Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2018, 08:33

Der ligger jo nogle gode grundtanker i ideen.

Asylpolitikken i Europa skal opretholdes igennem ansøgninger fra udsatte steder, og ikke igennem om folk har overlevet en færden til vores grænser. På denmåde vil vi reelt kunne hjælpe folk, ud fra et "nummer system" som tilgodeser alle. Hurra!

Jeg ser det bare ikke særligt sansynligt, at EU får stablet et effekttivt system på benene. Vi har allerede nu lande i EU som nægter at tage flygtninge igennem en kvoteordning. Så et EU samarbejde om dette vil få lange udsigter.

Jeg er heller ikke med på at opretholde nogle "ventehaller" ala den model om Australien har, hvor folk bliver mishandlet og udsultet.

Jeg køber heller ikke præmissen om at EU er ved at blive væltet i flygtninge. Vi ser nogle udfordrinegr igennem de høje tilstrømninger, men det vi ser aller tydeligst, er EU's medlemslandes villighed til at samarbejde om udfordringerne. EU er langt fra overrendt med flygtninge -og evnende vi blot at optage de flygtningen ud i hele EU, så ville vi ike se når så mange problemer som pressen fremhæver.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf paint » 5. feb 2018, 08:48

Det jeg primært kigger efter i forslaget er dette:

"S-formanden understreger, at Socialdemokratiet vil overholde internationale konventioner."

Resten af udspillet er et nødvendigt onde. Vi er nødt til at kunne regulere hvor mange der kommer til landet, hvis dem der kommer skal have en tålelig tilværelse - her taler jeg om asylsøgere. De skal kunne integreres i Danmark. De skal have bolig, uddannelse, skole, læge osv.osv. Alt dette sætter en naturlig grænse for, hvor man vi kan tage hertil.
Vi er nødt til at se i øjnene, at EUs grænser ikke fungerer. At mange mennesker drukner i Middelhavet eller på anden måde udsættes for umenneskelige ting på vejen. Det SKAL simpelthen kunne reguleres ellers går det helt galt.

Vi ser allerede nu, hvor lande er hårdt presset, at højreekstremistiske partier bruger flygtningestrømmen som middel til at hverve nye tilhængere. Vi er også nødt til at tænke på længere sigt.

Et danskdrevet asylcenter i Nordafrika, drevet efter danske principper og styret af danske politikere, ser jeg som en udmærket ide. Faktisk det eneste vi kan gøre for ikke at bare tørre det hele af på Grækenland og Italien, som ikke magter opgaven.

'Læger uden grænser', har i stor stil forladt Moria-lejren på Lesbos, fordi de ikke kan/vil lægge navn til behandlingen af asylsøgerne. Den slags ting kan vi undgå med en dansk finansieret og ledet asyllejr i f.eks Nordafrika.

Kort sagt, så handler alt dette ikke om, hvad vi har lyst til eller hvad der ville være det bedste i en perfekt verden. Men om hvad der er realistisk.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf Æble » 5. feb 2018, 09:18

Jeg er mundlam. Og skuffet. Jeg stemte personligt på hende sidste gang og hun har skuffet lige siden. Dette er er nyt lavpunkt. Hvis jeg var det mindste i tvivl om det var slut med S og jeg så er jeg det ikke længere.

Ved ikke hvor jeg skal gå hen med min stemme :(
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf paint » 5. feb 2018, 10:14

Æble skrev:Jeg er mundlam. Og skuffet. Jeg stemte personligt på hende sidste gang og hun har skuffet lige siden. Dette er er nyt lavpunkt. Hvis jeg var det mindste i tvivl om det var slut med S og jeg så er jeg det ikke længere.

Ved ikke hvor jeg skal gå hen med min stemme :(


Hvad havde du gerne set i stedet for? Altså realistisk set og ikke bare, hvad man godt kunne ønske sig. Jeg stemmer også S, og ser ingen grund til at ændre på det.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf Æble » 5. feb 2018, 12:28

paint skrev:
Æble skrev:Jeg er mundlam. Og skuffet. Jeg stemte personligt på hende sidste gang og hun har skuffet lige siden. Dette er er nyt lavpunkt. Hvis jeg var det mindste i tvivl om det var slut med S og jeg så er jeg det ikke længere.

Ved ikke hvor jeg skal gå hen med min stemme :(


Hvad havde du gerne set i stedet for? Altså realistisk set og ikke bare, hvad man godt kunne ønske sig. Jeg stemmer også S, og ser ingen grund til at ændre på det.


Villighed til at byde folk der kommer fra krig osv velkommen i vores smør og fløde land. Imo har vi råd til det. Jeg betaler gerne mere i skat for mere velfærd til alle uanset fødeland. Økonomisk kunne man evt skære i ydelser till nytilkomne og oprette offentlige stillinger som var obligatorisk for folk på ydelser der kan varetage et arbejde.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2018, 13:04

Jeg er rigtig glad for udspillet, og stemmer på dem pga det. Efter at have stemt blankt/tilfældigt i mange år. Har ikke stemt S siden Nyrup.

Detaljerne, vi må se hvilke ting der kommer til at se. Men jeg er ellevild over at realismen begynder at indfinde sig. At de kommer ud over at snakke om at ikke-eksisterende EU grænser fixer tingene og den slags. At vi ikke mere baserer alt på EUs kommer-ikke-til-at-ske omfordeling. At vi indser at det ikke bare er lige meget med antallet.

Når vi så har skruet det her hen så det kan fungere realistisk, så kan i begynde at kigge på fornuftige ting på hvordan vi hjælper verden. Vi har spildt 20 år på naiv anti-realisme, der er godt vi kommer ud over det.

Havde S lyttet til vestegns-borgmestrene der sagde det samme for 20 år siden, ja det kan man ærge sig over de ikke gjorde, men bedre sent end aldrig.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf ajnaM » 5. feb 2018, 13:14

Det understreger jo bare taktikken med at lukke flanken mod DF. Bløder man stemmer, bløder man stemmer til resten af venstrefløjen, og på den måde kan man holde magten hos rød blok.

Jeg tror bare, man undervurderer betydningen af diskurserne. De har ændret sig helt vanvittigt hurtigt de seneste år - vi skal ikke ret langt tilbage, før det at være en 'strammer' var noget negativt hos socialdemokraterne. Nu er vi så her.

En ting er, hvad det næste skal være - for der kommer helt sikkert et 'næste'. DF stopper ikke, og med dem kommer Nye Borgerlige. Og på den måde rykker det hele mod højre.

Noget andet er, at man skubber til det acceptable ved at tage det ind. For 15 år siden havde den retorik, vi ser i dag, været decideret uhørt i midten af dansk politik. I dag kan man se Enhedslisten og Radikale hoppe med på den.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2018, 13:40

ajnaM skrev:Det understreger jo bare taktikken med at lukke flanken mod DF. Bløder man stemmer, bløder man stemmer til resten af venstrefløjen, og på den måde kan man holde magten hos rød blok.

Jeg tror bare, man undervurderer betydningen af diskurserne. De har ændret sig helt vanvittigt hurtigt de seneste år - vi skal ikke ret langt tilbage, før det at være en 'strammer' var noget negativt hos socialdemokraterne. Nu er vi så her.

En ting er, hvad det næste skal være - for der kommer helt sikkert et 'næste'. DF stopper ikke, og med dem kommer Nye Borgerlige. Og på den måde rykker det hele mod højre.

Noget andet er, at man skubber til det acceptable ved at tage det ind. For 15 år siden havde den retorik, vi ser i dag, været decideret uhørt i midten af dansk politik. I dag kan man se Enhedslisten og Radikale hoppe med på den.


Man kan ikke reducere det hele til diskurs - som om det kun var ord der fløj rundt, og man bare kan lave om på en diskurs.

Der er skyderier i gaderne f.eks. Det sker virkeligt. Der er bevæbnet militær på gaderne i Kbh. I Malmø bliver der smidt håndgranater mod politistationerne. Og i 2015 der så vi, at dem der altid har sagt "det her stopper aldrig, der vil komme så mange, at det er umuligt", de havde ret.

Det gør folk ændrer deres holdninger. Man kan ikke bare "diskurse" og så forsvinder alle problemerne. Man kan ikke tale sig ud af virkeligheden.

Folk skal virkeligt ud over det med at "vi fik bare DF fordi nogen folk er urimelige og vrede over ingenting". Vi har fået DF pga de virkelige integrationsproblemer, og jo mere integrationsproblem vi får, jo mere DF/ NB får vi. Skylden har dem, der har ført politikker der er end med de her problemer. Og som ikke ville lytte til advarslerne.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2018, 13:43

Mistermor skrev:Jeg synes, det lyder fuldstændig urealistisk. Hvis vi ser på, hvor dårligt det gik med at få kvalificeret personale til centrene på Langeland, tør jeg ikke tænke på, hvordan forholdene vil blive i en lejr i Afrika!

Jeg kan sagtens følge, at det er bedre, at vi forhindrer folk i at komme ind i landet, hvis de alligevel skal sidde i et center og nægte at tage hjem i årevis, men hvorfor så ikke gå mere ind i et europæisk samarbejde. Hvis vi støttede og investerede i lejrene i eksempelvis Grækenland, kunne vi bedre sige, at fok må blive i det første land, de bliver registreret eller ankommer til.

Jeg synes, det er en skamplet i dansk politik, som socialdemokratiet har udviklet sig. (Men det er jo svært at fremhæve ret mange politikere efterhånden - uanset partifarve.)


Fordi det ikke fungerer og aldrig kommer til det. Det er vi nogen der har sagt til folk i 3 år nu. EU-samarbejdet om flygtninge er en vittighed. Ikke noget man kan bruge til noget.

Vi skal bygge planer op realistisk. Og ikke basere dem på ting vi allerede ved ikke kan ske.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2018, 14:19

TBH ser jeg også Afrika-tingen som en slags moralsk lynafleder.

Altså man laver et dysfunktionelt utilgængeligt center i Afrika.

Hvor tanken vel mere er at det skal være relativt umuligt at få asyl gennem det, mere end at det skal være en velfungerende maskine der ekspederer 1000vis af flygtninge nordpå.

Så har man lidt moralsk aflad. Giver bedre samvittighed end bare at lukke det ned.

Jeg ville have det fint med helt at lukke ned for asyl, og så kun tage FN-kvoteflygtninge.Men der er nok en del der har brug for det der center i Afrika for at opbygge en denialstemning de bedst kan lide.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2018, 14:30

eks-Maupassant skrev:TBH ser jeg også Afrika-tingen som en slags moralsk lynafleder.

Altså man laver et dysfunktionelt utilgængeligt center i Afrika.

Hvor tanken vel mere er at det skal være relativt umuligt at få asyl gennem det, mere end at det skal være en velfungerende maskine der ekspederer 1000vis af flygtninge nordpå.

Så har man lidt moralsk aflad. Giver bedre samvittighed end bare at lukke det ned.

Jeg ville have det fint med helt at lukke ned for asyl, og så kun tage FN-kvoteflygtninge.Men der er nok en del der har brug for det der center i Afrika for at opbygge en denialstemning de bedst kan lide.


Men er det ikke præcist det der fremlægges? :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2018, 14:34

thomassneum skrev:
eks-Maupassant skrev:TBH ser jeg også Afrika-tingen som en slags moralsk lynafleder.

Altså man laver et dysfunktionelt utilgængeligt center i Afrika.

Hvor tanken vel mere er at det skal være relativt umuligt at få asyl gennem det, mere end at det skal være en velfungerende maskine der ekspederer 1000vis af flygtninge nordpå.

Så har man lidt moralsk aflad. Giver bedre samvittighed end bare at lukke det ned.

Jeg ville have det fint med helt at lukke ned for asyl, og så kun tage FN-kvoteflygtninge.Men der er nok en del der har brug for det der center i Afrika for at opbygge en denialstemning de bedst kan lide.


Men er det ikke præcist det der fremlægges? :gruble:


Jo men hvad skal man så med det der center?

Er det tænkt som en dansk flygtningelejr?

Jeg ku da godt støtte vi oprettede safe zones beskyttet af dansk militær i krigszoner. Man prøvede i jugoslavien i 90erne hvor det failede helt, men det var fordi soldaternes mandat var fucked op. Hvis man lavede et mandat hvor de kunne beskytte folk fra bad guys, så ville det være en god ide.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf paint » 5. feb 2018, 14:40

Mette Frederiksen og S, taler om, på sigt at sætter kvoten OP - altså antallet af kvoteflygtinge. Dvs. de mennesker som har et beskyttelsesbehov, er forfulgte, ramt af krigshandlinger mv.
Dette skal finansieres af at vi sætter mængden af migranter ned. Primært fordi det ikke er en løsning for hverken Afrika eller nogen andre, at de mennesker som skal bruges til at gøre områderne til steder, hvor man rent faktisk kan leve, forsvinder til lande som Danmark og andre Europæiske lande.

Samtidigt skal den direkte bistand til lande, der er i nød sættes OP. Der skal iværksættes udviklingsprojekter for disse områder mv.

Den danske kvote, skal som nævnt sættes op. Og herefter reguleres af meldinger direkte fra de 98 Kommuner, gående ud på, hvor mange man mener man kan integrere i de enkelte kommuner (boliger, skoler, uddannelse og jobs)

Migranter fra Afrika (bl.a) skal vide, at de ikke kan søge asyl i Danmark. Men skal søge fra et dansk ledet asylcenter i Nordafrika eller Mellemøsten (eller begge steder). Derved håber man at kunne reducere antallet af mennesker, som omkommer på Middelhavet, og skyller døde op på strandede i Grækenland eller Italien, bliver ofre for menneskesmuglere, bliver voldtaget eller kapret til prostitution på vejen til Europa.

Hvis man mener at vi bare skal åbne dørene for alle, der vil hertil - så har man efter min bedste overbevisning ikke forstået alvoren i dette her. Og ikke tænkt over de langsigtede konsekvenser af det.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2018, 14:52

eks-Maupassant skrev:
Jo men hvad skal man så med det der center?

Er det tænkt som en dansk flygtningelejr?

Jeg ku da godt støtte vi oprettede safe zones beskyttet af dansk militær i krigszoner. Man prøvede i jugoslavien i 90erne hvor det failede helt, men det var fordi soldaternes mandat var fucked op. Hvis man lavede et mandat hvor de kunne beskytte folk fra bad guys, så ville det være en god ide.


I nordafrika?

Det er der vi så kommer til at opholde alle flygtninge, som dukker op ved grænsen. Deres asylsag vil så vurderes derfra. (Som en del af kvoten vil jeg tro)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mette Frederiksens udspil om indvandring og asylsystemet.

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2018, 14:54

paint skrev:Mette Frederiksen og S, taler om, på sigt at sætter kvoten OP - altså antallet af kvoteflygtinge. Dvs. de mennesker som har et beskyttelsesbehov, er forfulgte, ramt af krigshandlinger mv.
Dette skal finansieres af at vi sætter mængden af migranter ned. Primært fordi det ikke er en løsning for hverken Afrika eller nogen andre, at de mennesker som skal bruges til at gøre områderne til steder, hvor man rent faktisk kan leve, forsvinder til lande som Danmark og andre Europæiske lande.

Samtidigt skal den direkte bistand til lande, der er i nød sættes OP. Der skal iværksættes udviklingsprojekter for disse områder mv.

Den danske kvote, skal som nævnt sættes op. Og herefter reguleres af meldinger direkte fra de 98 Kommuner, gående ud på, hvor mange man mener man kan integrere i de enkelte kommuner (boliger, skoler, uddannelse og jobs)

Migranter fra Afrika (bl.a) skal vide, at de ikke kan søge asyl i Danmark. Men skal søge fra et dansk ledet asylcenter i Nordafrika eller Mellemøsten (eller begge steder). Derved håber man at kunne reducere antallet af mennesker, som omkommer på Middelhavet, og skyller døde op på strandede i Grækenland eller Italien, bliver ofre for menneskesmuglere, bliver voldtaget eller kapret til prostitution på vejen til Europa.

Hvis man mener at vi bare skal åbne dørene for alle, der vil hertil - så har man efter min bedste overbevisning ikke forstået alvoren i dette her. Og ikke tænkt over de langsigtede konsekvenser af det.


Hvem mener man bare skal åbne dørene? :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"