke helt forstå, hvordan man ikke kan se deres sag og ikke bakke op :)

Og det er også helt ok :)
og jeg melder mig heller ikke ud osv, som nogen har foreslået for jeg tror på fagforening som koncept. Jeg håber bare virkelig ikke, vi skal strejke for noget, viber uenige i og dermed kun få besvær, ekstraregninger og muligvis 2 aflyste, vigtige fester ud af noget vi ikke er enige i. Helt egoistisk.


Bare et opklarende spørgsmål. Hvorfor skal I aflyse festerne?
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Planten » 18. jan 2018, 22:38

Anilara skrev:Altså, det er vel kun alle som er medlem af fagforeninger der forhandler, som evt strejker, og ikke alle i det offentlige.
På mit offentlige arbejde er vi en del, der ikke er i fagforening. Vi kan vel fortsætte arbejdet hvis vi fortæller, at vi ikke er en del af konflikten. Eller vi kan få løn for at blive hjemme og ikke strejke hvis lederen forlanger man bliver væk. Sådan forstår jeg det?

Vores ikke-medlemmer vil, som jeg forstår det, blive sat på tvungen ferie og afspadsering.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"