Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf hotlips » 15. feb 2018, 11:27

Næ, hvis man synes de skal dø så må man da være den der kommer med argumenter, det er da tæt på at være sindssygt at mene man skal slå noget ihjel som udgangspunkt og så er det de der synes det skal leve der skal komme med begrundelser.

Jeg kan godt forstå man ikke bryder sig om at bo tæt på hvor de færdes og så er man naturligvis velkommen til at flytte, der var heller ikke nogen der fik mig til at bo i mjølnerparken af fare for liv og lemmer. Men hvis jeg boede tæt på ulve så ville jeg tage mine forholdsregler og så iøvrigt leve videre. Som jeg gør med rotter, tyveknægte her, med risiko for oversvømmelser så vi var isoleret et par uger hvert år da jeg boede på landet, og som folk gør på alle mulige forskellige måder landet over.

Der er lovhjemmel til at skyde de der bliver for vant til mennesker, som der bør være, ingen tvivl om det, men vi bruger en mullijard på at genoprette den natur vi har smadret og at begynde at udrydde de dyr vi nu lige synes er upraktiske når den genopretning så virker er fuldstændig hovedløst.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf landsbytossen » 15. feb 2018, 11:42

dgd2007 skrev:Sig mig, er det venstreorienteret at gå ind for ulve? :gruble:

Personligt synes jeg, de bør pløkkes. Jeg ved godt, det måske er en anelse hyklerisk i betragtning af, at jeg synes, afrikanske elefanter bestemt skal bevares, selv om de ødelægger folks afgrøder ... men lidt hykler har man forhåbentlig lov til at være :cool:

Hyklerisk ? Næh, uden at have undersøgt det nærmere, så tror jeg, de afrikanske elefanter ville være tæt på udryddet, hvis der blev fri jagt på dem. Ulven uddør ikke, hvis man hindrer dens udbredelse til DK.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 15. feb 2018, 12:21

landsbytossen skrev:
dgd2007 skrev:Sig mig, er det venstreorienteret at gå ind for ulve? :gruble:

Personligt synes jeg, de bør pløkkes. Jeg ved godt, det måske er en anelse hyklerisk i betragtning af, at jeg synes, afrikanske elefanter bestemt skal bevares, selv om de ødelægger folks afgrøder ... men lidt hykler har man forhåbentlig lov til at være :cool:

Hyklerisk ? Næh, uden at have undersøgt det nærmere, så tror jeg, de afrikanske elefanter ville være tæt på udryddet, hvis der blev fri jagt på dem. Ulven uddør ikke, hvis man hindrer dens udbredelse til DK.


Nej, ikke lige nu. Men hvis alle lande får frit spil til at bestemme hvilke dyr der må bo hos dem - så skal vi da nok hurtig se en udryddelse af en masse arter.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 15. feb 2018, 22:45

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Nu var det mest skrevet for sjov med Dyrehaven.
Men lige som der bliver nævnt i artiklen så virker det som om at det mest er akademikerne i København der mener at vi naturligvis skal have ulve i danmark.
Hvor man som vestjyde der bor i en af de kommuner hvor der er observeret ulve, og hvor man bruge de skove til gåture og løb er mere skepsis over at få sådan en rovdyr så tæt på. Så kan man ikke lade være med at tænke på om akademikerne i København ville have en anden holdning til ulve hvis de rendte rundt i Dyrehaven hvor de tager på weekend udflugt.

Jeg helt med på at der ikke er sket noget med mennesker her i danmark endnu. Men man kan diskutere hvor sky de er over for mennesker.
Hvor jeg mindes et klip fra Tv-midtvest, hvor en mand i en traktor havde filmet 5 ulve der gik på marken og fulgte hans traktor kun omkring 20 meter fra den. Han var så i sikkerhed inde i traktoren. Tilsvarende var der også en børnefamilie på en gåtur i en skov der havde oplevet at en flok ulve fulgte dem tæt.
Som sagt der er ikke er sket noget endnu. Men personligt ville jeg godt nok ikke være tryg ved at blive fulgt af en flok ulve på en løbetur. Det er da faktisk noget der har fået mig til at tænke på at jeg nok ikke vil løbe en tur i en skov alene mere. Kan godt være at det er en overreaktion, men det er sådan jeg har det.


Jeg har ikke mødt nogen akademikere, der mener at vi skal have ulve i parker, men måske nok i naturen. Og Dyrehaven er altså en park, et kulturlandskab, ikke et stykke natur.

Jeg har masser af forståelse for, at dem, der rent faktisk oplever ulven i deres nærhed har en helt anden indstilling til det, og jeg synes bestemt man skal tage det seriøst og ikke affærdige det med at de bare skal lade som ingenting, når det ikke er en selv, der finder ulvespor en meter fra terrassen. Men hvis man gerne vil have sine ulvebekymringer taget seriøst, så er det ikke vejen frem at udstille den samme uvidenhed i forhold til København og omegn og komme med sådan nogle fjantede kommentarer.

Som sagt nu var det med dyrehaven en joke.
Men hvornår er noget natur? og hvornår er noget en park, kulturlandskab, privat have, landbrugsjord osv? og mener du at ulvene vil respektere de grænser?
For du får det til at lyde som om at der er stor forskel på en park og vild uberørt natur. Det er jeg som sådan også enig i hvis vi ser på andre større lande hvor de netop har store områder med uberørt natur. Men det har vi ikke her i danmark. En del af de områder hvor der har været observeret ulve i det jyske er plantager. Hvor navnet plantage er udledt af at det er en plantet skov som er systematisk indrettet og plejet af mennesker.
Så når en park ikke er natur, så må en plantage heller ikke være natur? Hvor ulvene skal holde sig fra.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 15. feb 2018, 22:55

thomassneum skrev:
Artem skrev:Der er masser af mad af til dem.
Men nej tror ikke de vil trives der, da det er for overrendt af mennesker. Men de vil måske godt kunne leve i den nye nationalpark nordsjælland.
Vi må da håbe i får nogle der op, nu hvor i gerne vil have ulve.


Ja, det vil ikke gøre mig noget.
Irationel frygt er ikke lige min stærke side. ;)

Det vil ikke gøre dig noget.

Enten ønske du ulve i de danske skove eller ej. Så hvis de ikke naturligt kan finde til sjælland, må vi jo udsætte nogle i Nordsjælland så vi på den måde kan få en naturlig bestand der. Det må jo være noget du går ind for og gerne vil støtte.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 15. feb 2018, 23:16

Pax Romana skrev:
Artem skrev:Nu var det mest skrevet for sjov med Dyrehaven.
Men lige som der bliver nævnt i artiklen så virker det som om at det mest er akademikerne i København der mener at vi naturligvis skal have ulve i danmark.
Hvor man som vestjyde der bor i en af de kommuner hvor der er observeret ulve, og hvor man bruge de skove til gåture og løb er mere skepsis over at få sådan en rovdyr så tæt på. Så kan man ikke lade være med at tænke på om akademikerne i København ville have en anden holdning til ulve hvis de rendte rundt i Dyrehaven hvor de tager på weekend udflugt.

Jeg helt med på at der ikke er sket noget med mennesker her i danmark endnu. Men man kan diskutere hvor sky de er over for mennesker.
Hvor jeg mindes et klip fra Tv-midtvest, hvor en mand i en traktor havde filmet 5 ulve der gik på marken og fulgte hans traktor kun omkring 20 meter fra den. Han var så i sikkerhed inde i traktoren. Tilsvarende var der også en børnefamilie på en gåtur i en skov der havde oplevet at en flok ulve fulgte dem tæt.
Som sagt der er ikke er sket noget endnu. Men personligt ville jeg godt nok ikke være tryg ved at blive fulgt af en flok ulve på en løbetur. Det er da faktisk noget der har fået mig til at tænke på at jeg nok ikke vil løbe en tur i en skov alene mere. Kan godt være at det er en overreaktion, men det er sådan jeg har det.
Naturligvis skal man være varsom når man støder på vilde dyr i naturen.
Jeg har en kollega som på en vandretur i Rumænien pludselig stod ansigt til ansigt med en ulv. Han gjorde så det som de lokale havde fortalt ham. Først, lad være med at løbe væk – så bliver du først til et bytte. Samme reaktion kan du se hos tamhunde. Hold øjenkontakt og gør dig stor ved at række armene ud til siden. Råb så højt du kan med en dyb stemme. Et rovdyr vil ikke angribe noget hvor den ikke er sikker på udfaldet. Så med mindre man er en lille pige på vej gennem skoven til sin bedstemor, så mener jeg faktisk ikke man skal gøre sig støre bekymringer om overfald fra ulve.

Jeg er med på de grundlæggende råd, min bekymring går jo mere på at løbe gennem en skov hvor jeg selv har mest fokus på underlagt og ikke om der skulle være en flok ulve der følger mig, og det forkerte er jo netop at prøve at løbe fra ulven, som man jo lidt ufrivilligt kommer til at gøre ved at man netop er ude og løbe og ikke har opdaget ulven selv.

Med hensyn til din artikel fra TV2Nord, så linker den til et uheld i Sverige i oktober 2017 hvor en kvinde i en zoo bliver omringet og dræbt af ulve, og hvor der ikke er nogle der tør at komme hende til undsætning.
Jeg er med på at hun var inden for indhegningen. Men det viser noget om hvor farlige ulve kan være specielt i flok.
https://www.bt.dk/udland/tragedie-i-sve ... bt-af-ulve
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 16. feb 2018, 00:02

Falstria skrev:
hotlips skrev:
Der er lovhjemmel til at skyde de der bliver for vant til mennesker, som der bør være, ingen tvivl om det, men vi bruger en mullijard på at genoprette den natur vi har smadret og at begynde at udrydde de dyr vi nu lige synes er upraktiske når den genopretning så virker er fuldstændig hovedløst.


Den natur vi har haft, var et kulturlandskab, skabt af husdyr der kunne gå og græsse i fred.
Genopretningen af den, foregår ved at udsætte dyr der kan gå og græsse i fred.
Ulve er ikke en del af det, de giver ikke flere blomster, bier og fugle.

Det er netop lidt komisk at dem der er fortaler for ulven ser det som en selvfølge at den hører til her i danmark, og at vi altid har haft masser af uforstyrret natur med skove osv som den kunne leve i.

Men det er kun 12.000 år siden at vi havde istid og det meste af danmark var dækket af is, undtagen vestjylland.
Efter istiden kom planter og dyr syd fra, hvor en stor del af danmark endte med at blive dækket af skov undtagen vestjylland, hvor der ikke kunne gro ret meget på de sandene jorde.
Men allerede for 5000 år siden begyndte vi med at dyrke jorden og trængte træerne tilbage. Men jo der var ulve i danmark den gang.
i 1700-1800 tallet udrydde vi ulven fra Vesteuropa.
Efter i mange år hvor vi næsten har opdyrket alt jorden i danmark begynder vi med at plante skove i 1800 tallet. Hvor der for første gang også blive plantet skove i vestjylland omkring år 1900.

I 1992 bliver ulven fredet i EU og siden er standen vokset kraftigt, og er nu her de sidste år også kommet til danmark i det vestlige jylland. Da vi med plantagerne der blev plantet for 100 år siden har lavet noget uforstyrret natur med masser af vildt som den godt kan leve i.

Når man på den måde ser på det historisk, har der aldrig før været ulve i vestjylland. Da landskabet ikke egnede sig til det tidligere. Det er netop menneskeskabt natur som gør at ulven nu kan leve der. Når vi på den måde selv har skabt naturen, vil jeg mene vi også selv har lov til at bestemme hvad der må leve der.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 16. feb 2018, 07:23

Artem skrev:Det vil ikke gøre dig noget.

Enten ønske du ulve i de danske skove eller ej. Så hvis de ikke naturligt kan finde til sjælland, må vi jo udsætte nogle i Nordsjælland så vi på den måde kan få en naturlig bestand der. Det må jo være noget du går ind for og gerne vil støtte.


Er du vant til at kunne sætter rammer og præmisser for andre i en debat?

Lad mig prøve det samme.

Du vil jo dræbe alle dyr i verden - for hvis du vil dræbe ulven i DK, så vil du dræbe alle naturlige forekomster af ulve.. nej så vil du dræbe alle naturlige forekomster af dyr.
Puha... skam dig.. hvorfor vil du lukke alle dyr inde i kunstige dyreparker?

Puha.. skam dig.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pølsemix » 16. feb 2018, 07:45

Bestanden af dyr som er en pestilens for mennesker bliver reguleret, det burde der da ikke være noget odiøst i.
Med den logik der bliver lagt dagen her i tråden burde rotter, råger, måger o.lign også bare få frit spil :stoned:
Men det er jo altid let at sidde på den høje hest, når det er andre der skal leve med konsekvenserne :sarkasme:
2
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 16. feb 2018, 07:52

Pølsemix skrev:Bestanden af dyr som er en pestilens for mennesker bliver reguleret, det burde der da ikke være noget odiøst i.
Med den logik der bliver lagt dagen her i tråden burde rotter, råger, måger o.lign også bare få frit spil :stoned:
Men det er jo altid let at sidde på den høje hest, når det er andre der skal leve med konsekvenserne :sarkasme:


Hmm..

så går man ind for en naturlig bestand af ulve i DK, så går man også ind for fri bestand af rotter?
Ej.. vel.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pølsemix » 16. feb 2018, 07:58

thomassneum skrev:Hmm..

så går man ind for en naturlig bestand af ulve i DK, så går man også ind for fri bestand af rotter?
Ej.. vel.

I princippet ja, men reelt nej for det rammer jo også en selv :fløjt: :D
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf LadyFox » 16. feb 2018, 08:09

Pølsemix skrev:Bestanden af dyr som er en pestilens for mennesker bliver reguleret, det burde der da ikke være noget odiøst i.
Med den logik der bliver lagt dagen her i tråden burde rotter, råger, måger o.lign også bare få frit spil :stoned:
Men det er jo altid let at sidde på den høje hest, når det er andre der skal leve med konsekvenserne :sarkasme:

Altså, jeg er en af dem der bestemt synes ulven skal have lov til at blive i Danmark, men som med alle andre dyr i Danmark synes jeg ikke da ikke at uendeligt mange ulve i Danmark. Jeg er da også sikker på at hvis der kommer for mange vil nogle af dem blive skudt - ligesom vi også gør med f.eks. hjorte.
3
...
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf landsbytossen » 16. feb 2018, 08:18

Vildsvin, som krydser den tysk/danske grænse, skal nedlægges iflg. påbud. De kunne leve naturligt i DK, men er uønskede
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 16. feb 2018, 08:21

Ulve er de perfekte skurke. De har truet fiktive figurer fra den lille rødhætte til de tre små grise. I virkeligheden frygter de fleste ulve mennesker og undgår at møde os. Vi er alle voksede op med at høre historier om ulve. Og i dem var ulven altid den store, onde skabning, der ønskede at spise helten eller heltinden. Ulve er utvivlsomt i stand til at dræbe mennesker, men statistisk set er truslen ubetydelig. Det er svært at kontrollere sandheden i rapporterede tilfælde af ulvangreb, og mange rapporter er sikkert også overdrevne eller fabrikationer – der findes ingen centrale databasekataloger over ulvangreb. Ulve er store rovdyr og bør betragtes som potentielt farlige. Dette betyder ikke, at ulve skal ses med en usund frygt, eller at vi skal vende tilbage til de dage, hvor ulve blev betragtet som dæmoner. Det betyder kun, at vi skal se på ulve med samme sunde respekt som vi ville have overfor ethvert potentielt farligt dyr.
4
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Pax Romana » 16. feb 2018, 08:29

landsbytossen skrev:Vildsvin, som krydser den tysk/danske grænse, skal nedlægges iflg. påbud. De kunne leve naturligt i DK, men er uønskede
Fordi det skyldes en frygt for, at en vildtlevende bestand af vildsvin smitter tamsvin på svinefarmene med svinepest. ;)

http://www.dn.dk/vi-arbejder-for/dyr/vildsvin/
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"