Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1966

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf catnip » 17. feb 2018, 12:15

Artem skrev:Kaffe skriver at hvis man har problemer med ulven så skal man flytte til andre lande uden farlige dyr. Hvor jeg bare pointere at sådan var danmark ind til for få år siden.
Hvor min pointe er at det i stedet er ulven der skal "flytte" da den ikke hører til her.

Danmark har altid været et farligt land, vi har altid haft flåter.

Hvorfor hører ulven ikke til i Danmark?
1
HerErJeg
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1202

Indlægaf HerErJeg » 17. feb 2018, 12:48

catnip skrev:
Artem skrev:Kaffe skriver at hvis man har problemer med ulven så skal man flytte til andre lande uden farlige dyr. Hvor jeg bare pointere at sådan var danmark ind til for få år siden.
Hvor min pointe er at det i stedet er ulven der skal "flytte" da den ikke hører til her.

Danmark har altid været et farligt land, vi har altid haft flåter.

Hvorfor hører ulven ikke til i Danmark?

Ulven blev ikke udryddet uden grund for 200 år siden.
Man var bange, og ikke uden grund. Man havde ikke mulighed for at beskytte sig selv og sine dyr, der var ingen belysning, kunstigt ulvehegn eller noget som helst. En familie der fik dræbt sine dyr kunne se langt efter erstatning, og det kunne være en sand katastrofe for en landfamilie der typisk kun havde et meget lille antal husdyr. Befolkningen i år 1800 var ca. 17% af dagens befolkning, så der har været langt til naboen. Det skal også nævnes at en typisk familie var mere end dobbelt så stor som den er i dag, så antallet af bosættelser i by og land har været rigtigt lavt.
Arealerne på heden som ulven kunne boltre sig på har været utroligt meget større end de er i dag.
Befolkningen er over årene 6-doblet, familiestørrelsen er halveret, leveområderne til ulven er stærkt reduceret som følge af en øget befolkning, og alligevel byder man ulven velkommen med åbne arme har i 2018.
Jeg kan måske strække mig til at sige, at ulven kan få lov at være her, men den skal ikke være her.
2
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10069

Indlægaf fisken80 » 17. feb 2018, 13:19

Artem skrev:
vibbsen skrev:Nu syntes jeg at vi skal passe på med ikke at overdrive.....

Det er jo ikke sådan at man ikke kan bevæge sig i de yderligt liggende dele af Danmark uden at blive overfaldet af en kobbel ulve.

Kaffe skriver at hvis man har problemer med ulven så skal man flytte til andre lande uden farlige dyr. Hvor jeg bare pointere at sådan var danmark ind til for få år siden.

Med hensyn til at have set en ulv, så er der jo heldigvis meget få endnu, hvorfor der naturligvis ikke er ret mange som har set en. Men nu er de begyndt med at få unger, og jeg er virkelig bange for at vi ender med at få store problemer med dem hvis vi komme op på 100 eller flere.
Hvor jeg gerne ser at vi handler nu inden det bliver et problem.

Skal forøvrigt selv ude at løbe i ulveland i morgen, og det er bestemt ikke fordi jeg er bekymret for ulve der, når vi er en håndfuld stykker af sted fra løbeklubben. Men som tidligere skrevet vil jeg nok ikke løbe alene rundt de steder mere.

Min kæreste fisker i det du kalder ulveland og jeg er ofte med og går lange ensomme ture netop i de områder, hvor ulven har slået sig ned. Områder hvor der også går masser af får. Jeg har godt nok tænkt mig at fortsætte med at gå de ture også til sommer. Der er reelt set større risiko for, at jeg får en tagsten i hovedet næste gang jeg cykler i blæsevejr end der er for, at jeg bliver overfaldet af en ulv.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1586

Indlægaf thomassneum » 19. feb 2018, 07:22

Artem skrev:
thomassneum skrev:
Artem skrev:Det vil ikke gøre dig noget.

Enten ønske du ulve i de danske skove eller ej. Så hvis de ikke naturligt kan finde til sjælland, må vi jo udsætte nogle i Nordsjælland så vi på den måde kan få en naturlig bestand der. Det må jo være noget du går ind for og gerne vil støtte.

Er du vant til at kunne sætter rammer og præmisser for andre i en debat?

Lad mig prøve det samme.

Du vil jo dræbe alle dyr i verden - for hvis du vil dræbe ulven i DK, så vil du dræbe alle naturlige forekomster af ulve.. nej så vil du dræbe alle naturlige forekomster af dyr.
Puha... skam dig.. hvorfor vil du lukke alle dyr inde i kunstige dyreparker?

Puha.. skam dig.

Du skrev.
thomassneum skrev:Ja, det vil ikke gøre mig noget

Jeg synes bare det var en lidt vag formulering som kunne tolkes mod at du helst var fri for de ulve, men hvis det skulle være så kan du da leve med dem.

Som undrer mig lidt for enten synes man at det er godt med ulve og gerne vil have dem i skove tæt på hvor man bor, eller også er man helst fri for dem.

Du bliver bare ved.
Hvad folk mener kan og skal du ikke dikterer. Folk kan have en hav af forskellige følelser om meninger omkring en ulvebestend i DK. Og det behøver ikke være så sort/hvidt som du lægger om til.

Jeg mener ikke at man for alt i verden skal forsøge at presse dem ind alle vegne i DK. Men kommer de naturligt, så ser jeg ikke nogen grund til at skulle modarbejde dem. Og ja, jeg bor på Sjælland, men halvdelen af min familje bor i Nordjylland omkring Thisted/Thy egnen, så det handler altså heller ikke om at "redde sin egen røv".
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3139

Indlægaf Falstria » 19. feb 2018, 20:39

Der er masser af ulve i DK.

I indhegninger, dyreparker osv.

Masser.

De har været der i årtier.

Der kan folk tage hen og kigge på dem, de er fascinerende dyr.
Deres historie er fascinerende, det er deres natur og deres levevis også.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 211
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 4265

Indlægaf ExCoastal » 19. feb 2018, 22:15

Hvis ulven oprindeligt har hørt til i Danmark, så bør den vel ikke udryddes? I det tidlige 1900 besluttede man sig for at udrydde den røde ulv i Yellowstone og i 1911 var ulven officielt udryddet. Det fortrød man så senere, og i de tidligere 1990'erne indførte man ulven igen. I dag er der lidt over 100 flokke i Yosemite.

Til gengæld mener jeg, at man burde kunne skyde ulve, der jager udenfor deres naturlige område, f.eks. ulve der jager på marker eller tæt på befolkede områder. det samme gør man i USA. Det holder bestanden nede på et fornuftigt niveau.

Ulven er nok vores mindste problem her, der er også en pæn stor bestand af pumaer, og de kommer langt oftere tæt på mennesker, end ulvene gør. Men det er yderst sjældent, at de bliver skudt, oftest bliver de bedøvet og transporteret tilbage, hvor de hører til.
2
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 19. feb 2018, 22:43

ExCoastal skrev:Hvis ulven oprindeligt har hørt til i Danmark, så bør den vel ikke udryddes? I det tidlige 1900 besluttede man sig for at udrydde den røde ulv i Yellowstone og i 1911 var ulven officielt udryddet. Det fortrød man så senere, og i de tidligere 1990'erne indførte man ulven igen. I dag er der lidt over 100 flokke i Yosemite.

Til gengæld mener jeg, at man burde kunne skyde ulve, der jager udenfor deres naturlige område, f.eks. ulve der jager på marker eller tæt på befolkede områder. det samme gør man i USA. Det holder bestanden nede på et fornuftigt niveau.

Ulven er nok vores mindste problem her, der er også en pæn stor bestand af pumaer, og de kommer langt oftere tæt på mennesker, end ulvene gør. Men det er yderst sjældent, at de bliver skudt, oftest bliver de bedøvet og transporteret tilbage, hvor de hører til.

I DK har vi ikke ret meget andet end marker og befolkede områder. Der er ikke øde bjergområder vi lige kan udsætte store rovdyr i.

Yellowstone er 35-40 gange større end nationalparken i Thy, det betyder ikke at der er plads til 2 ulveflokke i Thy, selvom det forholdsmæssigt er ca. samme areal pr. ulveflok. Det er nogle helt andre forhold når man ikke kan isolere området de er i.

Havde sjælland været ubeboet, så kunne der sikkert godt leve 100 flokke af ulve på sjælland, selvom øen er mindre end yellowstone.
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 344
Likede indlæg: 14354

Indlægaf paint » 19. feb 2018, 22:47

ExCoastal skrev:Hvis ulven oprindeligt har hørt til i Danmark, så bør den vel ikke udryddes? I det tidlige 1900 besluttede man sig for at udrydde den røde ulv i Yellowstone og i 1911 var ulven officielt udryddet. Det fortrød man så senere, og i de tidligere 1990'erne indførte man ulven igen. I dag er der lidt over 100 flokke i Yosemite.

Ulve levede naturligt i Danmark frem til starten af 1800-tallet, hvor de blev udryddet. Der er omkring 11 ulve i Danmark. Man har fundet DNA-spor efter 19 individer, men de 8 af dem, menes at have forladt landet igen og er draget til Tyskland - så man skal nok ikke skyde ret mange af dem, før en bestand på 11 uddør.

Ovenstående antal er i øvrigt tvivlsomme. Tyske forskere, har analyseret de prøver som Århus Universitet analyserede, og kom frem til 4 ulve. Forskeren fra Århus Universitet, er i øvrigt blevet forflyttet til en anden afdeling. I realiteten er der ikke rigtig nogen der ved, hvor mange ulve der er i landet, idet, som de tyske forskere siger: den éne dag er en ulv i Nordjylland, ugen efter kan den være i Nordtyskland (de har f.eks fundet spor efter en ulv som var i Nordjylland, men som nu er i Tyskland)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 841
Likede indlæg: 12059

Indlægaf dgd2007 » 20. feb 2018, 01:08

Der er jo ikke rigtigt store øde områder i DK.
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 49
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 806

Indlægaf Seladon » 20. feb 2018, 09:27

Nu vil Frankrig have flere ulve, men der er også større og mange skovarealer dernede.
http://www.bbc.com/news/world-europe-43122088

Jeg mener ikke at herhjemme kan vi tilbyde det samme, medmindre vi er i stand til hurtigt at regulere ulvebestanden.
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13079

Indlægaf Akehurst2 » 20. feb 2018, 09:28

Seladon skrev:Nu vil Frankrig have flere ulve, men der er også større og mange skovarealer dernede.

Jeg mener ikke at herhjemme kan vi tilbyde det samme, medmindre vi er i stand til hurtigt at regulere ulvebestanden.

Men øjensynligt samme kritik fra fåreavlere som i Danmark: https://politiken.dk/udland/art6346891/ ... e-vildmark
0
Brugeravatar
PerXX
Kort karma: 41
Likede indlæg: 1282

Indlægaf PerXX » 20. feb 2018, 09:35

Når nu vi har den ekstreme skævvridning i forhold til landbrug kontra natur, kan man så skære i landbrugsstøtten og bruge de sparede penge på at opkøbe de landbrug som sikkert ikke kan klare sig på egen hånd. Disse områder kan så passende omdannes til naturområder hvor der så vil være plads til ulven m.m.

(Det er ikke et 100% seriøst forslag, men med over 2/3 dele af landet dækket af landbrug/opdyrket jord er Danmark ubestridt det land i verden hvor landbruget fylder mest. Samtidigt er vi den absolutte bundprop i forhold til mængden af beskyttet natur i Europa. Faktisk er vi så dårlige på det område, at selvom det skulle lykkes os at fordoble de beskyttede naturområder ville vi stadig ikke engang nå gennemsnittet i Europa.
Jeg så meget gerne at politikerne søgte at ændre på denne skævvridning.)
1
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 20. feb 2018, 17:15

Seladon skrev:Nu vil Frankrig have flere ulve, men der er også større og mange skovarealer dernede.

Det er en misforståelse at tro at ulve lever i skove.

Det er på åbne arealer de jager.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 20. feb 2018, 17:18

PerXX skrev:Når nu vi har den ekstreme skævvridning i forhold til landbrug kontra natur, kan man så skære i landbrugsstøtten og bruge de sparede penge på at opkøbe de landbrug som sikkert ikke kan klare sig på egen hånd. Disse områder kan så passende omdannes til naturområder hvor der så vil være plads til ulven m.m.

(Det er ikke et 100% seriøst forslag, men med over 2/3 dele af landet dækket af landbrug/opdyrket jord er Danmark ubestridt det land i verden hvor landbruget fylder mest. Samtidigt er vi den absolutte bundprop i forhold til mængden af beskyttet natur i Europa. Faktisk er vi så dårlige på det område, at selvom det skulle lykkes os at fordoble de beskyttede naturområder ville vi stadig ikke engang nå gennemsnittet i Europa.
Jeg så meget gerne at politikerne søgte at ændre på denne skævvridning.)

Det har landbruget selv foreslået for mange år siden, det blev afvist af naturfolkene, de vil ikke betale en krone for arealerne til natur.

Det er blot én af grundene til at formanden for DN er så upopulær, man har haft sit fokus på økologi (den politiske slags, ikke videnskaben økologi) istedet for på natur, miljø, drivhusgasser osv...
0
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 63
Likede indlæg: 2054

Indlægaf Nicolait » 26. feb 2018, 09:28

Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"