Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 329
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3178

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Lurende Peber » 27. apr 2018, 18:00

En kommission?? :nerve: Den er jo ikke engang færdig med nogetsomhelst til næste OK. :stoned:
Kan lærerne afvise “forslaget”? Damn jeg ville føle mig røvrendt :cuss:
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 595
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 8453

Indlægaf Delfin » 27. apr 2018, 18:07

Jeg forstår ikke helt, at det ikke er en god ide med en kommission, så man får undersøgt det til bunds, inden man bare laver en aftale. Var lærernes nuværende ønske at afskaffe 209 og så gå tilbage til det gamle med noget ekstra i posen i forhold til 2013? Der er også noget med en årsnorm, men havde I ikke også det før lov 209?
Er der en eller anden, som kan forklare mig problemet i kommissionen?
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 329
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3178

Indlægaf Lurende Peber » 27. apr 2018, 18:28

Jeg regner efterhånden kommissioner i offentligt regi for syltekrukker. Langsomme og uden garanti for at politikerne vil følge en evt konklusion.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Aesel82
Kort karma: 37
Likede indlæg: 474

Indlægaf Aesel82 » 27. apr 2018, 18:57

fisken80 skrev:
Santa skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Santa skrev:Jeg er ikke i tvivl om at Anders Bondo har gjort hvad han kunne og at det var det bedste man kunne få ud af KL. Men uden musketereden i ryggen, kan vi ikke presse dem længere. De ved at vi kommer til at stå alene i en konflikt.
Anders er bestemt ikke 'utilregnelig' eller en 'taber', han er en superdygtig forhandler, hvilket ikke kun hans eget bagland mener, men også hans modparter igennem tiden.
Så selvom jeg er meget skuffet og vred, så er det ikke på Anders.
Men på Dennis K, Michael Z og Moderniseringstyrelsen. Og Socialdemokraterne for at være dem, som startede alt det her i 2013.

Jeg har altid troet, at strategien var at tage alt i 2013 og så give et par mindre indrømmelser ved de næste overenskomstforhandlinger.
Jeg tog fejl. Planen var endnu værre.

Ja.
Jeg lod mig overtale i 2015 til at give hensigtserklæringerne og KL chancen for at bevise at de gerne ville komme os i møde.
Jeg tog fejl.
Denne gang skal der godt nok meget mere slagkraftige argumenter til at jeg giver mig. Ellers må jeg stemme nej, og selvfølgelig være ærlig overfor mine medlemmer, når de spørger mig hvad jeg synes de skal stemme.
Men det er ligegyldigt. Vi har tabt.
Og tabt helt, for vi kommer ikke engang til at vise vores utilfredshed i en strejke.

Og når nu hele det kommunale område stemmer ja samlet, så glæd jer til at høre Ziegler fortælle om, at lærerne er tilfredse og har stemt ja til aftalen... ligesom gymnasielærerne gjorde det i 2013. Altså bortset fra at der var næsten 90% af GLs medlemmer der stemte nej, men akademikerne sagde ja samlet. Det er bare ikke den historie der fortælles.

Nå, jeg har nu aldrig rigtig troet på, at den arbejdstidsaftale ville komme, selvom jeg virkelig under jer den. For får I den, så kræver gymnasielærerne en næste gang, og det tør de ikke risikere.

Det ser ud til, at der skal stemmes individuelt i de enkelte forbund:
http://nyheder.tv2.dk/2018-04-27-saadan ... -ole-krohn
0
Sorenspige
Kort karma: 337
Likede indlæg: 1848

Indlægaf Sorenspige » 27. apr 2018, 19:17

abcd skrev:
Stars skrev:Du har glemt feriegodtgørelsen d. 1. maj ... den skal også med (husker jeg fra TV2News)

Ja, det er en god pointe, den tror jeg de fleste glemmer når de regner deres månedsløn ud. Men den skal selvfølgelig med som al anden indtægt, og når feriegodtgørelsen for lærerne er 1,95% af årslønnen, er det omkring 10.000,- om året eller 800,- ekstra om måneden.

Jeg har været lærer i næsten 10 år, og jeg får ikke udbetalt 10.000 i feriegodtgørelse...

Jeg klager ikke over min løn, men jeg synes samtidig heller ikke, at jeg skal undskylde eller forsvare den.

Jeg er enig i, at sygeplejersker, pædagoger og politibetjente skal tjene mere, og jeg havde gerne taget en mindre lønstigning (mens andre faggrupper kunne stige), hvis vi havde fået en reel arbejdstidsaftale. Sådan tror jeg, at mange lærere har det.
2
abcd
Kort karma: 120
Likede indlæg: 3782

Indlægaf abcd » 27. apr 2018, 19:28

Sorenspige skrev:
abcd skrev:
Stars skrev:Du har glemt feriegodtgørelsen d. 1. maj ... den skal også med (husker jeg fra TV2News)

Ja, det er en god pointe, den tror jeg de fleste glemmer når de regner deres månedsløn ud. Men den skal selvfølgelig med som al anden indtægt, og når feriegodtgørelsen for lærerne er 1,95% af årslønnen, er det omkring 10.000,- om året eller 800,- ekstra om måneden.

Jeg har været lærer i næsten 10 år, og jeg får ikke udbetalt 10.000 i feriegodtgørelse...

Jeg klager ikke over min løn, men jeg synes samtidig heller ikke, at jeg skal undskylde eller forsvare den.

Du får 1,95% i feriegodtgørelse. Hvis du tjener 500.000,- er det 10.000,-, og hvis du tjener 300.000,-, er det 6.000,-. Du ligger sikkert et sted derimellem. Men det bliver selvfølgelig beskattet, så du får udbetalt mindre.

Jeg synes ikke at nogen skal undskylde deres løn.
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 43
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 713

Indlægaf Seladon » 28. apr 2018, 07:23

jeg ved godt i skrivende stund at forhandlingerne på statens område ikke er afsluttet,men jeg vil lykønske Fadbamsen, som er OK's 18 største vinder.
Han fik ufatteligt meget ud af lidt, og hvad er vigtigst har undgået ballade, og kan fokusere på at vinde det næste valg i ro og mag.
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1622

Indlægaf Bimmerdyret » 28. apr 2018, 12:32

abcd skrev:
Bimmerdyret skrev:Det eneste jeg umiddelbart synes, man kan se på er grundløn og pension.

Beregningen er komplet ligegyldig hvis du bare kigger på de delelementer der lige passer dig. Du er nødt til at tage alle funktionstillæg og hvad der ellers findes, med. Lærernes lønsammensætning er åbenbart kompliceret, men det dur ikke at bruge kompleksiteten i lønsystemet til at prøve at sløre hvad lærerne reelt tjener.

Og den er vel også ret ligegyldig, hvis du tager alt med som ikke gælder for alle.
Det man skal er sgu da tage udgangspunkt i det der er gældende for alle.
Der er da sygeplejersker der tjener mere end jeg gør på en lærerslutløn, men det er da ikke ensbetydende med at jeg går rundt og siger at sygeplejersker tjener mere end lærerne?

Jeg tjener ikke det du angiver, så det er ikke hvad lærerne reelt tjener.
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 246
Likede indlæg: 2319

Indlægaf Zinde » 28. apr 2018, 12:54

Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:
Bimmerdyret skrev:Det eneste jeg umiddelbart synes, man kan se på er grundløn og pension.

Beregningen er komplet ligegyldig hvis du bare kigger på de delelementer der lige passer dig. Du er nødt til at tage alle funktionstillæg og hvad der ellers findes, med. Lærernes lønsammensætning er åbenbart kompliceret, men det dur ikke at bruge kompleksiteten i lønsystemet til at prøve at sløre hvad lærerne reelt tjener.

Og den er vel også ret ligegyldig, hvis du tager alt med som ikke gælder for alle.
Der er da sygeplejersker der tjener mere end jeg gør på en lærerslutløn, men det er da ikke ensbetydende med at jeg går rundt og siger at sygeplejersker tjener mere end lærerne?

Hvis sygeplejersken tjener mere end læreren, er det fordi sygeplejerskens nat-, weekend- og helligdagstillæg er regnet med. Og da læreren ikke arbejder på disse tidspunkter, skal de tillæg holdes ude af sammenligningen.
1
I’d be lying if I said I was completely unscathed
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 1038
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 11300

Indlægaf Dikus » 28. apr 2018, 12:57

Zinde skrev:
Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:

Hvis sygeplejersken tjener mere end læreren, er det fordi sygeplejerskens nat-, weekend- og helligdagstillæg er regnet med. Og da læreren ikke arbejder på disse tidspunkter, skal de tillæg holdes ude af sammenligningen.

Og så er vi tilbage ved, at man i så fald ikke skal sammenligne med f.eks. min løn i det private. For jeg arbejder også på de tidspunkter. Og det er så bare med i min løn.
0
abcd

Indlægaf abcd » 28. apr 2018, 13:03

Zinde skrev:
Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:

Nej, alle tillæg skal med. Hvis læreren får tillæg for at undervise en specialklasse eller tage med på lejrskole, skal det med. Hvis sygeplejersken får tillæg for nattevagter, skal det med.

Hvis man ikke tager de ting med, bliver det håbløst at sammenligne lønninger.
3
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 28. apr 2018, 13:07

abcd skrev:
Zinde skrev:
Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:

Nej, alle tillæg skal med. Hvis læreren får tillæg for at undervise en specialklasse eller tage med på lejrskole, skal det med. Hvis sygeplejersken får tillæg for nattevagter, skal det med.

Hvis man ikke tager de ting med, bliver det håbløst at sammenligne lønninger.

Sygeplejersken har 8 vagter (altså nat eller aften) på en 4 ugers periode. Derudover arbejder hun hver 2. weekend. Det kan ikke sammenlignes med at være på lejrskole en gang imellem.
1
abcd

Indlægaf abcd » 28. apr 2018, 13:17

Zinde skrev:Sygeplejersken har 8 vagter (altså nat eller aften) på en 4 ugers periode. Derudover arbejder hun hver 2. weekend. Det kan ikke sammenlignes med at være på lejrskole en gang imellem.

Nej, og lærerne har sikkert noget de synes er hårdt i deres profession, men som sygeplejerskerne ikke udsættes for. Mange politibetjente sætter livet på spil hver gang de går på arbejde - hvordan kan det sammenlignes med noget andet?

Tingene skal holdes adskilt. Når man sammenligner løn, sammenligner man den samlede lønpakke og tager ikke stilling til arbejdets karakter. Bagefter kan vi så snakke om hvorvidt sygeplejerskerne burde få mere eller mindre end lærerne. Men lønsammenligningen skal ikke blandes sammen med en subjektiv vurdering af hvor hårdt arbejdet er, og hvad det er værd, for så bliver det umuligt at komme frem til noget meningsfuldt.
5
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 28. apr 2018, 14:01

abcd skrev:
Zinde skrev:Sygeplejersken har 8 vagter (altså nat eller aften) på en 4 ugers periode. Derudover arbejder hun hver 2. weekend. Det kan ikke sammenlignes med at være på lejrskole en gang imellem.

Nej, og lærerne har sikkert noget de synes er hårdt i deres profession, men som sygeplejerskerne ikke udsættes for. Mange politibetjente sætter livet på spil hver gang de går på arbejde - hvordan kan det sammenlignes med noget andet?

Tingene skal holdes adskilt. Når man sammenligner løn, sammenligner man den samlede lønpakke og tager ikke stilling til arbejdets karakter. Bagefter kan vi så snakke om hvorvidt sygeplejerskerne burde få mere eller mindre end lærerne. Men lønsammenligningen skal ikke blandes sammen med en subjektiv vurdering af hvor hårdt arbejdet er, og hvad det er værd, for så bliver det umuligt at komme frem til noget meningsfuldt.

Jeg hopper ikke med på din whataboutism :)

Nattevagtens løn er og skal være højere end dagvagtens. Det er logik for perlehøns, at hvis man skal sammenligne de to menneskers løn, skal det være uden nattevagtens nattillæg.
3
abcd

Indlægaf abcd » 28. apr 2018, 14:06

Zinde skrev:Jeg hopper ikke med på din whataboutism :)

Nattevagtens løn er og skal være højere end dagvagtens. Det er logik for perlehøns, at hvis man skal sammenligne de to menneskers løn, skal det være uden nattevagtens nattillæg.

Det er muligvis logik for perlehøns, men perlehøns er vist ikke for kloge. Jeg bilder mig ind at min logiske sans er væsentligt over perlehøneniveau.

Forskellige jobs har forskellige gener. En af dem er at arbejde om natten. En anden er at man kan risikere at blive skudt når man stopper en bankrøver. En tredje er at man skal tage med på lejrskole. Det giver ingen mening at holde tillæg for de gener ude af lønsammenligninger, man får ingen fornemmelse af hvor meget de forskellige faggrupper reelt får ind på bankbogen når måneden er slut.
7

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"