»Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf ajnaM » 20. jan 2018, 12:03

Wizzze skrev:
annellaII skrev:
Wizzze skrev:Se på UK, her efter Brexit afstemningen, Mange udlændinge forlader landet, og samtidig er indvandringen stoppet op. Det har medført kriser i mange brancher. Det engelske sundhedsvæsen er især hårdt ramt, og det vil vi også være her i landet, uden de mange udenlandske læger og sygeplejersker. Indenfor mit eget område IT er der også mangel på folk.
Så ja vi behøver den grad udenlandske arbejdskraft, og vi behøver at de ukvalificerede ledige kommer i gang med lære og uddanne sig.


Ville det ikke være at foretrække eller ihvertfald sideløbende, hvis der blev uddannet flere læger, sygeplejersker og IT folk under danskerne alene for at blive fri for at være afhængig af udenlandsk arbejdskraft?


jo da, hvordan vil du klare den?
Tvinge danskerne til at føde flere børn, bestemme hvad folk skal uddanne sig til? hvordan vil du stimulere folk så de udvikler de rigtige evner, til de uddannelser vi har brug for?


Det gør man jo allerede.

Der er masser af måder, man kan påvirke uddannelsesretningerne - og man udnytter et bredt spænd af dem. Spørgsmålet er, om man gør det rigtige. Og om man er dygtige nok til at forudse flaskehalsene tids nok.


Tidligere har vi ikke været gode nok til at se, hvor vi ville komme til at mangle. Vi har eksempelvis i perioder manglet ingeniører, og efterfølgende fik vi for mange af dem, fordi politikerne satte ind på at få flere. Og på samme måde vil jeg mene, at vi ikke er gode nok til at løse problemerne, når vi så kan se dem - eksempelvis har vi i mange år kunnet se, at der kommer mangel på faglærte. Alligevel har indsatserne ikke været nok, der har blandt andet manglet praktikpladser i 100 år, og alt for få unge vælger stadig at gå den vej. Hvorfor? Tja, i mine øjne kan det blandt andet hænge sammen med, at akademikerne i beslutningslaget fortsat ikke fatter, at når man forfordeler de praktiske fag i folkeskolen, så ender man med at få unge, der ser ned på dem. Og at man må se på incitamentstrukturer, når man ser på praktikpladser - det er ikke nok at sige, at arbejdspladserne skal huske lærlingene. Nogle gange må der flere gulerødder eller mere pisk til.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf fisken80 » 20. jan 2018, 12:10

ajnaM skrev:
Wizzze skrev:
annellaII skrev:
Wizzze skrev:Se på UK, her efter Brexit afstemningen, Mange udlændinge forlader landet, og samtidig er indvandringen stoppet op. Det har medført kriser i mange brancher. Det engelske sundhedsvæsen er især hårdt ramt, og det vil vi også være her i landet, uden de mange udenlandske læger og sygeplejersker. Indenfor mit eget område IT er der også mangel på folk.
Så ja vi behøver den grad udenlandske arbejdskraft, og vi behøver at de ukvalificerede ledige kommer i gang med lære og uddanne sig.


Ville det ikke være at foretrække eller ihvertfald sideløbende, hvis der blev uddannet flere læger, sygeplejersker og IT folk under danskerne alene for at blive fri for at være afhængig af udenlandsk arbejdskraft?


jo da, hvordan vil du klare den?
Tvinge danskerne til at føde flere børn, bestemme hvad folk skal uddanne sig til? hvordan vil du stimulere folk så de udvikler de rigtige evner, til de uddannelser vi har brug for?


Det gør man jo allerede.

Der er masser af måder, man kan påvirke uddannelsesretningerne - og man udnytter et bredt spænd af dem. Spørgsmålet er, om man gør det rigtige. Og om man er dygtige nok til at forudse flaskehalsene tids nok.


Tidligere har vi ikke været gode nok til at se, hvor vi ville komme til at mangle. Vi har eksempelvis i perioder manglet ingeniører, og efterfølgende fik vi for mange af dem, fordi politikerne satte ind på at få flere. Og på samme måde vil jeg mene, at vi ikke er gode nok til at løse problemerne, når vi så kan se dem - eksempelvis har vi i mange år kunnet se, at der kommer mangel på faglærte. Alligevel har indsatserne ikke været nok, der har blandt andet manglet praktikpladser i 100 år, og alt for få unge vælger stadig at gå den vej. Hvorfor? Tja, i mine øjne kan det blandt andet hænge sammen med, at akademikerne i beslutningslaget fortsat ikke fatter, at når man forfordeler de praktiske fag i folkeskolen, så ender man med at få unge, der ser ned på dem. Og at man må se på incitamentstrukturer, når man ser på praktikpladser - det er ikke nok at sige, at arbejdspladserne skal huske lærlingene. Nogle gange må der flere gulerødder eller mere pisk til.


Pisken er der allerede. Alle virksomheder af skal tage elever nu, hvor mange afhænger af deres størrelse. Ellers får de en bøde på 29.000 pr. manglende elev.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf annellaII » 20. jan 2018, 13:42

Wizzze skrev:
annellaII skrev:
Wizzze skrev:Se på UK, her efter Brexit afstemningen, Mange udlændinge forlader landet, og samtidig er indvandringen stoppet op. Det har medført kriser i mange brancher. Det engelske sundhedsvæsen er især hårdt ramt, og det vil vi også være her i landet, uden de mange udenlandske læger og sygeplejersker. Indenfor mit eget område IT er der også mangel på folk.
Så ja vi behøver den grad udenlandske arbejdskraft, og vi behøver at de ukvalificerede ledige kommer i gang med lære og uddanne sig.


Ville det ikke være at foretrække eller ihvertfald sideløbende, hvis der blev uddannet flere læger, sygeplejersker og IT folk under danskerne alene for at blive fri for at være afhængig af udenlandsk arbejdskraft?


jo da, hvordan vil du klare den?
Tvinge danskerne til at føde flere børn, bestemme hvad folk skal uddanne sig til? hvordan vil du stimulere folk så de udvikler de rigtige evner, til de uddannelser vi har brug for?


Ved 'du' da i forvejen, hvilke evner alle danskere har, der vil uddanne sig?

f.eks. hos os i Tyskland har man gjort bl.a. lægestudiet attraktivt ved at tilbyde gratis studieplads plus ekstra noget lignende SU i Danmark men med den betingelse, at efter endt studie skal lægen forpligte sig til at arbejde 3 år på landet eller et andet sted, hvor der er lægemangel, det har vist sig at værte et udmærket initiativ fra statens side, der er ikke længere studiepladser nok på de medicinske fakulteter.
1
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf fisken80 » 20. jan 2018, 15:49

Angelina skrev:
annellaII skrev:
Ved 'du' da i forvejen, hvilke evner alle danskere har, der vil uddanne sig?

f.eks. hos os i Tyskland har man gjort bl.a. lægestudiet attraktivt ved at tilbyde gratis studieplads plus ekstra noget lignende SU i Danmark men med den betingelse, at efter endt studie skal lægen forpligte sig til at arbejde 3 år på landet eller et andet sted, hvor der er lægemangel, det har vist sig at værte et udmærket initiativ fra statens side, der er ikke længere studiepladser nok på de medicinske fakulteter.


Men de fordele har vi jo i forvejen i Danmark, gratis uddannelse samt SU.


Og lægestudiet er fyldt op hvert år.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf fisken80 » 20. jan 2018, 15:51

Angelina skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:
annellaII skrev:
Wizzze skrev:Se på UK, her efter Brexit afstemningen, Mange udlændinge forlader landet, og samtidig er indvandringen stoppet op. Det har medført kriser i mange brancher. Det engelske sundhedsvæsen er især hårdt ramt, og det vil vi også være her i landet, uden de mange udenlandske læger og sygeplejersker. Indenfor mit eget område IT er der også mangel på folk.
Så ja vi behøver den grad udenlandske arbejdskraft, og vi behøver at de ukvalificerede ledige kommer i gang med lære og uddanne sig.


Ville det ikke være at foretrække eller ihvertfald sideløbende, hvis der blev uddannet flere læger, sygeplejersker og IT folk under danskerne alene for at blive fri for at være afhængig af udenlandsk arbejdskraft?


jo da, hvordan vil du klare den?
Tvinge danskerne til at føde flere børn, bestemme hvad folk skal uddanne sig til? hvordan vil du stimulere folk så de udvikler de rigtige evner, til de uddannelser vi har brug for?


Det gør man jo allerede.

Der er masser af måder, man kan påvirke uddannelsesretningerne - og man udnytter et bredt spænd af dem. Spørgsmålet er, om man gør det rigtige. Og om man er dygtige nok til at forudse flaskehalsene tids nok.


Tidligere har vi ikke været gode nok til at se, hvor vi ville komme til at mangle. Vi har eksempelvis i perioder manglet ingeniører, og efterfølgende fik vi for mange af dem, fordi politikerne satte ind på at få flere. Og på samme måde vil jeg mene, at vi ikke er gode nok til at løse problemerne, når vi så kan se dem - eksempelvis har vi i mange år kunnet se, at der kommer mangel på faglærte. Alligevel har indsatserne ikke været nok, der har blandt andet manglet praktikpladser i 100 år, og alt for få unge vælger stadig at gå den vej. Hvorfor? Tja, i mine øjne kan det blandt andet hænge sammen med, at akademikerne i beslutningslaget fortsat ikke fatter, at når man forfordeler de praktiske fag i folkeskolen, så ender man med at få unge, der ser ned på dem. Og at man må se på incitamentstrukturer, når man ser på praktikpladser - det er ikke nok at sige, at arbejdspladserne skal huske lærlingene. Nogle gange må der flere gulerødder eller mere pisk til.


Pisken er der allerede. Alle virksomheder af skal tage elever nu, hvor mange afhænger af deres størrelse. Ellers får de en bøde på 29.000 pr. manglende elev.


Og så er det bare ærgerligt hvis ikke man har økonomien til det, så må ens forretning lukke ... den her nye lov har godt nok givet mange små virksomheder store problemer.


Jeg kan se både fordele og ulemper i loven, men jeg synes det virker meget tilfældigt, den måde den er skruet sammen på. For der ER virksomheder, der ikke er specielt velegnede til at have elever i. Og en lille håndværker med kun en ansat kan også have svært ved at tage en elev ind hele tiden. Og aå vidt jeg har forstået skal virksomhederne ikke være ret store før det bliver et krav.

Bliver dit firma ramt af det?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Kattefjæs » 20. jan 2018, 17:23

Det ville vaere noget nemmere at faa veluddannede arbejdsloese danskere til at fylde de stillinger hvis man kunne videre- eller efteruddanne sig - men uddannelsessystemet er blevet rigidt og ingen kan leve af at spise jord og bo i en papkasse mens de sadler om.

Hvis man ikke har haft nok fremsyn til at tage den "rigtige" uddannelse (og hvor mange har lige det, hvis vi skal vaere aerlige og realistiske?), saa kan man nemt ende i en kattepine hvor man baade er veluddannet og hoejt kvalificeret, men der er bare ikke jobs i ens branche, mens andre brancher til gengaeld skriger paa arbejdskraft.

De fleste veluddannede mennesker er gode til mere end en ting, og jeg er helt sikker paa at mange med success kunne sadle om, hvis bare systemet ville tillade det. I stedet sidder der en masse mennesker med uddannelser, som desvaerre ikke kan bruges (lige nu i hvert fald), hvilket de ikke noedvendigvis havde mulighed for at forudsige for 5-8-10 aar siden da de tog de foerste spadestik til at gaa den vej. Og saa skal de vaere arbejdsloese fordi der ikke er de noedvendige muligheder for at videreuddanne sig, samtidig med at man importerer andre landes hoejt kvalificerede arbejdskraft.

Det er ret svaert for nyuddannede som ikke har haft aar paa arbejdsmarkedet til at faa erfaring og kun sjaeldent har haft mulighed for at spare op af betydning. De vil aldrig kunne vaere selvforsoergende i 3-5 aar mens de gennemfoerer en ny uddannelse paa egenbetaling og uden SU. Og slet ikke i loebet af de aar hvor de fleste paa en eller anden maade skal skaffe sig en relativt permanent bolig, faa boern etc.

Det er dog klart at det ikke er ALLE som kan sadle om, vi er begraensede af vores evner og det er ikke alt som kan tillaeres, men jeg er 99.9% sikker paa at vi overordnet set ville have gavn af et langt mere fleksibelt uddannelsessystem end tilfaeldet er nu.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Tux » 20. jan 2018, 17:28

cola skrev:
Tux skrev:
cola skrev:Nej jeg tror ikke på vi har brug for udenlandsk arbejdskraft, med det i mente at hvis bare den danske befolkning gad arbejde, så ville vi have folk nok til at varetage opgaverne der er, men rigtig mange danskere vil ikke gøre rent, vil ikke køre ups eller den type job, vil ikke lave arbejde hvor de får under 150 kr i timen, for det er de for fine til, det er for billigt når nu jeg har en phd i historie så skal jeg da ikke gøre rent osv.

Det er hvad jeg ser ude omkring på de sociale medier, inkl herinde. og det var også hvad jeg så da jeg selv var arbejdsløs, den kommentar flere havde, jamen jeg har en uddannelse som pædagog, hvorfor skal jeg så gøre rent? (fordi der blir født færre og færre børn, så find et arbejde hvor du har en chance)

Vi søger højt kvalificeret arbejdskraft, ikke bare folk som søger eller ikke søger rengøringsjobs. Der er et kompetencegab som vi kun kan lukke med udenlandsk arbejdskraft.. Hvordan tænker du flere ansøgere til ufaglærte jobs skal løse vores problem?

Hvis folk fik lov til at uddanne sig, men igen det vil de ikke. Nej jeg vil ikke gå fra min løn og så ned på su.. er nok det svar jeg får ofte når jeg spørger. Men hvis du er arbejdsløs, hvorfor så ikke tage en uddannelse der med sikkerhed gir dig arbejde bagefter, også selvom du skal på su, jeg kan ikke se problemet.

Vi ansætter kun de bedste og mest veluddannede, det kan være man ikke bare omskole sig til at blive..
2
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Zoxa » 25. jan 2018, 17:18

Tux skrev:Vi ansætter kun de bedste og mest veluddannede, det kan være man ikke bare omskole sig til at blive..


Men der er mangel på lærere, SoSu'er, laboranter tømrere, murere, brolæggere, VVS'ere og elektrikere over hele landet og 50.000 unge mangler praktik plads. Hvordan hænger det sammen?
(Læger er også en massiv mangel vare, men de tager en god portion tid at uddanne)

Der er på det nærmeste ingen virksomheder som optager voksne i en elevplads til trods for massive tilskud fra staten

Mange pædagoger kunne snildt gå ud og undervise hvis de fik lov at tage merit enkelt fag - men det får de ikke lov til og egen betalingen er uhyre høj.


Der er noget som ikke hænger sammen....
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Tux » 25. jan 2018, 21:12

Tamara skrev:
Tux skrev:
cola skrev:
Tux skrev:
cola skrev:Nej jeg tror ikke på vi har brug for udenlandsk arbejdskraft, med det i mente at hvis bare den danske befolkning gad arbejde, så ville vi have folk nok til at varetage opgaverne der er, men rigtig mange danskere vil ikke gøre rent, vil ikke køre ups eller den type job, vil ikke lave arbejde hvor de får under 150 kr i timen, for det er de for fine til, det er for billigt når nu jeg har en phd i historie så skal jeg da ikke gøre rent osv.

Det er hvad jeg ser ude omkring på de sociale medier, inkl herinde. og det var også hvad jeg så da jeg selv var arbejdsløs, den kommentar flere havde, jamen jeg har en uddannelse som pædagog, hvorfor skal jeg så gøre rent? (fordi der blir født færre og færre børn, så find et arbejde hvor du har en chance)

Vi søger højt kvalificeret arbejdskraft, ikke bare folk som søger eller ikke søger rengøringsjobs. Der er et kompetencegab som vi kun kan lukke med udenlandsk arbejdskraft.. Hvordan tænker du flere ansøgere til ufaglærte jobs skal løse vores problem?

Hvis folk fik lov til at uddanne sig, men igen det vil de ikke. Nej jeg vil ikke gå fra min løn og så ned på su.. er nok det svar jeg får ofte når jeg spørger. Men hvis du er arbejdsløs, hvorfor så ikke tage en uddannelse der med sikkerhed gir dig arbejde bagefter, også selvom du skal på su, jeg kan ikke se problemet.

Vi ansætter kun de bedste og mest veluddannede, det kan være man ikke bare omskole sig til at blive..

Mange har ellers gjort det før alle de her rigide og latterlige regler kom til.

Utroligt at du kender min arbejdsplads bedre end mig. Vi har ikke nogen omskolede SOSU'er eller lign ansat.. Vi kan simpelthen ikke bruge ''opkvalificering'' til noget. Vi har brug for arbejdskraft udefra, og på længere sigt flere og bedre akademisk uddannede, det er er faktum..
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf missme » 25. jan 2018, 21:40

Teoretisk set, så er det muligt at vi i Danmark har et antal ledige hænder som kunne sættes i sving. Men i virkeligheden, så kan virksomhederne ikke bruge en medarbejder til noget, med mindre de kan arbejde motiveret, effektivt og selvstændigt. Det ekskludere en del borgere. Ikke fordi de bare er dovne, men fordi de ikke har de personlige eller kognitive kompetencer. Så min klare overbevisning er at ja, vi har brug for udenlandsk arbejdskraft.
Her i produktions-Danmark hvor jeg bor, der bor mange østeuropærer. Mange kommer bare for at arbejde, og så tager de hjem igen. Men heldigvis er der også nogle som bosætter sig med deres familier :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jan 2018, 18:52

annellaII skrev:Hvad mener du, har Danmark virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft?



Det kommer an på hvilket område der er tale om og om der er tale om her og nu eller på længere sigt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"