Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Allmost_Famous » 21. feb 2018, 17:55

Falstria skrev:
Men at undervise i 3 fag det er bare lige til? :)

Øhm... Tror du, at det fungerer sådan, at man underviser i ét fag nu, eller hvordan?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2018, 18:12

Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Det har hun lige forklaret dig, men lad os da bare tage den igen.
1. Det er dårlig udnyttelse af ressourcerne, hvis en lærer skal pendle mellem tre adresser, da tiden der bruges på at fragte sig rundt er en del af arbejdstiden, og den tid går fra den tid læreren kan undervise og forberede sig. Jeg har selv erfaring med netop flere adresser, da min arbejdsplads tidligere lå spredt på 8 adresser rundt om i byen. Det var virkelig uhensigtsmæssigt og der var en grund til, at det var et stort ønske at få det samlet et sted. Også fra ledelsen.
2. Skolerne har ikke nødvendigvis samme skemastruktur og dermed ikke samme ringetider. Det gør det meget svært at lægge et skema for en lærer, der skal være på tre forskellige skoler
3. En lærer har typisk andre funktioner end bare at undervise. Bl.a. samarbejde med andre lærere. Det arbejde vil logistisk blive meget svært at planlægge, hvis en lærer skal bevæge sig mellem tre skoler. Teamsamarbejdet bliver også stort set umuligt at planlægge
4. Lærere har typisk en kontorplads eller lignende på den skole, hvor han er ansat. Eller et skab med materialet og lignende. At skulle sprede sit materiale mellem tre skoler og ikke have et fast sted, hvor det hele opbevares er bare ikke særlig optimalt

Så det ER ikke nogen særlig hensigtsmæssig tanke at lade en lærer undervise på flere skoler.


Hvordan løses det?
Hvordan fjernes forhindringerne?
Hvordan gøres det hensigtsmæssigt?


Det gør det ikke. Det er ikke alt, der kan løses hensigtsmæssigt i alle brancher.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2018, 18:13

Falstria skrev:
Allmost_Famous skrev:
Falstria skrev:
Intet.

Så hvad er det som hindrer at den bedste super duper dygtige fysiklærer har 3 fysikhold på samme årgang, på 3 adresser? en gang til.

Prøliåhørher.....

Selv den mest fantastiske super duper badass lærer kan fandeme ikke trylle sig rundt mellem skole A, skole B, og skole C uden transporttid og -udgifter. Selv hvis han/hun kunne, ville der stadig være forskellige skrevne og uskrevne regler på hver skole, forskellige elevgrupper, personalesammensætniger, faciliteter - og ikke mindst en forberedelse, der kunne tilgodese alt det.
Den lærer ville ikke kunne have fuldt skema, alene fordi transporttiden ville æde en del. Dertil ville vedkommende skulle bruge tid på at bestille materialer til tre forskellige skoler.
Der skulle også være en forberedelsesplads hvert sted, medmindre der skulle bruges endnu mere tid på at køre til den skole, der så havde pladsen.

Ville du holde fast i et job, hvor du er ugens gæst? Hverken kolleger eller elever gider da bruge en masse energi på en kollega, der kom dumpende nogle timer hver onsdag formiddag.

Jeg kunne fortsætte i evigheder, men det burde ikke helt være nødvendigt, vel....?


Men at undervise i 3 fag det er bare lige til? :)


Øh ja. Jeg underviser som gymnasielærer i to fag, men jeg har flere kolleger, der er trefaglige. Hvorfor skulle dét være et problem?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2018, 18:15

Falstria skrev:
Allmost_Famous skrev:
Falstria skrev:
Men at undervise i 3 fag det er bare lige til? :)

Øhm... Tror du, at det fungerer sådan, at man underviser i ét fag nu, eller hvordan?


Nej netop ikke, men det kunne det måske ende med bl.a. :)

Synes du det ville være dårligt?


Men hvorfor? Hvorfor skulle man undervise i et fag på flere skoler, når det giver langt mere mening planlægningsmæssigt at undervise i tre eller flere fag på én skole?
Jeg mangler et argument for, hvorfor du mener det skulle være med hensigtsmæssigt at undervise i fysik på tre skoler frem for at undervise i fysik, matematik og samfundsfag på én skole.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Myresluger » 21. feb 2018, 19:03

Altså i Falstrias forslag kunne man jo godt forestille sig at man IKKE skulle være på alle skolerne på samme dag. Altså være på skole A mandag og torsdag, skole B tirsdag og fredag og skole C om onsdagen. Det kan sagtens være det ikke er nogen god løsning, men min oplevelse er at man bare blankt afviser alt der ligner en ændring.

De argumenter Bondo kom med i pressen i sidste forhandling, var mildest talt elendige - og det farver selvfølgelig også hvordan jeg opfatter argumenterne nu. Men jeg opfatter faktisk ikke lærerforeningen som forhandlingsvillig - og jo, jeg har primært min viden fra pressen - så den del af det har Bondo ikke klaret særlig godt, synes jeg.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2018, 19:36

Falstria skrev:
Vi har uddannet langt flere end der var behov for i årtier, så selvfølgeligt laver de noget andet end hvad de umiddelbart er udannet til.
Jeg kender så ikke antallet af ubesatte stillinger.

Mit indtryk er at der bruges en hel del vikarer istedet for at slå stillinger op. Det handler vist om noget økonomisk kassetænkning internt, som fagforbund sikkert ikke har afhjulpet i særlig høj grad.

Ligger man ikke som man selv har redt?
Altså inden for faget.


Der har været lav arbejdsløshed længe, og KL meldte sidste måned ud, at der er 'omfattende problemer' med lærerrekruttering over hele landet. Det skyldes blandt andet, at rigtig mange lærere er stoppet siden '13, og at der ikke er ret mange, der har lyst til at blive lærere. Der er også højt frafald på uddannelserne og problemer med, at mange nyuddannede stopper hurtigt igen.

Man bruger ganske rigtigt mange uuddannede i skolerne, og ikke kun som vikarer - 10 procent af de ansatte i lærerstillinger har ikke andet end folkeskolens afgangsprøve eller gymnasiet. Det er en ret stor andel, og den skyldes i høj grad, at skolerne ikke kan ansætte lærere med de rigtige kompetencer.




Om fagforeningen ligger, som den har redt, er svært at sige. Der har helt klart været dumheder iblandt - eksempelvis udtalte Bondo på et tidspunkt noget med, at han ikke kunne anbefale unge at søge ind på læreruddannelserne. Det har sikkert ikke gavnet. Men jeg vil vove at påstå, at langt størstedelen skyldes de massive forringelser, der har været på skolerne.

Og i øvrigt - hvad skulle man ellers have gjort som fagforening? Anerkendt, at man fik fjernet alle de ting, man havde forhandlet sig frem til gennem flere år? Have sagt 'nå, okay, det var det, det kunne vi ikke gøre noget ved'? Så ville fagbevægelsen jo miste sin betydning. Det ville i øvrigt aldrig være blevet stemt hjem af lærerne.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2018, 19:43

Falstria skrev:
Her er vikarerne gerne gymnasiepiger (eller studenter) der underviser i noget dansk og andre sprog m.m. Det er ikke naturvidenskab og matematik de bruger vikar til, men jeg ved godt der mangler nogle med naturvidenskab, det gælder også gymnasier osv.

Er det ikke fordi kommunen og fagforbundet ikke kan enes om en incitament struktur, hvor det gavner kommunen bedst at slå stillingen op?
Hvad ville der f.eks. være galt i at en lærer underviser på 3 skoler i samme fag, istedet én skole i 3 fag og sådan?


Det er faktisk først sidste år blevet lovligt at ansætte uuddannet personale i lærerstillinger - og kun i 'særlige tilfælde'. Men det er vel også et særligt tilfælde, når man ikke kan få en uddannet lærer.

Derudover synes jeg, du har et lidt forkert syn på faglighed. Lærerfaglighed i folkeskolen handler i høj grad om andet end 'faglig viden' om eksempelvis matematik - eksempelvis om at lære fra sig, at differentiere undervisningen, at planlægge forløb på tværs af fag, samarbejde med andre grupper (eksempelvis pædagoger), inkludere osv. osv.

Det er sagt med andre ord ikke betryggende, at have en gymnasieelev til at undervise i dansk sprog. Alle kan tale dansk. Det gør dem ikke til en god dansklærer.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2018, 19:54

Myresluger skrev:Altså i Falstrias forslag kunne man jo godt forestille sig at man IKKE skulle være på alle skolerne på samme dag. Altså være på skole A mandag og torsdag, skole B tirsdag og fredag og skole C om onsdagen. Det kan sagtens være det ikke er nogen god løsning, men min oplevelse er at man bare blankt afviser alt der ligner en ændring.

De argumenter Bondo kom med i pressen i sidste forhandling, var mildest talt elendige - og det farver selvfølgelig også hvordan jeg opfatter argumenterne nu. Men jeg opfatter faktisk ikke lærerforeningen som forhandlingsvillig - og jo, jeg har primært min viden fra pressen - så den del af det har Bondo ikke klaret særlig godt, synes jeg.


Der er ingen parter, der kunne tænke sig en løsning som den, der bliver foreslået. Det ville gøre den daglige ledelse fuldkommen umulig, ligesom børnene er glade for at have lærere, der er til at få fat på i dagligdagen på skolen - og lærerne har et fagligt fællesskab med deres kollegaer. Der ville også være åbenlyse logistiske ulemper.

Man har faktisk en lignende ordning for nogle skolepædagoger, der er blevet 'tvunget' ud i delt beskæftigelse, efter reformen skar markant ned på deres timer i SFO'en, og de har fået erstatningstimer i daginstitutioner. Det er ikke nogen fed løsning for nogen parter.



Jeg har svært ved at se, hvad det er, der skulle gøre, at lærerne ikke er forhandlingsvillige. I '13 var der ét krav - arbejdstidsreglerne skulle væk. Lærerne kunne vælge at gå med på den eller ej - der var ikke noget forhandlingsrum. Det blev fremstillet som om, man enten har arbejdstidsregler, eller ikke har arbejdstidsregler, men sådan er virkeligheden jo ikke. Man kan have mange forskellige rammer. Og at sige, at man skal have en form for rammer er ikke manglende forhandlingsvilje - det er det til gengæld at sige, at man kun vil have en nul-løsning.
Denne gang vil lærerne bare have en aftale, der giver dem samme vilkår som nogle af de andre offentligt ansatte. Hvordan er det ikke at udvise forhandlingsvilje?
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Neenah » 21. feb 2018, 20:09

Falstria skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:
Her er vikarerne gerne gymnasiepiger (eller studenter) der underviser i noget dansk og andre sprog m.m. Det er ikke naturvidenskab og matematik de bruger vikar til, men jeg ved godt der mangler nogle med naturvidenskab, det gælder også gymnasier osv.

Er det ikke fordi kommunen og fagforbundet ikke kan enes om en incitament struktur, hvor det gavner kommunen bedst at slå stillingen op?
Hvad ville der f.eks. være galt i at en lærer underviser på 3 skoler i samme fag, istedet én skole i 3 fag og sådan?


Det er faktisk først sidste år blevet lovligt at ansætte uuddannet personale i lærerstillinger - og kun i 'særlige tilfælde'. Men det er vel også et særligt tilfælde, når man ikke kan få en uddannet lærer.

Derudover synes jeg, du har et lidt forkert syn på faglighed. Lærerfaglighed i folkeskolen handler i høj grad om andet end 'faglig viden' om eksempelvis matematik - eksempelvis om at lære fra sig, at differentiere undervisningen, at planlægge forløb på tværs af fag, samarbejde med andre grupper (eksempelvis pædagoger), inkludere osv. osv.

Det er sagt med andre ord ikke betryggende, at have en gymnasieelev til at undervise i dansk sprog. Alle kan tale dansk. Det gør dem ikke til en god dansklærer.


Vi taler slet ikke om uuddannet personale her i tråden (vikarer undtaget).
'
Så nej, du har et forkert indtryk af mit syn på faglighed.
Dog er mit syn på faglighed, at den uddannede lærer med særlige kompetencer til at undervise i et bestemt fag, bør undervise flest mulige børn i netop det fag.
Det håber jeg alle der er lærer er enig med mig i.


Det er bare så dødsygt at undervise i det samme fag hele tiden, og så er det super uhensigtsmæssigt hvis der er meget skriftlighed i ens fag. Jeg var ved at dø det år jeg havde fem hold i engelsk. Det var 5-6 x 150 afleveringer på et år :panik:
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2018, 20:12

Falstria skrev:
Neenah skrev:Det er bare så dødsygt at undervise i det samme fag hele tiden, og så er det super uhensigtsmæssigt hvis der er meget skriftlighed i ens fag. Jeg var ved at dø det år jeg havde fem hold i engelsk. Det var 5-6 x 150 afleveringer på et år :panik:


Men er det dig der så har valgt forkert eller din arbejdsgiver?


Ingen, fordi ingen snakker om, at man kun skal undervise i ét fag? :D

Ingen arbejdsgiver har nogen interesse i kun at have lærere, der underviser i ét fag. Det ville jo være vanvittigt ufleksibelt og til gene for ledelsen.

Man taler om, at man gerne skal have linjefagskompetence i et fag. Lærerne har flere linjefag. Der er intet problem. Bortset fra at det er svært at rekruttere lærere.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Neenah » 21. feb 2018, 20:14

Falstria skrev:
Neenah skrev:Det er bare så dødsygt at undervise i det samme fag hele tiden, og så er det super uhensigtsmæssigt hvis der er meget skriftlighed i ens fag. Jeg var ved at dø det år jeg havde fem hold i engelsk. Det var 5-6 x 150 afleveringer på et år :panik:


Men er det dig der så har valgt forkert eller din arbejdsgiver?


Alle, uden undtagelse, af mine kolleger, der har mange afleveringstunge fag, hader det, når fagfordelingen et år er med mange skriftlighedshold. Jeg siger bare at det ikke er hensigtsmæssigt på længere sigt, både fordi det er hårdt at have så meget rettearbejde, men også fordi man bare (oftest) bliver en bedre underviser af at have flere fag at spille op af, både fagligt og didaktisk. Fagligheden er vigtigt, men det er ikke altid dem med den stærkeste faglighed, der er de bedste undervisere. Det afhænger af så meget mere.

Edit: og som anjaM skriver - det er skidesvært at få job som et-faglig, fordi det er ufleksibelt.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf 1234 » 21. feb 2018, 20:16

ajnaM skrev:
Falstria skrev:
Her er vikarerne gerne gymnasiepiger (eller studenter) der underviser i noget dansk og andre sprog m.m. Det er ikke naturvidenskab og matematik de bruger vikar til, men jeg ved godt der mangler nogle med naturvidenskab, det gælder også gymnasier osv.

Er det ikke fordi kommunen og fagforbundet ikke kan enes om en incitament struktur, hvor det gavner kommunen bedst at slå stillingen op?
Hvad ville der f.eks. være galt i at en lærer underviser på 3 skoler i samme fag, istedet én skole i 3 fag og sådan?


Det er faktisk først sidste år blevet lovligt at ansætte uuddannet personale i lærerstillinger - og kun i 'særlige tilfælde'. Men det er vel også et særligt tilfælde, når man ikke kan få en uddannet lærer.

Derudover synes jeg, du har et lidt forkert syn på faglighed. Lærerfaglighed i folkeskolen handler i høj grad om andet end 'faglig viden' om eksempelvis matematik - eksempelvis om at lære fra sig, at differentiere undervisningen, at planlægge forløb på tværs af fag, samarbejde med andre grupper (eksempelvis pædagoger), inkludere osv. osv.

Det er sagt med andre ord ikke betryggende, at have en gymnasieelev til at undervise i dansk sprog. Alle kan tale dansk. Det gør dem ikke til en god dansklærer.


Ajnam er inde på noget vigtigt her. Det er faktisk ret strikse regler i forhold til ansættelse af lærer. Man må heller ikke bare opslå midlertidige stillinger det skal man have godkendelse af fra DLF, fordi ens ansættelsessted er hele kommunen, mens skolen er ens specifikke tjenestested. En midlertidig ansættelse kan således ikke kun begrundes i svingninger i børnetallet på den enkelte skole.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf 1234 » 21. feb 2018, 20:20

ajnaM skrev:
Falstria skrev:
Neenah skrev:Det er bare så dødsygt at undervise i det samme fag hele tiden, og så er det super uhensigtsmæssigt hvis der er meget skriftlighed i ens fag. Jeg var ved at dø det år jeg havde fem hold i engelsk. Det var 5-6 x 150 afleveringer på et år :panik:


Men er det dig der så har valgt forkert eller din arbejdsgiver?


Ingen, fordi ingen snakker om, at man kun skal undervise i ét fag? :D

Ingen arbejdsgiver har nogen interesse i kun at have lærere, der underviser i ét fag. Det ville jo være vanvittigt ufleksibelt og til gene for ledelsen.

Man taler om, at man gerne skal have linjefagskompetence i et fag. Lærerne har flere linjefag. Der er intet problem. Bortset fra at det er svært at rekruttere lærere.


For slet ikke at tale om at små landsbyskoler slet ikke kan eksistere så.
Den slags skoler har jo ofte kun få lærer ansat, der så skal dække alle fag.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf 1234 » 21. feb 2018, 20:22

Falstria skrev:
1234 skrev:
Ajnam er inde på noget vigtigt her. Det er faktisk ret strikse regler i forhold til ansættelse af lærer. Man må heller ikke bare opslå midlertidige stillinger det skal man have godkendelse af fra DLF, fordi ens ansættelsessted er hele kommunen, mens skolen er ens specifikke tjenestested. En midlertidig ansættelse kan således ikke kun begrundes i svingninger i børnetallet på den enkelte skole.


Bureaukrati.

Det er sådan set bare beskyttelse af lærerne så skolerne ikke bare begynder at ansætte dem alle sammen på midlertidig kontrakter hele tiden.
Bureaukrati er ikke nødvendigvis en skidt ting. Det er det som sikre retsstaten, hvis man tager ordets oprindelig teoretiske betydning og ikke alle de negative associationer folk har fået med det.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2018, 20:30

Falstria skrev:
1234 skrev:
Ajnam er inde på noget vigtigt her. Det er faktisk ret strikse regler i forhold til ansættelse af lærer. Man må heller ikke bare opslå midlertidige stillinger det skal man have godkendelse af fra DLF, fordi ens ansættelsessted er hele kommunen, mens skolen er ens specifikke tjenestested. En midlertidig ansættelse kan således ikke kun begrundes i svingninger i børnetallet på den enkelte skole.


Bureaukrati.


Hvad med alle andre offentlige ansattes overenskomster? Læger, sygeplejersker, politimænd, soldater... deres rammevilkår er jo også bureaukratiske?

Alle overenskomster er besværlige og bureaukratiske for arbejdsgivere. Pointen er, at de er forhandlede - at begge parter har nikket til aftalerne, og at begge parter går fælles ud og bakker op om dem. Det betyder, at vi har et stabilt arbejdsmarked - og i øvrigt en høj tryghed, lighed, faglighed og alt muligt andet, de fleste sætter pris på.



Og i forhold til fleksibiliteten: Det var fleksibelt. Man havde forhandlet sig frem til nogle rammer, hvor der var en høj grad af fleksibilitet frem og tilbage mellem ledere og lærere.
Det fjernede man, fordi man skulle finansiere folkeskolereformens længere skoledag med, at lærerne arbejdede mere for samme penge.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"