Skal sommertid afskaffes?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf annellaII » 8. feb 2018, 08:53

https://www.b.dk/nationalt/skal-sommertid-afskaffes-i-dag-stemmer-europa-parlamentet

Torsdag middag stemmer Europa-Parlamentet om sommertidens fremtid i Europa.

Afstemningen er ikke bindende, men er parlamentets forsøg på at presse EU-Kommissionen til at stille et lovforslag, som ender med et EU-direktiv, der binder medlemslandene.

Jørgen Bak har stået i spidsen for 4.000 medlemmer i Landsforeningen mod Sommertid siden foreningen blev stiftet i 2000. Han har med egne ord »altid været irriteret« over, at vi to gange årligt må have fat i bornholmeruret.

»Det er farligt for vores livsrytme, fordi sommertiden griber ind i vores biologiske ur, som er lidt længere end 24 timer. Det betyder, at vi om foråret ikke er helt friske og dermed mindre opmærksomme og effektive,« mener han.

Netop sundhed var årsagen til, at Rusland i 2011 afskaffede sommertid, da den ifølge russiske politikere forårsagede stress. Premierminister Dmitrij Medvedev mente sågar, at sommertiden hidsede køerne op.

Og der er noget om sommertidens påvirkning af vores helbred. En undersøgelse fra det anerkendte tidsskrift New England Journal of Medicine viste i 2008, at der i ugen efter, vi er gået over til sommertid, dør omkring 20 flere af hjertetilfælde i Sverige end normalt.

Det er særligt de finske politikere i EU, der er fortalere for at afskaffe sommertid. De 13 danske medlemmer af Europa-Parlamentet er mere delte i spørgsmålet.



Hvad mener du, skal sommertid afskaffes?

Fra mig ja tak lad endelig sommertid blive afskaffet, ikke fordi jeg føler, at sommer-/vinter-tid har indflydelse på mit velbefindede og helbred, jeg bryder mig bare ikke om denne omstilling.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Slettet bruger » 8. feb 2018, 09:02

Nej, det synes jeg ikke. Sommertid sikrer de fleste mennesker en times ekstra sollys hver eneste dag i sommerhalvåret. Jeg tror at den sundhedsmæssige effekt af det er større end eventuel stress ved overgangen.
1
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf fisken80 » 8. feb 2018, 09:10

NEJ stadig NEJ. Som hvert år når diskussionen kommer. Sommertid er en genial opfindelse, der sikrer, at det er sent lyst hele sommeren. Ellers ville det blive mørkt allerede halvti-ti midt på sommeren, og det ville være lyst klokken halvtre-tre, hvor man sover og slet ikke kan udnytte lyset.

Så sommertid - JAJAJAJAJA
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Sophies-mor » 8. feb 2018, 09:21

Nej tak.
Så hellere afskaffe vintertiden.
6
Hæklerier på hjernen :cool:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Slettet bruger » 8. feb 2018, 09:27

Noget andet er at sommertid sådan set er symptombehandling. Det underliggende problem er at vi generelt står alt for sent op. Midnat er som navnet indikerer midt på natten, og vi burde centrere vores søvn omkring midnat, dvs. sove ca. 20-04. Det ville maksimere mængden af dagslys vi fik over året uden vi havde sommertid. Så når nogen står op kl. 6 eller 7 og siger at det er tidligt, er det i virkeligheden noget vrøvl.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14803
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24910

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf sigge » 8. feb 2018, 09:33

Jeg bryder mig ikke om de to årlige skift, jeg får en form for mini-jetlag af det. Særligt skiftet til sommertid, hvor man "mister" en time, synes jeg, er hårdt.
Så jeg ser gerne en løsning, hvor vi slipper for at stille uret frem og tilbage.

Jeg forstår dog ikke helt argumentet med køerne. Kan man ikke bare beslutte i mejeribranchen, at afhentning af mælk hos landmanden altid ligger på det samme tidspunkt ift. normaltid? Så er det jo bare et spørgsmål om, at landmanden malker en time senere (efter tiden på uret) om sommeren end om vinteren, hvis vi fastholder systemet med sommertid.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf annellaII » 8. feb 2018, 09:45

sigge skrev:Jeg bryder mig ikke om de to årlige skift, jeg får en form for mini-jetlag af det. Særligt skiftet til sommertid, hvor man "mister" en time, synes jeg, er hårdt.
Så jeg ser gerne en løsning, hvor vi slipper for at stille uret frem og tilbage.

Jeg forstår dog ikke helt argumentet med køerne. Kan man ikke bare beslutte i mejeribranchen, at afhentning af mælk hos landmanden altid ligger på det samme tidspunkt ift. normaltid? Så er det jo bare et spørgsmål om, at landmanden malker en time senere (efter tiden på uret) om sommeren end om vinteren, hvis vi fastholder systemet med sommertid.


Jeg har heller aldrig forstået argumentet med køerne, for det er der jo en løsning på netop som du beskriver det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf dgd2007 » 8. feb 2018, 09:51

Det må I andre bestemme! :-D
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Stars » 8. feb 2018, 09:51

sigge skrev:Jeg bryder mig ikke om de to årlige skift, jeg får en form for mini-jetlag af det. Særligt skiftet til sommertid, hvor man "mister" en time, synes jeg, er hårdt.
Så jeg ser gerne en løsning, hvor vi slipper for at stille uret frem og tilbage.

Jeg forstår dog ikke helt argumentet med køerne. Kan man ikke bare beslutte i mejeribranchen, at afhentning af mælk hos landmanden altid ligger på det samme tidspunkt ift. normaltid? Så er det jo bare et spørgsmål om, at landmanden malker en time senere (efter tiden på uret) om sommeren end om vinteren, hvis vi fastholder systemet med sommertid.


Jeg synes, skiftet om efteråret er værst:
Det er stadig mørkt, når jeg står op (jeg slipper for at køre med lygter 3 - TRE - dage)
Det bliver en time tidligere mørkt om eftermiddagen.

Surt med surt på :sur:

Næh - det var bedre i gamle dage, da vintertiden sluttede i september, der fik man da lidt ekstra lys om morgenen.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf fisken80 » 8. feb 2018, 10:37

Stars skrev:
sigge skrev:Jeg bryder mig ikke om de to årlige skift, jeg får en form for mini-jetlag af det. Særligt skiftet til sommertid, hvor man "mister" en time, synes jeg, er hårdt.
Så jeg ser gerne en løsning, hvor vi slipper for at stille uret frem og tilbage.

Jeg forstår dog ikke helt argumentet med køerne. Kan man ikke bare beslutte i mejeribranchen, at afhentning af mælk hos landmanden altid ligger på det samme tidspunkt ift. normaltid? Så er det jo bare et spørgsmål om, at landmanden malker en time senere (efter tiden på uret) om sommeren end om vinteren, hvis vi fastholder systemet med sommertid.


Jeg synes, skiftet om efteråret er værst:
Det er stadig mørkt, når jeg står op (jeg slipper for at køre med lygter 3 - TRE - dage)
Det bliver en time tidligere mørkt om eftermiddagen.

Surt med surt på :sur:

Næh - det var bedre i gamle dage, da vintertiden sluttede i september, der fik man da lidt ekstra lys om morgenen.


Det ligger faktisk helt tilbage i 1995. Jeg mente det var kortere tid siden det blev lavet om til oktober, men åbenbart ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Sophies-mor » 8. feb 2018, 10:39

Sophies-mor skrev:Nej tak.
Så hellere afskaffe vintertiden.

Og lige som kommentar til mit indlæg.
Det vil også nedsætte antallet af vinterdepressioner drastisk = færre sygedage = højere produktionsevne i virksomheder uanset jobtype = færre vikarer = bedre økonomi.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2018, 10:44

Hell yeah, sommertid er noget rod. For mig i hvert fald. Jeg kan slet ikke overskue det.

Hvis man godt vil have den der time ekstra sol kan man vel bare selv stå en time tidligere op.
1
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Slettet bruger » 8. feb 2018, 10:59

LadyFox skrev:Hvis man godt vil have den der time ekstra sol kan man vel bare selv stå en time tidligere op.


Og hvis man ikke vil have sommertid, kan man vel bare selv stå op som man plejer.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2018, 11:01

abcd skrev:
LadyFox skrev:Hvis man godt vil have den der time ekstra sol kan man vel bare selv stå en time tidligere op.


Og hvis man ikke vil have sommertid, kan man vel bare selv stå op som man plejer.

Nej... Ikke hvis man har skole/arbejde der falder om morgenen.
0
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal sommertid afskaffes?

Indlægaf Slettet bruger » 8. feb 2018, 11:02

LadyFox skrev:
abcd skrev:
LadyFox skrev:Hvis man godt vil have den der time ekstra sol kan man vel bare selv stå en time tidligere op.


Og hvis man ikke vil have sommertid, kan man vel bare selv stå op som man plejer.

Nej... Ikke hvis man har skole/arbejde der falder om morgenen.


Dem der bruger sommertid, ville jo have samme problem, bare på et andet tidspunkt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"