»Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

»Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf annellaII » 20. jan 2018, 06:32

https://www.b.dk/politiko/hvis-vi-ikke-havde-adgang-til-udenlandsk-arbejdskraft-var-vi-loebet-toer-for?utm_source=ni.dk&utm_medium=ni&utm_campaign=partners

»Vi kan se, at hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder,« siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) på baggrund af en ny rapport om betydningen af udenlandsk arbejdskraft.

Mandag rejser han til årsmødet i World Economic Forum i Schweiz, hvor kampen om talent og kvalificeret arbejdskraft bliver et vigtigt punkt på dagsordenen for de knap 2.000 erhvervsledere og flere end 70 stats- og regeringschefer, der deltager.

Forud for WEF-mødet annoncerer Troels Lund Poulsen et nyt regeringsudspil, der skal gøre det nemmere at tiltrække mere international arbejdskraft og talent til Danmark. Ifølge ministeren vil regeringen præsentere udspillet i marts-april.

»Vi vil sikre, at de, der gør Danmark rigere, kan få lov til at bidrage til det danske samfund,« siger han.

Ifølge den nye rapport »Mobilitet blandt udenlandsk arbejdskraft« udgør udenlandsk arbejdskraft en stigende andel af beskæftigelsen herhjemme. I 2016 udgjorde den ca. ni pct. af fuldtidsbeskæftigelsen, og den sikrer generelt et mere velfungerende arbejdsmarked.

En stor fordel er, at udenlandsk arbejdskraft fungerer som buffer. Når det går skidt for økonomien – som det skete under finanskrisen – forlader mange udenlandske ansatte Danmark. Fra 2008 til 2010, da krisen slog hårdt mod dansk økonomi, faldt fuldtidsbeskæftigelsen for pendlere med 30 pct. Når det omvendt går godt, strømmer udenlandsk arbejdskraft hertil og er med til at modvirke en mangel på arbejdskraft, der hurtigt kan koste dyrt i forhold til tabte ordrer og udflytning af produktion til andre lande.

Rapporten viser også, at udenlandsk arbejdskraft særligt finder vej til brancher med mangel på arbejdskraft.

»Rapporten er et wakeupcall, for den viser, at vi bliver nødt til at sikre os, at virksomhederne kan få den fornødne arbejdskraft. Det bliver en endnu mere presserende opgave i 2018,« siger Troels Lund Poulsen.



Hvad mener du, har Danmark virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft?


Jeg er ikke overbevist om, at det er nødvendigt, jeg er mere overbevist om, at mange arbejdsløse uden videre kan udføre arbejde på de arbejdspladser, hvor arbejdet bliver udført af særligt østeuropæere.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Tux » 20. jan 2018, 06:53

Ja hvis vi vil opretholde samme aktivitetsniveau og velstand så har vi.

I min afdeling er der i forvejen ca. 30% udlændinge, og der er simpelthen ikke dansk arbejdskraft med de rette kvalifikationer på markedet. Vi søger nye PT, og det er godt nok svært at finde de rette - uden mine udenlandske kolleger fra Indien, Polen, Sverige etc. var det gået helt galt..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Slettet bruger » 20. jan 2018, 06:54

Jeg tror dovne Robert er en dårlig erstatning for en polsk håndværker. Det kan godt være han kan gøre rent på hotelværelser, men det har jeg på fornemmelsen at han føler sig for fin til.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf ajnaM » 20. jan 2018, 07:11

Det er ikke kun på hoteller og fabrikker, men bestemt også højt kvalificeret arbejdskraft, vi har behov for udlændinge til. Og skal vi kunne tiltrække den kvalificerede arbejdskraft, giver det rigtig god mening at konkurrere på velfærd - tryghed, lighed, uddannelse, sundhed - i stedet for at konkurrere på lav skat.

Desværre er vi på vej den anden retning. Skattelettelser og udlændingestramninger. Det er det modsatte af velfærd.




Og så skal vi i øvrigt droppe det stupide uddannelsesloft hurtigst muligt. Det er jo fuldkommen latterligt, at vi har flaskehalse på flere områder, eksempelvis i forhold til lægemangel, men ikke vil give kompetente danskere mulighed for at videreuddanne sig. :rulle:
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf HerErJeg » 20. jan 2018, 07:21

Det her er helt essentielt og en del af noget utroligt meget større, der påvirker os alle sammen.
Kvaliteten af dansk arbejdskraft er i frit fald, jo yngre, jo værre. Der er selvfølgelig 1000 nuancer, det er klart....
Min påstand er, at dem der kommer ude fra, de har selv i 2017 ikke nogen dans på roser i deres hjemland, hvis man vil have nogle goder, så skal man selv bide tænderne sammen og kæmpe for det. Derfor får danske virksomheder en stor oplevelse med disse folk, de arbejder længe, hårdt, koncentreret og uden brok. Der er selvfølgelig 1000 nuancer, det er klart....

Det Danmark som vi allesammen høster gevinsten af i dag er primært bygget af vores forældre eller bedste forældre som har levet under samme læresætning som de udenlandske arbejdere gør idag. Kig på internetttet, Facebook, alle steder, hvor er der sørgeligt mange artikler og brokkerier som dybest set har den samme overskrift, hvor er det synd for mig... Det er så typisk skrevet af den lidt yngre generation, som nu skal ud og lægge mange år i arbejdsmarkedet. Der er selvfølgelig 1000 nuancer, det er klart....

Kigger jeg på min egen arbejdsplads eller huset jeg arbejder i, så er der 3 aldersgrupper:
De næsten pensionsmodne, dem som arbejder for langt med en opgave. De laver det de skal + det lille ekstra så de selv er godt tilfredse. Det tager selvfølgelig for lang tid og koster penge, men sådan er det nu engang.
De midaldrende 35-40 årige, der laver det de skal og afleverer opgaven til en tilfreds kunde. What you see is what you get - agtigt.
De unge 25-30 årige der bruger lang tid på google for at finde en problemløsning. Kan det ikke googles, så slår man ud med hænderne, eller prøver ar snige sig uden om det svære, så der afleveres en opgave der er 80% færdig. Nogle gange går det godt, andre gange er der virkelig ballade.

Nu mht. den kommende strejke. Reelt kan der strejkes over hele landet på grund af 30 min. pause. Der er ingen tvivl om at det er svinet at spekulere i at sløjfe en pause, og strejken er måske også på sin plads, men der bliver nok mere og mere en udvanding af, hvad der fremkalder utilfredshed. Hvad strejker man over om 10-20 år? Adgang til sociale medier på arbejdspladsen, 5 minuttes ekstra et eller andet? Kæledyrs sygedag?
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf cola » 20. jan 2018, 07:57

Nej jeg tror ikke på vi har brug for udenlandsk arbejdskraft, med det i mente at hvis bare den danske befolkning gad arbejde, så ville vi have folk nok til at varetage opgaverne der er, men rigtig mange danskere vil ikke gøre rent, vil ikke køre ups eller den type job, vil ikke lave arbejde hvor de får under 150 kr i timen, for det er de for fine til, det er for billigt når nu jeg har en phd i historie så skal jeg da ikke gøre rent osv.

Det er hvad jeg ser ude omkring på de sociale medier, inkl herinde. og det var også hvad jeg så da jeg selv var arbejdsløs, den kommentar flere havde, jamen jeg har en uddannelse som pædagog, hvorfor skal jeg så gøre rent? (fordi der blir født færre og færre børn, så find et arbejde hvor du har en chance)
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Tux » 20. jan 2018, 08:26

cola skrev:Nej jeg tror ikke på vi har brug for udenlandsk arbejdskraft, med det i mente at hvis bare den danske befolkning gad arbejde, så ville vi have folk nok til at varetage opgaverne der er, men rigtig mange danskere vil ikke gøre rent, vil ikke køre ups eller den type job, vil ikke lave arbejde hvor de får under 150 kr i timen, for det er de for fine til, det er for billigt når nu jeg har en phd i historie så skal jeg da ikke gøre rent osv.

Det er hvad jeg ser ude omkring på de sociale medier, inkl herinde. og det var også hvad jeg så da jeg selv var arbejdsløs, den kommentar flere havde, jamen jeg har en uddannelse som pædagog, hvorfor skal jeg så gøre rent? (fordi der blir født færre og færre børn, så find et arbejde hvor du har en chance)

Vi søger højt kvalificeret arbejdskraft, ikke bare folk som søger eller ikke søger rengøringsjobs. Der er et kompetencegab som vi kun kan lukke med udenlandsk arbejdskraft.. Hvordan tænker du flere ansøgere til ufaglærte jobs skal løse vores problem?
4
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf fisken80 » 20. jan 2018, 09:06

HerErJeg skrev:Det her er helt essentielt og en del af noget utroligt meget større, der påvirker os alle sammen.
Kvaliteten af dansk arbejdskraft er i frit fald, jo yngre, jo værre. Der er selvfølgelig 1000 nuancer, det er klart....
Min påstand er, at dem der kommer ude fra, de har selv i 2017 ikke nogen dans på roser i deres hjemland, hvis man vil have nogle goder, så skal man selv bide tænderne sammen og kæmpe for det. Derfor får danske virksomheder en stor oplevelse med disse folk, de arbejder længe, hårdt, koncentreret og uden brok. Der er selvfølgelig 1000 nuancer, det er klart....

Det Danmark som vi allesammen høster gevinsten af i dag er primært bygget af vores forældre eller bedste forældre som har levet under samme læresætning som de udenlandske arbejdere gør idag. Kig på internetttet, Facebook, alle steder, hvor er der sørgeligt mange artikler og brokkerier som dybest set har den samme overskrift, hvor er det synd for mig... Det er så typisk skrevet af den lidt yngre generation, som nu skal ud og lægge mange år i arbejdsmarkedet. Der er selvfølgelig 1000 nuancer, det er klart....

Kigger jeg på min egen arbejdsplads eller huset jeg arbejder i, så er der 3 aldersgrupper:
De næsten pensionsmodne, dem som arbejder for langt med en opgave. De laver det de skal + det lille ekstra så de selv er godt tilfredse. Det tager selvfølgelig for lang tid og koster penge, men sådan er det nu engang.
De midaldrende 35-40 årige, der laver det de skal og afleverer opgaven til en tilfreds kunde. What you see is what you get - agtigt.
De unge 25-30 årige der bruger lang tid på google for at finde en problemløsning. Kan det ikke googles, så slår man ud med hænderne, eller prøver ar snige sig uden om det svære, så der afleveres en opgave der er 80% færdig. Nogle gange går det godt, andre gange er der virkelig ballade.

Nu mht. den kommende strejke. Reelt kan der strejkes over hele landet på grund af 30 min. pause. Der er ingen tvivl om at det er svinet at spekulere i at sløjfe en pause, og strejken er måske også på sin plads, men der bliver nok mere og mere en udvanding af, hvad der fremkalder utilfredshed. Hvad strejker man over om 10-20 år? Adgang til sociale medier på arbejdspladsen, 5 minuttes ekstra et eller andet? Kæledyrs sygedag?


Strejken udløses ikke af frokostpausen, det er den samlede sum af opførsel fra KL og mod.styrelsen, der udløser den, hvis den kommer.
Bl.a. at man endnu engang forsøger at tromle lærerne i stedet for at indgå i reelle forhandlinger med dem. Det vil de, og det vil resten af de organisationer der repræsenterer offentlige ansatte ikke finde sig i mere. Og derfor er der en solidaritetspagt. Der bliver ingen forhandlinger med de andre organisationer før der er reelle forhandlinger i gang på folkeskolelærernes område.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Wizzze » 20. jan 2018, 09:54

Se på UK, her efter Brexit afstemningen, Mange udlændinge forlader landet, og samtidig er indvandringen stoppet op. Det har medført kriser i mange brancher. Det engelske sundhedsvæsen er især hårdt ramt, og det vil vi også være her i landet, uden de mange udenlandske læger og sygeplejersker. Indenfor mit eget område IT er der også mangel på folk.
Så ja vi behøver den grad udenlandske arbejdskraft, og vi behøver at de ukvalificerede ledige kommer i gang med lære og uddanne sig.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf annellaII » 20. jan 2018, 10:16

Angelina skrev:Man kan slet ikke sætte spørgsmål ved om vi har brug for det - det er et faktum at vi har brug for øget indvandring, for ikke at løbe tør for hænder.


Hvordan har Danmark dog kunne klare sig i årtier uden udenlandsk arbejdskraft og øget indvandring?
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf annellaII » 20. jan 2018, 10:18

Wizzze skrev:Se på UK, her efter Brexit afstemningen, Mange udlændinge forlader landet, og samtidig er indvandringen stoppet op. Det har medført kriser i mange brancher. Det engelske sundhedsvæsen er især hårdt ramt, og det vil vi også være her i landet, uden de mange udenlandske læger og sygeplejersker. Indenfor mit eget område IT er der også mangel på folk.
Så ja vi behøver den grad udenlandske arbejdskraft, og vi behøver at de ukvalificerede ledige kommer i gang med lære og uddanne sig.


Ville det ikke være at foretrække eller ihvertfald sideløbende, hvis der blev uddannet flere læger, sygeplejersker og IT folk under danskerne alene for at blive fri for at være afhængig af udenlandsk arbejdskraft?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21847

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Purple Haze » 20. jan 2018, 10:19

Tror der er ca 30-40% udlændinge på min arbejdsplads.
I det hus jeg arbejder i er der nok mellem 500 og 600 stk. Dem kunne vi ikke klarer os uden.
Og det gælder alt fra kantinepersonale og rengøringsfolk til projektledere og ingeniører. Hvis de ikke var der kunne vi lige så godt lukke biksen.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf cola » 20. jan 2018, 10:37

Tux skrev:
cola skrev:Nej jeg tror ikke på vi har brug for udenlandsk arbejdskraft, med det i mente at hvis bare den danske befolkning gad arbejde, så ville vi have folk nok til at varetage opgaverne der er, men rigtig mange danskere vil ikke gøre rent, vil ikke køre ups eller den type job, vil ikke lave arbejde hvor de får under 150 kr i timen, for det er de for fine til, det er for billigt når nu jeg har en phd i historie så skal jeg da ikke gøre rent osv.

Det er hvad jeg ser ude omkring på de sociale medier, inkl herinde. og det var også hvad jeg så da jeg selv var arbejdsløs, den kommentar flere havde, jamen jeg har en uddannelse som pædagog, hvorfor skal jeg så gøre rent? (fordi der blir født færre og færre børn, så find et arbejde hvor du har en chance)

Vi søger højt kvalificeret arbejdskraft, ikke bare folk som søger eller ikke søger rengøringsjobs. Der er et kompetencegab som vi kun kan lukke med udenlandsk arbejdskraft.. Hvordan tænker du flere ansøgere til ufaglærte jobs skal løse vores problem?

Hvis folk fik lov til at uddanne sig, men igen det vil de ikke. Nej jeg vil ikke gå fra min løn og så ned på su.. er nok det svar jeg får ofte når jeg spørger. Men hvis du er arbejdsløs, hvorfor så ikke tage en uddannelse der med sikkerhed gir dig arbejde bagefter, også selvom du skal på su, jeg kan ikke se problemet.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Wizzze » 20. jan 2018, 10:40

annellaII skrev:
Wizzze skrev:Se på UK, her efter Brexit afstemningen, Mange udlændinge forlader landet, og samtidig er indvandringen stoppet op. Det har medført kriser i mange brancher. Det engelske sundhedsvæsen er især hårdt ramt, og det vil vi også være her i landet, uden de mange udenlandske læger og sygeplejersker. Indenfor mit eget område IT er der også mangel på folk.
Så ja vi behøver den grad udenlandske arbejdskraft, og vi behøver at de ukvalificerede ledige kommer i gang med lære og uddanne sig.


Ville det ikke være at foretrække eller ihvertfald sideløbende, hvis der blev uddannet flere læger, sygeplejersker og IT folk under danskerne alene for at blive fri for at være afhængig af udenlandsk arbejdskraft?


jo da, hvordan vil du klare den?
Tvinge danskerne til at føde flere børn, bestemme hvad folk skal uddanne sig til? hvordan vil du stimulere folk så de udvikler de rigtige evner, til de uddannelser vi har brug for?
0
Do as I say! :whip:
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: »Hvis vi ikke havde adgang til udenlandsk arbejdskraft, var vi løbet tør for hænder«

Indlægaf Zoxa » 20. jan 2018, 11:41

cola skrev:
Tux skrev:
cola skrev:Nej jeg tror ikke på vi har brug for udenlandsk arbejdskraft, med det i mente at hvis bare den danske befolkning gad arbejde, så ville vi have folk nok til at varetage opgaverne der er, men rigtig mange danskere vil ikke gøre rent, vil ikke køre ups eller den type job, vil ikke lave arbejde hvor de får under 150 kr i timen, for det er de for fine til, det er for billigt når nu jeg har en phd i historie så skal jeg da ikke gøre rent osv.

Det er hvad jeg ser ude omkring på de sociale medier, inkl herinde. og det var også hvad jeg så da jeg selv var arbejdsløs, den kommentar flere havde, jamen jeg har en uddannelse som pædagog, hvorfor skal jeg så gøre rent? (fordi der blir født færre og færre børn, så find et arbejde hvor du har en chance)

Vi søger højt kvalificeret arbejdskraft, ikke bare folk som søger eller ikke søger rengøringsjobs. Der er et kompetencegab som vi kun kan lukke med udenlandsk arbejdskraft.. Hvordan tænker du flere ansøgere til ufaglærte jobs skal løse vores problem?

Hvis folk fik lov til at uddanne sig, men igen det vil de ikke. Nej jeg vil ikke gå fra min løn og så ned på su.. er nok det svar jeg får ofte når jeg spørger. Men hvis du er arbejdsløs, hvorfor så ikke tage en uddannelse der med sikkerhed gir dig arbejde bagefter, også selvom du skal på su, jeg kan ikke se problemet.


Mon ikke nærmere det handler om at rigtig mange ikke kan få noget så enkelt som husleje kontra og forsørgelse til at hænge sammen med indtægt?. "Så må du bare flytte til noget billigere" - er heller ikke (faktisk ret sjældent) en obtion.
Jeg videruddannede mig med glæde og tog et spor skifte. Jeg har rent faktisk på begyndt et grundforløb og bestået med flyvende faner. Og søgt lære plads i hobe tal. Men arbejdsgiverne vil ikke betale voksen lærlinge løn tiltrods for tilskudende. Og jeg kan ikke klare mig for en unge løn med en husleje og et barn som også skal forsørges OG passes, så den der med at arbejde i fritiden oven i et fuldtids job eller studie. Er bare heller ikke en mulighed.

På en SU (jeg læste med glæde til lærer - hvor der mere eller mindre er job garanti) er det kun den som har bopæls adressen som er "forsørger" uanset at barnet er på 7/7, så i min situation ville det også være til at lukke op og skide i.

Og man må ikke tage enkelt fag som e-learning hvis man bliver ledig (så står man pludselig ikke til rådighed for arbejdsmarkedet) + det koster ca 4200 pr fag hvad man bestemt ikke har som ledig.

Så hvad gør man så?

Det er bare ikke så enkelt
Senest rettet af Zoxa 20. jan 2018, 12:21, rettet i alt 3 gange.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"