Falstria skrev:
Men at undervise i 3 fag det er bare lige til?
Øhm... Tror du, at det fungerer sådan, at man underviser i ét fag nu, eller hvordan?
Falstria skrev:
Men at undervise i 3 fag det er bare lige til?
Falstria skrev:fisken80 skrev:
Det har hun lige forklaret dig, men lad os da bare tage den igen.
1. Det er dårlig udnyttelse af ressourcerne, hvis en lærer skal pendle mellem tre adresser, da tiden der bruges på at fragte sig rundt er en del af arbejdstiden, og den tid går fra den tid læreren kan undervise og forberede sig. Jeg har selv erfaring med netop flere adresser, da min arbejdsplads tidligere lå spredt på 8 adresser rundt om i byen. Det var virkelig uhensigtsmæssigt og der var en grund til, at det var et stort ønske at få det samlet et sted. Også fra ledelsen.
2. Skolerne har ikke nødvendigvis samme skemastruktur og dermed ikke samme ringetider. Det gør det meget svært at lægge et skema for en lærer, der skal være på tre forskellige skoler
3. En lærer har typisk andre funktioner end bare at undervise. Bl.a. samarbejde med andre lærere. Det arbejde vil logistisk blive meget svært at planlægge, hvis en lærer skal bevæge sig mellem tre skoler. Teamsamarbejdet bliver også stort set umuligt at planlægge
4. Lærere har typisk en kontorplads eller lignende på den skole, hvor han er ansat. Eller et skab med materialet og lignende. At skulle sprede sit materiale mellem tre skoler og ikke have et fast sted, hvor det hele opbevares er bare ikke særlig optimalt
Så det ER ikke nogen særlig hensigtsmæssig tanke at lade en lærer undervise på flere skoler.
Hvordan løses det?
Hvordan fjernes forhindringerne?
Hvordan gøres det hensigtsmæssigt?
Falstria skrev:Allmost_Famous skrev:Falstria skrev:
Intet.
Så hvad er det som hindrer at den bedste super duper dygtige fysiklærer har 3 fysikhold på samme årgang, på 3 adresser? en gang til.
Prøliåhørher.....
Selv den mest fantastiske super duper badass lærer kan fandeme ikke trylle sig rundt mellem skole A, skole B, og skole C uden transporttid og -udgifter. Selv hvis han/hun kunne, ville der stadig være forskellige skrevne og uskrevne regler på hver skole, forskellige elevgrupper, personalesammensætniger, faciliteter - og ikke mindst en forberedelse, der kunne tilgodese alt det.
Den lærer ville ikke kunne have fuldt skema, alene fordi transporttiden ville æde en del. Dertil ville vedkommende skulle bruge tid på at bestille materialer til tre forskellige skoler.
Der skulle også være en forberedelsesplads hvert sted, medmindre der skulle bruges endnu mere tid på at køre til den skole, der så havde pladsen.
Ville du holde fast i et job, hvor du er ugens gæst? Hverken kolleger eller elever gider da bruge en masse energi på en kollega, der kom dumpende nogle timer hver onsdag formiddag.
Jeg kunne fortsætte i evigheder, men det burde ikke helt være nødvendigt, vel....?
Men at undervise i 3 fag det er bare lige til?
Falstria skrev:Allmost_Famous skrev:Falstria skrev:
Men at undervise i 3 fag det er bare lige til?
Øhm... Tror du, at det fungerer sådan, at man underviser i ét fag nu, eller hvordan?
Nej netop ikke, men det kunne det måske ende med bl.a.
Synes du det ville være dårligt?
Falstria skrev:
Vi har uddannet langt flere end der var behov for i årtier, så selvfølgeligt laver de noget andet end hvad de umiddelbart er udannet til.
Jeg kender så ikke antallet af ubesatte stillinger.
Mit indtryk er at der bruges en hel del vikarer istedet for at slå stillinger op. Det handler vist om noget økonomisk kassetænkning internt, som fagforbund sikkert ikke har afhjulpet i særlig høj grad.
Ligger man ikke som man selv har redt?
Altså inden for faget.
Falstria skrev:
Her er vikarerne gerne gymnasiepiger (eller studenter) der underviser i noget dansk og andre sprog m.m. Det er ikke naturvidenskab og matematik de bruger vikar til, men jeg ved godt der mangler nogle med naturvidenskab, det gælder også gymnasier osv.
Er det ikke fordi kommunen og fagforbundet ikke kan enes om en incitament struktur, hvor det gavner kommunen bedst at slå stillingen op?
Hvad ville der f.eks. være galt i at en lærer underviser på 3 skoler i samme fag, istedet én skole i 3 fag og sådan?
Myresluger skrev:Altså i Falstrias forslag kunne man jo godt forestille sig at man IKKE skulle være på alle skolerne på samme dag. Altså være på skole A mandag og torsdag, skole B tirsdag og fredag og skole C om onsdagen. Det kan sagtens være det ikke er nogen god løsning, men min oplevelse er at man bare blankt afviser alt der ligner en ændring.
De argumenter Bondo kom med i pressen i sidste forhandling, var mildest talt elendige - og det farver selvfølgelig også hvordan jeg opfatter argumenterne nu. Men jeg opfatter faktisk ikke lærerforeningen som forhandlingsvillig - og jo, jeg har primært min viden fra pressen - så den del af det har Bondo ikke klaret særlig godt, synes jeg.
Falstria skrev:ajnaM skrev:Falstria skrev:
Her er vikarerne gerne gymnasiepiger (eller studenter) der underviser i noget dansk og andre sprog m.m. Det er ikke naturvidenskab og matematik de bruger vikar til, men jeg ved godt der mangler nogle med naturvidenskab, det gælder også gymnasier osv.
Er det ikke fordi kommunen og fagforbundet ikke kan enes om en incitament struktur, hvor det gavner kommunen bedst at slå stillingen op?
Hvad ville der f.eks. være galt i at en lærer underviser på 3 skoler i samme fag, istedet én skole i 3 fag og sådan?
Det er faktisk først sidste år blevet lovligt at ansætte uuddannet personale i lærerstillinger - og kun i 'særlige tilfælde'. Men det er vel også et særligt tilfælde, når man ikke kan få en uddannet lærer.
Derudover synes jeg, du har et lidt forkert syn på faglighed. Lærerfaglighed i folkeskolen handler i høj grad om andet end 'faglig viden' om eksempelvis matematik - eksempelvis om at lære fra sig, at differentiere undervisningen, at planlægge forløb på tværs af fag, samarbejde med andre grupper (eksempelvis pædagoger), inkludere osv. osv.
Det er sagt med andre ord ikke betryggende, at have en gymnasieelev til at undervise i dansk sprog. Alle kan tale dansk. Det gør dem ikke til en god dansklærer.
Vi taler slet ikke om uuddannet personale her i tråden (vikarer undtaget).
'
Så nej, du har et forkert indtryk af mit syn på faglighed.
Dog er mit syn på faglighed, at den uddannede lærer med særlige kompetencer til at undervise i et bestemt fag, bør undervise flest mulige børn i netop det fag.
Det håber jeg alle der er lærer er enig med mig i.
Falstria skrev:Neenah skrev:Det er bare så dødsygt at undervise i det samme fag hele tiden, og så er det super uhensigtsmæssigt hvis der er meget skriftlighed i ens fag. Jeg var ved at dø det år jeg havde fem hold i engelsk. Det var 5-6 x 150 afleveringer på et år
Men er det dig der så har valgt forkert eller din arbejdsgiver?
Falstria skrev:Neenah skrev:Det er bare så dødsygt at undervise i det samme fag hele tiden, og så er det super uhensigtsmæssigt hvis der er meget skriftlighed i ens fag. Jeg var ved at dø det år jeg havde fem hold i engelsk. Det var 5-6 x 150 afleveringer på et år
Men er det dig der så har valgt forkert eller din arbejdsgiver?
ajnaM skrev:Falstria skrev:
Her er vikarerne gerne gymnasiepiger (eller studenter) der underviser i noget dansk og andre sprog m.m. Det er ikke naturvidenskab og matematik de bruger vikar til, men jeg ved godt der mangler nogle med naturvidenskab, det gælder også gymnasier osv.
Er det ikke fordi kommunen og fagforbundet ikke kan enes om en incitament struktur, hvor det gavner kommunen bedst at slå stillingen op?
Hvad ville der f.eks. være galt i at en lærer underviser på 3 skoler i samme fag, istedet én skole i 3 fag og sådan?
Det er faktisk først sidste år blevet lovligt at ansætte uuddannet personale i lærerstillinger - og kun i 'særlige tilfælde'. Men det er vel også et særligt tilfælde, når man ikke kan få en uddannet lærer.
Derudover synes jeg, du har et lidt forkert syn på faglighed. Lærerfaglighed i folkeskolen handler i høj grad om andet end 'faglig viden' om eksempelvis matematik - eksempelvis om at lære fra sig, at differentiere undervisningen, at planlægge forløb på tværs af fag, samarbejde med andre grupper (eksempelvis pædagoger), inkludere osv. osv.
Det er sagt med andre ord ikke betryggende, at have en gymnasieelev til at undervise i dansk sprog. Alle kan tale dansk. Det gør dem ikke til en god dansklærer.
ajnaM skrev:Falstria skrev:Neenah skrev:Det er bare så dødsygt at undervise i det samme fag hele tiden, og så er det super uhensigtsmæssigt hvis der er meget skriftlighed i ens fag. Jeg var ved at dø det år jeg havde fem hold i engelsk. Det var 5-6 x 150 afleveringer på et år
Men er det dig der så har valgt forkert eller din arbejdsgiver?
Ingen, fordi ingen snakker om, at man kun skal undervise i ét fag?
Ingen arbejdsgiver har nogen interesse i kun at have lærere, der underviser i ét fag. Det ville jo være vanvittigt ufleksibelt og til gene for ledelsen.
Man taler om, at man gerne skal have linjefagskompetence i et fag. Lærerne har flere linjefag. Der er intet problem. Bortset fra at det er svært at rekruttere lærere.
Falstria skrev:1234 skrev:
Ajnam er inde på noget vigtigt her. Det er faktisk ret strikse regler i forhold til ansættelse af lærer. Man må heller ikke bare opslå midlertidige stillinger det skal man have godkendelse af fra DLF, fordi ens ansættelsessted er hele kommunen, mens skolen er ens specifikke tjenestested. En midlertidig ansættelse kan således ikke kun begrundes i svingninger i børnetallet på den enkelte skole.
Bureaukrati.
Falstria skrev:1234 skrev:
Ajnam er inde på noget vigtigt her. Det er faktisk ret strikse regler i forhold til ansættelse af lærer. Man må heller ikke bare opslå midlertidige stillinger det skal man have godkendelse af fra DLF, fordi ens ansættelsessted er hele kommunen, mens skolen er ens specifikke tjenestested. En midlertidig ansættelse kan således ikke kun begrundes i svingninger i børnetallet på den enkelte skole.
Bureaukrati.