SU skal kun være for danske statsborgere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf girl_beat » 30. jan 2018, 15:49

Denlilleglademy skrev:Jeg arbejder bl.a. som studievejleder på nogle korte videregående uddannelser. Vores internationale klasser har en del østeuropæiske og et par stykker syd fra. De har det stramt, ingen tvivl. Der er meget klare regler for at de skal abejde min. 10 timer ugentligt og have en minimumsløn på 110kr. førend at se kan få SU. Ingen gider ansætte dem til andet end rengøring og avisruter. Derudover har de deres studie og lektier, plus obligatorisk dansk undervisning de første semestre. Det er ikke legende let at få alt det til at spille. Abejder de ikke det antal timer de skal over en kortere eller længere periode, så skal de betale SU tilbage. Det sker temmelig tit desværre.

Når de først får SU er vi forpligtet til at tilbyde studielån. Det synes jeg Tilgengæld er noget rod. For dert er mere det, end at det er SU, der giver den kæmpe gæld.

Måske man skulle se på at adskille de to fra hinanden? Altså, at det står udenlandske studerende frit for at søge SU, hvis de vel at mærke opfylder reglerne, men at det ikke er muligt at optage gæld :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf JoyNips » 30. jan 2018, 16:34

Denlilleglademy skrev:Men jeg er helt og aldeles enig. Der burde ikke være mulighed for lån. Forstår slet ikke hvorfor der er det.


Det er fordi man ikke må diskriminere på nationalitet. Hvis de ikke skal have muligheden skal den afskaffes helt, også for danske studerende.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Slettet bruger » 30. jan 2018, 17:39

paint skrev:Så vidt jeg umiddelbart kan se, er der ikke tale om, at man bare kan komme til Danmark og få udbetalt SU. Der er forskellige regler, alt afhængig af om man er EU-borger eller ikke.

EU-borger

"Du er statsborger i et EU-/EØS-land

Hvis du er statsborger i et EU-land, et EØS-land (Island, Liechtenstein eller Norge) eller i Schweiz, er der nogle særlige betingelser, du skal opfylde for at kunne blive ligestillet med danske statsborgere.

Vælg den situation, der passer på dig:

Du har status som arbejdstager eller har bevaret din status som arbejdstageri Danmark
Du har været bosat i Danmark i fem år"


"Danmark har efter EU-opholdsdirektivet (2004/38/EF) kun pligt til at tildele SU til arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og personer, der har bevaret denne status samt deres familiemedlemmer. Øvrige EU-/EØS-statsborgere samt statsborgere i Schweiz kan først få tildelt SU efter 5 års ophold"

Ikke EU-borger
"Er du tredjelandsstatsborger, det vil sige statsborger i et land uden for Norden eller EU/EØS, og har du opholdstilladelse i Danmark som studerende, må du ikke modtage offentlig hjælp til forsørgelse, blandt andet SU. Det kan have konsekvenser for din ret til ophold i Danmark, hvis du modtager SU (som er en offentlig hjælp til forsørgelse). Det er dit eget ansvar, at du overholder de regler, der gælder for din ret til ophold i Danmark. Har du spørgsmål til reglerne for dit ophold i Danmark, skal du kontakte udlændingemyndighederne "

http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsborger/


Yes de skal have et job før de kan få SU. Dem jeg kender har alle fundet noget indenfor 1-2 måneder. Det er ikke noget problem.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Slettet bruger » 30. jan 2018, 18:09

Denlilleglademy skrev:
Hvor i landet er det? Mine studerende har overordentligt svært ved at finde noget udenfor København. Det betyder 1 time i tog hver vej. Og så er der jo en mindsteløn for dem på 110 som skal overholdes også for at de kan få SU. LIge nu er ud af en klasse med 14 internationale studerende hvoraf de 11 er fra EU, kun 3 der kan få SU. Her i provinsen er der umuligt for dem at få arbejde medmindre at det er sort og/eller underbetalt.


Det er København.

De finder: Lager om natten (der er et lager hvor der har været 4-5- igennem som first base), cafe, servitrice, stuepige, den slags.

Kender en f.eks. der var på det der lager i 3 måneder hvor han fik det gn de østeuropæere der har været igennem før, så han tager first bae 3 måneder der, så videre på SU og farvel til lageret.

Men altså, mange af dem har toughe forhold og der er også timers transport osv. Det er uanset 1000 gange bedre end hjemme hos dem selv alligevel. (Med mindre man har rige forældre.)

Synes selv det er fint nok, jeg kan godt lide Østeuropæere og vil gerne bruge skattepenge på dem.

Realiteten er bare at det koster. Jeg kender f.eks. 2 hvor den ene forlod DK 2 uger efter han fik eksamensbevis, efter 5 års studier, en anden forlod DK efter 5 års studier + 2 års dagpenge og så farvel. :)

Så er der så andre der bliver her.

Jeg ved at der også er nogen der har lavet fake firmaer hvor man kan få en fake ansættelseskontrakt og voila SU. Fordi det danske system er tillidsbaseret, og østeuropærere tilgang til systemer er "de er en fjende der skal udnyttes".

Jeg forsøger at opdrage på dem, nogen gange virker det :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Slettet bruger » 30. jan 2018, 18:43

Precaseptica skrev:Så vidt jeg er orienteret så er de udenlandske studerende vi får fra Europa generelt en overskudsforretning. De bruger jo deres penge her.


Det er jo ikke overskud at vi giver dem 5000 kr som de så bruger her :) Så kunne vi jo blive rige ved at tildele hele befolkningen SU.

Anyway problemet er jo mere det med SU-lånet, hvor reglerne er sådan at de ikke behøver betale det tilbage hvis de forlader DK.

Valget er så mellem

a) at tabe flere og flere penge på SU-lån der ikke betales tilbage
b) at fjerne SU-lån for alle.

Det ender med b). Mærkeligt for mig man ikke bare gør det i stedet for at vente, man ved jo alt hvad man har brug for at vide for at træffe en beslutning. Men som sædvanlig kommer beslutninger altid nogen år efter det er soleklart at det er det man skal gøre.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Slettet bruger » 30. jan 2018, 19:01

Denlilleglademy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Denlilleglademy skrev:
Hvor i landet er det? Mine studerende har overordentligt svært ved at finde noget udenfor København. Det betyder 1 time i tog hver vej. Og så er der jo en mindsteløn for dem på 110 som skal overholdes også for at de kan få SU. LIge nu er ud af en klasse med 14 internationale studerende hvoraf de 11 er fra EU, kun 3 der kan få SU. Her i provinsen er der umuligt for dem at få arbejde medmindre at det er sort og/eller underbetalt.


Det er København.

De finder: Lager om natten (der er et lager hvor der har været 4-5- igennem som first base), cafe, servitrice, stuepige, den slags.

Kender en f.eks. der var på det der lager i 3 måneder hvor han fik det gn de østeuropæere der har været igennem før, så han tager first bae 3 måneder der, så videre på SU og farvel til lageret.

Men altså, mange af dem har toughe forhold og der er også timers transport osv. Det er uanset 1000 gange bedre end hjemme hos dem selv alligevel. (Med mindre man har rige forældre.)

Synes selv det er fint nok, jeg kan godt lide Østeuropæere og vil gerne bruge skattepenge på dem.

Realiteten er bare at det koster. Jeg kender f.eks. 2 hvor den ene forlod DK 2 uger efter han fik eksamensbevis, efter 5 års studier, en anden forlod DK efter 5 års studier + 2 års dagpenge og så farvel. :)

Så er der så andre der bliver her.

Jeg ved at der også er nogen der har lavet fake firmaer hvor man kan få en fake ansættelseskontrakt og voila SU. Fordi det danske system er tillidsbaseret, og østeuropærere tilgang til systemer er "de er en fjende der skal udnyttes".

Jeg forsøger at opdrage på dem, nogen gange virker det :)



Ja jeg tænkte godt at det var Kbh. Det er også kun der mine studerende finder job. Et par kørte til Kbh kl 23 sammen med 3 andre, betalte 50 kr hver vej. Måske, måske ikke var der en avisrute til dem. De tjente den 2-300 kr på. Kom hjem kl. 6-7 o morgenen. Undervisning starter kl. 9. Hatten af for at de gør det og tænker at lidt er bedre end ingenting. Men det er ikke det værd. Det hænger ikke sammen.

Derfor kører vi også mere og mere screening på dem vi optager. Ligesom at jeg skal godkende deres ansættelseskontrakt når de skal søge SU. Der mange som ikke bliver godkendt.

Og så lige personligt- hvis du har nogle kontakter som mangler nogle hårdtarbejdende dygtige elever nu og/eller henover sommeren, så sig til. Jeg har nogle stykker som brænder for at få et arbejde som ikke er sort ;)


Jeg ved pigerne finder jobs som stuepige på en hjemmeside der dækker nærmest alle hoteljobs i København. Mener den er på engelsk. Ved ikke hvad den hedder, men de kan vel google sig frem til den.

Ellers printer de vist bare en masse CVer ud og vandrer rundt til de får et job.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Slettet bruger » 30. jan 2018, 19:04

Hvis de googler ting som

job københavn hotel stuepige
job copenhagen hotel maid

job lager københavn

osv

Så burde de finde en masse stuff de kan søge.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: SU skal kun være for danske statsborgere

Indlægaf Slettet bruger » 30. jan 2018, 19:39

Denlilleglademy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Denlilleglademy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Denlilleglademy skrev:
Hvor i landet er det? Mine studerende har overordentligt svært ved at finde noget udenfor København. Det betyder 1 time i tog hver vej. Og så er der jo en mindsteløn for dem på 110 som skal overholdes også for at de kan få SU. LIge nu er ud af en klasse med 14 internationale studerende hvoraf de 11 er fra EU, kun 3 der kan få SU. Her i provinsen er der umuligt for dem at få arbejde medmindre at det er sort og/eller underbetalt.


Det er København.

De finder: Lager om natten (der er et lager hvor der har været 4-5- igennem som first base), cafe, servitrice, stuepige, den slags.

Kender en f.eks. der var på det der lager i 3 måneder hvor han fik det gn de østeuropæere der har været igennem før, så han tager first bae 3 måneder der, så videre på SU og farvel til lageret.

Men altså, mange af dem har toughe forhold og der er også timers transport osv. Det er uanset 1000 gange bedre end hjemme hos dem selv alligevel. (Med mindre man har rige forældre.)

Synes selv det er fint nok, jeg kan godt lide Østeuropæere og vil gerne bruge skattepenge på dem.

Realiteten er bare at det koster. Jeg kender f.eks. 2 hvor den ene forlod DK 2 uger efter han fik eksamensbevis, efter 5 års studier, en anden forlod DK efter 5 års studier + 2 års dagpenge og så farvel. :)

Så er der så andre der bliver her.

Jeg ved at der også er nogen der har lavet fake firmaer hvor man kan få en fake ansættelseskontrakt og voila SU. Fordi det danske system er tillidsbaseret, og østeuropærere tilgang til systemer er "de er en fjende der skal udnyttes".

Jeg forsøger at opdrage på dem, nogen gange virker det :)



Ja jeg tænkte godt at det var Kbh. Det er også kun der mine studerende finder job. Et par kørte til Kbh kl 23 sammen med 3 andre, betalte 50 kr hver vej. Måske, måske ikke var der en avisrute til dem. De tjente den 2-300 kr på. Kom hjem kl. 6-7 o morgenen. Undervisning starter kl. 9. Hatten af for at de gør det og tænker at lidt er bedre end ingenting. Men det er ikke det værd. Det hænger ikke sammen.

Derfor kører vi også mere og mere screening på dem vi optager. Ligesom at jeg skal godkende deres ansættelseskontrakt når de skal søge SU. Der mange som ikke bliver godkendt.

Og så lige personligt- hvis du har nogle kontakter som mangler nogle hårdtarbejdende dygtige elever nu og/eller henover sommeren, så sig til. Jeg har nogle stykker som brænder for at få et arbejde som ikke er sort ;)


Jeg ved pigerne finder jobs som stuepige på en hjemmeside der dækker nærmest alle hoteljobs i København. Mener den er på engelsk. Ved ikke hvad den hedder, men de kan vel google sig frem til den.

Ellers printer de vist bare en masse CVer ud og vandrer rundt til de får et job.


Flere af dem har eller haft stuepige jobs, men de kan ikke få nok timer. Et par af de steder hvor der kun er østeuropæiske piger er der virkelig nogle skod chefer.

Der vSr også en stor restaurantkæde der gerne ville ansætte dem alle. De skulle bare lige betale depositum for at blive ansat. Blev trukket i løn hvis de ikke registrerede timer og måtte iøvrigt ikke kunne tale dansk eller engelsk hvis der kom nogle officielle mennesker. Plus de skulle følge en meget udførlig metode ift at lyve hvis de alligevel kom til st tale dansk eller engelsk til nogle som skulle tjekke køle/frys og alt det der. Suk


Yes, det er sådan det er. Det er skodjobs i starten, til de lærer dansk. Det er vel svært at nå op på de 10 timer om ugen når de kun kan arbejde i weekenden. Men that's it.

Østeuropæerne arbejder i udnyttende skodjobs, sådan at vores økonomi tikker og der kommer penge i statskassen som de senere kan få i SU-lån og ikke betale tilbage :) Og vi danskere kan gå billigt i restaurant fordi personalet er underbetalt på semi-ulovlige ansættelsesvirkår, hvor man så passende kan sidde og snakke om vores dejlige sociale systemer mens maden serveres af polske piger der får meget lidt i timen. Vores egne piger på den alder har imellemtiden travlt med at tænke om de skal købe den nye iPhone eller tage til Gran Canaria.

Det med restauranten, ja der er en masse shady foretagender på den måde. Hvor smarte rumænere har lavet firmaer i Kbh for at udnytte rumænere der bor i Kbh. Do for slovakere, bulgarere, osv. De bilder dem f.eks. ind at i DK får man ikke betaling for overarbejde og den slags. At man har 6 måneders opsigelse. De skal holde sig langt væk fra de steder. De kan risikere at være der i måneder og så finde ud af at de hele er fup.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"