Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf ExCoastal » 19. feb 2018, 22:15

Hvis ulven oprindeligt har hørt til i Danmark, så bør den vel ikke udryddes? I det tidlige 1900 besluttede man sig for at udrydde den røde ulv i Yellowstone og i 1911 var ulven officielt udryddet. Det fortrød man så senere, og i de tidligere 1990'erne indførte man ulven igen. I dag er der lidt over 100 flokke i Yosemite.

Til gengæld mener jeg, at man burde kunne skyde ulve, der jager udenfor deres naturlige område, f.eks. ulve der jager på marker eller tæt på befolkede områder. det samme gør man i USA. Det holder bestanden nede på et fornuftigt niveau.

Ulven er nok vores mindste problem her, der er også en pæn stor bestand af pumaer, og de kommer langt oftere tæt på mennesker, end ulvene gør. Men det er yderst sjældent, at de bliver skudt, oftest bliver de bedøvet og transporteret tilbage, hvor de hører til.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf paint » 19. feb 2018, 22:47

ExCoastal skrev:Hvis ulven oprindeligt har hørt til i Danmark, så bør den vel ikke udryddes? I det tidlige 1900 besluttede man sig for at udrydde den røde ulv i Yellowstone og i 1911 var ulven officielt udryddet. Det fortrød man så senere, og i de tidligere 1990'erne indførte man ulven igen. I dag er der lidt over 100 flokke i Yosemite.

Til gengæld mener jeg, at man burde kunne skyde ulve, der jager udenfor deres naturlige område, f.eks. ulve der jager på marker eller tæt på befolkede områder. det samme gør man i USA. Det holder bestanden nede på et fornuftigt niveau.

Ulven er nok vores mindste problem her, der er også en pæn stor bestand af pumaer, og de kommer langt oftere tæt på mennesker, end ulvene gør. Men det er yderst sjældent, at de bliver skudt, oftest bliver de bedøvet og transporteret tilbage, hvor de hører til.


Ulve levede naturligt i Danmark frem til starten af 1800-tallet, hvor de blev udryddet. Der er omkring 11 ulve i Danmark. Man har fundet DNA-spor efter 19 individer, men de 8 af dem, menes at have forladt landet igen og er draget til Tyskland - så man skal nok ikke skyde ret mange af dem, før en bestand på 11 uddør.

Ovenstående antal er i øvrigt tvivlsomme. Tyske forskere, har analyseret de prøver som Århus Universitet analyserede, og kom frem til 4 ulve. Forskeren fra Århus Universitet, er i øvrigt blevet forflyttet til en anden afdeling. I realiteten er der ikke rigtig nogen der ved, hvor mange ulve der er i landet, idet, som de tyske forskere siger: den éne dag er en ulv i Nordjylland, ugen efter kan den være i Nordtyskland (de har f.eks fundet spor efter en ulv som var i Nordjylland, men som nu er i Tyskland)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf dgd2007 » 20. feb 2018, 01:08

ExCoastal skrev:Hvis ulven oprindeligt har hørt til i Danmark, så bør den vel ikke udryddes? I det tidlige 1900 besluttede man sig for at udrydde den røde ulv i Yellowstone og i 1911 var ulven officielt udryddet. Det fortrød man så senere, og i de tidligere 1990'erne indførte man ulven igen. I dag er der lidt over 100 flokke i Yosemite.

Til gengæld mener jeg, at man burde kunne skyde ulve, der jager udenfor deres naturlige område, f.eks. ulve der jager på marker eller tæt på befolkede områder. det samme gør man i USA. Det holder bestanden nede på et fornuftigt niveau.

Ulven er nok vores mindste problem her, der er også en pæn stor bestand af pumaer, og de kommer langt oftere tæt på mennesker, end ulvene gør. Men det er yderst sjældent, at de bliver skudt, oftest bliver de bedøvet og transporteret tilbage, hvor de hører til.

Der er jo ikke rigtigt store øde områder i DK.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Seladon » 20. feb 2018, 09:27

Nu vil Frankrig have flere ulve, men der er også større og mange skovarealer dernede.
http://www.bbc.com/news/world-europe-43122088

Jeg mener ikke at herhjemme kan vi tilbyde det samme, medmindre vi er i stand til hurtigt at regulere ulvebestanden.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Akehurst2 » 20. feb 2018, 09:28

Seladon skrev:Nu vil Frankrig have flere ulve, men der er også større og mange skovarealer dernede.
http://www.bbc.com/news/world-europe-43122088

Jeg mener ikke at herhjemme kan vi tilbyde det samme, medmindre vi er i stand til hurtigt at regulere ulvebestanden.


Men øjensynligt samme kritik fra fåreavlere som i Danmark: https://politiken.dk/udland/art6346891/ ... e-vildmark
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf PerXX » 20. feb 2018, 09:35

Når nu vi har den ekstreme skævvridning i forhold til landbrug kontra natur, kan man så skære i landbrugsstøtten og bruge de sparede penge på at opkøbe de landbrug som sikkert ikke kan klare sig på egen hånd. Disse områder kan så passende omdannes til naturområder hvor der så vil være plads til ulven m.m.

(Det er ikke et 100% seriøst forslag, men med over 2/3 dele af landet dækket af landbrug/opdyrket jord er Danmark ubestridt det land i verden hvor landbruget fylder mest. Samtidigt er vi den absolutte bundprop i forhold til mængden af beskyttet natur i Europa. Faktisk er vi så dårlige på det område, at selvom det skulle lykkes os at fordoble de beskyttede naturområder ville vi stadig ikke engang nå gennemsnittet i Europa.
Jeg så meget gerne at politikerne søgte at ændre på denne skævvridning.)
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Nicolait » 26. feb 2018, 09:28

Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf kidkomb » 26. feb 2018, 10:06

Jeg er en af dem der ikke kan forstå hvad ulven skal i Dk.
Jeg har endnu ikke hørt underbyggede argumenter om dens nødvendighed for vores natur.
"De har elefanter i Afrika" er det særeste argument jeg har hørt endnu, dog :lol:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 26. feb 2018, 10:20

kidkomb skrev:Jeg er en af dem der ikke kan forstå hvad ulven skal i Dk.
Jeg har endnu ikke hørt underbyggede argumenter om dens nødvendighed for vores natur.
"De har elefanter i Afrika" er det særeste argument jeg har hørt endnu, dog :lol:


Hvem snakker om nødvendighed? :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 26. feb 2018, 10:24

kidkomb skrev:Jeg er en af dem der ikke kan forstå hvad ulven skal i Dk.
Jeg har endnu ikke hørt underbyggede argumenter om dens nødvendighed for vores natur.
"De har elefanter i Afrika" er det særeste argument jeg har hørt endnu, dog :lol:
Ulve er med til at regulere vores vildtbestand. De tager de svageste og sørger dermed for at holde bestandene af disse sunde
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2018, 13:10

Nicolait skrev:Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906


Skal vi ikke lige vente og se, om det nu også er en ulv, for det er endnu kun en mistanke. Og ved andre angreb har det jo vist sig, at være en løs hund, der har været på spil.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Nicolait » 26. feb 2018, 13:13

fisken80 skrev:
Nicolait skrev:Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906


Skal vi ikke lige vente og se, om det nu også er en ulv, for det er endnu kun en mistanke. Og ved andre angreb har det jo vist sig, at være en løs hund, der har været på spil.


Det er jeg helt enig i. Deraf også mit "åbenbart".
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29895

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf TinaW » 26. feb 2018, 13:17

fisken80 skrev:
Nicolait skrev:Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906


Skal vi ikke lige vente og se, om det nu også er en ulv, for det er endnu kun en mistanke. Og ved andre angreb har det jo vist sig, at være en løs hund, der har været på spil.


Det lyder meget voldsomt at en enkelt ulv skulle have dræbt og stort set spist 7 kalve i løbet af en weekend, synes jeg.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 26. feb 2018, 13:17

fisken80 skrev:
Nicolait skrev:Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906


Skal vi ikke lige vente og se, om det nu også er en ulv, for det er endnu kun en mistanke. Og ved andre angreb har det jo vist sig, at være en løs hund, der har været på spil.

En løs hund som direkte æder 7 hele kalve? Det tror jeg simpelthen ikke på.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Nicolait » 26. feb 2018, 13:20

TinaW skrev:
fisken80 skrev:
Nicolait skrev:Så har der åbenbart været et ulveangreb på en dyreflok. Det ser umiddelbart ret vildt ud.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/7055906


Skal vi ikke lige vente og se, om det nu også er en ulv, for det er endnu kun en mistanke. Og ved andre angreb har det jo vist sig, at være en løs hund, der har været på spil.


Det lyder meget voldsomt at en enkelt ulv skulle have dræbt og stort set spist 7 kalve i løbet af en weekend, synes jeg.


Nu skal jeg ikke påstå, at jeg ved så meget om døde kadavere, men ud fra de billeder jeg så, synes jeg, det lignede noget, der havde ligget i længere tid end blot en weekend. Men igen døde ting er ikke mit speciale. :lol2:
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"