Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 13. feb 2018, 21:15

https://www.jv.dk/indland/Folk-forstaar ... nt_section
Særdeles interessant artikel. Jeg ser ingen grund til at tvivle på at det passer, desværre hamrer det en fed pæl gennem alt hvad kloge mennesker har forsøgt at bilde os ind: Ulven er meget mere bange for os end vi er for den!
Øh nej, ulven er iskold i røven og har tid til vente.
Nu er der 2 familier her der føler deres sikkerhed er ødelagt, og det er helt sikkert ikke de eneste. Hvad skal der ellers til for at man indser at ulven skal væk for at mennesker kan få er fornuftigt liv på deres egen ejendom? Eller er vi allerede derhenne, hvor hensynet til en fantastisk vild natur allerede har sejret over dem der bor midt i den? Kan man ikke lide lugten i bageriet, så...

Mon ikke selvtægt bliver en faktor for at sikre sig selv, hvis ikke andre vil, og hvem kan bebrejde dem noget?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sophies-mor » 13. feb 2018, 21:21

Fordi den artikel er baseret på frygt?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 13. feb 2018, 21:25

Sophies-mor skrev:Fordi den artikel er baseret på frygt?

Og hvad så? Hvis det passer hvad der står, at den ikke lader sig skræmme af hunde, at den går helt tæt på husene, at den holder fest med fårene, ja så har den haft sin chance. Og at artiklen er baseret på frygt, det er vel ikke så mærkeligt.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf vibbsen » 13. feb 2018, 23:15

Nu har jeg læst artiklen. Og en del af de kommentarer som er givet til denne. Og jeg er faktisk splittet.

Jeg mener egentlig ikke umiddelbart at ulven hører til i Danmark....Ikke på baggrund af den pågældende artikel. Den er sådan liiiiige dramatisk nok. Men på baggrund af de erfaringer jeg har hørt fra folk som BOR i de områder hvor der er ulve. Folk som har mistet dyr til ulven. Folk som i masser af år har været ansat i den natur som ulvene færdes i. Og som mener at det er uhensigtsmæssigt ikke at kunne regulerer bestanden og sikre at den tilpasses det eksisterende øko-system.
Danmark er ikke længere et tyndt befolket land hvor ulven kan færdes uden egentlig at komme i kontakt med mennesker eller husdyr. Og ulven er altså et rovdyr. Og rovdyr tilgår helt instinktivt deres føde så dovent så muligt. Hvorfor rende rundt og lede efter "vild" føde, hvis man bare kan fise ind i en eller anden fårefold og hente det. Kræfter sparet er kræfter tjent.
Jeg kan godt forstå at de mennesker der er nævnt i artiklen er utrygge. Det ville jeg også være. Hvis Ulven stod og gloede på mig. Så ville jeg sgu blive bange.
At jeg så ville tackle det ved at sælge mit hus til en af dem som synes at det kunne være fedt at Bo Med Ulve...Det er så noget andet....Hvis man er utryg og ked af at bo i sit hus, og nogen kommer og siger "Må vi ikke nok købe dit hus" så er det da bare med at slå til...Problem solved....

Der hvor kæden springer af for mig i den her debat, er når mennesker som ALDRIG vil komme i kontakt med Ulven (F.eks. mig der er bosat i Hvidovre) går helt op i limningen over at der findes mennesker som IKKE synes at det er fedt at ulven tuder i baggrunden...Det er bare lidt for nemt....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 14. feb 2018, 05:54

Mennesker er som et tveægget sværd i sådanne situationer. Først bliver de latterliggjort at de udviser frygt for ulven,, og kloge mænd udtaler sig og ved pludselig alt om alting. Der er ingenting at være bange for. Hold nu op...
Nu hvis det pludselig er et reelt problem, så er de berørte mennesker igen dumme at de ikke har gjort noget ved det, eller er flyttet væk.
Hvis vi endelig kommer helt der ud at mennesker kommer til skade som følge af angreb, så tror jeg helt ærligt at lokale jægere gør fælles front og skider dyrenes fredning et stykke.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 14. feb 2018, 06:00

Fordi elefanten, løven og næsehornet heller ikke skal dø.

Der er såre simpelt. Vi mennesker fylder en del. Hvor skal dyrene være? Ikke hos os i hvert fald! Sådan har de fleste det.

Elefanter er en kæmpe plage for de lokale, og næsehorn er pisse farlige. Men hvis nogen skyder sådan en fætter, så er de nogle værre banditter, og folk går helt amok.

Når så ulven forvilder sig herop - hvor den jo faktisk altid har hørt hjemme - så er det simpelthen ALT for ulejligt for os. For sådan en ulv er jo farlig, og spiser vores dyr og hvad ved jeg.

Andre må leve med disse dyr - det kan virkelig ikke være vores problem.

Før nogen begynder fable om aaalt den plads disse dyr kan boltre sig på, hvor der ikke er mennesker, så vil jeg gerne henvise til starten af mit indlæg - vi fylder. Dyrene kan ikke være her, uden at de må gå op og ned af os somehow.

Hvis vi skyder ulven, skal det også være tilladt at skyde elefanten.
Senest rettet af Sangius 15. feb 2018, 11:11, rettet i alt 1 gang.
8
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 14. feb 2018, 12:47

Sangius skrev:Fordi elefanten, løven og næsehornet heller ikke skal dø.

Der er såre simpelt. Vi mennesker fylder en del. Hvor skal dyrene være? Ikke hos os i hvert fald! Sådan har de fleste det.

Elefanter er en kæmpe plage for de lokale, og næsehorn er pisse farlige. Men hvis nogen skyder sådan en fætter, så er de nogle være banditter, og folk går helt amok.

Når så ulven forvilder sig herop - hvor den jo faktisk altid har hørt hjemme - så er det simpelthen ALT for ulejligt for os. For sådan en ulv er jo farlig, og spiser vores dyr og hvad ved jeg.

Andre må leve med disse dyr - det kan virkelig ikke være vores problem.

Før nogen begynder fable om aaalt den plads disse dyr kan boltre sig på, hvor der ikke er mennesker, så vil jeg gerne henvise til starten af mit indlæg - vi fylder. Dyrene kan ikke være her, uden at de må gå op og ned af os somehow.

Hvis vi skyder ulven, skal det også være tilladt at skyde elefanten.

Synes ikke det er helt så simpelt.
For det første er vi mennesker her i danmark ikke vandt til farlige rovdyr i den danske natur. Men det er naturligvis noget vi kan lære at leve med.

Der er generelt forskel på våbenloven i danmark og de lande som har mange rovdyr i naturen, som er at man de steder har lov til at bære våben til netop at forsvare sig med.

Jeg kan sagtens acceptere at vi skal have ulve i naturen, men så skal det også være lovligt at man våben når man vandrer i naturen, bor i naturområde hvor man vil være udsat osv.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 14. feb 2018, 13:00

Artem skrev:
Sangius skrev:Fordi elefanten, løven og næsehornet heller ikke skal dø.

Der er såre simpelt. Vi mennesker fylder en del. Hvor skal dyrene være? Ikke hos os i hvert fald! Sådan har de fleste det.

Elefanter er en kæmpe plage for de lokale, og næsehorn er pisse farlige. Men hvis nogen skyder sådan en fætter, så er de nogle være banditter, og folk går helt amok.

Når så ulven forvilder sig herop - hvor den jo faktisk altid har hørt hjemme - så er det simpelthen ALT for ulejligt for os. For sådan en ulv er jo farlig, og spiser vores dyr og hvad ved jeg.

Andre må leve med disse dyr - det kan virkelig ikke være vores problem.

Før nogen begynder fable om aaalt den plads disse dyr kan boltre sig på, hvor der ikke er mennesker, så vil jeg gerne henvise til starten af mit indlæg - vi fylder. Dyrene kan ikke være her, uden at de må gå op og ned af os somehow.

Hvis vi skyder ulven, skal det også være tilladt at skyde elefanten.

Synes ikke det er helt så simpelt.
For det første er vi mennesker her i danmark ikke vandt til farlige rovdyr i den danske natur. Men det er naturligvis noget vi kan lære at leve med.

Der er generelt forskel på våbenloven i danmark og de lande som har mange rovdyr i naturen, som er at man de steder har lov til at bære våben til netop at forsvare sig med.

Jeg kan sagtens acceptere at vi skal have ulve i naturen, men så skal det også være lovligt at man våben når man vandrer i naturen, bor i naturområde hvor man vil være udsat osv.


Pjat. Ulve er ikke farlige for mennesker. Og hvilket våben er det lige der beskytter dig mod en elefant? Og hvor mange stammefolk har råd til det?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 14. feb 2018, 13:11

Jeg ville nok også hellere møde en ulv på min vej, end jeg ville have amatører til at gå rundt med skydevåben i naturen.
13
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 14. feb 2018, 13:21

Ulveangreb i andre lande:

"I Italien, et land med ca. 60 millioner indbyggere, har man 600-800 ulve og har ikke haft et eneste angreb de seneste 150-200 år. I Abruzzo Nationalparken relativt tæt på Rom lever der 50-60 ulve, og selv om parken hver sommer besøges af to millioner turister, har der ikke været et eneste tilfælde af aggressiv ulveadfærd. I Rumænien har man omkring 5.000 ulve og kender heller ikke her til nylige ulveangreb. Det samme gælder lande som Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Polen, Frankrig, Schweiz, Estland, Slovenien, Kroatien og Portugal. Det sidste angreb på et menneske i Skandinavien af en vild ulv var i 1882 i Finland. "

http://ulveidanmark.ku.dk/ulve-menneske ... mennesker/

Synes måske det er et vagt argument for at udstyre hele Danmark med rifler.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 14. feb 2018, 13:39

Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 14. feb 2018, 13:49

Sangius skrev:Pjat. Ulve er ikke farlige for mennesker. Og hvilket våben er det lige der beskytter dig mod en elefant? Og hvor mange stammefolk har råd til det?

Jeg medgiver gerne at der ikke er ret mange ulveangreb på mennesker, og endnu færre hvor mennesker blevet dræbt. Men det sker dog bla i Nordamerika. Det er for øvrigt specielt børn og kvinder der bliver angrebet, da ulvene ser dem som lettere ofrer.

Problemet er bare om man kan sammenligne direkte med ulve i Canada og Alaska. For det første er der meget mere vild natur der end vi har, hvorfor ulvene kan leve uforstyrret for mennesker. Her vil de komme tættere på os mennesker, hvor det kan have betydning for deres naturlige sky natur.
En anden forskel at mennesker de steder er vandt til rovdyr i naturen og af samme grund ofte er bevæbnet. Hvor der ikke findes statistik på hvor ofte folk har forsvaret sig mod ulve.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 14. feb 2018, 13:54

thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf PerXX » 14. feb 2018, 14:00

Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.



Som ofte besøgende i Dyrehaven - et par hundrede er nok i overkanten, men ellers gerne for min skyld!
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 14. feb 2018, 14:14

Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.


Hvis det er et naturligt habitat for dem.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"