Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 964
Likede indlæg: 8195

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 26. feb 2018, 14:09

I øvrigt mener jeg, at det er arbejdsgiverens (statens) ret at spille ud med, at vi skal være tilbageholdende - og så må man tage den ved forhandlingsbordet. Jeg ved ikke, hvem af parterne, der er den stejle, men jeg gider ikke at dæmonisere arbejdsgiver. Nogle gange siger de jo faktisk ting, fordi de mener dem, og om det giver mening at tale om, at vi skal være mådeholdende, afhænger i høj grad af tallene. Jeg ser ikke nogen steder, at nogen (på arbejdsgiverside eller i befolkningen) mener, at vi skal stå med tiggerhatten i hånden.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1362

Indlægaf Artem » 26. feb 2018, 15:35

Rapfisk skrev:I øvrigt mener jeg, at det er arbejdsgiverens (statens) ret at spille ud med, at vi skal være tilbageholdende - og så må man tage den ved forhandlingsbordet. Jeg ved ikke, hvem af parterne, der er den stejle, men jeg gider ikke at dæmonisere arbejdsgiver. Nogle gange siger de jo faktisk ting, fordi de mener dem, og om det giver mening at tale om, at vi skal være mådeholdende, afhænger i høj grad af tallene. Jeg ser ikke nogen steder, at nogen (på arbejdsgiverside eller i befolkningen) mener, at vi skal stå med tiggerhatten i hånden.

Jeg synes faktisk ikke det giver mening. For der er nærmest fuld beskæftigelse for tiden, og der er kommet pæne lønstigninger i det private.
Så kan man ikke seriøst mene at offentlige ansatte skal have meget mindre stigninger, og miste gamle tilkæmpede rettigheder som betalt frokost.
For det vil give en flugt fra det offentlige til det private. Men ok det kan være at det er det man ønsker?
1
Utak er verdens løn
1234
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1557

Indlægaf 1234 » 26. feb 2018, 15:44

Artem skrev:
Rapfisk skrev:I øvrigt mener jeg, at det er arbejdsgiverens (statens) ret at spille ud med, at vi skal være tilbageholdende - og så må man tage den ved forhandlingsbordet. Jeg ved ikke, hvem af parterne, der er den stejle, men jeg gider ikke at dæmonisere arbejdsgiver. Nogle gange siger de jo faktisk ting, fordi de mener dem, og om det giver mening at tale om, at vi skal være mådeholdende, afhænger i høj grad af tallene. Jeg ser ikke nogen steder, at nogen (på arbejdsgiverside eller i befolkningen) mener, at vi skal stå med tiggerhatten i hånden.

Jeg synes faktisk ikke det giver mening. For der er nærmest fuld beskæftigelse for tiden, og der er kommet pæne lønstigninger i det private.
Så kan man ikke seriøst mene at offentlige ansatte skal have meget mindre stigninger, og miste gamle tilkæmpede rettigheder som betalt frokost.
For det vil give en flugt fra det offentlige til det private. Men ok det kan være at det er det man ønsker?

Jeg tænker også det er en rigtig dårlig rekrutteringsstrategi.
Så ender det kun med at være nyuddannede, der bare gerne vil have et job, i det offentlig, hvorefter de efter nogle års erfaring skifter til det private.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 533
Likede indlæg: 2784

Indlægaf Falstria » 26. feb 2018, 16:04

Artem skrev:

Det skulle vist frigive lidt over 40.000 stillinger at den betalte frokostpause ryger, nogle af de folk skal jo nok finde arbejde i det private, men måske også noget bliver til nye ekstra oprettede stillinger i det offentlige og noget bliver vel spist af lønstigninger.
Noget ryger vel til de der flere og flere pensionister.
Det eneste det ikke bliver brugt til, er at sænke skattetrykket, så meget ved vi jo.
0
1234

Indlægaf 1234 » 26. feb 2018, 16:09

Falstria skrev:Det skulle vist frigive lidt over 40.000 stillinger at den betalte frokostpause ryger, nogle af de folk skal jo nok finde arbejde i det private, men måske også noget bliver til nye ekstra oprettede stillinger i det offentlige og noget bliver vel spist af lønstigninger.
Det eneste det ikke bliver brugt til, er at sænke skattetrykket, så meget ved vi jo.

Det kan også være det hele bliver ædt af sygemeldinger, fordi endnu flere går ned med stress.
Mange vælger jo et offentlig job, mens børnene er små, fordi de så bedre kan få tingene til at gå op.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 26. feb 2018, 16:25

1234 skrev:
Falstria skrev:Det skulle vist frigive lidt over 40.000 stillinger at den betalte frokostpause ryger, nogle af de folk skal jo nok finde arbejde i det private, men måske også noget bliver til nye ekstra oprettede stillinger i det offentlige og noget bliver vel spist af lønstigninger.

Det kan også være det hele bliver ædt af sygemeldinger, fordi endnu flere går ned med stress.
Mange vælger jo et offentlig job, mens børnene er små, fordi de så bedre kan få tingene til at gå op.

Jeg tror det kan løses bedre på anden vis, end ved at hæve løn i sin frokostpause.

Flere kollegaer bl.a., er jo noget af det der kan blive råd til.
0
1234

Indlægaf 1234 » 26. feb 2018, 16:39

Falstria skrev:Jeg tror det kan løses bedre på anden vis, end ved at hæve løn i sin frokostpause.

Flere kollegaer bl.a., er jo noget af det der kan blive råd til.

Det kommer da an på hvorfor man bliver stresset.
Jeg har valgt det offentlige, fordi jeg hellere vil have de 2,5 timers mere fri end jeg vil have mere i løn, især når jeg får børn på et tidspunkt.
Så er det meget ekstra tid med dem hver uge.
Hvis den fordel forsvandt bliver det offentlige endnu mindre attraktivt.
Især fordi flere og flere private aktører giver betalt frokostpause inden for min branche er der 40 %, der får det og det har kun været stigende.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 964
Likede indlæg: 8195

Indlægaf Rapfisk » 26. feb 2018, 17:15

Min undervisning i makroøkonomi ligger et stykke tilbage. Er der nogen, der kan forklare, hvordan der bliver frigivet arbejde af, at jeg bliver betalt for at arbejde en halv time om dagen i stedet for at spise frokost?
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 222
Likede indlæg: 5797

Indlægaf Santa » 26. feb 2018, 17:37

En ting er sikkert, der bliver ikke ansat flere i børnehaverne, på hospitalerne eller på bogen af alle de andre offentlige arbejdspladser hvis de får gennemført at fjerne den betalte pause!
Ikke én.
Men alle de nuværende ansatte får lov til at løbe hurtigere, det er sikkert.
3
Brugeravatar
paint
Kort karma: 320
Likede indlæg: 12894

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 17:45

Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 26. feb 2018, 17:51

Rapfisk skrev:Min undervisning i makroøkonomi ligger et stykke tilbage. Er der nogen, der kan forklare, hvordan der bliver frigivet arbejde af, at jeg bliver betalt for at arbejde en halv time om dagen i stedet for at spise frokost?

Hvis 16 personer på en arbejdsplads, arbejder 2,5 time mere om ugen, så bliver en af dem overflødig.
1
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 222
Likede indlæg: 5797

Indlægaf Santa » 26. feb 2018, 17:51

paint skrev:Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

En privat arbejdsgiver mister penge/omsætning, hvis der strejkes - så dér giver strejkeretten mening. Det gør den ikke, når det er Staten, der sidder på den anden side af forhandlingsbordet.

God pointe.
Tilgengæld så bliver staten/kommunen ramt på at den ikke kan levere det, som borgerne har betalt skat til: børnepasning, ældrepleje, sygepleje, skoleundervisning, sagsbehandling osv.
Men det er meget svært at få opbakning fra de borgere, som desværre rammes af strejken..også selvom man bla. strejker for at opnå bedre kvalitet i servicen i form af normeringer, antal ansatte og forberedelsestid.
Det undrer mig altid.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 17:53

I øvrigt synes jeg da at Folketingspolitikerne, skulle gå foran med et godt eksempel, når det drejer sig om frokostrettigheder. Folketingsmedlemmer, bliver ikke trukket noget som helst, når de går til frokost. Tværtimod, har de bevilget sig selv et 'frokosttilskud', som betyder at maden fra Meyers Madhus, kun koster det halve af det den ellers ville koste - og i øvrigt koster for alle andre, der spiser i Snapstinget.

Fri frokostpause (som kan vare 1½ time, hvis det passer dem) og 50% tilskud til madprisen, er ikke nogen god position at kræve mådehold fra andre på.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 26. feb 2018, 17:55

paint skrev:Generelt, mener jeg at den berømmede 'danske model', er noget under pres som det er lige nu. Ja - det er arbejdsmarkedets parter der forhandler, men når den ene part er Staten, som tjener penge hvis/når der strejkes (lønudgifter) og i øvrigt kan gribe ind med lovindgreb, hvis det passer dem - så må modellen laves om, når det drejer sig om Statsligt ansatte.

Vil du fjerne strejkeretten for offentligt ansatte? :gisp:
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 26. feb 2018, 17:59

Falstria skrev:

Vil du fjerne strejkeretten for offentligt ansatte? :gisp:

Nej. Jeg ville gerne fjerne 'Staten' fra den anden side af bordet, i hvert fald i form af politikere, som kan bedrive partipolitik ved forhandlingsbordet. Uafhængige embedsmænd, ville være at foretrække som repræsentanter og forhandlere.
Derudover skulle forhandlingsmodellen gentænkes og ændres, hvis det skulle være noget der bare mindede om 'den danske model'
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"